Sivu 161/218
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 10:52
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Kustaa kirjoitti:Niinpä!
Ei nuo satakympit mielestäni ole huonoja ajo-ominaisuuksiltaan, ehkä vähän ohut ohjaustuntuma, mutta arkiliikenteessä selviää varsin mainiosti.
Ohut ohjaustuntuma on ominaisuus monissa autoissa ja se tehdään ohjaustehostimella.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 10:58
Kirjoittaja Mosse-Aksu
samarai kirjoitti:Kustaa kirjoitti:Niinpä!
Aina sattuu virheitä kuljettajille.. karkaa hyppysistä muitakin kuin Ladoja.
Tällä kuskilla on kuitenkin kantia tunnustaa virheensä. Hatun noston arvoinen asia. Pääasia, ettei tullut henkilövahinkoja ja ikävä kokemus varmaan auttaa arvioimaan tilanteita vastaisuudessa paremmin
Näinhän se on, kyllä näitä sattuu vaikka yrittäisi varovaisestikin ajella. Oli aika lähellä pari viikkoa sitten itselläkin, ettei Transitti lähtenyt lapasesta huonoin seurauksin. Ainoastaan hyvä tuuri pelasti tällä kertaa.
Jokainen meistä lienee joskus riskitekijä. Viikko sitten seisoin Laitilassa toisen auton takana punaisissa valoissa, tarkoituksena kääntyä risteyksessä vasemmalla. Kun valo vaihtui, lähdin edellisen perässä ajattelematta ollenkaan, että myös vastaantulijoille saattaa palaa ajon salliva opaste. Onneksi selvittiin kaasua painamalla, ja vastaantulijan (aiheellisella) nyrkin heilutuksella.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 11:32
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Unohtui, että alkkuperäiset pohjan massaukset alkoivat putoilla isoina laikkuina pois.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 19:08
Kirjoittaja Sepi
Mosse-Aksu kirjoitti:1500i kirjoitti:Mosse-Aksu kirjoitti:Kiinnijäätyvät takajarrut oli jokatalvinen riesa.
Käsijarruko?
Käyttöjarru jäi lähes poikkeuksetta pakkasella jarrurumpuun kiinni, eikä lähtenyt rytkäyttämällä vaan aina piti sulattaa.
Itekkin tapellut tuon riesan kanssa. Varsinkin lumituiskujen jäljiltä pakoputken puoleinen takarengas jumittanut. Varmaan tuolle puolelle sulaa enempi lunta, joka sitten jäätyy. Mutta rumpua kopauttamalla kuitenkin aina lopulta irronnut. Vasara oltavakin aina varulta peräkontissa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 19:25
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
En ole paljon näihin 110 tutustunut eikä paljon kannattaisi kommentoida, mutta tuo renkaan tai siis kai jarrun jumiminen on kiintoisa juttu.
Oletteko tarkkailleet tuiskuajon jälkeen lumikertymiä renkaan sisäpuolella eli rummun takana? Mihin 110 takana kertyy eniten loskakelillä könttiä?
Ihan taas vaan KuraläppäFanaatikkona tätä heittelen. Millaiset etuläpät 110 on? Näillä tai näiden puuttumiselle voi olla suuri vaikutus siellä takana.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 20:08
Kirjoittaja Jaska HKI
Minulla oli 110 kaikilla roikseläpillä ja kynnyskotelonsuojilla 6 talvea.Ainoastaan pari kertaa takajarru/jarrut jäätyivät ja nekin lähti rytkyttämällä irti.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 20:25
Kirjoittaja tinuri
Taisi se PossuYskä todellakin häiritä Pöyhäimen tarkkaivaisuutta, mutta ihan ne on huonot. Kyljet rapautuvat erityisen mallikkaasti omilla läpillä. khj-582 rapakympissä on roiskeläpät, mallia yleiset muovia ja ovat paljon paremmat kuin alkuperäiset. Tulevat enemmän ulos kyljistä jolloin suojaavat rapautumiselta.
13 tuuman vanteilla lumipakkautuu lähinnä vanteen ja jarrurummun väliin ja ikävä on yrittää niitä sörkkiä pois. Takajousien ympärille myös keräytyy lunta ja kesällä täyttyy se saakulin iskarin kotelo hiekalla ja kuralla. Ruoste iskee sinne kivasti. Tiedossa on ainakin yksi farkkukorinen rapakaljakymppi jossa toinen takaiskunvaimentaja on tullut tervehtimään matkatavaratilaa.
Mutta niihin kokemuksiin joita nyt taas on kertynyt. Käytiin ukon avtolla Ulkomailla ja hyvin kulki vaikka pinnoite oli huono. Tuntuu jopa pirteämmälle tuo yksilö kuin omani. Syytä en tiedä. Ja kävihän isä omallaan nyt Munajuhlan aikana Lakeurella ja oli toiminut ilman mitään ongelmaa. Bentzeeniäkin palanut normaaliin tahtiin eli alle 6,5 litraa kohti 100 kilometriä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 20:54
Kirjoittaja 1500i
Eikös 110 sarjassa ole samanlaiset takajarrut, kun Samarassakin? Ymmärtääkseni on kun on kerran sekin hp säädin....
Tuo tuntuu hieman oudolta, että käyttöjarru oisi jäänyt/jäätynyt ajaessa(?) rumpuun kiinni. Käsijarrun olen kerran joutunut Samarasta kopauttamaan rummusta irti ja se meni ihan oman tyhmyyden piikkiin kelin huomioiden... Toisissahan jäätyy sitten vaijerit jos ei itse jarru. Yleensäkkään käsijarrua ei tule talvella käytettyä (merkkiin katsomatta) ainakaan jos jättää pitemmäksi aikaa parkkiin, eipähän tule sitten ylläreitä, kun pitäs lähteä. Eikä nuo oo vielä sen takia pihasta/tallista karanneet, että ei oo ollu käsijarrussa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 21:03
Kirjoittaja khj-582
pressahan tuo tiesi kertoa että on mossen jarrut 110:ssä.
Vai oliko se ressa joka näin tiesi heittää huumoria?
Mutta isäukon napanöyhtäkympissä jäätyy jarrut takana.
Niin polkimesta polkemalla kuin vipusesta nykyttämällä, toki talvikelillä tietysti.
Onpa niitä aukikin käytetty mutta ei ole oikein syytä tähän löydetty. Ei ole päärmettä yms. kanttia rummussa. Liekkö palamössö imaisee kosteutta lumipölläkästä ja jäätä sitten sieltä pitäen.
Omassa NEMossa tämä ei vaivaa, eikä tietääkseni tinurin MiNIssäkään.
Vaikka ovatkin kaikki kolme päkättiä oikein varmari mallin maanvaivoja.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 21:43
Kirjoittaja 1500i
Mitenkä se tuntuu kirjotuksien perusteella, että 110 sarja ei ole oikein kovassa huudossa

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 21:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ehdottomasti kannattaa käyttää käsijarrua kesät talvet. Ainakin TakaPotkuissa ja näköjään Samaroissakin.
Minuakin ennen varoiteltiin jäätyvistä käsijarruista, mutta siinä se virhe olikin. Sitten niitä sai aina rumpata katsastuksiin, kun olivat käytön puutteesta juuttuneet mitä kummallisempii asemiin.
110 en sitten tiedä ja kuulostaa huimalta nuo moskien kerääntymiset, mutta jos katsoo 110 takapäätä niin ei kyllä ole ihme. Melkoisessa kotelossa siellä pyörät pyörivät ja on sitä muhvia ympärillä vähän joka puolella.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 22:07
Kirjoittaja 1500i
No se on kyllä totta, että aika koteloon ne pyörät näyttäs olevan "ängätty" vähän jopa hölömön näkönenkin ja pikkupyörillä kaiken lisäksi.
Tuo paineensäädin on kyllä se mikä *ittuilee säännöllisen epäsäännollisesti

(On jo kirottu koko keksintö jossain muussa keskustelussa jätän sen siis tällä kertaa). En voisi nytkään varmaks sanoa,että ottaako molemmat takaset ja millä erotuksella...

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 22:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko vanhemmissa Samaroissa samainen paineensäädin?
Painesäätimet tietenkin jumittavat jos ne eivät ole koskaan TYÖSSÄ. Tällä tarkoitan sitä, että auton takakuorma on aina vakio, jarruttelut ovat aina lähes vakioita ja siis yksinkertaisesti se, että painesäädin on aina samassa asennossa.
Minä hurja aina ajelen uuden ostokseni kanssa kunnon pomppuja korotetuista suojateistä. Kävihän tällaisessa tempussa tuon IIZIn kanssa se että jarruputket repesivät. Mutta hyvä niin. Jos olisivat revenneet tositilanteessa niin hullusti olisi käynyt. Eikä tietysti olisi ollut mukavaa, jos ne olisi revitty katsastuksessa ja IIZI olisi jäänyt pihaan onnettomana odottamaan.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 22:21
Kirjoittaja 1500i
Kyllä se tuo perä keikkuu vaikka kuorma pysyykin vakiona on meinaan nuo soratiet sellaista kuoppa kuopassa teitä läpi kesän. Nyt siihen on jo päässyt totuttelemaan, kun loskakin on lähtenyt. Koko tien leveityä "vesiesteitä" ja syviä kuoppia reunasta reunaan sama mistä ajaa...
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 4.4.2010 22:43
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Sepi kirjoitti:
Itekkin tapellut tuon riesan kanssa. Varsinkin lumituiskujen jäljiltä pakoputken puoleinen takarengas jumittanut. Varmaan tuolle puolelle sulaa enempi lunta, joka sitten jäätyy. Mutta rumpua kopauttamalla kuitenkin aina lopulta irronnut. Vasara oltavakin aina varulta peräkontissa.
Nyt kun mainitsit, niin kyllä se tosiaan oli repsikan puoleinen, joka jäätyi. Sillä puolellahan pakoputki taisi olla 111:ssäkin.