Wartburg
Re: Wartburg
Naapureillani oli Warre 60-70 luvulla. Siinä oli erikoinen ominaisuus: vauhtipyörä irtoili aina silloin tällöin kampi-akselin päästä!
Se irtosi heidän omistusaikanaan 7 kertaa.
Se irtosi heidän omistusaikanaan 7 kertaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Wartburg
Terve!
Se vauhtipyörän irtoaminen ei varmaankaan ollut auton , vaan - niinkuin usein asianlaita on - käyttäjien tai korjaajien ominaisuus.
SvS
Se vauhtipyörän irtoaminen ei varmaankaan ollut auton , vaan - niinkuin usein asianlaita on - käyttäjien tai korjaajien ominaisuus.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Wartburg
Ainakin vuonna 1982 myynnissä oli Warre Plussa (ja tällä sai K-kaupasta törkeesti plussaa?)E.P. kirjoitti:Oliko muuten Suomen maahantuojalla mitään omia malleja, joita myytiin vain Suomeen? Siis jotain maahantuojan varustamia erikoiseriä? Nehän saattaisivat kiinnostaa saksalaistakin tulevaisuudessa.
http://www.warreteam.com/images/history/353/warreA1.jpg
http://www.warreteam.com/images/history/353/warreA2.jpg
Re: Wartburg
Kahta autoa kun on käynyt katsomassa, niin alkaa vaikuttaa siltä, että jos autoa pitää kovin pitkään myydä nettiautossa, niin siinä on joko jotain vikaa, tai sitten hinta on liian kova. Toisaalla, onhan sanonta, että yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Heh. Koska en usko, että 23tkm ajetussa autossa voi olla penkki puhki, tai en pidä siitä että moottorin lohko on maalattu vihreäksi jonkin niistä kuudesta omistajan toimesta, niin etsintä jatkuu. Hyväksyn ja ymmärrän epäkohdat, jos hinta on minun mielestä kohdallaan, mutten tahdo rahoittaa kenenkään muun harrastusta. Siksi epäkohdat rajoittavat halukkuuttani maksaa ylimääräistä. Katselevatko ihmiset liikaa american hotrodia, kuvitellen että kaiken autoonsa upottaman rahan saa takaisin autoa myydessä?Warreossi kirjoitti:Tälläkin hetkellä nettiautossa on useita Warreja myytävänä ja onhan tuolla Warre-Teaminkin sivuilla yksi.Kun auton valmistuksen loppumisestakin on jo kulunut parikymmentä vuotta,ei pakasta repäistyjä Warreja hirveästi ole tarjolla.Eiköhän Warren kuin muidenkin vanhojen autojen ostamisessa päde ihan ne samat lainalaisuudet.
Warressa heikoin kohta on usein kori,jossa on useita ruosteelle alttiita paikkoja.Tekniikan osia on hyvin saatavilla,ainakin Saksasta ja monesti sisusta on hyvässä kunnossa.Matkamittarihan on ns.miljoonamittari eli se ei kerro todellisia kilometrejä.
Maahantuoja varusteli vanhentunutta mallia lähinnä muovilistoilla ja pölykapseleilla yms myynninedistämis jipoilla,eli mitään keräilyharvinaisuuksia ei maahantuojan mallistosta löytynyt.Jos jostain löydät 353 mallin 60-luvun puolelta,se on harvinainen muttei silläkään suurta rahallista arvoa ole.Wartburg auton harrastaminen on kuitenkin melko marginaalista Suomessa.Tunne arvo ja sen sellaiset sitten ovat toinen juttu.

Eipä hätiä, tiedossa on vielä ainakin pari ehdokasta (ei nettiauton autoja). Ja miksei sitä voisi lähitulevaisuudessa käydä Saksassakin. Olishan se kotimainen ohjekirja kiva, muttei kaikkea voi saada.
Re: Wartburg
Äkkiä kuvat vilkaistuna itselle kiinnitti huomiota tuossa 23tkm ajetussa Warressa "olemattomilta näyttävät" polkimienkumit. Onkohan ne uudesta säilötty takakonttiin vai jo noilla kilsoilla poltettu loppuun?
Taitaa kuitenkin tuo kuva tosiaan niissäkin valehdella.
Täysin samaa mieltä noista "räpeltelyistä", joilla kuvitellaan olevan jotain lisä-arvoa. Asialliset lisävarusteet on tietysti plussaa, mutta itseltä loppuu kiinnostus heti samaan paikkaan jos vaikka mp:tä myydään "tehoputkella". Tämä on tietysti vain oma vaatimaton mielipiteeni, enhän minä mitään ole oikeasti ostamassakaan.

Taitaa kuitenkin tuo kuva tosiaan niissäkin valehdella.
Täysin samaa mieltä noista "räpeltelyistä", joilla kuvitellaan olevan jotain lisä-arvoa. Asialliset lisävarusteet on tietysti plussaa, mutta itseltä loppuu kiinnostus heti samaan paikkaan jos vaikka mp:tä myydään "tehoputkella". Tämä on tietysti vain oma vaatimaton mielipiteeni, enhän minä mitään ole oikeasti ostamassakaan.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Oiskohan tuossa sivussa missä esitellään tarkkaan kaikki varusteet kuulunut olla tuossa vasemmassa alareunassa sanan "esitteen" tilalla olla sana "kuvien". Tuntuu vähän pöljältä että tarkkaan esitellään varusteet mitä kalliimpaan plussa-malliin saa ja maahantuojalla ei ole mitään vastuuta vaikkei kyseisessä autossa ei olisi ainuttakaan plussa-mallin varustetta. Tainnut esitteen tekijällä tulla pikku oikkariWarre-Team kirjoitti:Ainakin vuonna 1982 myynnissä oli Warre Plussa (ja tällä sai K-kaupasta törkeesti plussaa?)
http://www.warreteam.com/images/history/353/warreA1.jpg
http://www.warreteam.com/images/history/353/warreA2.jpg

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Wartburg
Nähdäkseni tuohon maailmanaikaan autot tulivat suurissa erissä maahan, tai ainakin Warret. Lopulliset varusteet näki vasta sitten kun autot olivat saapuneet. Olisko tuo esite tehty jo ennen erän saapumista, ja ovat siksi pesseet kätensä vastuusta tuommoisella lisäyksellä esitteen alalaitaan.
Elävästi on jäänyt mun mieleen se, että Kaivokselan Haka-auton suuri aidattu takapiha oli täynnä aivan uusia Warreja. Silloin joskus 1970 luvun loppupuolella, kun Stigan selässä siitä ohi useita kertoja matkustin. Värit olivat kai jo pikkupojan silmiin vähän erikoisia, muistaakseni. Eikä se ole vielä aikuisiälläkään pieni se aitaus. Mobilisti lehdessä kerrottiin aitauksen olevan verovapaata aluetta, joten autoista ei tarvinnut maksaa veroja ennen rekisteröintejä. Suurin autoerä oli kuulema 5000 autoa kerralla. Toiselta taholta kuulin, ettei ne viimeiset erät kuulema menneet sitten kaupaksi. Ehtivät kai jo vähän ruostuakin, uudet autot. Olivat joutuneet kuskailleet muihin maihin niitä viimeisiä.
Elävästi on jäänyt mun mieleen se, että Kaivokselan Haka-auton suuri aidattu takapiha oli täynnä aivan uusia Warreja. Silloin joskus 1970 luvun loppupuolella, kun Stigan selässä siitä ohi useita kertoja matkustin. Värit olivat kai jo pikkupojan silmiin vähän erikoisia, muistaakseni. Eikä se ole vielä aikuisiälläkään pieni se aitaus. Mobilisti lehdessä kerrottiin aitauksen olevan verovapaata aluetta, joten autoista ei tarvinnut maksaa veroja ennen rekisteröintejä. Suurin autoerä oli kuulema 5000 autoa kerralla. Toiselta taholta kuulin, ettei ne viimeiset erät kuulema menneet sitten kaupaksi. Ehtivät kai jo vähän ruostuakin, uudet autot. Olivat joutuneet kuskailleet muihin maihin niitä viimeisiä.
Re: Wartburg
Joo,maahantuonti oli tosiaan tuollaista,että satamassa sitten selvisi tilauksen laatu.Haka-Auton kenttä oli verovapaata aluetta ja esim puskurit saattoivat ruostua ulkosäilytyksessä.Vara-Haka Oy teki isoja tilauksia AWE:n kanssa eikä Eisenachista muutamia autoja olisi toimitettukkaan.DDR tarvitsi kipeästi länsi-valuuttaa ja pelin henki taisi vähän olla,että jos kaupat eivät ole riittävän suuria,maahantuoja voi vaihtua.Maahantuonti sopimuksesta haluttiin Vara-Hakassa pitää kiinni.Maahatuonnin loppuvaiheessa,Saksojen yhdistyttyä Warresta haluttiin eroon (nelitahtinen oli ylihinnoiteltu,eikä olisi kelvannut siihen hintaan Suomessa kaupaksi).Tuollainen autojen massoittainen maahantuonti,jossa autoja sitten myytiin yli-ikäisinä ei ollut mitenkään ainutlaatuista,esim Aro-Yhtymä toi Datsun 100 A:ta Suomeen niin,että niitä sitten varastoitiin milloin minnekkin.E.P. kirjoitti:Nähdäkseni tuohon maailmanaikaan autot tulivat suurissa erissä maahan, tai ainakin Warret. Lopulliset varusteet näki vasta sitten kun autot olivat saapuneet. Olisko tuo esite tehty jo ennen erän saapumista, ja ovat siksi pesseet kätensä vastuusta tuommoisella lisäyksellä esitteen alalaitaan.
Elävästi on jäänyt mun mieleen se, että Kaivokselan Haka-auton suuri aidattu takapiha oli täynnä aivan uusia Warreja. Silloin joskus 1970 luvun loppupuolella, kun Stigan selässä siitä ohi useita kertoja matkustin. Värit olivat kai jo pikkupojan silmiin vähän erikoisia, muistaakseni. Eikä se ole vielä aikuisiälläkään pieni se aitaus. Mobilisti lehdessä kerrottiin aitauksen olevan verovapaata aluetta, joten autoista ei tarvinnut maksaa veroja ennen rekisteröintejä. Suurin autoerä oli kuulema 5000 autoa kerralla. Toiselta taholta kuulin, ettei ne viimeiset erät kuulema menneet sitten kaupaksi. Ehtivät kai jo vähän ruostuakin, uudet autot. Olivat joutuneet kuskailleet muihin maihin niitä viimeisiä.
Tuo Warre Plussaa turvavarusteltiin niin,että mallia sai ylipäätään myydä Suomessa.Esim.lampun pesurit asennettiin maahantuojan toimesta.Monet autoistahan oli tuotu 80-81 Suomeen,jotta ne olisi saatu rekisteröityä Suomeen '82 niitä piti varustaa maahantuojan toimesta.Tuollainen mainoskuvan auto on tiettävästi ollut vaan tuossa kuvassa.DDR:ssä oli tuollaisia poikkeavasti maalattuja autoja myynnissä.Mutta ei tuollaista kromattua ritilää ollut enää '82 listalla.Muuten lattiavaihde oli sellainen Suomeen tuotavien export mallien erikoisuus,DDR:ssä myytiin rattikarahkalla varustettuja malleja (lattiavaihde oli erikoisvaruste) Suomessa se katsottiin jo 70-luvun puolessa välissä vanhanaikaiseksi ja autot haluttiin lattiavalitsimella.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Muistelin joskus muinoin TM:stä lukeneeni, että uutena olisi myyty erä valmiiksi ruosteisia Warreja, jotka olivat maahantuojan säilytyksessä ensin ruostuneet ja sen jälkeen vasta massattu.
Löysinkin netistä A.Humalamäen tekemästä gradusta "Keskiluokkaistuva kansa nousee kumipyörille - Autoistuminen Suomessa 1960-luvun alusta 1980-luvun lopulle" viitteen ja lähteen tuohon juttuun:
"Automyynnin villistä toiminnasta puolestaan kertoo tapaus vuodelta 1975, jolloin eräs Haka-Auton piirimyyjä kauppasi ruosteisen, 38 vikaa sisältäneen, Wartburgin asiakkaalle aivan uutena autona."
Lähde:
TM 12/1975, s. 40–42. ”Ruosteraunio myytiin uutena autona”.
Löysinkin netistä A.Humalamäen tekemästä gradusta "Keskiluokkaistuva kansa nousee kumipyörille - Autoistuminen Suomessa 1960-luvun alusta 1980-luvun lopulle" viitteen ja lähteen tuohon juttuun:
"Automyynnin villistä toiminnasta puolestaan kertoo tapaus vuodelta 1975, jolloin eräs Haka-Auton piirimyyjä kauppasi ruosteisen, 38 vikaa sisältäneen, Wartburgin asiakkaalle aivan uutena autona."
Lähde:
TM 12/1975, s. 40–42. ”Ruosteraunio myytiin uutena autona”.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Kuten aikasemmin tässä ketjussa mainittu, niin jos Warren suomalaista korjauskäsikirjaa kaipaat niin se on LADAttavissa sivuiltamme.E.P. kirjoitti: Olishan se kotimainen ohjekirja kiva, muttei kaikkea voi saada.
Meillä on myös varatossa pakasta vedetty, vuoden 1985 korjaamokäsikirja saksaksi (Reparaturhandbuch). 215 sivua täynä kuvaa, kaavioita ja vielä paljon kattavampi pläjäys mitä tuo Horst Ihlingin teos. Kun tässä ehtii niin skannaamme sen PDF-muotoon saitille. Uskoisin että noita kirjoja ei kovin montaa ole härmässä, ainakaan tossa kunnossa!
Suuri salaisuus on se, että yksi WT:n jäsenen isä on ollut Haka-Autossa myymässä 80-luvulla Warreja. Olihan se koominen näky kun autoliikkeesa oli vierekkäin Jaguar XJ, Mazda 626 GTI ja Wartburg 353w... Kaikille jotain!

Re: Wartburg
Warre-team:ille kiitoksia korjausoppaasta. Lukaisin sen eilen läpi. Yleissivistävä teos, vaikka en warrea koskaan löytäisikään. Mielenkiintoinen luettava. Erityisesti kiinnosti se kuuluisa sytytysjärjestelmä, ja sen säätäminen.
Kotimaisella ohjekirjalla tarkoitin auton mukana tullutta vihkosta, jossa on vaikkapa suomalaisen myyjä ja ostajan nimet. Lisäksi voisi olla vaikkapa huoltovihko, taytetty tai täyttämätön, sekä joitakin muita papereita joita auton mukana uudesta asti yleensä kulkee. Mitä enemmän autolla on ollut omistajia, sitä varmemmin kaikki tuo oheismateriaali jää jollekin entisistä omistajista. Kuulema naiset ovat erityisen innokkaita jättämään paperit itselleen, vaikka auton myyvätkin eteenpäin. Kai muistoksi, tai jotain. Nuo edellä olevat asiat ovat itse auton kannalta sivuseikkoja, mutta myös niitä asioita joita ulkomailta tuodussa autossa ei koskaan ole ollut.
Saattaa kuulostaa siltä, että tavoittelen kuuta taivaalta. Ei tässä ihan siitä ole kysymys, kunhan haaveilen. Haussa lähinnä toimiva katsastettu warre.

Kotimaisella ohjekirjalla tarkoitin auton mukana tullutta vihkosta, jossa on vaikkapa suomalaisen myyjä ja ostajan nimet. Lisäksi voisi olla vaikkapa huoltovihko, taytetty tai täyttämätön, sekä joitakin muita papereita joita auton mukana uudesta asti yleensä kulkee. Mitä enemmän autolla on ollut omistajia, sitä varmemmin kaikki tuo oheismateriaali jää jollekin entisistä omistajista. Kuulema naiset ovat erityisen innokkaita jättämään paperit itselleen, vaikka auton myyvätkin eteenpäin. Kai muistoksi, tai jotain. Nuo edellä olevat asiat ovat itse auton kannalta sivuseikkoja, mutta myös niitä asioita joita ulkomailta tuodussa autossa ei koskaan ole ollut.
Saattaa kuulostaa siltä, että tavoittelen kuuta taivaalta. Ei tässä ihan siitä ole kysymys, kunhan haaveilen. Haussa lähinnä toimiva katsastettu warre.

Re: Wartburg
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Eipä ollut enää samannäköinen kuin noissa kuvissa. Kuvat on otettu yli vuosi sitten, jonka jälkeen auto on ilmeisesti seissyt nurmikolla, puun alla.
Emme päässeet hinnasta yksimielisyyteen.

Re: Wartburg
Joo,eipä ole myyjältä kovin fiksua kaupitella sitten tuollaisilla kuvilla autoa joka ei vastaa todellisuutta.
Sittenhän on tuo Warre-Teamin kauppaama auto,jonka hinta ei ole edes paha.Täytyy muistaa,että esim.jarruja saattaa joutua herkistelemään Warressa välillä pienemmästäkin seisottamisesta.
Sittenhän on tuo Warre-Teamin kauppaama auto,jonka hinta ei ole edes paha.Täytyy muistaa,että esim.jarruja saattaa joutua herkistelemään Warressa välillä pienemmästäkin seisottamisesta.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Warre-Team kirjoitti:Kuten aikasemmin tässä ketjussa mainittu, niin jos Warren suomalaista korjauskäsikirjaa kaipaat niin se on LADAttavissa sivuiltamme.E.P. kirjoitti: Olishan se kotimainen ohjekirja kiva, muttei kaikkea voi saada.
Meillä on myös varatossa pakasta vedetty, vuoden 1985 korjaamokäsikirja saksaksi (Reparaturhandbuch). 215 sivua täynä kuvaa, kaavioita ja vielä paljon kattavampi pläjäys mitä tuo Horst Ihlingin teos. Kun tässä ehtii niin skannaamme sen PDF-muotoon saitille. Uskoisin että noita kirjoja ei kovin montaa ole härmässä, ainakaan tossa kunnossa!
Suuri salaisuus on se, että yksi WT:n jäsenen isä on ollut Haka-Autossa myymässä 80-luvulla Warreja. Olihan se koominen näky kun autoliikkeesa oli vierekkäin Jaguar XJ, Mazda 626 GTI ja Wartburg 353w... Kaikille jotain!
Kerran olin Kaivokselan Haka-autossa hakemassa vaihteensiirtäjän puzlaa Wartburgiini.Jo pelkkä tontille tulo sai monen suupielet nousemaan ylöspäin.Näin 90-luvun vaihteessa.