Tampereella GAZ/ZIL menossa paaliin
Tuo omilta sivuilta löytyvä porsche ehti olla eräässä saaressa samoilla pakoillaan todistettavasti ainakin 20v viime kevääseen asti. Toinen takarengas oli puhki, muut pitivät ilman täytettäessä. Kelkan perässä ahkiossa saaren agregaatti ja kompura, ilmaa renkaisiin ja toisen traktorin perässä hinauksessa mantereeseen. Trailerin kyytin ja kotipihaan. Öljyjen tarkastus, tuoretta löpöä tankkiin ja akku paikalleen, starttikin heräsi heti eloon. Puolisen tuntia töitä ja hieman pilottia niin ajossa oli. Nostolaitteet ja kaikki toimii. Kesällä tuo oli parina päivänä ajossa. Hieno laite kruisailla raitilla kauniina kesäpäivänä.
Vauhdin tae - alamäki
Nää on aina kiinnostavia juttuja noi hylätyt autot ja raadot, itekki monet vuodet kaikki kylän ja lähitienoon metät ja montut koluttu että jos vaikka löytyis jotain ja jonki verran on löytynyki, jostain löydöistä löytyy kuvat ku vaa näytille sais tänne.
Tällasia on metistä ja ladoista löytyny
30 luvun jenkki kuormuri, fiat 127, 60 luvun siipi simca, avo kupla, mz moottori pyörä, saab 96, mersu jostain 50 luvulta, fordson dexta, joku jenkki auton romu, paljon puima koneita, pappa tuntureja, solifereja , sacheja, lada combi 78, vissii joku harvinainen 50 luvun jenkki, pusku traktori, 600 fiude ja jotain muuta mitä en muista.
Joskus kun löytää jotain saattaa mennä monta tuntia sen kattelemisessa ja arvuutellessa miten se o tänne joutunu
Tällasia on metistä ja ladoista löytyny
30 luvun jenkki kuormuri, fiat 127, 60 luvun siipi simca, avo kupla, mz moottori pyörä, saab 96, mersu jostain 50 luvulta, fordson dexta, joku jenkki auton romu, paljon puima koneita, pappa tuntureja, solifereja , sacheja, lada combi 78, vissii joku harvinainen 50 luvun jenkki, pusku traktori, 600 fiude ja jotain muuta mitä en muista.
Joskus kun löytää jotain saattaa mennä monta tuntia sen kattelemisessa ja arvuutellessa miten se o tänne joutunu

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Ohan se siis kulttipaikka, mutta siis en nyt tosiaan varmaksi sano että juuri oikeenlaista löytyisi. Niin onhan se aika pelottava paikka...Nonnis kirjoitti:No mädäntyköön peilin varret siellä, toi parempi puolisko on sitä mieltä ettei sieltä mennä niitä ettimään ja yksin en uskalla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Juttusarjamme Autotalo Pekka Mäkisestä saa piakkoin jatkoa. Eräs tuttu autoharrastaja oli vastikään puhelimitse yhteydessä edesmenneen Pekka Mäkisen pojan (Erkki-Pekka Mäkisen) kanssa ja saimme häneltä ensi lauantaiksi audienssin. Saamme opastetun kiertokäynnin entisen tulitikkutehtaan syövereissä sijaitseviin varastotiloihin ja pääsyn käsiksi vanhoihin arkistoihin. Lisäksi pääsen kyselemään kaikenlaista mielenkiintoista Autotalo Pekka Mäkisen historiasta. Lisäksi allekirjoittanutta kiinnostaa suunnattomasti tuo OTK:n vanha tulitikkutehdas noin arkkitehtonisenakin kohteena. Itselleni on sen historia melko epäselvä ja netistäkin löytyi ainoastaan seuraava tieto:
"Tulitikkutehdas
- perustettu v. 1926 Tampereelle
- toimi vuoteen 1969 OTK:n alaisena, jonka jälkeen siirtyi Keskon, OTK:n ja SOK:n yhdessä perustamalle Finn-Match Oy:lle"
Yllä olevasta ei täysin selviä se, loppuiko toiminta 1969 Tampereen tehtaassa vai vaihtuiko tuolloin ainoastaan firman omistussuhde. Toivoakseni saan tähänkin kysymykseen vastauksen.
Tuo Autotalo Pekka mäkisen toiminta on sikäli mielenkiintoinen asia, että siitä on kovin vähän tietoa saatavilla. Tämä on ihmeellistä, koska 1960-luvulla oli kyseessä pohjoismaiden suurin autoliike. Kukaan ei osaa edes täsmälleen sanoa, koska toiminta varsinaisesti loppui (periaatteessahan se ei ole loppunut vieläkään). Vuosi 1979 on ollut vahvasti esillä Sisun edustuksen loppumisen myötä, mutta lauantaina saadaan tosiaan kuulla asiasta faktoja. Kameran akut ovat jo latauksessa ja tulollaan on äärimmäisen harvinaisia kuvia tehdastilojen sisuksista. Tuntuu vähän kuin pääsisi ensimmäisenä ihmisenä vierailemaan Tutankhamonin hautakammion sisällä. Toisin sanoen mitä tahansa aarteita voi löytyä.
Todellakin odotukset ovat korkealla ensi lauantaisen audienssin johdosta ja tästä käynnistä on lupa odottaa erästä koko vuoden kohokohtaa, josta puhutaan muistellen vielä vuosikymmenienkin perästä. Mikäli jollakulla teistä arvoisat Lada-palstalaiset on joitakin mieltä askarruttavia kysymyksiä liittyen Tampereen kulttuurihistorian kannalta tärkeän Autotalo Pekka Mäkisen vaiheisiin niin pankaapa tänne kysymyksiä. Yritän sitten saada niihin vastaukset selville. Pitäisi oikeastaan olla sellainen lääkärin kelanauhuri, että voisi nauhoittaa koko haastattelun. Toisaalta mielenkiintoiset asiat jäävät muutenkin melko hyvin mieleen.
"Tulitikkutehdas
- perustettu v. 1926 Tampereelle
- toimi vuoteen 1969 OTK:n alaisena, jonka jälkeen siirtyi Keskon, OTK:n ja SOK:n yhdessä perustamalle Finn-Match Oy:lle"
Yllä olevasta ei täysin selviä se, loppuiko toiminta 1969 Tampereen tehtaassa vai vaihtuiko tuolloin ainoastaan firman omistussuhde. Toivoakseni saan tähänkin kysymykseen vastauksen.
Tuo Autotalo Pekka mäkisen toiminta on sikäli mielenkiintoinen asia, että siitä on kovin vähän tietoa saatavilla. Tämä on ihmeellistä, koska 1960-luvulla oli kyseessä pohjoismaiden suurin autoliike. Kukaan ei osaa edes täsmälleen sanoa, koska toiminta varsinaisesti loppui (periaatteessahan se ei ole loppunut vieläkään). Vuosi 1979 on ollut vahvasti esillä Sisun edustuksen loppumisen myötä, mutta lauantaina saadaan tosiaan kuulla asiasta faktoja. Kameran akut ovat jo latauksessa ja tulollaan on äärimmäisen harvinaisia kuvia tehdastilojen sisuksista. Tuntuu vähän kuin pääsisi ensimmäisenä ihmisenä vierailemaan Tutankhamonin hautakammion sisällä. Toisin sanoen mitä tahansa aarteita voi löytyä.
Todellakin odotukset ovat korkealla ensi lauantaisen audienssin johdosta ja tästä käynnistä on lupa odottaa erästä koko vuoden kohokohtaa, josta puhutaan muistellen vielä vuosikymmenienkin perästä. Mikäli jollakulla teistä arvoisat Lada-palstalaiset on joitakin mieltä askarruttavia kysymyksiä liittyen Tampereen kulttuurihistorian kannalta tärkeän Autotalo Pekka Mäkisen vaiheisiin niin pankaapa tänne kysymyksiä. Yritän sitten saada niihin vastaukset selville. Pitäisi oikeastaan olla sellainen lääkärin kelanauhuri, että voisi nauhoittaa koko haastattelun. Toisaalta mielenkiintoiset asiat jäävät muutenkin melko hyvin mieleen.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tietysti kaikki info mäkisen suhteesta neuvostoautoihin kiinnostaa. Jos mäkinen oli vaikka joku piilo-kommari ja jossain pimennossa oli piilossa neukkukuormureita, muitakin kuin se yksi GAZ

Visiitti tulitikkutehtaalla on nyt takana ja oli kyllä mahtava reissu. Aiheen laajuuden vuoksi avaan siitä oman otsikkonsa pikapuoliin.
Neuvostoliittolaisia autoja ei Mäkinen myynyt uutena, mutta vaihtoautoina niitä kuulemma meni paljon. Eräs Mäkisen kaupankäynnin avainsana oli se, että vaihtoauto kelpaa aina. Yhtään ei ole enää jemmassa. Sama pätee myös moottoripyöriin. Vaikka mm. Triumph oli automerkkinä edustettu, ei niitäkään moottoripyörinä myyty uutena. Vaihdokkeina oli kylläkin kaikenlaisia pyöriä. Kuulemma keväisin ne vietiin käsistä.
Aiemmin mainitsemani GAZ-53 ei sitten kelvannut kenellekään. Kuulemma kukaan ei sitä edes kysynyt. Nyt se oltiinkin jo ehditty pilkkoa ja romumetalli oltiin toimitettu kierrätykseen.
Tällä paikalla se oli:

Neuvostoliittolaisia autoja ei Mäkinen myynyt uutena, mutta vaihtoautoina niitä kuulemma meni paljon. Eräs Mäkisen kaupankäynnin avainsana oli se, että vaihtoauto kelpaa aina. Yhtään ei ole enää jemmassa. Sama pätee myös moottoripyöriin. Vaikka mm. Triumph oli automerkkinä edustettu, ei niitäkään moottoripyörinä myyty uutena. Vaihdokkeina oli kylläkin kaikenlaisia pyöriä. Kuulemma keväisin ne vietiin käsistä.
Aiemmin mainitsemani GAZ-53 ei sitten kelvannut kenellekään. Kuulemma kukaan ei sitä edes kysynyt. Nyt se oltiinkin jo ehditty pilkkoa ja romumetalli oltiin toimitettu kierrätykseen.
Tällä paikalla se oli:

Viimeksi muokannut Kamaz, 28.12.2005 16:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.