Sivu 2/6
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 27.2.2015 23:47
Kirjoittaja Jarkko_I
No sehän meni helposti ainakin videolla. Ei kyllä tullu tänään edes mieleenkään kokeilla rukarilla. Pitää huomenna kokeilla kun samaran jarrut pitää availla
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 3.3.2015 18:14
Kirjoittaja Jarkko_I
No mikähä nyt tuli. Tuli ajettuu yhtä pikkutietä noin kymmene kilometrii. Oli semmoses kunnos et kolmosella pysty oikeedtaan ajamaan. Tämän jälkeen jotain tapahtu kun auto meinaa sammua kaasua painattaessa. Hirveillä kierroksilla huudattaessa toimii just ja just. Pydähyin tien poskeen enkä silmämääräsesti mitään huomannut. Ryypyn kanssa kokeilin ja auto kyllä nyt liikkuu, mutta aika heikosti.
Missähän mahtais vika olla? Kastuiko tulpat vai pitääkö se nyt kaasutin availla ja tutkia
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 3.3.2015 18:22
Kirjoittaja LadaJanne
Putsaa vaikka ne tyhjäkäyntisuuttimet ensin sieltä kaasuttimen sivuilta rungosta. Ei kait se pahaa tekisi vaikka ottaa koko laitoksen pöydälle ja putsaa..paskaa siellä on kuiteskin..
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 3.3.2015 18:57
Kirjoittaja Jarkko_I
Kait se on pakko avattava. Onneks täst on viel parikyt kilsaa kotii ja räntää sataa ja on vielä pimeää....
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 3.3.2015 19:02
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:Ennenkuin purat mitään voit kokeilla "imulla" puhdistaa kaasuttimen kanavat. Imupuhdistus tapahtuu siten että: kaveri avuksi, poista ilmanpuhdistin kotelo, auto käyntiin ja kaasua painaen kierrokset kolmeen tonniin, kädellä peität kaasuttimen ilman saannin kun kaveri päästää kaasun, ilman saanti peitetään siihen saakka kun moottori sammuu, toistetaan pari kertaa, sitten parikertaa siten ettei kaasua nosteta, näin moottorin oma imu vetää suuttimista ja polttoainekanavista pienet epäpuhtaudet läpi.
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 3.3.2015 19:04
Kirjoittaja jta
Käytä auki ja putsaa virranjakajan kansi ainakin näin alkuun.

Meinaan joskus käyny itellä että otti kosteutta ja alko pätkiin. Tuon kun putsasi ja kuivasi sisäpuolelta niin oli sen jälkeen kuin ei mitään olisi ikinä ollutkaan.
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 3.3.2015 19:54
Kirjoittaja Jarkko_I
Huh, pääsin sentään kotiin asti. Ilman ryyppyä auto sammuu heti kun kytkintä nostaa, ryyppy täysil toimii sillee että pystyy ajamaa. Ei se kyllä nautinto ollu ajaa kun ryyppy meni itekseen pois päältä. Joutu suurinman osan matkaa ajamaan kädellä pitäen ryyppyä pohjassa. Ja enkä nyt jaksanut alkamaan räntäsateessa/pimeässä tutkimaan sen tarkemmin, pidetään huomenna vapaapäivä ja tutkitaan tarkemmin
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 4.3.2015 11:51
Kirjoittaja Jarkko_I
Noniin, ei ilmeisesti ollut mikään sytytykseen liittyvä syy, tai ei ainakaan mitään silmiinpistävää siellä ollut. Virranjakajan kansi oli sisäpuolelt kuiva ja tulpissakaan mitään vikaa ollut. Päätin tutkia sitten kaasutinta tarkemmin. Avasin sen ja huomasin että kohokammion pohjalla on paljon jotai hiekkamössöä tai jotain sakkaa. Puhdistin ne pois ja otin kaikki suuttimet irti ja puhaltelin ne puhtaaksi. Kävin tän jälkeen koeajolla iha hyvin toimi, biltemasta kävin hakemassa bensabsuodattimen ja sen viritin kiinni.
Nyt auto toimii, mutta tyhjäkäynti nyt temppuilee kun välillä käy ja välillä ei. Tän saa varmaa iha säätelemälöä ja kokeilemalla toimimaan
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 4.3.2015 19:12
Kirjoittaja Jarkko_I
Tyhjäkäyntikin alkoi toimimaan kun vain ajeli. Ja ilmeisesti tankin pohjalla on jotain roskaa ollut kun kerran kuoppaisella pikkutiellä tuli ajettua ja ne on päässyt sieltä liikkeelle ja siten kaasariin. Bensansuodatinta tässä ei ennestään ollut, mutta nyt on niin ei pitäisi toista kertaa käydä samallalailla
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 4.3.2015 20:57
Kirjoittaja pressa
Laitoitko bensansuodattimen ennen bensapumppua? Siinä se auttaa parhaiten ettei pumppukaan mene tukkoon (tai siis sen venttiilien väliin roskaa), jos tankinpohjalla on sakkaa.
Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto
Lähetetty: 4.3.2015 21:25
Kirjoittaja Jarkko_I
pressa kirjoitti:Laitoitko bensansuodattimen ennen bensapumppua? Siinä se auttaa parhaiten ettei pumppukaan mene tukkoon (tai siis sen venttiilien väliin roskaa), jos tankinpohjalla on sakkaa.
Joo ennen bensapumppua laitoin kun siihen sen sai kaikkein helpoiten
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Lähetetty: 30.4.2015 20:52
Kirjoittaja Jarkko_I
Tänään oli tarkoitus ottaa tämä ajoon, mutta suunnitelmat muuttui kun saikin jo farmarin ajoon. No ajellaan sitten kun keritään. Hieman on tullut "tuunailtua" tätä. Mansemotorssilta ostin vitosella ilmascoopit konepellille. Oisivat kyllä olleet hienommat jos niissä olisi ollut Lada logo. Nyt niissä on vain joku D logo, mutta äkkiäkös tuohon vaihtaa tai tekee uuden.
Jokarilta kävin eilen hakemassa suomipenkit. Jos eilen ei olisi räntää satanut niin olisin jo ne silloin vaihtanut niin piti sitten tänään. Ite kyllästyin niin neukku penkkeihin jo vuosi sitten ja nyt sai mukavuutta. Helpothan noi oli vaihtaa, varmaan 15 minuuttia meni aikaa. Ulkonäkö parani ja mukavuus parani huimasti. Nyt kelpaa ajella. Jos jotakuta kiinnostaa ruskeat melko siistit neukku penkit niin saa ihan ilmaiseksi hakea pois.
Pitää vielä joku päivä vaihtaa repsikan puolen raidetangon päähän uusi kumisuojus kun vanha on jo hajonnut. Sitten käynyt mielessä jos tähän vaihtaisi kaasuiskunvaimentimet kun niistä en ole kuullut kuin hyvää sanottavaa ja silloin ajomukavuus nousisi vielä enemmän. Mielessä on myös käynyt jos ostaisi tähän Weberin ja sen kaveriksi jonkunlaisen seosmittarin niin ei tarvitse tuon ryssäkaasuttimen kanssa temppuilla kun katsastus ja päästömittaus lähenee.

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Lähetetty: 2.5.2015 20:17
Kirjoittaja Jokari
Ihan kun ois rahtusen hienommat jakkarat kuin alkuperäiset...

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Lähetetty: 2.5.2015 20:59
Kirjoittaja Jarkko_I
Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto
Lähetetty: 13.5.2015 22:22
Kirjoittaja Jarkko_I
Nyt tuli tätäkin aloitettua laittamaan kuntoon. Syyläri pitää vaihtaa kun se vuotaa ja laturin laakerit vaihtaa kun ne pitää ääntä. Voisi samalla säätää venttiilit ja vaihtaa venakopan tiivisteen siinä samalla kun se vuotaa hieman. Kaasuttimen vaihtoa olen miettinyt jonkun aikaa että ostan sen hyväksi kehutun Weberin.
Tänään kävin rykäsemässä vanhan jäähdyttimen irti. Samalla yritin ottaa laturia irti, mutta en saanut sitä pitkää pulttia sieltä alhaalta pois. Pitää huomenna tai perjantaina siirtää autoa hieman että saa nostettua keulaa vähän ja alakautta hakata pultti pois. Uutta jäähdytintä en vielä kiinni laittanut kun se olisi muuten vain tiellä.
Repäisin kaasuttimen myös irti ja nappasin sen kotiin mukaan. Viime vuonna tämän auton sai juuri ja juuri sallittujen päästöjen alapuolelle joten jotain oli tehtävä. Putsasin kaasuttimen ulkokuoren ensin hammasharjan kanssa kaikesta töhnästä pois ja sitten aloitin vaihtelemaan korjaussarjan uusia osia vanhojen tilalle. Kaikki mitä tuossa korjaussarjassa tuli mukana niin tuli vaihdettua. Tuli taas hieman opittua minkälainen kaasutin tuo Ozoni oikein on. Ei se nyt niin monimutkainen ole ja menee jo ulkomuistista rakentaminen. Pistin sen niin osiksi kuin sen vain sai ja takaisin kasaan. Ylimääräisiä pultteja eikä muitakaan osia tällä kertaa jäänyt, joten korjaus ilmeisesti onnistui. Weberin osto on vasta mietinnässä joten hyvä oli tämä korjata jos tämän kanssa joutuu vielä kesäkuunlopulla katsastukseen mennä
