Sivu 2/25
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 13.4.2008 15:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Näin pelaa Toveriapu. Joen musikka kävi tänään työmatkallaan tuomassa pienen kulmahiomakoneen laikkoineen lainaan. Oli vielä hakenut sen jostain toisesta lainapaikasta vartavasten. SuurKiitokset hänelle tästä näin julkaistuna kaikkien nähtäville.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 13.4.2008 17:31
Kirjoittaja Nonnis
Ihan pienenä vinkkinä, että rälläköitä saa noin 10 eurolla kaupastakin.
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 13.4.2008 19:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minullahan olikin tarkoitus ostaa joku pienehkö. Ei niitä ihan halpiksia. Mutta kun pihaan tuodaan pyytämättä niin...

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 13.4.2008 22:07
Kirjoittaja Mara
Nonnis kirjoitti:Ihan pienenä vinkkinä, että rälläköitä saa noin 10 eurolla kaupastakin.
Joo,
tässä on loistava esimerkki moisesta.

Ostakaa vaan aina halvinta, sitä saa mitä tilaa..

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 13.4.2008 22:08
Kirjoittaja Jokari
Mara kirjoitti:Nonnis kirjoitti:Ihan pienenä vinkkinä, että rälläköitä saa noin 10 eurolla kaupastakin.
Joo,
tässä on loistava esimerkki moisesta.

Ostakaa vaan aina halvinta, sitä saa mitä tilaa..

Kerkesit piru ennen...
Todellakin, noista kaikkein halvimmista rälläköistä kannattaa pysyä erossa...
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 14.4.2008 6:07
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kyllä niilliä maalia ja ruostetta varovasti hioskelee, jos ei paina yhtään. Jo pelkkä wattiluku kertoo sen, että metallin työstökone se ei ole.
,_,/ukka
ps. moneskohan työkalun valinnaksi menevä ruosteremonttiketju tämä on

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 14.4.2008 18:19
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä mä käytän halpisrälläköitä, niitä voi olla useampia, ettei tarvitse vaihdella laikkojakaan jatkuvasti. Yhden ostin vähän kalliimman ja siinä on ollut katkaisijassa vikaa että on pirun jäykkä.
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 14.4.2008 23:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mahtavan sateisen päivän jälkeen olisi huomenna katsottava onko hiotuissa kohdissa jo värjäytymää. Onneksi tuo katos on niin laaja, että toivo elää. Sitten vaan ruiskimaan kalvanointisprayta ja pohjamaalia. Nyt ei parane ajella muuta kuin totaali kuivilla keleillä, ennen kuin saadaan peli valmiiksi kokonaan. Saapahan nähdä paljonko tämä suhaus tulee maksamaan.
Omavärimaalauksessa on tarkoitus käyttää vanhanaikaisia myrkkymaaleja. Pajakaveri oli vähän skeptinen siitä, että kannattaisiko tai viitsisikö hän ruiskutella kun tilat eivät ole oikein maalaukseen soveltuvat. Kyllä hän on siellä maalaillut, mutta...
Mitenhän ammattimaalari suhtautuu noihin minun turaamiin pohjiin? Toivottavasti ei käännytä portilta. Varmasti ainakin nyrpistää ja hitsi. Eihän siitä mitään kunnollista voi tulla, mutta minulle vähempikin kelpaa. Mutta ammattilaisille yleensä ei.
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 15.4.2008 6:04
Kirjoittaja ,_,/ukka
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Pajakaveri oli vähän skeptinen siitä, että kannattaisiko tai viitsisikö hän ruiskutella kun tilat eivät ole oikein maalaukseen soveltuvat. Kyllä hän on siellä maalaillut, mutta...
Mitenhän ammattimaalari suhtautuu noihin minun turaamiin pohjiin? Toivottavasti ei käännytä portilta. Varmasti ainakin nyrpistää ja peppu. Eihän siitä mitään kunnollista voi tulla, mutta minulle vähempikin kelpaa. Mutta ammattilaisille yleensä ei.
Sepä se, jos on ihan hirveän näköinen ja ruoste puskee vuoden sisään läpi ja sä vaan "kehut" että kuka on maalannut, niin voi olla maalaus hommat harvassa kaverilla.
,_,/ukka
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 15.4.2008 10:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Pohjat on kyllä tehty tai on ollut tarkoitus tehdä niin, ettei ruoste puske heti läpi. On hiottu nimittäin aivan kirkkaalle pellille. Riittääkö se, jää nähtäväksi.
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 15.4.2008 10:30
Kirjoittaja ,_,/ukka
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: On hiottu nimittäin aivan kirkkaalle pellille. Riittääkö se, jää nähtäväksi.
Ei riitä jos kaikki seuraavat työvaiheet tehdään viivyttelemällä

Muutenkin on vähän outoa, että teet ensin päällepäin näkyvät "helpot" paikat ja vasta sitten hitsaus hommat.
,_,/ukka
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 15.4.2008 12:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onhan se kummaa, mutta säästääkseni paja-aikaa ajattelin tehdä näin. Olisi tarkoitus, että vehje voi mennä suoraan pajalta maalaukseen. Pikkuhommat olisi ollut tehtävä sitten pajalla ja siellä ei oikein aina saa tehdä rauhassa. Viimeeksi jouduin odottelemaan työkalujen vapautumista. No, nyt on tietysti itsellä noita tarvittavia vehkeitä, mutta tässä on mukavampi värkkäytyä.
Olisihan sen toisinkin voinut suunnitella. Näin tällä kertaa.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 15.4.2008 22:48
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt on kyljet tursittu. Kuskin puoleisen helmalistan alta ei löytynyt kuin kaksi mätää. Tietenkin edestä helmakotelon ja etukaaren sauman edestä siitä, missä on se helmalistan päätepala. Ja samasta kohtaa takaa. Muuten helmalistan alus oli siisti. Huomenna hiotaan helma ja turataan se vielä samoin kuin muukin kylki.
Polttoainetankin alapuolinen kotelopohja on melkein kokonaan poissa. No, ihmekös tuo kun paikkauksia on tehty muuallekin pohjaan eikä tankkia olla viitsitty irrottaa. Olihan siinä sellainen paperimainen peltikuori, mutta menee tuo kokonaan uusiksi. Vanhoja hitsausaumoja on hiottava vähän helmoista. Niitä ei ole hiottu juuri ollenkaan paikkauksen jälkeen. Saumat ovat siistit, mutta selvästi koholla.
Tuleehan siihen tuota paikkaa ihan laittamiseksi asti. Takaovien etualakulmatkin on laitettava. On siinä taivuttamista ja värkkääntymistä, mutta tulihan tuota taukoa pidettyä. Se teki tätä ajatellen ihan hyvää.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 16.4.2008 21:20
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt sitten on rälläköity oikein urakalla. Oikean takarenkaan kaaren etualaosa menee kokonaan uusiksi. No näkihän sen jo silmällä. Ei ehkä ole kaikkein helppoin paikka rakentaa uutta peltiä.
Siinähän on kaksoispelti, joka on vielä taivutettu kulmaksi kaaren reunassa. Siitä vaan Pöyhöin vääntelemään peltiä. Kivaa siitä tulee

Muita kovin "mielenkiintoisia" paikkoja ei paljastunut. Yksi reikä keskellä ovea on on paklattava siihen ei oikein kannata paikkaa virittää. Oli niin pistemmäinen läpireikä.
Polttoainetankin alus nyt olisi vielä leikattava. Mitenkäs sottailette, pitäisikö tankki olla tuossakin toimenpiteessä irti? Hitsauksessa muodostuu kovaa lämpöä, mutta niin rälläköinnistäkin, jos sen tekee nopeasti. Ja rälläkkähän kipinöi kovasti. Ajattelin kyllä sen varovasti leikata tankki paikallaan, mutta ajattelutyö on kesken.
Nyt sitten tiedän miten ikävää on hioa massaa pois helmasta. Kuskin puolella sitä on. Helmakoteloihin ajattelin kohtuullista hiontaa niin, että kaikki ruoste ja kakka ajetaan pois. Tämän jälkeen kalvanointisprey ja sen päälle Maston Hammer punaisena. Kallistahan se Hammeri on, mutta itselläni on siitä aika hyviä kokemuksia. Epoksihan olisi myös hyvä, mutta lienee vielä kalliimpaa.
Täytyisi alkaa suunnittelemaan maalitilauksia. Epoksia hankin joka tapauksessa. Sittenpähän näkee sen omavärimaalauksen.
Perketti kun olis Kuusaal! Voisi leikata sopivan palan tuohon oikean takapyörän kaareen ja hitsauttaa sen. Eipä voi mitään. Onneksi ei ole kosteaa. Ei ole niin kiire noitten kirkkaalla olevien paikkojen kanssa. Eivät ota väriä vaikkei heti vetäise pohjamaalia.
Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti
Lähetetty: 17.4.2008 7:34
Kirjoittaja ,_,/ukka
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Siinähän on kaksoispelti, joka on vielä taivutettu kulmaksi kaaren reunassa. Siitä vaan Pöyhöin vääntelemään peltiä. Kivaa siitä tulee
Polttoainetankin alus nyt olisi vielä leikattava. Mitenkäs sottailette, pitäisikö tankki olla tuossakin toimenpiteessä irti?
Lokasuojan kulma olisi helpompi korjata valmiilla takasuojan kaaren korjauspalalla. Katkaisee vain siitä sopivan kokoisen pätkän. Eikä siihen sisäpeltiin kannata sitä pokkausta tehdä, kun eihän se kenellekkään näy.
Tankin ottaisin pois jotta sisäpuolinen ruostesuojaus olisi mahdollista tehdä hyvin. Tuommoiset kotelojen pohjaan vedetyt saumat alkaa muuten herkästi muhimaan uudestaan, kun kondensiovesi valuu kylkiä pitkin kotelon pohjalle.
,_,/ukka