Sivu 13/42

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 18.9.2013 20:09
Kirjoittaja veli samara
Kuullut myös tuosta anturin pimentymisestä.
Nyt suunnitelma on se että auto nostetaan sille korkeudelle, että pääsen vetämään putken normaalia reittiä. pääsen ainakin aikasemmin koeajolle :D
Kaasariin vaihdettu isommat pääsuuttimet, ihan hatusta heitin. Ei ainakaan käy laihalla niin pahasti :lol: . Entiset oli 130/140, nyt paikoillaan on 140/155. Ilmasuuttimet vielä vakio kokoiset, mutta nekin vaihtuu varmaan pienemmiksi ennen ensi starttia. Tiivisteitäkin pitää vielä parannella.
Bensapaineensäätimelle pitää väsätä ahtopaineen ohjausletku, ajattelin nyt ensihätään laittaa sen ahtoputkeen juuri ennen painekoteloa. Kun painekotelo on alumiiniä, enkä saa siihen mitään hitsattua eikä löydy kierretappi sarjaakaan. Jolla sais nipalle kierteen väsättyä.

Eli jos jollain sattuu löytymään vakio takajouset, niin voisin ostaa pois. Miksei hyväkuntoiset iskaritkin samaan pakettiin. Etujouset löytyy, ja iskaritkin on paikoillaan. Takajarrujen asennussarjan käyn huomenna hakemassa motonetistä, ja pidemmät pyöränpultit postista. Pitää vissiin seiskan(fiat 127) alta käydä nappaamassa ladan vakio kokoiset kesärenkaat. Tässähän saattaa tulla korkeanpaikan kammo :shock: :lol: .

EDIT: Lueskelin noita DAT-kaasarin suutin juttuja, niin miten niissä on hemmetin pienet pääsuuttimet. Vai meneekös homma niin, että paine työntää niin paljon tavaraa suuttimista. Että joutus pienentää suutin kokoa? Ei kai. Noh jos noin on niin eipähän laihalla käy :D

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 0:04
Kirjoittaja veli samara
Mites tässä taas näin kävi. Turhia osia myyty, Ja uutta rojua tilalle. Eli Mitsubishi TD04-11G-4 ahdin hyllyyn. Katotaa olisko se hyvä :oops: otettu 2,5 Diesel bemmistä. Pienihän tuokin on.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 0:36
Kirjoittaja toktornivako
Hyvä ahdin! Itsellä td04-15t, 1,6 kone 1 bar ahdoilla 270hv/380nm :)

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 5:01
Kirjoittaja START
toktornivako kirjoitti:Hyvä ahdin! Itsellä td04-15t, 1,6 kone 1 bar ahdoilla 270hv/380nm :)
onkos toi jo joku saabin hyrrä?

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 11:22
Kirjoittaja toktornivako
Juu sellaiseen ne (TammerDiselistä) sitä myyvät, ja kyllähän siinä laatassakin lukee Saab :(

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 11:54
Kirjoittaja veli samara
Toi 11G-4 on paljon pienempi. Toi 15T olis paljon parempi.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 13:05
Kirjoittaja t.eskola
Täälläkin on 15t menossa 1,4 nissanin työntötankomoottoriin. Tuossa 15teessä on samannäkönen imupesä kun tuossa garrett GT17:ssa. Tuo 15t oli miulla 740 Volvossa ja nyt menossa Datsuniin. Volvossa toimi erittäin hyvin. Ei melkein minkäänlaista viivettä ja voima tuli tasaisesti. Ja alkoi vääntää todella alhaalta.

Tässä tais olla larpan oma bensapumppu? Ite tapellu viime päivinä bensanpaineen ja sen säätimen kanssa. Pumppu on 740 turbosta ja linjat, meno että paluu, ovat 8mm putkea. Alle 0,7 bar ei saa painetta säädetyksi painepumppu päällä. Joko säädin tai paluulinja ei virtaa riittävästi. Ootko mitannu bensanpainetta? Käsittääkseni peruspaineen tulisi olla 0,2bar weeberille.

Tuolla juttuja paineensäätimestä jos jotakuta kiinnostaa:

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1181851706/180#186

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 17:12
Kirjoittaja veli samara
Ei ole vielä pumppu edes kytketty, ja paineensäätimeltä puuttuu painetieto. Mullakin on molemmat linjat 8mm kokoisia, mutta jos paineet ei laske niin isompi linja laitettava paluupuolelle.
No saattais olla että 15T mitsulla 1200 koneen käytös, olis hieman potkivampaa. Mutta nyt olis parempi mitä aikasemmin sais ahtimen heräämään, mutta kuitenkin niin että riittää sinne 7000 kierrokseen...

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 19:07
Kirjoittaja toktornivako
t.eskola kirjoitti:Täälläkin on 15t menossa 1,4 nissanin työntötankomoottoriin. Tuossa 15teessä on samannäkönen imupesä kun tuossa garrett GT17:ssa. Tuo 15t oli miulla 740 Volvossa ja nyt menossa Datsuniin. Volvossa toimi erittäin hyvin. Ei melkein minkäänlaista viivettä ja voima tuli tasaisesti. Ja alkoi vääntää todella alhaalta.

Tässä tais olla larpan oma bensapumppu? Ite tapellu viime päivinä bensanpaineen ja sen säätimen kanssa. Pumppu on 740 turbosta ja linjat, meno että paluu, ovat 8mm putkea. Alle 0,7 bar ei saa painetta säädetyksi painepumppu päällä. Joko säädin tai paluulinja ei virtaa riittävästi. Ootko mitannu bensanpainetta? Käsittääkseni peruspaineen tulisi olla 0,2bar weeberille.

Tuolla juttuja paineensäätimestä jos jotakuta kiinnostaa:

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1181851706/180#186
Joskus aikojen alussa (oman turbo aikani) 80-luvulla kun kaasutin vehkeiden kanssa leikittiin :lol: Niin todettiin se että paluulinja on oltava painepuolta suurempi varsinkin jos on vähäkin tehokkaampi pumppu! Muuten ei paineet laske.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 22.9.2013 19:56
Kirjoittaja veli samara
varmaan turbo tietäjät tietää, voiko noita pesiä vaihdella mallista toiseen?. Eli laittamalla 11G:hen vaikka 15T:n imupesän? Jos sattuis löytämään huonokuntosen ahtimen jossa isompi pesä, niin vaihtas siitä. Mikäli tuo omakaan ahdin on hyväkuntoinen.
Olis yks ahdin, jossa olis 13T pesä. Kunnosta ei tietoa.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 23.9.2013 11:59
Kirjoittaja t.eskola
Ainakaan T ja G profiilin imusiivet eivät mene ristiin. Eli 15t siipi ei mene 15g pesään, ja sama toisinpäin. Pakosiipeä on td04, td04H, td04L ja td04 HL profiililla. Käsittääkseni kaikissa akseleissa on 5mm halkaisija eli silloin td04 sarjan ahtimista voisi vaihtaa imusiipiä akselin paksuuden puitteissa.

Tämän lisäksi pitää ottaa huomioon, että T ja G profiilin siivet vaativat erilaisen taustalevyn (superback/flatback). Eli taustalevy pitää olla T tai G mallin siipeen sopiva. Lisäksi imupesän kiinnitys keskiöön voi olla sopimaton, kun pesiä vaihdetaan ristiin.

Akselin vaihtaminen keskiöstä toiseen on ongelmallista ainakin sen suhteen, että siivillä on erilaiset lämpösuojat.

Tuohon 13g voisi onnistu vaihtamalla laittaa 13t kun ottaa luovuttajasta imupesän, siiven ja taustalevyn. Sivuhuomiona akselin muttereita ei kannata sekoittaa uuden ja vanhan mallin välillä. Vanhemmista on normi kierre ja uudemmissa vääränkätinen. Vääränkätinen on parempi ja se ei pääse löystymään omia aikojaan. Normikierteeseen pitää laittaa tippa lukitetta ettei se pääse kiertymään auki.

Tämä kaikki selviää kuitenkin vasta kun ottaa romut käteen ja koittaa miten ne sopii yhteen. Ja toiseksi en suosittelisi 15t siipeä pikku pakosiivelle kaveriksi, koska ajettavuus saattaa olla melko huono. Ensin ahdin ei herää kunnolla ja kun se herää on pakopuoli välittömästi tukossa.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 24.9.2013 19:10
Kirjoittaja veli samara
No ensin katsotaan kuinka paska tuo GT17 on, ennenkuin vaihdetaan mitään.
Mutta nyt kysymys kuuluu putkistosta. Aion väsätä 2,5" putkiston alusta loppuun, mutta vaimentimet mietityttää. Kun turbo vaimentaa melua jo itsessään, niin riittääkö yksi vaimennin? Tottakai sijoituksella ja vaimentimen tyypillä on asiaan suuri merkitys, mutta nyt kaivattaisiin kokemuksia.
Ajatuksena olisi laittaa keskelle autoa yksi tälläinen: http://motonet.fi/fi/tuote/148620/2-12- ... mons-o63mm
Siitä sitten putki taakse. Mutta tuleeko melusta kuinka kova? tarvitseeko vielä toisen vaimentimen perään? Kenties tämän: http://motonet.fi/fi/tuote/148624/2-12- ... mons-o63mm

Ja onko kellään kokemuksia tästä vaimentimesta: http://motonet.fi/fi/tuote/148620/2-12- ... mons-o63mm
Tuon pitäisi suodattaa myös matalat äänet, joten toimisikohan yksi tuollainen takapäässä.

Simonssin vaimentajista kokemusta vain vapari vehkeissä, joissa ollut myös takavaimentimena isolla ulostulolla oleva vaimennin. Eli kaikuu ihan perhanasti, jos ei ole kunnon vaimentimia ennen sitä. Nyt olis tarkoitus jättää kaikki vaimentimet auton alle piiloon, joten ulostuloksi tulee sama 2,5".

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 24.9.2013 20:07
Kirjoittaja START
äkkiä ajateltuna voi tulla aika pörinät tolla ohkasella vaimentimella. mut vaikee sitä etukäteen on tietää.
mää tein 3" ja taakse biltemasta ostettu läpivirtaava iso ovaalin muotonen. auton alle ei oikeen hyvin saanu mahtuun mitään ilman tunnelia kun toi hormi on sen verta tilaa vievää. äänistä ei pysty sanoon kun käynnistyminen näyttää jäävän taas tältäkin vuodelta

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 24.9.2013 22:07
Kirjoittaja veli samara
Niin miten asia pitäis miettiä. Mitä enemmän Villaa(eli paksu vaimennin, mutta lyhyempi), vai mitä pitempi vaimennin(enemmän reikiä, mistä kaasu menee villan sisään).
Lueskelin tuosta turbovaimentimesta, sen verran että sen kanssa pitäis käyttää ainakin yhtä läpivirtaavaa vaimenninta. Jolloin lähtisi se matala kumina pois. Mutta aika moni sanonut, että turbo koneessa ei tarvii kuin taakse yhden ison vaimentimen. Samalla tavalla sulla START. Eli ovaalipönttö taka-akselin takapuolelle, ja ulostulo pois auton alta. Äänistä ei tarvii tulla mitkään hiljaiset vakiopörinät, mutta ei kuitenkaan mitään hirveetä mekkalaa.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 24.9.2013 22:36
Kirjoittaja sepkar
Minulla oli ensin 2.5 tuumainen yhdellä läpivirtaavalla
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... A4rmes.jpg
Kävin hakemassa pöntön Marteliukselta Laitilasta, pyysin mahdollisimman hyvin vaimentavan läpivirtaavan.

Ääni oli melkoinen, mielestäni.

Lisäsin Simonsin ovaalin: tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla murisee, 110 kmh asti ihan suhtkoht ok, yli 120 alkaa mellakka.
Juu, ja vaimokin suostuu mukaan kaupunkille.