2105 ja uusi ladakuski

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Hyvin on latukka pelannut. Kun vielä rasvaa kytkinpolkimen akselin ja mittarinvaijerin. Kyytiläisetkin on kehuneet jousitusta. Tietysti kun japseilla ajavat.
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Nojoo. Sen verran sain aikaan että rasvasin kytkinpolkimen akselin ja löysäsin mittaria. En viitsinyt tonkia vaijeria irti ja pistin takaisin. Antaa rapsuttaa.
Mainio peli hintaansa nähden. Ei kolise eikä vaapu. Eikä vieläkään vikoja.
Mitälie 700 tullut ajettua.
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Outo juttu. Axtec-latukkani vetää moitteetta vitosella kaupungissa. Onkohan tässä jotain vikaa? Olisiko parempi ajaa nelosella ja käyttää vitosta vain maantiellä eikä 40-50 nopeuksissa?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jätä sen vitosen käyttö ehdottomasti sinne minne se kuuluukin, eli 80 km/h+ nopeuksiin. Voitelu on noin hiljaisessa vauhdissa olematonta ja laatikossa käy kunnon vääntö. Ei hyvä.
Liian pienet kierrokset ja väännätys tappaa, samalla tavalla kuin järjetön revittely.

En minä ajelis edes nykyautolla vitosella kaupunkinopeuksissa.

Niinkuin varmaan olet huomannut, Ladan kone on pääasiassa kierroskone eikä kierroksien käyttämistä pidä epäröidä. Näin säilyy paikat ehjinä, sopivasti jenkaa ja riittävän pieni vaihde Kuva
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Älä hemmetissä vejättele vitosella. Kyllähän ne menee, ainakin minun 1700i vehkeet. Voi vaan tietää laatikolle hubaa. Ohjekirjassakin sanotaan, ettei nelosella pidä ajaa viittäkymppiä tai alle saati sitten vitosella. Tietysti jos ei tarvi vedättää, esim. alamäissä, niin samahan se on vaikka on vaihde sisällä ja mikä tahansa vaihde tai vapaa. Moottorijarrutuskin saattaa tehdä kuluneelle laatikolle kipeää. Minulla kolmoset on kahdessa pelissä Vähän Herkät. Pomppaavat mielellään pois. Toisessa jopa niin, että jos veto ei ole päällä vaan höllää kaasua, niin lipsahtaa ihan ilman kiroilua vaan nätisti päältä.

Olen käsittänyt, että Lada, ainakin takapotku on kierroskone. 3000r/min on ihan hyvä ainakin minun Ladoilleni. Silti pääsen aika pienillä kulutuksilla kun en "anna leipää" niin kuin joku täällä sanoi vaan kiihdytän rauhallisesti. Poljinvoima tai kaasujalan paino se on joka sitä penssaa syö. Vertaile ihmeessä kulutusta erilaisilla ajotavoilla niin siinäpä sitä sen oman tyylin löytää. Ja tässä asiassa sallittakoon ihmisille monenlaisia tyylejä. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Jokari totesi että ladan kone on kierrosherkkä. Kyllähän se pyörii jos kehtaa huudattaa. Kolmosella on jo satasessa merkki. Aiempi autoni tosin ruostui käsiin mutta hilpasi kolmosella kevyesti 140. Ehkä sitten on järkevää jos käyttää vitosta alkaen 50-nopeudesta jos ei tarvi vedätellä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niinno, noi eri vaihteiden nopeudet eri autoissa riippuu kyllä aika paljon perän välityksestä ja vaihteiden välityksistä. Et ei voi sanoa niistäkään mitään yleispätevää. Kyllä takaveto "isolohkotkin" kelaa kakkosella mittariin 80 ja kolmosella yli 120 jos viittii vinguttaa Kuva Mutta siitä nyt ei oo mitään hyötyä.
Ja se että puhutaan kierroskoneesta, ei tarkoita sitä että pata vetäisi kunnolla vasta yläkierroksilla. Kokonaisuus ratkaisee. Kyllähän isolohkot vetävät ihan hyvin pienilläkin kierroksilla, mutta kierroskoneita nämä kaikki on ehdottomasti.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Olen ymmärtänyt että nimenomaan vaihteisto on ladojen lujimpia kohti. Mutta onko vitosvaihde myös luja? Saako se hieman vinkua lähes ajamattomassa autossa? Ehkä siksikin kannattaisi käyttää vitosta vain kovemmissa nopeuksissa, kun vinkuna ei erotu muista äänistä? Mutta nämä ovat vain nyansseja. Lata itsessään on ollut myönteinen yllätys. Tähän rahaan ehjä uudenveroinen auto(400€) kun korikin on ruosteeton ja 40 000 vain ajettu.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No ehkä olet ymmärtänyt hieman väärin. 4v-loota on kyllä kestävämpi, mutta 5v-loota on arka kaikille käyttövirheille. Liian vähäiset öljyt (lienee itsentäänselvyys), liiallinen pienillä kierroksilla jurnuttaminen kuin myös rajut vaihdot varsinkin 1->2 tekevät siitä selvää hyvin nopeasti. Varsinkin laatikkovikaisia 1700i-malleja näkee hyvin usein. Itsekin olen ajanut kolmella sellaisella. Lisääntynyt teho edellämainttujen kanssa tekee tehtävänsä.
Tyypillisiä vikoja:

- kakkosen synkrot paskana
- kolmonen tai nelonen tipahtelee pois päältä moottorijarrutuksessa
- vitonen huutaa enemmän tai vähemmän

Vitosen huuto on periaatteessa "vika" mutta hyvin useassa ne huutavat. Antaa huutaa vaan, ei siinä mitään.

Kiva kuulla että olet tyytyväinen Ladaan vaikka kyseessä on Axtec Kuva Aika moni tuore Ladailija on saanut todella huonon kuvan Ladoista, kun ensimmäisenä Ladana on toiminut kaasari/päästövikainen axtec-pommi.
Viimeksi muokannut Jokari, 22.5.2007 21:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Juu. Täytyypä muistaa laatikon ominaisuudet. Ei se vitosen ääni paha ole ja öljyt on hyvät ja riittävästi. Hyvä että kerrankin on oikea auto eikä ruosteisia ...läjiä.
Avatar
pressa
Viestit: 10567
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

viisivaihteiseen laatikkoon kannattaa laittaa noin kolme desilitraa enemmän öljyä kuin huoltokirja sanoo
tällöin viitosen rattaa uivat öljyssä ja saavat voitelua eikä pelkkiä roiskeita

ja ikuisuuskysymyksiä on nämä ajotavat
itse olen kaikilla ladoilla ajellut viitosella taajamassa mutta en koskaan vedätä
yhtäkään laatikkoa ei minulla ole kuitenkaan hajonnut (kaikissa on ollut öljyä)
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Miten sitä käytännössä laitetaan 3dl yli? Sanonko huoltiksella että 3dl yli tulppa kiinni?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Auton vasenta puolta pitää nostaa, muuten sinne ei mene kuin ohjekirjan kertoma määrä :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10567
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tunkkaamalla propun puolelta lähes kaatumispisteeseen ja laittaa öljyt sisään

ja jos loota ääntää niin äänen pienentämiseksi voi käyttää 90-120 öljyä (eli sitä mitä yleensä raskaassa kalustossa käytetään)
tepuster

Viesti Kirjoittaja tepuster »

Jees. Kun on kesä niin etsii jonkin rinteen, ajaa latan sinne ja nostaa hallitunkilla. Öljyruuttakin pitäisi löytyä jostain. Tosin taitaa vaatia ainakin alkup. tunkin varmisteeksi.
Vastaa Viestiin