VAZ-21099 - 1995 - Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja auto käy vihdoin, kauan kestikin. Menikin sitten mukavasti päivän valoisa osuus sen parissa. Tulpat olivat vaihtokunnossa, vaihtoon menevät vielä niiden johdotkin, pitää katsoa, jos Biltemasta vaikka saisin sopivat vielä tänään mukaan. Kampiakselin asentotunnistin kaipasi perusteellisen putsauksen. Tulpan johdoista yksi oli sytytysyksikölle menevästä päästään niin vaurioitunut (lisäksi vielä vihreän hapettumankin peitossa), että ilmeisesti ei toimi lainkaan, auto lähti käymään kolmella pytyllä ja CE valo syttyi, vikakoodin tietysti vielä varmistaa tuon sytytyskatkoksen kohteen. Ilmeisesti tämä vaurioitunut sytytysjohto on hapettumasta johtuen juuttunut alkuperäiseen sytytysyksikköön niin kovasti kiinni, että irti vedettäessä on pää rikkoutunut, ei siis enää "lukitu" sytytysyksikköön".

Pakoputkessa ainakin sanomista, sen verran kauniit ralliäänet päästi ilmaan. Sitten toki bensapumppuhässäkkä menee vaihtoon, kun ei imusiivilää saa Bilteman pumppuun kiinni - tällainen pumppuahan hajoaa heti, jos saa roskan imaistua sisäänsä.

Täytyy ainakin takavalot kiinnittää paikoilleen, niin voi ottaaa autoon siirtokilvet, että saa hallille. Sen jälkeen pääseekin harrastamaan lisää - pihaolosuhteissa tähän vuodenaikaan jo liian hankalaa.

Jussi oli myös jemmannut konetilaan erikoisen yllätyksen: matalan kojelaudan alipainemittari roikkui konetilassa letkun päässä. Pitää jossain vaiheessa lyhentää letku ja ihan tulpata se.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joko toimi ilmastointi ja onko se piiloitettu hanskalokeron päällä olevaan tyhjään tilaan..lähetäppäs kuvia ilmastoinnista jos pystyt.. Kiinnostaa vähän tietää..
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kerran näin auton Moottorikahvilassa
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja sakke »

Jaska HKI kirjoitti:Kerran näin auton Moottorikahvilassa
Se käynti palveli selvästi tarkoitustaan.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ilmastoinnin luulisi toimivan, tosin onhan se ollut käyttämättä sen kolme vuotta. En ole ehtinyt testailemaan, eiköhän kuviakin tule, kun sen aika on. Jussi kuulemma on Pravdaan tehnyt jutun tuon asentamisesta, tiedä sitten, kuinka hyvät kuvat lehdessä on. Itse en ole ko. numeroa nähnyt.

Vaihtelin nyt autoon pro-laatuisena mainostetut tulpanjohdot, jotka sain eilen illalla hankittua Motonetistä. Vieläkään auto ei käy kunnolla, rumasta äänestä ja tehonpuutteesta päätellen käy 2-3 pytyllä. Vikakoodeja löytyy vain nro 15: eli olisiko lämpötila-anturi sökö? Tämä ehkä aiheuttaa liiallisen rikastuksen? Bensa tosiaan haisee ja tulpat kastuvat, lisäksi moottori on käynnistettävä kaasupoljin pohjassa, muuten ei käynnisty - ohjekirjahan puhuu, että tulpat saa kuivattua ko. tempulla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10571
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lämpötila-anturi saattaa olla ehjä mutta sille menevät johdot murentuneet, purkaa kangas-sukkaa ja tarkista...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Lämpötila-anturin johdoista ei löytynyt näkyvää vikaa, mutta vikakoodi poistui lisäämällä jäähdytysnestettä: olikin todella vähissä. Järjestelmä kyllä ilmautui ihan mukavasti omalla painollaan, ja nyt antaa anturi ihan oikeanlaista tietoa. Suurta vuotoa ei järjestelmässä missään näy, mutta apukuskin kohdalla oleva läpivientikohta on märkä ja siitä on nestettä konetilan puolelle valunut. Pitää tutkia vielä tarkemmin.

Huohotinletku oli ihan riekalainen. Ranskalais-Venäläinen yhteistyö on tuttua jo vuosien takaa, kun Ladan päästömittaukset tehdään riippumattomassa ranskalaisessa tutkimuslaitoksessa, siispä jopa mutkaltaan sopiva varaosaletku löytyi Talbotista. Kun letku tulee ilmamassamittarin ja imusarjan väliin, niin tuollainen vuotaminen voi ainakin teoriassa aiheuttaa sen, että ilmamassamittari saa väärää tietoa. Kytkin irti olevat takavalot paikoilleen ja suurimmaksi osaksi toimivat, vasen seisontavalo on pimeänä, todennäköisesti ihan polttimovika. Lämmityslaitteen puhallin ja itse lämmityslaitekin toimivat, auto kyllä lämpenee, ilmastointia en vielä testaillut sen kummemmin, sillä ainakin lämmityslaitteen vivustoissa on jotain hämärää, koska lämmintä ilmaa tulee jatkuvasti, käänteli vipuja miten vain.

Jussi on tuunaamisella ilmeisesti tavoitellut aitoa laatua, mikä on vallinnut parhaina päivinä Neuvostoliiton autotehtailla: lähes kaikki kojelaudan kiinnitysruuvit ovat joko irti tai löysällä, samanlainen repsotus on myös ovipahveissa. Tai sitten kojelautaa on jossain vaiheessa purettu vikoja etsittäessä, kuka tietää.

Pakoputki on lähes irtipoikki perinteisestä paikasta juuri ennen takapönttöä.

Sitten edelleen ongelma käynnissä: edelleenkään kone ei käy kaikilla pytyillä, tehot puuttuvat ja käynti on hieman pötpöttävää. Ei ehkä näin saisi elektronisen sytytysjärjestelmän kanssa, mutta testasin, että 1. ja 2. pytyn sytytysjohdot voi irroittaa tulpista niin, ettei käyttö ainakaan minun mielestäni muutu millään tapaa. Jos taas 3. tai 4. pytyn johdon irroittaa, sammuu kone välittömästi. Voisiko jokin vika aiheuttaa sen, ettei kahdelle ensimmäisellä pytylle tule kipinää, vai käykö Samaran kone vielä kahdellakin pytyllä sen verran tehokkaasti, että autoa pystyy suht kovilla kierroksilla liikuttamaan?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Aika outo vika. Sen GM-ruiskun pitäisi sytyttää yhtä aikaa sylintereihin 1 ja 4 ja sitten taas yhtä aikaa sylintereihin 2 ja 3. Se antaa "hukkakipinän" eli sytyttää joka sylinterin joka kierroksella, koska nokka-akselin asentotunnistinta ei ole. Oletko varma että sytytyspuola on ehjä? Ei olisi ensimmäinen kerta kun jobbarit myyvät purkuautoista rikkinäisiä osia.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mush »

Tulihan tulpanjohdot varmasti oikein puolalle?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Verronen »

En nyt itseäni ihan jobbariksi kutsuisi, vaikka satakympin purinkin. Satakymppi pelasi minulla ongelmitta, josta tuo puolakin on. Puolan pitäisi olla täysin ehjä
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Verronen kirjoitti:En nyt itseäni ihan jobbariksi kutsuisi, vaikka satakympin purinkin. Satakymppi pelasi minulla ongelmitta, josta tuo puolakin on. Puolan pitäisi olla täysin ehjä
Luulin että tämä "Verrosen purkuauto" on joku jobbariyritys joka myy purkuautoja ja niiden osia.
JohnDoe kirjoitti:Ostin kovaan hintaan Verrosen purkuautosta puolan
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Smoppi kirjoitti:Aika outo vika. Sen GM-ruiskun pitäisi sytyttää yhtä aikaa sylintereihin 1 ja 4 ja sitten taas yhtä aikaa sylintereihin 2 ja 3. Se antaa "hukkakipinän" eli sytyttää joka sylinterin joka kierroksella, koska nokka-akselin asentotunnistinta ei ole. Oletko varma että sytytyspuola on ehjä? Ei olisi ensimmäinen kerta kun jobbarit myyvät purkuautoista rikkinäisiä osia.
Tosiaan toimivasta autosta puretun osan ostin. En nyt 100% varmuudella voi sanoa, etteikö kipinää tulisi, voihan olla myös venttiilivika. Puristuspaineita en ole vielä mitannut. Tuntui vain siltä, ettei noiden kahden tulpanjohdon irroittamisella ollut käyntiin mitään vaikutusta ja muiden pyttyjen johtoja irroittaessa hyppi kipinä vielä johdosta lohkoon, mitä se ei näillä kahdella pytyllä tehnyt. Tietysti voisi vielä kokeilla perinteisesti, että kytkee sytytystulpan irtonaiseen johtoon ja katsoo näin, syntyykö kipinää, kun tulpalla koskettaa auton runkoon. Vai onko elektronisessa sytytysjärjestelmässä rikkoutumisvaara tällaisilla kokeiluilla?
mush kirjoitti:Tulihan tulpanjohdot varmasti oikein puolalle?
Laitoin samaan järjestykseen kuin Eurosamarassa on. Varmaan kaikissa tätä puolaa käyttävissä autoissa järjestys on sama?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mush »

JohnDoe kirjoitti:Laitoin samaan järjestykseen kuin Eurosamarassa on. Varmaan kaikissa tätä puolaa käyttävissä autoissa järjestys on sama?
On varmaankin, en nyt muista miten ne tarkalleen meni. Jos auto kuitenkin käy, katsot vain että sylintereille 1&4 menee johdot samalta puolalta ja 2&3 samalta. Puolathan tuossa paketissa on vaaktasossa ja liittimet sen molemmissa päissä.

Lisäys: Löytyihän tuosta kuvakin:
Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Pitäisi olla johtojen oikein... Sitä mietin, että mitä signaaleja puolalle tulee tuossa liittimessä olevaa neljää johtoa pitkin, ja voisiko katkos ECUn ja pulan välillä jossain johtimessa tai jopa ECUn vika aiheuttaa kipinän puuttumista joiltan sylintereiltä? Toisaalta, kun järjestelmä toimii näin, että antaa noita hukkakipinöitä, niin silloin luulisi olevan tällaisen vian poissuljettu.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mush »

Voi aiheuttaa, molemmille pareille tulee erillinen maa-ohjaus eculta. Eli tuohon liittimeen tulee muistaakseni jatkuva virta (+), 1&4 ohjaus (-), 2&3 ohjaus (-) ja jatkuva maa (nämä muistista, mutta jotakuinkin noin ainakin ohjauksen suhteen). Käytännössä siis tuossa paketissa on kaksi samanlaista yksikköä molemmille sylinteripareille, joista toinen voi olla pimeä tai toisen signaali puuttua.

EDIT: Siis pari putoaa pois joka tapauksessa, signaalin puute ei saa yksittäistä sylinteriä pimenemään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin