VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Suhinoita harjoiteltu päivittäin projektin alusta asti. :lol: Lisää inspiraatiota mukavasti 8) wrooom-tsi-hu-huu, wrooo :lol: :lol: :lol: .
Pitää ottaa kaveri mukaan tuohon ensi starttiin, niin saa kunnon videokuvaa. Innolla odotan minäkin. Saattaa olla että innoissani en malta jättää autoa talveksikaan rauhaan, vaan otan ajoon :D . Vaikka piti olla kesäauto, mutta talvella se ajaa parhaiten asiansa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

laajakaista toimii, ahtopaine toimii. Takarenkaat paikoillaan. Takavaimennin ei ole paikoillaan, mutta käynnistyy se ilmankin. Letku on postissa, huomenna sen haen pois. Bensaa laitettu tankkiin. Eli letku kiinni, öljyt sisään ja bensapumpun herätepiuha kiinni -> ENSISTARTTI. :D Saa varmaan edes unta tänä yönä :lol:
Ennen kuin koeajolle pääsee niin pitää laittaa ilmanputsari kiinni, tehdä akulle kiinnikerauta ja laittaa bensamittarin piuhat kiinni. Niin ja kierroslukumittarikin pitää laittaa toimimaan. Sen jälkeen ihmetellä kardaanin jurinan syytä, epäilen kannatinlaakerin olevan loppu.
Dynolle varata aika, kun auto täysin valmis.

Ja sen verta vielä koneesta, että se on vielä taysin avaamaton. Eli laitettu ainoastaan ahdin kylkeen ja cooleri keulille. Jos tämä toimii, niin viritetään lisää 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
jomppe2105

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja jomppe2105 »

moro. millais noi levipellit?

Laitoitko tubeles renkaat vai et?
Entä sisäkumit? Onko tyhjentynyt?

itellä tulossa ladan orkkis vanteista taake 9" ja etee 8".

Minkäkokoisia kumeja sä suosittelisit noihin et tulis komiat? :)
jomppe2105

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja jomppe2105 »

Ja mitenkäs tuo katsastus noilla sun jousilla?
meneekö läpi?
itellä edessä -70 ja takana -50 ja meinasin et nistä ottas vähän pois ni menee kö vielä sen jälkeen leimasta?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

taitaa lukea tuolla aikasemmin, mutta laitetaan nyt.
edessä 7,5" ET12+15mm spacer = ET-3, rengas 165/55
Takana 9" ET12+10mm spacer = ET2, rengas 175/50

Ihan nankangin tubeless renkaat on sisäkumeilla, Ja en ole mitannut paineita renkaista kun en ole niillä vielä ajanut metriäkään. Varaudu siihen että orkkispelleistä levitetyillä(siis jos levitetty sisäänpäin myös)vanteilla joudut sorvaamaan rumpuja ja hieman jarrusatuloitakin. Mulla ei ole mitään mahdollisuutta laittaa tuota etuvannetta paikoilleen, ilman tuota 15mm spaceria. Ja silti jouduin hiomaan satulaa hieman että vanne pyörii.
No rengas asia on maku asia, joten käyppä tuolla sivulla tyrestrech.com Sieltä valikosta nappaat vanteen leveyden renkaan ja yms ja saat kuvia asennuksista. Kaikkia ei välttämättä löydy, mutta saa hyvin osviittaa. Jos venystä tykkää niin 8" vanteelle tuo 165/55 vois olla just passeli, kun 155 leveydellä ei oikeen löydy hyviä profiileja. Tietysti jos haluaa isommalla profiililla niin valikoimaa löytyy paljon enemmän. Silloin ei tule ongelmaa mittarivirheen kanssa, ja koneen huutamisen 100km/h vauhdissa.

Mittaamalla selviää, mutta en suosittele että yrität edessä saada ET:tä niin isoksi että mahtuu 8" vanne kokonaan kaaren sisään. ainakaan vakio peltivanteilla. Jos oikeen leveitä haluaa, niin 14" vanne on paljon parempi vaihtoehto. silloin eteenkin menee 8,5" helposti.

Jousista sen verran että vakio rengastuksella menin katsatuksesta läpi, -90mm sarjalla. Noilla mun jousilla, turha kuvitella mennä edes konttorin pihalle :lol: . Moottorin alla olevasta palkista maahan noin 3,5-4cm. Nyt vaihdettu melkein vakio alusta paikoilleen, ihan dynotusta ja koeajoja varten.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Mieleen tuli että mullahan on vielä vakio jakaja, mitäköhän sille pitäis tehdä? epäkeskot jumiin ja alipainesäädin käyttöön vai pois? Kun ei tuota megaakaan vielä ole.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja joumään »

Olikos sulla tässä muuten säädettävä panhard tanko? Jos niin miten toteutettu.

Ja noihin jomppen viesteihin, että eikös tuollaiset 9" tuu jo aika överisti kaarista ulos takana kun itselläni jo 8,5" tuli jo melko paljon. Tämä tosin ongelma vaan silloin jos levittää ulospäin niitä vanteita eikä siirrä keskiötä ollenkaan.
Ja jousista senverran, että jos ne auto ylös tunkattuna pysyvät paikallaan eivätkä hölsky siellä ja maavara on tarpeeksi iso, nii pitäisi kelvata leimallekin.

Meni aika hyvin ohi tän topicin aiheen, mutta kuiteski.

PS. Multa löytyy kuvaa 165/55R13 renkaasta 8,5x13" vanteella jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Kannattaa varautua että sisärenkaita menee puhki muutaman päivän ajon päästä. Ei nimittäin kestä nuissa nykytubeles kumeissa kovin pitään.
Nimimerkillä meni keväällä 3 rengasta puhki neljässä päivässä noista levipelleistä... :D Oli hiertyny sisäkumit puhki kyljistä.
Lada kardan...??? Njet... Volga
jomppe2105

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja jomppe2105 »

No tyhjentyyköhän lainkaa jos heittää tubeles renkaan vaikka 8.5" vanteeseen 185/55 kumin?
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja Stuba »

jomppe2105 kirjoitti:No tyhjentyyköhän lainkaa jos heittää tubeles renkaan vaikka 8.5" vanteeseen 185/55 kumin?
Mulla on nuo 165/55 kumit pitänyt hyvin ilmansa 7" leveellä vanteella...
Lada kardan...??? Njet... Volga
jomppe2105

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja jomppe2105 »

Stuba kirjoitti:
jomppe2105 kirjoitti:No tyhjentyyköhän lainkaa jos heittää tubeles renkaan vaikka 8.5" vanteeseen 185/55 kumin?
Mulla on nuo 165/55 kumit pitänyt hyvin ilmansa 7" leveellä vanteella...
Onko yhtääv tota Gunther tyyliä ? :D
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja Stuba »

jomppe2105 kirjoitti:
Stuba kirjoitti:
jomppe2105 kirjoitti:No tyhjentyyköhän lainkaa jos heittää tubeles renkaan vaikka 8.5" vanteeseen 185/55 kumin?
Mulla on nuo 165/55 kumit pitänyt hyvin ilmansa 7" leveellä vanteella...
Onko yhtääv tota Gunther tyyliä ? :D
Laitoin nuo vanteet myyntiin niin siel on pari kuvaa... ;)
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

NO NO :shock: se käynnisty Saat*na :lol: . Bensapaineet liian korkeat, koska linja ei vedä tarpeeks. Pakosarjan ja putken väli vuotaa, kun tiivitse unohtu :lol:
Seoksia turha katsella kun kaasari tulvii suht rajusti. Paineet noin 0,4bar, puolet liikaa siis. Tyhjäkäyntiä käy, mutta kun laitat pumpun päälle niin sammuu samantien.

Pientä fiksailua vielä.

Joumäänille sen verran että säädettävä panhard tulossa venäjän maalta, saapunee lähiaikoina. Samalla tulee pohjapanssari...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kohokammion kun täyttää ja ottaa pumpun pois käytöstä, saa konetta käytettyä tyhjäkäynnillä jonkun aikaa. Seokset näyttää olevan jostain kumman syystä hieman rikkaalla, eli huitelee siellä 10-10,5 välissä :shock: Sytkää en ole kyllä vielä koskenut sen koommin, mitä nyt sen verran että käyntiin lähti. Kun potki takas ekassa käynnistyksessä.

Pakoäänet melko maltilliset vaikka ei ole vaimentimia, en tiedä sitten millaset kun konetta rupee kuormittamaan.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
joumään
Viestit: 171
Liittynyt: 12.8.2012 21:58

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja joumään »

Laita vaikka kuvia siitä panhardista kun joskus saapuu. Kyllähän mä siis tiedän miten sellaisen saa tehtyä, mutta olisihan se hyvä nähdä millainen on tehtaalla tehty.
Pohjapanssarista jos olisin tiennyt, niin olisin omani voinut myydä kun ei ole käyttöä. Ihan käyttämätön olis.
Vastaa Viestiin