Jos viet autosi katsastukseen viimeisenä ajopäivänä,eikä siinä ole ajokiellon aiheuttavaa vakavaa vikaa, saat 1kk näyttöajan ja 2 kk ajoajan.Jos viet päivänkin myöhässä, saat siirtoluvan korjaamolle ja 1 kk näyttöajan.Vanja-eno kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Jos on jotain vikaa, ja on viimeinen mahdollinen katsastuspäivä, saat lappuun ajoehdot, jonka mukaan saat ajaa auton suoraan vain korjattavaksi. Nykysäädösten mukaan saat aikaa 1 kuukauden korjata viat, tällöin selviät jälkitarkastuksella. Tuon 1 kuukauden aikana ei autoa saa käyttää liikenteessä mikäli vikoja ei ole korjattu. 2 kuukautta aikaa korjata tulee ainoastaan jos viet auton leimalle yli 2 kk ennen kuin on viimeinen mahdollinen katsastuspäivä. Tuokin on hyvin teoreettista sillä, lähes pääsääntöisesti katsurit antavat vain 1 kk aikaa korjaukseen.Toveri Sladimir kirjoitti:Käytä näytillä viimeisenä päivänä niin saat ajoaikaa 2 kuukautta.
Ajanko katsastamattomalla autolla?
- Toveri Sladimir
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Ei edelleenkään pidä paikkaansa. Seuraavassa lainaus suoraan AKE:n ohjeista, niin loppuu se inttäminen:
>>Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika, eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon>>
Eli tosiasiallinen tulkinta nykyisin on, että sen kaksi kuukautta saa ajoaikaa mikäli se koko kaksi kuukautta on auton katsastusajan sisällä. Ajoaika loppuu kuin seinään, kun katsastusaika loppuu. Lue lisää http://www.ake.fi, sielläpä sitä, niin ei tarvitse arvailla.
>>Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika, eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon>>
Eli tosiasiallinen tulkinta nykyisin on, että sen kaksi kuukautta saa ajoaikaa mikäli se koko kaksi kuukautta on auton katsastusajan sisällä. Ajoaika loppuu kuin seinään, kun katsastusaika loppuu. Lue lisää http://www.ake.fi, sielläpä sitä, niin ei tarvitse arvailla.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 5.10.2004 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- Toveri Sladimir
Olen kysynyt jo. Työkaverisi ovat väärässä, lue itse ja pyydä työkavereitasikin lukemaan http://www.ake.fi. Minä olen itse vielä varmistanut tämän paikallisen katsastusaseman johtajalta
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 7.10.2004 1:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Toveri Sladimir
Kyllä työkaverini tietävät tämän asian varmasti.Jokainen on varmasti käynyt AKE:n sivuilla.Vanja-eno kirjoitti:Työkaversi ovat väärässä, lue itse ja pyydä työkavereitasikin lukemaan http://www.ake.fi. Minä olen itse vielä varmistanut tämän paikallisen katsastusaseman johtajalta
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Mutta, tässä on sitten se toinen juju, mikä estää 2 kk ajoajan, sillä topicin avanneesta viestistä sain käsityksen, että mahdollisia vikoja ei aiota korjata.
>>Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen>>
Samahan se on sitten ajaa taas eteenpäin jos sen kerran korjaa.
Ei ole mitään hyötyä käydä näyttämässä, jos ei aio korjata, ja sen 2 kk saa ajoaikaa vain JOS KORJAA...
>>Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen>>
Samahan se on sitten ajaa taas eteenpäin jos sen kerran korjaa.
Ei ole mitään hyötyä käydä näyttämässä, jos ei aio korjata, ja sen 2 kk saa ajoaikaa vain JOS KORJAA...
Jep, päiväsakkoja siitä tulee ja saa olla aika heikot tulot että pääsee tolla 35eurolla. Eräs tuttu oli unohtanut käydä katsastamassa autonsa ku oli ollut työkiireitä(2kk myöhässä) . Päiväsakkoja tuli sillai että maksettavaa oli n.250euroa. Tosin sillä on oma firma joten tulojakin on jonkun verran... Päiväsakkojen lukumäärää en muista...KosoLa kirjoitti:Et muuten pääse sillä 35euron sakolla,poliisi löytää varmasti
ne viat minkä takia et ole katsastanu,ja päiväsakot paukkuu!
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Lada 2105 -94
- Toveri Sladimir
Sakkojen määrän voi kätevästi laskea poliisin sivulta löytyvältä sakkolaskurilla
Minä en ainakaan saanu ku 1kk ajoaikaa siitä päivästä lukien ku kävin konttorilla näyttämässä...ei siis edes 1kk viimeisestä mahdollisesta katsastuspäivästä...syy hylkäykseen oli väljä alapallonivel muuten kaikki ok! Voipi hyvinkin olla että on tapahtuneesta (heinäkuu -02) käytäntö muuttunut, mutta näin ainakin silloin...Toveri Sladimir kirjoitti:Ne viat tulee korjata mahdollisimman pian.Ja katsastusaikana katsastettu auto saa ajoaikaa 2kk, vaikka viimeisenä päivänä olisikin hylätty.Kysyppäs Vanja-eno tämä asia huomenna konttorilta, niin viisastut.
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Lada 2105 -94
Kyllä minä sen tiedän että siinä lukee, että viat tulee korjata mahd. pian. Totta kai. Mutta edelleen vänkään, lue tuo asetuksen teksti:KORJATTUNA, eli autolla EI saa ajaa metriäkään vaikka olisi koko 2kk ajo aikaa MIKÄLI VIKOJA EI OLE korjattu, kysyppä itse huomenna tuo konttorilta. Se että siinä paperissa lukee että viat ovat korjattava mahd. pian, ei anna lupaa ajaa ajaa ennenkuin viat ovat korjattu. Ja ei ole mitään järkeä viedä autoa katsastettavaksi JOS EI AIO korjata niitä vikoja eli sitä 2 kk ei saa silloin. Opettelepa lukemaan ja tajuamaan tekstin sisältö että mitä se OIKEASTI tarkoittaa.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 5.10.2004 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuinka monelle on mahdollista ettei aja autolla ennen kuin se on korjattu? Kaikilla ei ole kahta autoa ja töihinkin pitäisi päästä ennenkuin auton saa korjaamolle. Itse ajoin toista viikkoa hylkäyksen jälkeen kun silloin en kahta autoa omistanut enkä saanut autoa saman tien korjaamolle. Niin ja töihinkin piti päästä 20 km päähän minne ei julkiset kulje.Vanja-eno kirjoitti:Korjaamattomalla autolla ei saa ajaa.
No voi sun kautta profeetan parran!
Tämähän on selkeää:
Autolla ajaakseen on siis vietävä se katsastukseen hylättäväksi jonka jälkeen se on korjattava että sitä saa käyttää jolloin se kannattaa katsastaa jolloin koko kysymys on turha...
Alkuperäinen kysymys taisi näin ollen olla lähinnä moraalinen joten vastauksena siihen:
Aja, jos uskallat, mutta muista että sakot ovat aina ylimääräisiä kustannuksia joita on syytä välttää.
Käräjille siitä ei joudu.
Autolla ajaakseen on siis vietävä se katsastukseen hylättäväksi jonka jälkeen se on korjattava että sitä saa käyttää jolloin se kannattaa katsastaa jolloin koko kysymys on turha...
Alkuperäinen kysymys taisi näin ollen olla lähinnä moraalinen joten vastauksena siihen:
Aja, jos uskallat, mutta muista että sakot ovat aina ylimääräisiä kustannuksia joita on syytä välttää.
Käräjille siitä ei joudu.