Sivu 2/2

Lähetetty: 15.6.2004 16:38
Kirjoittaja Warreossi
Saksassa sedan malleista kaytetään nimeä Limousine.Wartburgin paremmin varustellut mallit saivat yleismaailmallisen lisäkilven"deluxe"ja myöhemmin "S".Lisävarusteet olivat samoja kuin tuon ajan muissakin autoissa,takalasin lämmitintä,lisävaloja yms.

Lähetetty: 15.6.2004 18:36
Kirjoittaja Jaska HKI
Jarruvalokatkaisijana toimii hydraulipiirissä oleva painekatkaisija.Siitä ne katsastusmiehet valitti,vaikka se juuri näytti todellisen jarruttamisen,eikä pientä hipaisua.Katkaisijassa on tuumakierre.Vanhoissa jenkeissä käytetään samanlaista tuumakierteellä olevaa.Matkamittari näyttää 99 999km:iin.Joten siitä voi päätellä pyörähdykset-yleensä vasta toinen kiekka menossa.Vetoakseleissa on harvinaiset tappinivelet,jotka on helppo purkaa ja kasata.Tälläiset nivelet eivät kestä kovaa revittelyä renkaat linkussa.Vaihdelaatikossa on ihana yksityiskohta-mittatikku,kuten minun Lada 110:ssä.Jos takajarrukenkiä on vaikea saada,voidaan ne pinnoittaa.Sen alan firmoja pitäisi kait olla olemassa.Takalasi kurautuu umpeen ,joten jonkinlainen ilmanohjain olisi hyvä olla olemassa.Kun peräluukun avaa löytyy luukun alta nurkista punaiset varoitusvalot,jotka syttyvät luukun ollessa auki ja parkkivalot päällä.Tämä sen takia,että takaa tulevat havaitsisivat hämärässä pysäköidyn auton.Farmari-Warressahan peräluukku peittää koko peräpeilin.Moottorissa kannattaa huomioida se,että kaikki männät eivät ole samaa kokoa.Vesipumpusta kauimmaisena oleva mäntä (keulimmainen)on hieman muita pienempi halkaisijaltaan lämpölaajenemisen johdosta.Vesi kierää heikoimmin tässä päässä moottoria.Talvellakin Warrella pärjää.Pakkasaikana se sammutetaan ryypyllä.Kun taas seuraavana aamuna sitä käynnistää niin sylinterissä oleva ilma/polttoainesos käynnistää moottorin kun se on saanut ensimmäisen kipinän.Startti pyörittää moottoria hyvin,koka alakerta on kuiva ja moottoriöljyjä ei ole.Kannataa poistua kuitenkin ajoissa paikalta,sillä maisema peityy siniseen savuun. :x Vaikka Warre ei erikoisen lämmin ole,lasit kuitenkin pysyvät kirkkaina.Talvella penkit kuitenkin muuttuvat koviksi,koska niiden merilevätoppaukset imevät kosteuden jäätyäkseen myöhemmin kun auto on pysäytetty.Itä-Saksan versioissa on parkkivaloissa ollut se erikoisuus,että kytkimellä on voinut valita myös sen millä puolen autoa parkkivalot palavat(tietysti tien keskikohdan puolella).Tällä tavalla akun virrankuluts on voitu puolittaa.

Lähetetty: 15.6.2004 19:01
Kirjoittaja Warreossi
Oliko Jaska sinulla vaihteistoöljyn mittatikku sellaisenaan vaihteistossa kiinni.Omissa Warreissa on aina ollut,edellisten omistajien toimesta modifioitu tikku,eli pelkkä korkki.Tämä sen vuoksi,että joissain Warreissa tikku on jäänyt rattaiden väliin,jumittaen koko vaihteiston.

Lähetetty: 15.6.2004 19:41
Kirjoittaja Jaska HKI
Mittatikku oli korkin jatkeena.Siinä oli prässätty sellainen tasainen alue,missä öljyn pitäisi olla.Tuollainen vika oli minulle uutta.Onhan se mahdollista jos tikku esimerkiksi taipuu ja sen pää osuu hammasrattaiden väliin ja niiden muodostama kita nielaisee koko tikun.Yksi mahdollisuus olisi se että korkin ympärillä oleva O-rengas olisi poissa ja näin tikku pääsisi heilumaan tärinän vaikutuksesta.Vaihteensiirrosta kannattaa mainita yksi seikka.Auton pohjan alla vaihdekeppi tekee nivelen kanssa sellaisen mutkan jossa on määrätyyn asentoon asennettu holkki.Holkin sisällä on taas rautatangossa muovinen puzzla,joka liikkuu vaihdelaatikon suuntaiseti menevän tangon päällä ja näin välittää vaihdekepin liikkeen vaihdelaatikon vaihteensiirtäjälle.Kun tämä puzzla kuluu muuttuu vaihdekepin välittämä liike epämääräiseksi ja vaihtaminen vaikeutuu,ellei muutu mahdottomaksi.Kun purkaa tämän holkin irti vaihdekepistä niin kannatta ottaa vaihdekepin ja holkin välinen kulma muistiin kulmatulkilla tai jos sellaista ei ole niin sen voi leikata vaikka pahvista ja katsoa onko kulma oikea.Muuten kasatessa taas rakennetta kulma on hukassa ja esim 1 ja 3-vaihde toimii tai 2 ja 4-vaihde toimii.Sinä sitä veivaamistakin on jos hakemalla joutuu etsimään tämän kulman(kokemusta on! :oops:)Tämä kuluva muovi-puzzla on noin Corona-pelin nappulan kokoinen ja näköinen.Maksoi vuonna 1989 9mk.Mistäkähän niitäkin saa,jos ei tiedä oikeita mittoja ja sorvaa niitä teflonista?

Lähetetty: 22.6.2004 8:05
Kirjoittaja warre-emppu
Ja hetken kun on käymättä tällä palstalla niin johan saadaan kunnon keskustelua DDR:n helmestä. Vähän tökkii keskustelu "autosta". Warrehan on todistetusti motorisoitu kehonsiirrin, englanniksi "body moving device" eli BMD.

Kerää ihmeessä tuo Tourist talteen. Avoa siitä ei voi rakentaa, mutta pahanhajuisen hupipelin siitä saa :-)

Mulla on noita vehkeitä kaksin kappalein, 353 mallin roadster ja sitten se threadissakin mainittu VW-Warre 1.3. En kyllä ajatellut amistuunata tuota 1.3:a. Avo sensijaan on saanut laikan lisäksi mm. kuppipenkit ja nelipistevyöt. Ja kuviahan on http://www.warre.tk

Lähetetty: 26.6.2004 18:51
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Koska olen viimeksi tienpäällä nähnyt tuollaisen Warren? No ei siitä vielä kovin montaa vuotta ole, mutta ei niitä monta lie. Jos intoa riittää eikä kunnostus tule ylivoimaiseksi, niin ota ihmeessä. Vaikka et sitä vielä vuosiin saisikaan museorekisteriin, niin onhan seisontavakuutus olemassa.

Minusta ei harrasteajoneuvon kohdalla voi ajatella, kannattaako taloudellisti, onko se sijoituskohde. Sijoittaminen ja harrastaminen ovat eri asia. (Paitsi jos nimenomaan harrastaa sijoittamista)

Kyllä tämä on ihan hyvä palsta Warre-keskusteluun. Valvoihan Neuvostoliitto kaikkien sosialsitisten maiden autotuotantoa. :wink: Ja kuten huomasit, sait heti palstakaupalla asiantuntevaa tietoa. Hienoa innostuneisuutta. :D

Lähetetty: 27.6.2004 16:26
Kirjoittaja Jaska HKI
Itä-Helsingissä liikkuu yksi farmarimalli.Sen näkee pari kertaa kesässä.Kattotelineetkin siinä on.Kyllä liikenteessä se on harvinaisempi kuin punainen Ferrari Maranello.Kontulassa,joka on myös Itä-Helsinkiä olen nähnyt sinivalkoisen Wartburgin,joka on tätä saippualaatikkomallia vanhempaa korimallia.Siinä on 2-värimaalaus,"lentävät linjat",14-tuuman vanteet viidellä pultilla ilman pyöreää keskiötä,vaan keskiö on tähden muotoinen.Polttoaineenkulutus on siinä huomattavasti myöhäisiä malleja pienempi.Liekö siihen syynä parempi aerodynamiikka,14-tuuman pyörät ja onnistuneet välityssuhteet?Moottori on näet sama.Kyseisessä mallissa oli nk. rattivaihde,joka on tuttu myös vanhoista Peugeoteissa ja Mercedeksissä.Kyseistä rattivaihdetta käytettiin myöhemmin rallivarressa vaihteensiirron tarkkuuden ja nopeuden takia.Jyväskylästä joku Virtanen on ajanut Warrella Suomen mestaruudenkin pikkuluokassa.Hän oli niin hyvä virittämään Warrea,että pääsi tehdaskuljettajaksikin,koska sai omiin autoihinsa enemmän tehoja kuin tehtaan virittäjät! :D

Lähetetty: 27.6.2004 18:05
Kirjoittaja Warreossi
Warret olivat rattivalitsimella varustettuna vakiomallisia,lattiavalitsin oli valinnainen varuste,joskin suomeen tuoduissa W-malleissa taisi olla kaikissa vakiona lattiavalitsin (maahantuojan toivomuksesta?).Minulta löytyy tuon "Rallivirtasen" viritysohjeet,sain ne aikoinaan yhdeltä vanhalta warremieheltä.Niihin pohjautava artikkeli julkaistiin myös Vauhdin Maailma-lehdessä.Olennaisintahan virityksissä on pakoputki ja moottorin ruokkimisesta huolehti 3 Jikov-kaasutinta.

Lähetetty: 27.6.2004 22:11
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Oliko näiden kanttiWarpusten rattivaihde ikään kuin nurinpäin. Siis sama kaava kuin niitä edeltäneissä pyöreissä Wartburgeissa. Se pyöreä Warre on minun arvoasteikossa yksi kauneimmista autoista kautta aikojen. Mobilistilehdessä näytti olevan myytävänä sellaisen Cambing mallisen. Eli siis farmari isoilla katolle kaartuvilla sivutakaikkunoilla.

Lähetetty: 27.6.2004 23:54
Kirjoittaja Vanja-eno
Ns. julkkiksista on radio Novan aamun juontaja Jokisen Ile suuri ja suunnaton Wartburgien ystävä. Hänellä on ollut sellaisia käyttöpeleinä ja menettänyt täysin sydämensä Warpusille...

Lähetetty: 28.6.2004 14:39
Kirjoittaja Warreossi
353:sen rattivalitsin kaavio pitäisi olla aivan sama kuin oli 311/312 malleissa.Camping-malli on todella hieno, (samaisessa Mobilistin numerossa on sellaisen kuva myös huippuentisöitynä )mutta varaosat alkavat olla hinnoissaan.311 mallista löytyi myös Coupe,avomalli ja 313 Roadster.

Lähetetty: 1.7.2004 18:58
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Sellaisen Coupen olen nähnytkin 70-luvun alussa Riihimäellä kilvistä poistettuna.

Warszawa (tai miten se nyt kirjoitettiinkaan) taisi tehdä 311:tä tai 312:ta Puolan markkinoille.

Lähetetty: 1.7.2004 22:04
Kirjoittaja Jusu
Asiasta Kouvolaan, huomisen Keltaisessa Pörssissä on myytävänä -89 farmari-warre ruhtinaallisen 700 euron hintaan. Auto on ilmoituksen mukaan ensimmäisellä omistajallaan ja Jämsässä. En kuitenkaan muista täällä sellaista koskaan nähneeni. :?

Lähetetty: 1.7.2004 22:58
Kirjoittaja Warreossi
Puolalaista Syrena autoa sai myös Wartburgin koneella (Syrena oli hieman 311-mallin näköinen).Syrena sulautui myöhemmin FSO nimen alle,joka taisi valmistaa Warszawaa.

Lähetetty: 3.7.2004 9:13
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Warreossi kirjoitti:Puolalaista Syrena autoa sai myös Wartburgin koneella (Syrena oli hieman 311-mallin näköinen).Syrena sulautui myöhemmin FSO nimen alle,joka taisi valmistaa Warszawaa.
Pittää paikkansa, katselin näitä autojen kuvia kerran jollain puolalaisella FSO:n sivulla.