Sivu 2/3

Lähetetty: 16.3.2004 13:34
Kirjoittaja Stefa
Elikkäs pystykoneita on vanhemmat takavedot ja vinokoneita uudemmat etuvedot noin karkeasti. Pystykone tarkoitettu pystyasennukseen ja vinokone vinoon, loogista.

Eroja nokka-akselikoteloiden öljyn paluukanavissa ja öljypumpun imujalassa ja olikohan öljypohjassakin. Jos vinokone asennetaan pystyyn jää toisen nokan öljypinta liian alas ja toisen suhteettoman ylös, voidaan korjata öljyn paluukanavia muokkaamalla.

Arpati: pitäis olla se 1600 kun mieli tekisi laittaa ahdettu TC sinne keulalle.

Lähetetty: 17.3.2004 9:10
Kirjoittaja nomercy2
No niin,oppia ikä kaikki ! Nytpä tiedän noiden koneiden erotkin sitten !! Kiitoksia infosta..loistavaa että on tällainen foorumi,ni ei tarvii tällaisen rookien itse kantapään kautta kaikkea opetella !! :D

Lähetetty: 17.3.2004 10:56
Kirjoittaja Stefa
Jos noiden TC-koneiden kanssa enemmän pelailee, virittelee ymv niin kannattaa myös tutustua Fiat Forumiin osoitteessa http://fiatforum.ath.cx

Lähetetty: 18.3.2004 17:23
Kirjoittaja nomercy2
Mites sitten noi teidän turbo asennukset,..mites kaasari on sijoitettu,paine puolelle vaiko siten että imee ilma bensa seoksen turbon läpi ja miten ladukan öljypumppu,tuottaako tarpeeksi jotta jaksaa voidella turbonkin ?? :?:

Lähetetty: 18.3.2004 22:01
Kirjoittaja Turbiini
No mulla on kaasari painepuolella, imupuolelle olis helpompi rakentaa mutta pakokaasu mittauksesta voi tulla vähän ongelmia.
Kuva
kaasarina modattu axteekki.

niin se öljypumppu, sen tuotto on aivan siinä rajoilla eli en suosittele vakiota vaikka itsellä semmonen vielä onkin. riittää jotenkin kun pitää kierrokset yli 1500 pienempää joutokäyntiä tulee välttää.

Lähetetty: 19.3.2004 13:04
Kirjoittaja nomercy2
ahaa,mites toi sun kaasari on modifioitu et se kestää paineen?? Entäs sitten saako jostain ostaa tollasia suurteho öljypumppuja ladaan ja jos,ni mistä ja mitä maksaa?? :D

Lähetetty: 19.3.2004 18:02
Kirjoittaja Turbiini
Kaasariin vaihdettu isommat suuttimet. Kiihdytyspumpun nokka ja vivut on muotoiltu niin että se kalvolle tulee niin paljon iskun pituutta kuin se liikkuu, lisäksi kalvo on vaihdettu semmoiseen missä ei ole joustoa jonka takia kiihdytyspumpun suuttimet joutui katkaisemaan päistä (muuten painetta tuli niin paljon että kalvo hajosi). Sitten läppä akselien reikiä porattu vähän matkaa isommiksi että sai o-renkaat väliin muuten axteekki onkin jo valmiiksi tiivis.
Neulaventtiili ilmeisesti jää vielä vähän pieneksi yli 0.5bar paineilla menee seos laihaksi 5sek täyskaasu ajon jälkeen.

Öljypumppujen saatavuus kiinnostais muakin.

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 16:51
Kirjoittaja Jonsson
Nostetaas vanha aihe esille,tarkotus tosiaan on laittaa B200E kone ladan keulille ja aika helposti sen sinne saiskin. Vertailukoneena se 1700i ja täten saadaan volvolainen tehojen/iskutilavuuden puolesta mutta kysäsin konttorilta ja vastaus oli että aina kun vaihdetaan eri merkkinen moottori on kysästävä akelta erikoislupa kyseiseen muutokseen mutta ei kai?

Eli miten se ny oikeen on? eihän jos menee sallittujen arvojen sisään oli sielä sitten bemarin/volvon/tojotan kone niin ihan sama arvot ei ylity...

Sitten toinen mistä se vikisi oli että pitää muuttaa jarrut isommiksi,mutta aken sivuilla oli että kori pitää muuttaa VERTAILU MOOTTORIA vastaavaksi eli ei miksikään.

Jonsson

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 19:22
Kirjoittaja Zipi
Jonsson kirjoitti:Nostetaas vanha aihe esille,tarkotus tosiaan on laittaa B200E kone ladan keulille ja aika helposti sen sinne saiskin. Vertailukoneena se 1700i ja täten saadaan volvolainen tehojen/iskutilavuuden puolesta mutta kysäsin konttorilta ja vastaus oli että aina kun vaihdetaan eri merkkinen moottori on kysästävä akelta erikoislupa kyseiseen muutokseen mutta ei kai?
Tästä Aken sivuilta yleistä muutos asiaa:

Koodi: Valitse kaikki

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Henkilö-+ja+pakettiauton+rakennemuutokset.htm
Ja tässä tarkemmin moottorin vaihdon edellytyksistä:

Koodi: Valitse kaikki

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorinvaihdon+edellytyksiä.htm
Sekä tämä paperi mukaan konttorille, niin eipä luulisi ongelmia verrokin kanssa tulevan:

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... distus.jpg

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 20:13
Kirjoittaja START
ei sen pitäs mitään lupia vaatia, tarvii vaan esim rekisteriotteen tai muun luotettavan todistuksen että paljonko tehoa, ja iskutilavuutta.
ja vertailu malli on kanttilampuissa se 1700i, ja alustalle ei vaadita mitään. (siitä en ole varma että onko katsastusmiehen mielestä 2105 ja 2107 samaa mallisarjaa, nappis ainakin jämsän konttorilla on eri :? )

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 20:25
Kirjoittaja Zipi
START kirjoitti:ei sen pitäs mitään lupia vaatia, tarvii vaan esim rekisteriotteen tai muun luotettavan todistuksen että paljonko tehoa, ja iskutilavuutta.
ja vertailu malli on kanttilampuissa se 1700i, ja alustalle ei vaadita mitään. (siitä en ole varma että onko katsastusmiehen mielestä 2105 ja 2107 samaa mallisarjaa, nappis ainakin jämsän konttorilla on eri :? )
Tämä lappu kun todistaa että mihin tahansa larppanaan saa laittaa 1700i koneen, niin ei pitäisi olla mitään epäselvää:

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... distus.jpg
(ainakin lapun päiväykseen saakka rekisteröidyt mallit)

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 20:41
Kirjoittaja Jonsson
Juu,lappua näytin ja ongelmaa sen suhteen ollut. Tarkottaako se mitä luin ja ehkä ymmärsin. Että kun vertailumottina on 1700i niin vaikka siellä se 2.0l volvolainen olisikin niin alustan muutokset koskisivat vain vertailu moottoria jossa tässä tapauksessa ei mitään tarvitse muuttaa....?

Sitähän se ukko vihjas että onko volvossa isommat jarrut no onhan ne alta 10mm halkasija isompi,mutta lieneeko se merkityksellinen asia?

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 20:49
Kirjoittaja Zipi
Jonsson kirjoitti:Juu,lappua näytin ja ongelmaa sen suhteen ollut. Tarkottaako se mitä luin ja ehkä ymmärsin. Että kun vertailumottina on 1700i niin vaikka siellä se 2.0l volvolainen olisikin niin alustan muutokset koskisivat vain vertailu moottoria jossa tässä tapauksessa ei mitään tarvitse muuttaa....?

Sitähän se ukko vihjas että onko volvossa isommat jarrut no onhan ne alta 10mm halkasija isompi,mutta lieneeko se merkityksellinen asia?
Toi lappu tekee sen että vertailumalliksi käy juuri kyseinen auto johon olet pannua asentamassa. Eli ei tarvitse muuttaa yhtikäs mitään.

Kunhan vaan huomioit painon, tehon ja litratilavuusasiat, niin ei oo konttorilla niillä mitään sanomista vaikka Volvossa ois Saturnuksen renkaat olleet jarrulevyinä. :)

Aken sivuilta vaan opiskelemaan noita maksimeja mitä saat laitella ilman erikoislupia... Suurin rajoittava tekijä lienee teho, tai varmaankin se karsii aika monta moottorikandidaattia pois ilman että isket turboa kylkeen ja teet "omavalmistemoottorin". Omavalmistessa tartteet sitten dynolapun ettei tehot ylity, mutta sehän on järjestelykysymys... Toki omavalmisteessakaan ei saa paino, eikä litratilavuus mennä rajojen yli.

Suosittelen kyllä että käyt jossain konttorilla varmistamassa että näkemys on sama kuin mitä kerroin ja viet sitten auton sinne. Olen tätä useammastakin paikasta selvitellyt ja lain mukaan homma menee näin... Mutta konttoreilla tuntuu olevan näkemyseroja (yleensä tiukempaan suuntaan) ja siksi kannattaa etukäteen kartoittaa konttori jolle projektisi viet tuomiolle.

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 20:56
Kirjoittaja Jonsson
Dodii,alkaa seljetä nämäkin asiat noi teho/tilavuudet on katottu niissä ei onkelmaa,eli ei sitten missää pitäis olla.

Edit: Onnistuukohan se että isken ahtimen ja muut hilut megaruutan ym. kiinni ja menen leimalle? mitenkä se omavalmiste moottori määritellään toi dynolappu ei ole onkelma.?

Re: volvon kone

Lähetetty: 20.7.2009 20:59
Kirjoittaja Zipi
Jonsson kirjoitti:Dodii,alkaa seljetä nämäkin asiat noi teho/tilavuudet on katottu niissä ei onkelmaa,eli ei sitten missää pitäis olla.

Tarkotus on ahtaa toi sitten kun sen saa leimattua volvolaiselle.
Eikö kannattais ahistaa se jo samantien? Miksi maksella useammat muutoskatsastusmaksut...

Jos ahtimen siihen laitat, niin minun ymmärrykseni mukaan joudut pakolla hommaamaan dynolapun, sillä se tekee moottorista omavalmisteen. Tosin jos painon kanssa olet tiukilla, niin sitten ehkä ymmärrän, kun painoa ei vissiinkään katsota uudestaan turbotuksen jälkeen.