Ruostesuojauksesta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Palaan vielä asiaan. Väitän että on mahdotonta poistaa kaikkea ruostetta, peltiä kun on päällekkäin niin väkisin sinne väliin sitä jää, ellei sitten muotoile koko helmoja uudestaan. Sotasuunnitelmani oli laittaa pellavaöljyä niihin saumakohtiin pellin alle niin pitkälti kun saa, päällipeltiin jääviin kuoppiin rust stopperia ihan kokeen vuoksi (kuulostaa huijaukselta), sitten sinkkipohjamaali ja päällemaalattava kiveniskumassa.
Mutta onko tosiaan parempi olla tekemättä mitään? Tosin nyt se on jo myöhäistä kun ruosteita oon rälläköinyt. Ja onhan se siistimmän näköinen edes vuoden päivät.
Ei pienten paikkojen hitsaus mikään mahdoton ajatus olisi, mutta siitä olisi sitten se siisteys jo kaukana ja kuitenkin sitä ruostetta jäisi johonkin siemeneksi ja vuoden päästä hitsaussaumat kukkisi.
Hiekkapuhalluksellakaan ei pääse sinne peltien väliin. Tosin kai semmoinen biiltemamalli toimisi 100 l:n kompuralla jo kohtuullisesti? Sinällään kiinnostaisi kokeilla. En tosin biltemasta ostaisi.
Mutta onko tosiaan parempi olla tekemättä mitään? Tosin nyt se on jo myöhäistä kun ruosteita oon rälläköinyt. Ja onhan se siistimmän näköinen edes vuoden päivät.
Ei pienten paikkojen hitsaus mikään mahdoton ajatus olisi, mutta siitä olisi sitten se siisteys jo kaukana ja kuitenkin sitä ruostetta jäisi johonkin siemeneksi ja vuoden päästä hitsaussaumat kukkisi.
Hiekkapuhalluksellakaan ei pääse sinne peltien väliin. Tosin kai semmoinen biiltemamalli toimisi 100 l:n kompuralla jo kohtuullisesti? Sinällään kiinnostaisi kokeilla. En tosin biltemasta ostaisi.
Reippaina käymme rekkain alle 

Tämä on totta, siksi se saumojen ja pokkausten ruostumisen ennaltaehkäisy olisi niin tärkeää.Nonnis kirjoitti: Hiekkapuhalluksellakaan ei pääse sinne peltien väliin. Tosin kai semmoinen biiltemamalli toimisi 100 l:n kompuralla jo kohtuullisesti? Sinällään kiinnostaisi kokeilla. En tosin biltemasta ostaisi.
Ei riitä 100Litraa, ei millään, siis jos puhutaan painetuotosta, eikä säiliön koosta. Jos taas tarkoitat tätä 100Litran säiliöllä olevaa, niin voisi toimia:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=17665
Puhallus pistoolin ilmantarve 400l/min ja kompressori antaa 380l/min, eli välillä pitää "levähtää":
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15210
Ostopaikalla ei väliä. Näissä tämän hintaluokan vehkeissä kaikkien lohkot tulee samalta vamistajalta italiasta. Myös muut osat näyttävät olevan samoja, väreissä ja säiliöiden koossa eroja.
Tuommonen on se rälläkän kuppiteräsharja jota oon käyttänyt, ei tosin biltemasta ostettu, mutta samanlainen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=19200
,_,/ukka
Autoton on huoleton
No ruosteen päälle pitäisi pistää jotakin ei kuivuvaa, jotta se imeytyisi pidempään. Joissakin kiveniskumassapurkeissa neuvotaan poistamaan irtoruoste ja käsittelemään massattavat kohdat ennen massausta saman valmistajan kotelosuoja aineella.Nonnis kirjoitti:Mutta onko tosiaan parempi olla tekemättä mitään? Tosin nyt se on jo myöhäistä kun ruosteita oon rälläköinyt. Ja onhan se siistimmän näköinen edes vuoden päivät.
Voisi vaan epäillä, että massa ei ole tällaisella pinnalla kovin lujassa kiinni?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Juu siis tarkoitin 100 litran säiliöllä olevaa kompuraa, ei mallia biltema, painetuottoa en nyt muista enkä jaksa juosta talliin tarkistamaan 
Eli nyt tässä kohden on siis ihan sama antaa noitten olla tolleen paljaalla pellillä?
Ruma vaan on kuin susi.
Ja sen vielä lisäisin että vaikea ennaltaehkäistä auton ruostumista ennen kuin sen omistaa.
Eli nyt tässä kohden on siis ihan sama antaa noitten olla tolleen paljaalla pellillä?
Ja sen vielä lisäisin että vaikea ennaltaehkäistä auton ruostumista ennen kuin sen omistaa.
Reippaina käymme rekkain alle 

No jos se on puhdasta peltiä, niin maali ja kiveniskumassa. Jos taas ruostetta, niin ohuesti kotelosuojaa ja päälle kivenisku massa. Voi soveltaa, eli ei tarvi koko kotelolle tehdä samaa käsittelyä, vaan isommat alueet mistä ruosteen saa pois voi maalata ja pahimmat kohdat jättää maalaamatta.Nonnis kirjoitti: Eli nyt tässä kohden on siis ihan sama antaa noitten olla tolleen paljaalla pellillä?Ruma vaan on kuin susi.
Jos aikomus muutaman viikon sisään jatkaa käsittelyä esim. hiekkapuhaltamalla ja/tai peltihommilla, niin silloin pelkkä kotelosuoja/pellavaöljy/joku muu "kuivaamaton" tökötti jonka voi bensalla pestä pois kun työskentely taas aloitetaan. Sekin antaa muutamasta viikosta muutamaan vuoteen "jatkoaikaa", paikasta riippuen.
Itse olen mm. pintapelleissä olevat pahimmat ruosteläikät peittänyt vuosittain kotelosuojalla. Rumahan se on, mutta ruostuminen näyttäs pysähtyneen. Kokonaan maalaus ei huvita, eikä ne paikkamaalauksetkaan niin nättejä ole.
_mun mielestä_ mikä tahansa on parempi kuin ruosteen "piilottaminen" maalilla.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Kyseessä on ihan vain pikkuinen kompura eli 25 litran säiliöllä... Tuotto muistaakseni 260l/min. Pikku ruosteiden puhallukseen tuo vielä justiinsa riittäis mutta kun alkaa oleen koko mopon runko niin pieneksi käy.,_,/ukka kirjoitti:Minkä kokoinen kompura/säiliö?
,_,/ukka
Ite käytän tämän mallista teräsharjaa rälläkässä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Juu, toimii, mutta kulmahiomakone ei tykkää hyvää kun eihän nuo ole mitenkään tasapainossa, täristää melkoisesti ja laakereihin tulee klappia.Idän Ihme 1 kirjoitti:Yllättävän hyvin toimii nuo Bilteman teräsharjat hintaansa nähden.,_,/ukka kirjoitti:Tuommonen on se rälläkän kuppiteräsharja jota oon käyttänyt, ei tosin biltemasta ostettu, mutta samanlainen:
,_,/ukka
Mitä eroa muuten, onko harja terästä, kuparia, messinkiä tms.?
Kovuus...............?
Kai se kovuus ero on tärkein, varmaan painossa myös eroa, joten on koneelle hellävaraisempi. Lisäksi messinki ja kupari tuskin kipunoi, toisin kuin teräs. Joissakin käyttökohteissa voi tälläkin olla merkitystä.
Tuossa muuten useampi harja lähes yhden hinnalla:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=20850
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Mä oon käyttänyt tämän tyylisiä teräsharjoja kulmahiomakoneessa
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=19203
Ei täristä niin paljon kuin tuo kuppimalli, sen kanssa saa tosiaan pitää kiinni koneesta ettei karkaa käsistä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=19203
Ei täristä niin paljon kuin tuo kuppimalli, sen kanssa saa tosiaan pitää kiinni koneesta ettei karkaa käsistä.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Tossa laikkakoneessa on mielestäni tärkeää, että siinä on kierrosluvun säätö kun käytetään tota pyörivää harjaa. Sillä on hyvä eliminoida tota ravistusta ja muutenkin homma sujuu paremmin. Noissa vähän isommissa pyörivissä harjoissa on noi max kierrosluvut jotain 9000. Kerran laitoin sellaisen 11000 kierroksiseen (ilman säätöä) koneeseen, niin ei pysynyt kone enää hallinnassa.. 
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Hölvääminen
Tuon taas esille vanhan ropin ruostetta vastaan. Yks osa tervaa, yks osa pellavaöljyä ja yks osa teräketjuöljyä.
Plymouthiin pistin kamaa, niin polttoaineen putken metallinen suojapelti on pistehitsattu kiinni. pellit ovat noin tuuman päällekkäin. Kapillaari-ilmiö teki tehtävänsä ja terva tuli näkyviin ruiskuttamattomalta puolelta eli noin tuuman ylämäkeen nousten.
Koska keskustelussa on uusia kasvoja, niin muistutetaampa pellavaöljyn itsesyttymismahdollisuudesta. Polttakaa rätit käytön jälkeen tai säilyttäkää vedessä tai ainakin palamattomassa peltipöntössä.
Hyvvee kessee. Meinaa minun kaunis hipiä mennä pilalle aurinkonpaistelossa.
Jyrki-boy
Plymouthiin pistin kamaa, niin polttoaineen putken metallinen suojapelti on pistehitsattu kiinni. pellit ovat noin tuuman päällekkäin. Kapillaari-ilmiö teki tehtävänsä ja terva tuli näkyviin ruiskuttamattomalta puolelta eli noin tuuman ylämäkeen nousten.
Koska keskustelussa on uusia kasvoja, niin muistutetaampa pellavaöljyn itsesyttymismahdollisuudesta. Polttakaa rätit käytön jälkeen tai säilyttäkää vedessä tai ainakin palamattomassa peltipöntössä.
Hyvvee kessee. Meinaa minun kaunis hipiä mennä pilalle aurinkonpaistelossa.
Jyrki-boy
- Mosse-Aksu
Re: Ruostesuojauksesta
Tunkin tunkinkorvat ovat kyllä aika kovilla. Ne ottavat koko ajan vastaan kaikkea etupyörän heittämää roinaa. En ole saanut mitään pysymään niissä pitkiä aikoja, mutta on ne silti kovat vielä.,_,/ukka kirjoitti:Vähän kokemusta itse tehdystä ruostesuojauksesta. Ostin Ladani pari vuotta sitten. Silloin hiekkapuhalsin helmapelleistä kaikki ruostepilkut. Päälle vedin pensselillä rostex-pohjamaalin ja tämän päälle ruiskulla kivenisku massan. Koteloiden sisään laitoin kotelosuojan.
Hyvin on ruosteet pysyneet loitolla. Nyt suoritin tarkistuksen ja uusinta käsittelyn. Massaus ei ollut irronnut mistään muualta kuin takana olevien tunkin korvakoiden etu reunoilta. Samalla kun hiekkapuhalsin ne, puhaltelin kaikki epäilyttävän näköiset kohdat helmoista pelti pinnalle, ei ruostumista, eli olisi mennyt toisetkin kaksi vuotta.
Tuon kahden vuoden aikana Ladan mittariin kertynyt reilu 10tkm, pesty kahdesti ja säilytetty taivasalla, sorapihalla.
,_,/ukka
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
Tuo on minuakin mietityttänyt. Kuinka kotelon sisäpuolen saa ruostesuojattua, kun sitä aletaan paikkaamaan tai vaihtamaan. Minulle tuo tulee ajankohtaiseksikin. Ajattelin teettää työn liikkeessä. Kyselin sitä talvella, kun käytin Fiiatin uusintakäsittelyssä. Sanoivat hinnaksi 20,- per helma ja työ tehdään odotellessa. Ei paha. Aika on kyllä tilattava.Jokari kirjoitti: No ei se nyt ihan putkeen mennyt kuin sieltä täältä kukkii, varsinkin vasen helma joka on joskus vaihdettu ja pohjatyöt on kyllä tehty päin sitä itseään. :
- Mosse-Aksu
Joo, niin kannattaa. Mä olen laittanut molempiin uutena ostettuihin takapotkuihin kiveniskusuojan oveen asti ja edessäkin puksurin tasaan. Tuossa 2107:ssa se on muovilistaan asti. Sekin oli ostaessa melkein kuin uusi. 110 farmariin en laittanut ja se oli virhe. Tosin siihenhän kannattaa laittaa se muovisuoja.Nonnis kirjoitti:Oikeastaan autoissa kannattaisi jo uutena nostaa massaraja oven alareunoihin asti. Orkkisklassikon pohja on hyvin massattu eikä sillä puolella ole mitään ruosteongelmaa.
Pohjassa ei yleensä ole ollut mitään ongelmakohtia. Massa pysyy siellä hyvin, eli todennäköisesti kivisuihkut eivät osu sinne.
- Mosse-Aksu
Taas huomaan, että on olemassa väline, jonka olemassaolosta en ole tiennyt mitään. Eli onko kysymyksessä kulmahiomakoneeseen saatava varuste.jta kirjoitti:Suosittelen noita teräsharja laikkoja käytettäväksi tuossa ruosteen poistossa. Sekään kun ei peltiä liiemmin syö. Ja ruoste lähtee tehokkaasti. Suhteellisen kalliitahan nuo on mutta kyllä ne kestääkin tovin aikaa.
Sepä juuri. Kerran olen moista käyttänyt ja hyvin lähti ruosteet. Täytynee hommata se oma rälläkkä ettei tarvi aina lainailla...Mosse-Aksu kirjoitti:Taas huomaan, että on olemassa väline, jonka olemassaolosta en ole tiennyt mitään. Eli onko kysymyksessä kulmahiomakoneeseen saatava varuste.jta kirjoitti:Suosittelen noita teräsharja laikkoja käytettäväksi tuossa ruosteen poistossa. Sekään kun ei peltiä liiemmin syö. Ja ruoste lähtee tehokkaasti. Suhteellisen kalliitahan nuo on mutta kyllä ne kestääkin tovin aikaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™