VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

päät eivät hajoa
katso tarkasti niihin päihin niin näet niissä keskellä muovitapin jonka saat pois siten että ruuvaat siihen pelti ruuvin ja vedät siitä ruuvista
näin saat pään ehjänä ja takaisin laittaessa käännät sen tapin toisinpäin niin taas on hyvän näköinen
listaa irrota vetämällä ohutta pianolankaa listan alta puolen metrin matkalta
varo taivuttamasta listaa
tee ruosteen poistotyöt ja laita lista korikitillä kiinni ei silikonilla koska siinä on ettikka happoa joka aikaa mittaan syövyttää varmasti
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kiitos jälleen kerran. Kyllä tämä on mainio foorumi. :D :D
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Eilen aloitin kevään ajokauden. Hienosti Lada kuljetti minut töihin ja takaisin. Kotimatkalla oli pieni epävirallinen kahden Ladan tapaaminen Kouvolan asemalla.

Kuusaalla yksi perässä ajanut uudehko Nissan maasturi ajoi ensimmäisissä valoissa rinnalle. Heti valojen vaihduttua Nissanin kuljettaja koki varmaankin heräämisen ja siirtyi yhden korttelin jälkeen ihailemaan 2107:n upeaa takaprofiilia ja ihaili sitä Kouvolaan asti, kunnes kääntyi muualle. Tunsin mielihyvää tällaisesta huomion osoituksesta. :D

Vaativat kollegat tänään töissä Lada -pullaa. Kun on aika hiljaista paperin tilanteen takia, juoksin kahdeksan nurkilla lähikauppaan. Mutta vaikka kuinka pengoin hyllyjä, yhtään Lada -pulla pakettia en nähnyt. Menin sitten kassalle ja sanoin: "Eikö teillä tosiaankaan ole Lada -pullaa myytävänä." Kynsiään viilaava kassaneiti vastasi: "Meillä myydään vain laatutuotteita." Kyllä oli huonoa palvelua. :evil:
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Larzan

Viesti Kirjoittaja Larzan »

Onko nuo Lada-pullat sitä lujaa Lada-laatua, kovia ja sitkeitä?? Meinaan että onko tekarit kuinka lujilla kun noita pureksii? :lol:
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

En tiedä, kun siellä ei ollut, mutta voisi olettaa, että ainakin pinnan viimeistely voi olla hieman rosoista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jossain täällä foorumilla on ollut puhetta valojen korkeussäädöstä. Kokeilin tallissa ja hyvin näytti toimivan molemmat puolet.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

toimivathan nuo ja olet aikaasi edellä vasta 1996 tulivat pakollisiksi
ladahan muuten oli ensimmäisiä autoja joissa tuo korkeus säätö oli ja kun se todettiin tarpeelliseksi niin määrättiin pakolliseksi myös muihin
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

vastoinkäymisiä

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Eilen sitten kävin katsastuksessa Kuusankosken Valtion paikassa. Kaksi korjattavaa vikaa. Etujarrujen ero 38 % ja happea liikaa pakokaasussa. Keskipöntössä näkyi selvä vuotopaikka. Jarrujen arvelin vaativan vain puhdistamista jarrupalojen ja satulan osalta.

Sieltä sitten ajoin Kuusaantien Seolle tilaamaan uuden putken ja jarrupalojen kiinnityssarjan. En nimittäin muistanut, että lähempänäkin olisi ollu Osaset -liike. Kouvolan Deltaa en edes ajatellut, kun ei sieltäkään kuitenkaan olisi tilaamatta saanut, olisivat olleet vielä kalliimmat ja matkakin olisi ollut pidempi. Eikä ne siellä Ladoista juuri mitään tiedä.

Näitä en laske vielä vastoinkäymisiksi vaan normaaliksi kulumiseksi. Hankaluudet alkoivat vasta kotimatkalla. Seolta lähdön jälkeen ajoin muutaman kilometrin, jonka jälkeen auto sammui risteykseen. Muutaman starttauksen jälkeen se lähti käymään, mutta meno oli nykivää ja lopulta se sammui uudestaan. Nyt lopullisesti ja viimeiset kymmenen kilometriä taittuivat hinaamalla.

Siinä apua odotellessa ehdin todeta, että bensaa tulee kaasarin kurkkuun asti. Kokeilin myös, että puolan johdosta tulee kipinä ja sitten testasin kakkossylinterin tulpalla, että kipinä tulee siihenkin asti.

Viime vuonna minulla oli samantapainen käyntiongelma myös katsastuksen jälkeen. Silloin se ilmeni heti ensimmäisessä risteyksessä sammumisena, mutta pienen starttailun jälkeen matka jatkui.ongelmitta. Mahtaako sillä voimakkaalla ravistelulla olla jotain tekemistä asian kanssa, vaiko pelkkää sattumaa?

Tänään olen herkistänyt etujarrut. Jarrupaloissa oli pintaa vielä viitisen mm jäljellä. Sylinteritkin näyttävät pelaavan. Auto ei lähtenyt tänäänkään käyntiin. Huomenna saan osat ja laitan jarrut kasaan ja vaihdan pakoputken. Sitten alan paneutua tuohon liikkumisen estävään ongelmaan. Koska huoltokin on tekemättä, aloitan tulpista, katkojankärjistä, ajoituksesta ja venttiilivälyksistä. Huohottimen ohuempi letkukin näyttää murtuneen kaasarin päästä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Pariin päivään en ehtinyt tekemään Ladan hyväksi mitään. Keskiviikkona tuli käveltyä vaimon perässä Kouvolassa vaaterekiltä toiselle. No kyllä sieltä sitten tuli löytöjäkin. Eilen kävimme Lierossa syömässä kebabia. Tuli muuten tosi mukava olo jo pelkästään myyjä/tarjoilijan iloisesta palvelusta. Lisäksi ruoka oli todella maukasta. Paikan nimi oli Ates. Oli meillä kyllä asiaakin tuolle paikkakunnalle. Kävimme viemässä minun polkupyörän lainaksi vanhemmalle tyttärellemme.

Ja sitten asiaan. Jarrut on kasattu ja pakoputki vaihdettu. Vanha putki lähti irti ilman fyysistä väkivaltaa ja uusi asettui helposti paikoille. Olikohan siitä apua, kun jo maanataina ruiskuttelin ruosteenirroitusöljyä liitoksiin.

Näiden askareiden jälkeen aloitin huoltotyöt. Silmämääräisiä huomioita tein seuraavasti. Tulpanjohtojen metalliosat ovat aivan kirkkaat. Ei minkäänlaisia hapettumia näkyvissä, vaikka tulevatkin jo ensi vuonna täysi-ikäisiksi. Myöskään virranjakajan kannessa ei ole mitään näkyvää vikaa. Pyörijä ja kansi ovat hyväkuntoisen näköisiä. Keskipakosäädin jousineen on paikallaan eikä jumita kädellä liikutettaessa. Katkojan kärjet vaihdan joka tapuksessa.

Kaasuttimen läpät avautuvat ja sulkeutuvat ainakin käsin vivuista liikuteltuna. Ilmanpuhdistimen paperipanos oli aivan musta ja kotelon pohjalla oli nestettä. Voiko suodatin tukkeutua niin totaalisesti, että kaasari ei saa ilmaa ollenkaan? Lisääntyykö imu kampikammiosta niin paljon, että neste on sieltä peräisin?

Alfamerin kirja antaa sytytystulppa suositukseksi mm Champion N9Y. Autotallissa on kaksi sarjaa Champion RN9YCC -tulppia. Onkahan nämä muuten samat, mutta häiriösuojatut? Olen hamstrannut näitä vanhaan hyvään aikaan, kun ilmestyi lehti nimeltä Konelan Uutiset ja sen mukana oli aina tarjouskuponkeja. En vaan ole merkannut mihin autoon ne olen aikanaan ostanut.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tulpat ovat häiriösuojatut R
kupari elektrodit CC
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Eilen tuli taas välipäivä. Päätin käyttää ajan kasvimaan hyväksi, kun eiliselle ennustettiin poutaa ja tälle päivälle sateita. On sekin lomareissujen takia jäänyt parin viikon aikana vähälle huomiolle. Lisäkisi saunan lämmitys olisi pätkinyt iltapäivän työrupeamia pahasti. Sään suhteen valinta oli oikea. Toivottavasti sade ei tänään pahasti haitannut Neukkumasinistien tapahtumaa.

Tänään olen tarkastanut venttiilien välykset. Säätötarvetta ei juuri ollut. Lada on saanut myös uudet tulpat ja katkojan kärjet. Hammashihna on kiristetty. Sytytyksen säätö on vielä tekemättä. Huomaa, ettei ole moneen vuoteen tarvinut tehdä näitä hommia. Rutiini on hävinnyt ja edistyminen on hidasta, kun täytyy paneutua asiaan.

Katkojan kärkivälin säädin rakotulkilla. Olisi minulla ollut yleismittarikin, mutta aikaisempien kokemusten mukaan sen avulla tehty kosketuskulman säätö menee pahasti pieleen. Joko halpa mittari näyttää pieleen tai sitten halpa asentaja ei osaa tehdä sitä oikein.

Kärkien asentamisen yhteydessä tuli eteen outo juttu. Kärkien johto asennetaan pitkään ruuviin, joka menee jakajan läpi. Ruuvin toinen pää tulee ulos jakajan pohjasta, johon kiinnitetään pienellä mutterilla puolasta ja kondensaattorista tulevat johdot. Ruuvin ympärillä on musta nelikulmainen muovi, mutta se ei ylety pohjaan asti. Kuitenkin ruuvin ulostuloaukko on nelikulmainen. Puuttuuko tästä kohtaa jotain. Puolan ja kondensaattorin liittimet pystyy kyllä tiukkaamaan mutterin avulla reiän päälekin, mutta silloin liittemet ovat kosketuksessa jakajan kuoreen. Pitääkö näin ollakin, vai täytyykö johdot olla eristetty jakajasta??
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

alas asti pitää olla eriste
eli ei saa koskettaa runkoon
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kiitos, näin arvelinkin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Sieltähän se eristeen alapää löytyi auton alta ja on nyt asennettuna. Tänään tuli taas uusi takaisku. Kun laitoin venttiilikoppaa paikalleen, siitä lohkesi kuskinpuoleinen etunurkka pois. Koppa ei pudonnut missään vaiheessa, enkä ole koputellut sitä. Se vain lähti.

Ajoituksen säätö on edelleen tekemättä. Sähkömeisselin polttimo ei syty konetta pyörittäessä. Joko en saa kunnon maadotusta tai sitten jakajaan ei tule virtaa ollenkaan tai sitten kärjet eivät suljeudu. Itse kynä kyllä toimii, kun testasin sen suoraan akun navoista.

Lopulta laitoin kynän hauenleuat sytytyspuolan ensiökäämin napaan ja käänsin virran päälle ja laitoin meisselin maattoon. Ei valoa. Olisikohan virtalukon pohja viallinen?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1676
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Irroitin tänään puolan +napaan tulevan sinisen johdon sekä virtalukon pohjan. Sitten johdin akusta tulevan virran lyhyellä johtimella suoraan virtalukkoon tulevaan siniseen johtoon. Puolan päähän ei tullut virtaa. Sitten yritin syöttää virtaa samaan johtimeen toisin päin. Tein taas apikoliittimillä sopivan johdon, jolla yhdistin puolaan tulevan johtimen ja ikkunan pesimen johtimen. Tulos oli sama, eli virtalukon päähän ei tullut virtaa. Vika siis lienee johdossa. Kokeilin vielä kuitenkin sähkömeisselillä, että itse virtalukko johtaa akusta tulevan virran tähän onglemajohtimen napaan.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin