Sivu 16/42

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 11.10.2013 18:55
Kirjoittaja veli samara
Joo, ite en kehtaa 20w- kamaa laittaa, kun talvella auto on ulkona. Ja meinasin sillointällöin autoa käytellä, joten nuo 5w- kamat sopii siihen hommaan paremmin. Mutta tuo kuumanpään viskositeetti lähinnä mietitytti, eli mikä on sopivan paksua. Kuitenkin että voitelee paikat, mutta ei vuoda joka paikasta :lol:

Putkiston osalta ollaan jo taka-akselinpäällä, mutta siitä eteenpäin pitää hieman taiteilla. Ostamani takavaimennin on ehkä hieman liian iso, vai onko muilla tilanpuutetta panhardin ja korin välissä? Helppohan se vakio 44mm putki on vetää, vaikka madallusta 13cm. Mutta tuo 20mm halkaisijaltaan isompi onkin ihan toinen juttu, vaikka auto melkein vakio korkeudella...

Niin ja onkos muilla putken kiinnikkeitä muualla kuin vaihdelaatikossa ja takavaimentimessa. Ainakaan vakioputkessa ei muita ole, mutta jos jollain olis hyvä vinkki minne saa helposti laitettua kiinnikkeen. Edes jonkinlaisen.
Ainakin tuohon vaihdelootaan laitoin kiinnikkeen(putkessa peltilappu jossa reikä ja pultti läpi vaihdelootaan) niin aikas hyvin se kannatteleeputkistoa aina taka-akselille saakka. Mutta sivusuunnassa liikevaraa löytyy. En tiedä jos vaikka loppuisi sekin kun saa takavaimentimen paikoilleen, ja kiinnikkeet kiinni.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 11.10.2013 21:47
Kirjoittaja joumään
Itsellä oli ainakin tosiaan siinä vaihdelaatikossa yks kiinnike ja sitten oli mulla ainakin noin auton keskivaiheilla katalysaattorin kohdalla sellaset kumikannattimet niissä kardaanin kannattimen pulteissa kiini. Siellä pohjassahan niitä pultinpätkiä on jonkunverran niin eikös niihin jontkut kiinnikkeet väsäile aika helposti. Sullahan ei nyt toki mitään katalysaattoreita ole mutta kuitenkin.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 11.10.2013 22:05
Kirjoittaja veli samara
Niitä mietin itsekkin, mutta ajattelin että jollain olis kokemusta asiasta. Lähinnä minkälaiset ne kiinnikkeet on siinä katalysaattorin kohdalla? vois väsätä itse, jos mallia sais. Ei kehtaa kuitenkaan koko putkistoa vetää tiukasti kiinni pohjaan, eli johonkin väliin perus kumi kannake.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 11.10.2013 22:17
Kirjoittaja MrKz
veli samara kirjoitti:Niitä mietin
itsekkin, mutta ajattelin että jollain olis kokemusta asiasta. Lähinnä
minkälaiset ne kiinnikkeet on siinä katalysaattorin kohdalla? vois
väsätä itse, jos mallia sais. Ei kehtaa kuitenkaan koko putkistoa vetää
tiukasti kiinni pohjaan, eli johonkin väliin perus kumi kannake.
ellen nyt ihan väärin muista niin kattivehkeissä samat kiinnitykset ku
katittomassa,ja helppo ne o itekki väsätä, hitsaa vaikka pohjaan jonku
putkikiinnikkeen tai sit käyttää niitä pohjassa olevia pultteja
hyödyksi.. Tai sit poraat reiän,pultti ja rikat välii ja siitä kiinni
:-D

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 6:44
Kirjoittaja START
mää vedin takajalkatilaan tai johonkin sinne ennen aksilaa vaan reijät ja niihin kannake kumit missä kierteet molemmissa päissä. sit vaan joku latan pätkä putkeen missä reikä ja muttereilla kiinni
samoja kumeja käytin myös vaimentimen kiinnitykseen ja tais siellä lähellä downpaipin päätä olla vielä kanssa

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 7:12
Kirjoittaja joumään
Mulla oli katin kohdalta kiinni niin, että katissa oli sellaiset koukut ja auton pohjassa toiset ja niihin koukkuihin oli sitten sellaiset kumilenksut laitettu, vähän niinkuin paksut o-renkaat. Niillä se siellä ihan hyvin pysyi ja tuo joustaakin tarvittaessa.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 9:59
Kirjoittaja veli samara
START kirjoitti:mää vedin takajalkatilaan tai johonkin sinne ennen aksilaa vaan reijät ja niihin kannake kumit missä kierteet molemmissa päissä. sit vaan joku latan pätkä putkeen missä reikä ja muttereilla kiinni
samoja kumeja käytin myös vaimentimen kiinnitykseen ja tais siellä lähellä downpaipin päätä olla vielä kanssa

Juurikin noita tuon tyylisiä kumeja mietin, kun taitaa olla matalimmat mitä saa. Nuo perus kumilenksut(esim joumäänin ehdottamat) on sen verran isoja että putki roikkuu turhan paljon. Nyt pitää ruveta suunnittelemaan tuollaisen systeemin tekoa..


Budjetti laskut osoittaa, että yli menty reilusti. Alle tonnilla ajattelin selvitä, mutta yli meni hieman. nopea laskutoimitus, mistä saattaa jotain vaikka puuttua niin summa noiun 2300€ :shock: :lol:
Ja Kaikki tämä vielä työttömänä, opiskelijana. Ja suurin osa tavaroista hommattu alle vuodessa.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 18:52
Kirjoittaja START
onneks mää en koskaan laske mitä näihin menee rahaa. luulen että metin jäärata-autoonkin on jo nyt menny enemmän kun tuon verran ja siinä on tekniikka ja kori vielä eri osotteissakin :lol:

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 19:17
Kirjoittaja veli samara
Ei kannata laskea. Mutta jos ladaan laittaa 4900€, niin sen pitäis olla uuden veroinen :lol:

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 21:44
Kirjoittaja veli samara
Joo, onnistuukos ladasta saamaan herätettä bensapumpulle, niin että auton sammuessa sammuu myös pumppu. Eli aivan kuten ruiskuautoissa. Nythän pumppu jauhaa, vaikka auto sammuu(kolarissa, yms). Jossain oli myös pumpun heräte otettu ö-paine anturilta(ei suoraan vaan oli releitä välissä ja diodeja pla pla pla), jolloin pumppu sammuu jos paineet tippuu nollaan. samassa jutussa myös mietittiin sytytyksen katkaisua, paineiden tippuessa. Mutta ladassa paineet taitaa tippua jo vakionakin, että pitkiä reissuja ei tuolla systeemillä tehdä :lol:

Jotain fiksua pitäis kehittää, käynnistyksen eston toteutan myös jollain tavalla(visio on jo). Yks visio oli laittaa kojetauluun katkaisijoita joka lähtöön, kuten ralliautoissa. bensa, sytkä, valot, yms Olishan se hieno 8)

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.10.2013 23:16
Kirjoittaja hp7500
Positiivista kyllä jos budjetti on vielä pysynyt nelinumeroisissa summissa :lol:

Ruiskua vaan suoraan niin jää turhat välivaiheet pois

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.10.2013 12:21
Kirjoittaja jaketech racinteam
veli samara kirjoitti:Joo, onnistuukos ladasta saamaan herätettä bensapumpulle, niin että auton sammuessa sammuu myös pumppu. Eli aivan kuten ruiskuautoissa. Nythän pumppu jauhaa, vaikka auto sammuu(kolarissa, yms). Jossain oli myös pumpun heräte otettu ö-paine anturilta(ei suoraan vaan oli releitä välissä ja diodeja pla pla pla), jolloin pumppu sammuu jos paineet tippuu nollaan. )
öljynpaineen anturilta ohjaus on helppo tehä. ei se mitää diodeja tarvi. releen vain joka vaihtaa kytkentää ku maadotus katkeaa esim. huomiovalo rele.

toinen vaihtoehto on olikoha se K jetronicin pumpun ohjauksen rele jolle otettaan kierrosluku tieto sytytyspuolalta.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.10.2013 16:10
Kirjoittaja veli samara
Joo, K-jetronicin bensapumpun rele maksaa varmaan pumpun verran. Koittaa tuota öljypaine kytkentää.

Edit: Saatu puolet putkistosta kokonaan valmiiksi, nyt enään takaosan sovitus. Jonka jälkeen senkin voi hitsata kokonaan. Lambda mutteri löysi paikkansa DP:sta, sojottaa nyt laatikon kupeeseen päin. noin 90cm päässä kannesta.
Huomenna laittaa lambda kiinni, piuhat kabiiniin ja mittari paikoilleen. 3:lle mittarille paikka keskikonsolissa soittimen tilalla. Nyt alkuun mittaristo koostuu seos-suhde-, ahtopaine- ja kierroslukumittarista. Konehuoneessa sitten bensan painemittari. Löytyy myös öljynlämpömittari, mutta sitä en ajatellut laittaa. Tuli vahingossa ostettua, piti ostaa öljynpainemittari.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 14.10.2013 18:49
Kirjoittaja veli samara
Putkisto takavaimenninta vaille valmis. Koneeseen kaadettu jäähdytysnesteet sisään, ja vaihdettu ö-suodatin. Lambda putkessa kiinni, nyt piuhalle reikä tulipeltiin niin sekin olis valmis. Vasemman puolen jarrukenkien kiinnitys jouset laitettu paikoilleen, voi pistää takarenkaatkin paikoilleen.
Ja kytkin palikatkin saapui.

mittaristo.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 0&uid=1286
Toinen kuvakulma
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 1&uid=1286

Kohtalaisen siisti asennus. Lisää mittareita voi sitten laittaa erillisiin telineisiin keskikonsolin sivuille...

EDIT: näytti tänään vasta pistäneen letkun postiin, hidasta tuo brittien toiminta. Toivottavasti kerkeis täksi viikoksi tulemaan suomeen, niin sais auton käyntiin. Tänään jo kuivaharjoittelin auton käynnistystä(akku irti :lol: )

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 14.10.2013 22:07
Kirjoittaja MrKz
Kuivaharjoittelitko
samalla koeajon kiihdyttelyt ja sutimiset turbon suhinoiden säestämänä?
:-D hyvältä näyttää,innolla odotan päivitystä ja videota ekoista
savuista :-)