Sivu 8/10
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Lähetetty: 1.7.2015 22:24
Kirjoittaja START
joskus oli sellanen öljypohja johon tehty lisää tilavuutta sinne etukulmiin ja sit puhkottu jotain reikiä vaan läpi siitä vanhasta seinämästä
mut siis senhän voi tehä miten vain, ulkonäköhän ei ole noissa se juttu vaan että toimii. kaataa irrallaan olevaan jotain nestettä ja sit jos haluu hifistellä ni lasi tai pleksi päälle ettei roisku ja muuta ku heiluttelemaan
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Lähetetty: 13.7.2015 17:53
Kirjoittaja hp7500
Ratapäivillä tuli käytyä koittamassa autoa. Muuten menee ihan hyvin mutta alusta joustaa vielä hieman liikaa. Takapäätä voisi ensiksi koittaa madaltaa ja jäykistää.
Turbon paineet oli maltilliset 1 baria ja hyvin silläkin ehti suorilla. Venttiilit rupesi nakuttamaan muutamien kierrosten jälkeen eli pitänee säätää.
Renkaissa tuntui pito riittävän kun olisi saanut kääntämällä toisen puolen pyörät ilmaan.
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Lähetetty: 13.7.2015 22:07
Kirjoittaja pressa
Mielstäni etupäätä pitää jäykistää ja takapää saa olla löysempi niin pyörät pysyy paremmin tiessä (kurveissa).
Re: Vaz-2105-1995-Axtec 1500Tici (Penkitetty)
Lähetetty: 17.7.2015 10:28
Kirjoittaja hp7500
Näin olisi tarkoitus, etupää on jo melko jäykkä ennestään. Suunnitelmat vaihtui sen verran että tähän tulee näillä näkymin kunnon kilpajouset ja iskarit jotka olisi noin -100mm.
Kaaria olisi tarkoitus myös parantaa tukemaan iskarien kiinnityspisteitä.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 15.3.2016 19:09
Kirjoittaja hp7500
Paljon ei ole tälle talven aikana tapahtunut, mutta suunnitelmia on tehty.
Onko kukaan käyttänyt ladassa rullanokkaa tai tehnyt siihen sellaista?
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 18.7.2016 10:40
Kirjoittaja hp7500
Alettiin laittamaan autoa kuntoon ratapäiville. Hiukan vaan vastustaa, kun kampiakselin päästä halkesi hihnapyörä missä on 60-2 triggerikehä.
Jos jollain pyörii nurkissa kyseinen osa, niin ostaisin mielelläni pois ja haen tarvittaessa kauempaakin.

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 22.7.2016 18:27
Kirjoittaja hp7500
Ratapäiviä varten on tänä vuonna laitettu paikalleen 5-vaihteinen suorakytkentälaatikko jolla ei ole ajettu vielä metriäkään, mutta kai sitä radallakin voi sisäänajon suorittaa.
Kallistuksen vakaajaa koitettiin myös jäykistää. Ahtopaineet on tarkoitus vielä nostaa 1 barista 1,5-1,7 baariin, sekä taka-akseliin vielä tänään illalla voisi koittaa saada hieman camber kulmaa.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 25.7.2016 9:12
Kirjoittaja hp7500
Ratapäivistä selvitty, tosin auto ei käy enää kuin kolmella sylinterillä. Viimevuotisiin säätöihin erona tänävuonna oli ahtopaineet asetettu 1,4 bariin ja rajoitinta laskettu 7700 kierrokseen.
Päätettiin ottaa taas auto nosturille ja puretaan auto pulteiksi ja muttereiksi. Tarkoitus olisi parannella turvakaaria ja samalla levittää koria. Maavaraa on tällä hetkellä myös aivan liikaa.
Myös tukivarsigeometriat ja tuentatyypit vaihtuu.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Muokattavana
Lähetetty: 26.7.2016 12:33
Kirjoittaja hp7500
Aloiteltiin hiukan urakkaa purkamalla taka-akseli ja vaihteisto pois. Seuraavaksi moottori pukkiin kiinni ja auki jotta näkee mitä siellä on tapahtunut. Kantta voisi samalla hiukan muokkailla ainakin isommilla imuventtiileillä. Kampiakselin voisi myös vaihtaa pitempi iskuiseen versioon. Polttoainelaitteet tarvitsisi myös vaihtaa an letkuille ja liittimille jotta sen saisi turvallisemmaksi, ehkä samalla etanolin kestäviksi.
Taka-akseli on tämän näköisenä viimeistä kertaa ja takaisin paikalleen on tarkoitus laittaa aika paljon erinäköinen kampe.
Radalla paikallaan ollut suorakytkentävaihteisto on tarkoitus myös tarkastaa nyt kun se on taas tuossa lattialla. Eipä sille kylläkään kilometrejä paljoa yli 50 kertynyt.

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 2.8.2016 18:50
Kirjoittaja hp7500
Alumiinia kyselty kuorirakenteeseen, jotta korin jäykkyys mahdollistaisi akselien välisen painonsiirron säätämisen vakaajien avulla. Tarkalleen ottaen 2024-T4 laatua jota on käytetty paljon lentokoneissa ja kilpa-autoissa. Vetolujuus tässä materiaalissa suunnilleen sama kuin S355 teräksessä.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 8.8.2016 23:31
Kirjoittaja hp7500
Jos joku haluaisi ostaa tämän auton moottorin kaikkine oheislaitteineen niin saattaisi olla myynnissä? Kunnostettuna tai kunnostamatta.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 23.8.2016 10:33
Kirjoittaja hp7500
Purettiin hiukan moottoria ja ilmeisesti kolmella käymisen syy selvisi eli yksi keinuvipu oli pompannut kokonaan pois paikaltaan. Ja toki myös nokka-akseli oli samassa rytäkässä ottanut osumaa.
Jotain parempaa pitäisi kehitellä originaali keinuvipujen tilalle..
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 21.9.2016 14:17
Kirjoittaja hp7500
Kansi viety laitettavaksi. Imuventtiileiksi tulee samalla 41mm venttiilit vakioiden tilalle. Imusarjasta oli myös hitsaussauma haljennut, että tainnut jossain kohtaa ampua imusarjaan.
Alumiinin käyttämisestä stressed skin rakenteeseen luovuttu. Hintaa olisi ollut 330€ per levy ja niitä olisi tarvittu kolme. Tähän lisäksi rahdit päälle ruotsista kun suomessa ei tunnu löytyvän kyseistä laatua. Tavallinen pelti saa kelvata ja onhan sitä helpompaa työstääkin. Keula on siis tarkoitus muuttaa putkirunkotyyppiseksi talven aikana. Samalla on hyvä siirtää moottoria 20 senttiä taaksepäin.
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 8.11.2016 11:20
Kirjoittaja hp7500
Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty
Lähetetty: 12.11.2016 13:26
Kirjoittaja hp7500
Projekti etenee josta todisteena pari kuvaa:
Vanhat johtosarjat saa siirtyä uusien tieltä
Putkikehikon perusrakenne alkaa hahmottua
