VAZ-21099 - 1995 - Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Juu, niin itse asiassa yleensä teen, parikin kaverin kanssa asioinut ja hyvät on kokemukset - oikea ja uusi osa tulee suht nopealla aikataululla rajan takaa. Nyt vain on sellainen tilanne, että auto pitäisi saada ajettua vähän toiseen paikkaan, missä se on nyt. No, ehkä tässä malttaa odotella osia, tosin purkuautostakin voi tarvittavan tähän saada - Venäjältä uusia nimenomaan GM-Samaran osia ei ole enää niin helppoa saada.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Juu siina olet oikeassa etta GM osia ei oikein hyvin saa sielta ...mutta 90% saa sielta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos kiire, niin voithan lainata eurosta puolan?

Puolahan on näissä siitä kiva osa, että on vaihtokelpoinen sekä GM, että Bosch mallisissa, joten löytynee helposti rajan takaa ja jopa motonetistä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eli jos kaikissa Samaroissa puola on samanlainen tai sytytysyksikkö (ohjekirjan mukaan sisältää kaksikin puolaa jne), niin ilmeisesti samanlainen on myös 8v 110-sarjalaisissa? Itsellä kokemusta vain 16v mallista, jossa oli jokaiselle sytytystulpalle oma puolansa ja siten aivan erilainen sytytysjärjestelmä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mush »

Kyllä, 110-mallissa myös sama puola, vanhemmissa 16v koneissa myös, vain asennettuna moottorin päälle. Uudemmissa tuli sitten sylinterikohtaiset puolat.

Meidänkin 111:ssa on Euro-Samarasta peräisin oleva GM-puola, ihan sen vuoksi kun alkuperäinen oli sitä vikaherkkää sarjaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Mitenhän muuten tuo tankissa oleva bensapumppuyksikö, kun noissa on Samaroissakin vuosimalleissa eroa... käyköhän Boschilaisen 110:n yksikkö tähän? Sellainen olisi yksi tarjolla. Eli siiskoko mysteerio pyöreine kansineen, pumpun kiinnityksineen ja mittariantureineen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mush »

JohnDoe kirjoitti:käyköhän Boschilaisen 110:n yksikkö tähän
Minulla ei ole tarkempaa kokemusta, mutta ovat eri varaosanumerolla, vaikka pikavilkaisulla hyvinkin samannäköisiä.

Luulisin tankin korkeuden vaikuttavan jo ko. mötikän mittasuhteisiin, joka mahdollisesti eri korimalleissa eri.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tankin korkeus tosiaan vaikuttaa, jos on eri... Ehkä pitää sitten ostaa tämä kokonaisuus mieluummin toisesta Samarasta, 110 kokonaisuudella kuitenkin useamman kympin pyynti, niin ei viitsi sellaista ruhaan ostaa, kun ei itsellä enää 110-sarjan autoa ole. Puolan voin kuitenkin sitten ostaa 110-mallin purkajalta. Tosin ehkä on hyvä odotella vielä Samaran purkajalta viestiä, jos vaikka autossa olisi vielä tallella molemmat osat, niin saisi yksillä toimituskuluilla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10253
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Joo eihän tässä kaikkee muista, ne oli muutenkin sekavia aikoja kun ton kanssa viimeksi puuhailin.

Ihan varmaa ei voi tietää mikä siinä meni rikki, mutta bensatankki imaisi tyhjää, olen varmaan sen myöhemmin tankannut ja yrittänyt käynnistää. Muistaakseni oli niin, että bensapumppu ei edes pitänyt mitään ääntä. Sen hitsausreissun jälkeen sillä ei ajettu, se ei käynyt, silloin bensa loppui ja sehän kai noissa aiheuttaa pumpun hajoamisen helposti.

Aiemman mittariston kanssa oli ongelmaa, siellä kärähti silloin jotain varsin pian, kun auto oli saatu ajoon. En muuta yhdistävää tekijää tälle löytänyt, muuta kuin tuon pumpun ja mittariston suhteen, joka sinänsä on erikoinen juttu.

Ton puolan mä voin toimittaa mukaan, en mä muistanu, että lainasin sen siitä kerran kun velipojan autoa korjailin, kyllä puolia löytyy se ei ole ongelma. Muutenkin jos jotain osaa tarvii niin löytyy kyllä vaikka mitä purkuosaa Samaraan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Harvemmin se bensapumppu nyt kerrasta hajoaa, jos vähän imaisee ilmaa. Pitempi kuivana käyminen tietysti saa sen leikkaamaan kiinni voitelun puutteesta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Testailin tuota irroitettua pumppua, ja hyvin lähtee kyllä pyörimään, kun antaa sille 12 v. Ehkä pumpun pyörimättömyys Jussilla johtuikin sulakerasiasta, tosiaan löytyi hapettumaa ja heikkokuntoisia sulakkeita, yksi selvästi palanutkin. En alkanut sen kummemmin mittailemaan, vaan vaihdoin kaikki huonolta näyttävät sulakkeet uusiin. Ainakin tuo Bilteman pumppu kuuluu nyt selvästi pyörivän aivan kuten kuuluukin, eli käyttöjännite tulee.

Bensapumpun ja mittariston yhteys vaikuttaa todella mystiseltä. Ettei kuitenkin olisi kyse pumpun yhteydessä olevan bensamäärän anturin ongelmasta? Noissahan voi olla sitten jotain eroa resistanssissa ehkä tms.

Eli autossa on siis toinen kappale korkeakojelautaisen mittaristoja menossa - sen kärynneen tilalle vaihdettu kokonaan uusi?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuntuu sopivia varaosia olevan ihan mukavasti myynnissä, myös Jussillakin. Jospa auton vielä saisi liikkumaan omin voimin ennen lumen tuloa, kunhan ehtisin osia hakemaan. Parhaassa tapauksessa tämä voi jo lähteä käymään puolan asentamalla - jos ei, niin sitten kokeilua toisella ruiskuboksilla jne. Eiköhän jossain vaiheessa vika löydy.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ei hitsaamisen pitäisi kyllä hajottaa auton sähköosia, jos tavallisesti hitsataan koria ja maadoitetaan korista.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

En ole kanssa koskaan kuullut, että hitsaaminen olisi sähköjärjestelmää rikkonut, mutta silti aina ohjeistetaan irroittamaan akun miinusjohdin hitsattaessa - jokin vaara aina on. Riippuu tietysti, mistä paikkaa koria hitsataan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ostin kovaan hintaan Verrosen purkuautosta puolan ja asentelin illalla paikoilleen. Irralla testikäytössä olevat kaksi akkuani eivät ole oikein hyvässä iskussa, ja niillä ei ainakaan vielä jaksanut startata. Bensapumpun rele naksahtaa ja bensapumpustakin kuuluu ääni, että pyörii. Parilla starttauksella, mihin akussa riitti potkua, ei moottori vielä lähtenyt käyntiin. Pidetään akut latauksessa muutaman tunnin ajan ja tutkitaan tilannetta sen jälkeen.

Mittaristo toimii nyt normaalisti: TEST-valo syttyy ja sammuu, CE-valo tietenkään ei sammu, kun moottori ei ole vielä käynnistynyt. Konetilasta löysin puolalle tulevan useampijohtoisin liittimen ja kytkin sen ja sytytysjohdot kiinni oletan, että tästä liittimestä lähtevät johdot ovat toisessa päässä kiinni. Johdot puolaan/sytystysmoduliin tulevat suoraan ECUlta, eikös niin?

Toki tässä on se vielä huomioitava, että auto on seissyt 3 vuotta, eli mikä on sitten noin kauan seisseen bensan tila, ja ovatko tulpat missä kunnossa jne. Toisaalta useampia vuosia sitten 7 vuotta seissyt Talbot lähti vanhoilla bensoilla ongelmitta käyntiin - toki ehkä lisäaineistuskin oli tuolloin hieman eri (tuon Talbotin tankissa silloin olleet bensat olivat -90-luvun puolelta).
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin