Sivu 2/5
apua
Lähetetty: 1.4.2004 21:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
Tänään töissä virkosi keskustelua auton katsastuksessa ja tuli esiin toi iskunvaimentimien testaus. Alkoikos se nyt huhtikuun alusta?
Alkaa menemään turvallisuus liioitteluksi, kun sanotaan ettei uudet autotkaan tahdo kunnolla läpäistä iskaritestiä. Samoin kuin toi Euro-3 moottorin ohjausjärjestelmä, jonka takia kaikki uudet autot hylätään katsastuksessa.
Kannattaa siis ajella vanhalla Ladalla, hyvä esimerkki oli ton Samaran päästöjen korjaus 5 euron osalla. Työkaverit kertoi järkyttäviä tarinoita siitä kuinka 4 vuotta vanhassa hienossa autossakaan ei saanut ovia-auki ennenkuin avain oli koodattu uudelleen

Lähetetty: 2.4.2004 12:41
Kirjoittaja Kamaz
TV-Tampereen liikenneohjelmassa (Muista aina liikenteessä) käsiteltiin hiljattain autokatsastusta. Siinä katsastusmies sanoi, että iskarien vuoksi ei hylätä ketään vaan ainoastaan kehotetaan mahdollisiin vaihtotoimenpiteisiin.
öh köh
Lähetetty: 2.4.2004 13:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
Aika ryöstöhinnoissa toi katsastus, taitaa nousta koko ajan noi hinnat, en ainakaan osannut varautua tuollaiseen ryöstöön, jos sillä kassalla olisi ollut ase voitaisiin puha törkeästä ryöstöstä
normaali vuosikatsastus (39 eur) pakokaasu mittauksineen (11 eur) maksoi 50 euroa (muistan lähihistoriasta ajan jolloin se oli 180 mk/30 euroa koko hoito?)
nyt mulla oli sitten merkkihuollon tosite päästöistä, joka oli maksanut 16 euroa, sen esittämisestä konttorilla piti vielä maksaa 5 euroa ja käsijarrun aiheuttaneesta uusinta tarkastuksesta otettiin 16 euroa. Uusinta maksoi siis 21 euroa.
Koko vuosikatsastus yhteensä 71 euroa, melkein auton hinta

Lähetetty: 2.4.2004 21:55
Kirjoittaja veli alexei
Suomessa autoileva kansa kupataan kuiviin, kun herrat Helsingin säätää lakejansa. Ne kun ajaa takseilla ilmaiseksi meidän piikkiin.
Lähetetty: 2.4.2004 22:14
Kirjoittaja Nonnis
veli alexei kirjoitti:Suomessa autoileva kansa kupataan kuiviin, kun herrat Helsingin säätää lakejansa. Ne kun ajaa takseilla ilmaiseksi meidän piikkiin.
Ei taida kuitenkaan laki määrittää noita taksoja? Ainakaan mitään alarajaa asettaa
Ja mitä siitä tulis jos autoja ei tarttis katsastaa...
Lähetetty: 2.4.2004 22:24
Kirjoittaja veli alexei
Nonnis kirjoitti:Ei taida kuitenkaan laki määrittää noita taksoja? Ainakaan mitään alarajaa asettaa
Ja mitä siitä tulis jos autoja ei tarttis katsastaa...
No niin no...tarkotin nyt yleisesti ottaen noita maksuja mitä siitä tulee auton mukana vaikka ei paljoa edes kilometrejä tuliskaan. Saati sitten bensakulut, jos ajoa on paljon.
Sitä tulisi ehkä enempi kolareita kun romut karsiutuisi pois.
Lähetetty: 5.4.2004 10:51
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Täälläpäin oli ainakin viime vuonna yksityisellä hieman halvempaa kuin valtion katsastusasemalla. Ja valtion asemalla on usein joutunut jonottamaan puolesta tunnista tuntiin, vaikka on ollut tilattu aika. Se nyppii kaikkein eniten.
Viime syksynä katsastin 2107:ni yksityisellä. Tiskillä ottaa iloinen asiakaspalvelija avaimet, rekisteriotteen ja rahat. Pyytää sitten istumaan ja juomaan kahvia. Korkeintaan kymmenen minuuttia ja Lada näkyy jo menevän halliin. Operaation jälkeen katsastusmies tulee ovelle ja sanoo: ¨punainen Lada¨. Mulla toisinaan iskee sellainen pelleilyfiilispäälle. Painan pääni kumaraan ja sanon hiljaisella äänellä: ¨tunnustan¨. Sitten katsastusmies kajauttaa kuuluvasti, että varmasti kaikille läsnäolijoille selviää: ¨Kyllä kannattaa tunnustaa, erittäin hieno ja hyväkuntoinen auto. Lisää kyllä sitten paljon hiljaisemmalla äänellä, että pakoputkea kannatta tarkkailla.¨
Kotona sitten muutaman päivän päästä tutkin tilanteen. Kyllä sieltä takapöntön putken saumasta, siitä mistä se yleensä aina ruostuu puhki, tuli pakokaasua aivan selvästi.
Näyttää katsastus ja pakokaasumittaus maksaneen yhteensä 40,- €.
Lähetetty: 5.4.2004 14:07
Kirjoittaja veli alexei
Joo itse olen kanssa suosinut yksityisiä katsastusasemia. Laiska kun oon ja yksityisellä kun ei tartte tehdä muuta kun istua ja ryypätä kahveeta. Valtiolla pitää ajella, väännellä, käännellä ja keikkua nosturilla. Hinnoissakin taitaa olla just tota vikaa että yksityisellä on vähän halvempaa. Tai ainakin oli joskus. Läpimenosta sitten on vähän ristiriitaista tietoa. Että siis kummalla menee helpommin läpi. Taitaa olla kumminkin enempi inssi kohtaista.
Lähetetty: 5.4.2004 19:01
Kirjoittaja Nonnis
Mulla taas on paljon parempia kokemuksia valtion virmasta.

Re: katsastus
Lähetetty: 5.4.2004 19:20
Kirjoittaja NesteHukka
ula9 kirjoitti:Katsastus HYLÄTTY syy peruutus valo ei palanut!
Uusi katkaisia 6€ ja eikun uusintaan että tälläistä Lahdessa.
Noissa tapauksissa ei kannata alkaa manaamaan maailman pahuutta, vaan vaihtaa suosiolla katsastusasemaa. Siinähän on onneksi asiakkaalla täysi vapaus. Jos riittävästi tulee vanhalle autolle (tai ladalle) simputusta konttorilla, niin aina löytyy jostakin konttori, jossa ei katsota kieroon halvempia autoja.
hmm
Lähetetty: 5.4.2004 19:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
riihimäellä noi asemat taitaakin olla juuri noita valtion asemia, tai mitä valtiota niissäkään nykyään on enää, eikös nekin ole yksityistetty? Missähän lähin aidosti yksityinen asema mahtaa olla tällä seudulla?
Lähetetty: 6.4.2004 14:21
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ei mullakaan huonoja kokemuksia varsinaisesta katsastuksesta ole ollut valtionkaan katsastusasemilla varmaankaa vuosikymmeniin. Kyllä katsastusmiesten palvelu on ollut asiallista ja jopa neuvovaa. Mutta se jonotus, ja vähän hintakin. Ja ns yksityisellä ei tosiaankaan tarvitse itse tehdä muuta, kun maksaa ja juoda kahvia.
Kyllä nämä valtio katsastusasemat edelleenkin omistaa valtio, tai on ainakin suurin osakkeenomistaja. Se oli ennen virasto ja nykyään yhtiö ja sen työntekijät eivät ole enää virkamiehiä.
Lähetetty: 6.4.2004 16:27
Kirjoittaja pelti kiinni
veli alexei kirjoitti:...kupataan kuiviin, kun herrat Helsingin säätää lakejansa.
,jotka herrat muutoin harvemmin ovat Helsingistä , tosin Helsingissä , kupatessaan. Jopa täkäläisen vaalipiirin läpimenneistä useat ovat juuriltaan aivan muualta.
Ja jo demokratiamme muoto on sellainen , että kyllä se on ihan suomalainen joka suomalaista kuppaa , ihan tasaisesti ympäri maan. Sorry vaan siitä , tämä tieto ei lisännyt tuskaa(/-si) , sillä ajattelemalla tämähän on meille aina ollut selvä. Osastolla "ei mitään uutta".
Tosiasiat ovat tosiasioita, kovinakin.
Nähdään , vaikka kalsarikierroksella, tai ehkä Linnatuulessa , tai jossain , t. pe ki
Veljen autonkatsatus
Lähetetty: 6.4.2004 19:08
Kirjoittaja Jaska HKI
Veljellä oli vuosia sitten Fiat Regata 100S.Sen kynnyskotelot olivat selvää kammaa.Niinpä hän päätti tehdä kynnyskoteloihin "kevytsaneerauksen",jotta saisi vielä yhden leiman.Hän pokkasi reikäkohtiin istuvat peltisuikaleet.Sitten hän hioi reiänympäryksen ja laittoi kotelopeltiin liimaksi jotain kittiä.Sen jälkeen hän otti lankunpätkät ja tunkkasi pellinpalaset ylös helmoihin.Kun se oli kuivunut kittasi han vielä peltien saumat. koko komeuden päälle reilusti pohjamassaa.Myös yksi pakoventiili oli palanut.Italialaisella täytelankamikillä hän hitsasi venttiililautasen reunan,hioi smirgelillä ja hiomapaperilla.Hän sai sellaiset puristukset,että kone kävi suht´koht tasaisesti ja pakokaasuarvot riittävän pieniksi.Autolla ajettiin vielä vuosi kunnes pellinpalat tipahti pois ja kone kävi vielä kolmella pytyllä.
Lähetetty: 6.4.2004 19:50
Kirjoittaja RTJN65
Nuorempana ollessa (19 V) oli kaverillani OPEL Kadett LS (se viistoperäinen). No katsastus käsillä ja auto oli todella ruosteinen.
Lokasiipi tuli pulteilla kiinni etukoteloon mutta koko kotelo oli ruostunut veke (käytännöllisesti katsoen). Teimme uuden kotelon painekyllästetystä 2*4 lankusta (joutui höyläämään muotoon ja kiinnitys mottorin puolelta sivupeltiin naulaamalla) ja sitten se lokasiipi puu pulteilla kiinni. Etuvalon takakuuppa oli myös hävinnyt. Se tehtiin vanhasta lehmien juottokaukalosta (kävi juuri sopivasti paikoilleen).
Helmat ja pohjapalkit oli huonossa hapessa. Tehtiin uudet kalvanoidusta kattopellistä, pokattiin ja taivutettiin paikoilleen. Kiinnitys pop niiteillä. Sitten lujasti laastitasoitetta. Kuvumisen jälkeen laitettiin pohjamassaa.
Auto katsastettiin sen jälkeen vielä kahdesti.