Sivu 3/6

Lähetetty: 23.7.2006 18:55
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jokari kirjoitti:
Mosse-Aksu kirjoitti:
jta kirjoitti:Suosittelen noita teräsharja laikkoja käytettäväksi tuossa ruosteen poistossa. Sekään kun ei peltiä liiemmin syö. Ja ruoste lähtee tehokkaasti. Suhteellisen kalliitahan nuo on mutta kyllä ne kestääkin tovin aikaa.
Taas huomaan, että on olemassa väline, jonka olemassaolosta en ole tiennyt mitään. Eli onko kysymyksessä kulmahiomakoneeseen saatava varuste.
Sepä juuri. Kerran olen moista käyttänyt ja hyvin lähti ruosteet. Täytynee hommata se oma rälläkkä ettei tarvi aina lainailla...
No niin, selvishän tuolta muutenkin, kun luki viestejä eteenpäin. Onko kellään kokemuksia joihinkin painepesureihin saatavista hiekkapuhalluslaitteista? Entä näistä ruosteensyöjä kemikaaleista? Jossain Mobilistin Jussin jorinoissa muistaakseni neuvottiin käyttämään ruosteen poistoon sitruunahappoa.

Lähetetty: 23.7.2006 21:07
Kirjoittaja Kimmo86
Meillä on painepesuriin liitettävä hiekkapuhalluslaite. Ihan kätevä vehjes eikä ollut hirveän kalliskaan, joskin tehoa riittää vain kevyisiin töihin.. Mutta tuskin kukaan ns. ammattimies tuollaista edes harkitsee käyttävänsä.

Lähetetty: 23.7.2006 21:19
Kirjoittaja kapa
Toiseksi viimeisessä mobilistissa oli jussin jorinoissa juttua noista ruosteensyöjä aineistakin. Tuo sitruunahappo käsittely on taas hyvä sellaisille irto-osille jotka saa kokonaan upotettua sinne litkuun.

Lähetetty: 23.7.2006 21:24
Kirjoittaja ,_,/ukka
Voisi myös kuvitella, että tuo sitruuna happo pitää saada aika tarkkaan pois ennen kuin päälle levittää maalia. Syövyttänee ajan kans ehyttäkin peltiä? Hankala jos puhditettava ruostepaikka on ahdas tai esim. pistehitsi sauma.

,_,/ukka

Lähetetty: 23.7.2006 21:31
Kirjoittaja Kimmo86
,_,/ukka kirjoitti:Voisi myös kuvitella, että tuo sitruuna happo pitää saada aika tarkkaan pois ennen kuin päälle levittää maalia. Syövyttänee ajan kans ehyttäkin peltiä? Hankala jos puhditettava ruostepaikka on ahdas tai esim. pistehitsi sauma.

,_,/ukka


Tuo sitruunahappo on sellaista että jos se pääse kuivahtamaan kiinni paljaaseen peltiin niin syövyttää tosi nopeasti.. Itse olen joskus sitruunahappoa kokeillut ja jos jätti osia yön yli likoamaan astiaan jossa ei ollut kantta niin liuos haihtui yöllä ja osat oli aamulla kahta kauheammassa ruosteessa..

Lähetetty: 23.7.2006 21:54
Kirjoittaja kapa
Kimmo86 kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:Voisi myös kuvitella, että tuo sitruuna happo pitää saada aika tarkkaan pois ennen kuin päälle levittää maalia. Syövyttänee ajan kans ehyttäkin peltiä? Hankala jos puhditettava ruostepaikka on ahdas tai esim. pistehitsi sauma.

,_,/ukka


Tuo sitruunahappo on sellaista että jos se pääse kuivahtamaan kiinni paljaaseen peltiin niin syövyttää tosi nopeasti.. Itse olen joskus sitruunahappoa kokeillut ja jos jätti osia yön yli likoamaan astiaan jossa ei ollut kantta niin liuos haihtui yöllä ja osat oli aamulla kahta kauheammassa ruosteessa..
Sehän siinä juuri on että käsitelty pinta täytyy saada puhtaaksi haposta. Eli siksi ei oikein sovi juuri johonkin ahtaisiin korin paikkoihin jne.

Itse olen osia sitruunahappoliuoksessa liotellut, ei ole kyllä koskaan haihtunut vaikka ollut kanneton astia. Osat olleet päiviä ja jopa viikkojakin liuoksessa tarpeen mukaan, ei ole koskaan puhki menneet tai neste haihtunut astiasta.

Lähetetty: 24.7.2006 22:36
Kirjoittaja köhmä
Onko autossasi ruoste ongelmia?? Kaikki palikat vaan TV:shopista tuttuun "silver miracle" altaaseen. Kyllä kiiltää koko mualima sen jäläkeen, saat kaiken tämän nyt erikois tarjouksena vain.....Ja lisäksi nopean tilaajan saat vielä motor uppia 5 kanisteria kaupan päälle :D Soita siis nyt heti jo tänään!

Lähetetty: 26.7.2006 19:07
Kirjoittaja IlkkaHe
En suosittele nuita litkuja milla pitas lahtee ruosteet. Ei toimi ainakaan sinne missa se ruoste on jo edenny..

Ja varottava sana nuita rallakkaan kiinnitettavia teraslanka laikkoja vastaan:
Niiden jaljilta pinta ei oo maalattavissa, vaan ehottomasti kannattaa hio paperilla eka karheaksi, sit vasta maali!

Lähetetty: 26.7.2006 21:34
Kirjoittaja jta
Ei mulla ainakaan maalauksen kans ollu tuolla pinnalla mitään ongelmaa mikä tulee tuosta teräsharja laikasta. Enemmänkin tullu ongelmia tuon hiomapaperin kans.

Lähetetty: 27.7.2006 17:50
Kirjoittaja IlkkaHe
Liian silea tai semmonen pinta tulee, jos silla teras harja laikalla vetaa, eli karhennus ja viimestely sit ihan santapaperilla, niin hyva tulee..

Mulla ainaki tullu ruoste maalin lapi jos ei oo hionu paperilla viela ja sit vasta maalannu..

Lähetetty: 27.7.2006 21:05
Kirjoittaja jta
Mitäs oot laittanu pohjamaaliksi? Mä oon käyttäny tuota happopohjamaalia. Ei ainakaan vielä ole tullu mistään noista ruoste läpi. Mulla on ongelmana että kun hiekkapaperilla tekee loppukarhennuksen niin aina meinaa hionta jälje tulla näkyviin. Ihan sama että oonko käyttäny 400 tai 600 paperia. Hiomakoneessa pitäny 150 paperia ja silläkin jää jäljet näkyviin.

Lähetetty: 28.7.2006 8:17
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jotakin varottavia sanoja olen minäkin _kuullut_ noista koneteräsharjojen käytöstä. Pahasti syöpyneessä pellisää eivät _kuulemma_ poista ruostetta syvimmistä koloista vaan laminoivat vierestä tervettä ainesta päälle :shock: Tätä ei pääse hiomalla tapahtumaan, koska se poistaa niin ruosteen kuin pellinkin.

,_,/ukka

Sinkkianodit??

Lähetetty: 28.7.2006 10:00
Kirjoittaja Jouska
Itse olen korjaillut vaurioita näin: Ensin mekaanisesti hiotaan irtoruoste pois ruostevaurion päältä mahdollisimman tarkkaan. Sitten päälle koetetaan levittää laimennettua fosforihappoa (1 osa happoa + 3 osaa vettä) esim pensselillä niin että vauriokohta kastuu kunnolla. Annetaan vaikuttaa esim. pari tuntia. Hapettunut ruskea ruoste pelkistyy (?) takaisin mustaksi raudaksi. Tämän jälkeen poistetaan vauriokohdasta musta karsta jollain ja lopuksi on hyvä poistaa mahdollinen vesi/kosteus esim. sinoliin kastetulla rätillä pyyhkimällä useaan kertaan. Paljas neitseellinen pinta on hyvä pohjamaalata esim samana päivänä jottei ilman kosteus käynnistä uudelleen hapettumista. Olen käyttänyt sinkkimaalia ensimmäisenä maalina maalaten mahdollisimman peittävästi. Sitten esim muu pohjamaali ja lopuksi lopullinen väri. Fosforihappoa saa ostaa apteekista.

Tuo laimennettu fosforihappo on erityisen kätevä isommissa kohteissa kuten pintaruosteiset palkit, levyt tai esim ruosteinen kettinki. Käsittelyn jäljiltä maali tarttuu hyvin ja pysyy kiinni kuin uudessa vastaavassa kohteessa. Eli välttämättä tarvitse edes hioa ruostetta pois ennen käsittelyä. Säästää aikaa ja vaivaa.

Onko kukaan muuten koskaan kokeillut asentaa auton pohjaan ruostuviin kohtiin sinkkianodeita?? Siinä voisi olla yksi keino hidastaa Wanhan auton ruostumista. Teoriassahan anodin pitäisi toimia jos sillä on hyvä kontakti rautapeltiin.

Re: Sinkkianodit??

Lähetetty: 28.7.2006 10:12
Kirjoittaja ,_,/ukka
Luna kirjoitti: Onko kukaan muuten koskaan kokeillut asentaa auton pohjaan ruostuviin kohtiin sinkkianodeita?? Siinä voisi olla yksi keino hidastaa Wanhan auton ruostumista. Teoriassahan anodin pitäisi toimia jos sillä on hyvä kontakti rautapeltiin.
Ei taida toimia kuin veneissä. Ei riitä että sillä pellillä on hyvä kontakti tuohon anodiin vaan myös sillä hapettavalla aineella pitää olla sähköä johtava reitti siihen. Ilmalla tätä ei ole ja auton alusta on harvoin niin märkä että se kosteus riittäisi. Tämä selitettiin joskus 80-luvulla kemian tunnilla, korjauksia jos tuli virheitä.

,_,/ukka

Lähetetty: 28.7.2006 18:17
Kirjoittaja IlkkaHe
jta kirjoitti:Mitäs oot laittanu pohjamaaliksi? Mä oon käyttäny tuota happopohjamaalia. Ei ainakaan vielä ole tullu mistään noista ruoste läpi. Mulla on ongelmana että kun hiekkapaperilla tekee loppukarhennuksen niin aina meinaa hionta jälje tulla näkyviin. Ihan sama että oonko käyttäny 400 tai 600 paperia. Hiomakoneessa pitäny 150 paperia ja silläkin jää jäljet näkyviin.
Liian loysaa pohjamaalia, tai liian niukasti?

Itte hioskelin koneella ja kasin 80 kuiva paperilla koko auton, ja ruiskulla Sikkenssin peittava pohjamaali, niin jo ensimmaisen kerroksen jalkeen havisinvat naarmut...