Lada ja -35°C
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada ja -35°C
Tulipa sitten testattua ensimmäistä kertaa Ladaa kunnon talviolosuhteissa. -22°C toimi todella hienosti, en aamulla kerinny lohkolämmitintä käyttämään, mutta välittömästi syttyi kun avaimesta käänsi. Muutenkin toimi oikein hyvin.
-35°C käytin lohkolämppäriä tunnin ajan aivan säälistä, eihän sitä nyt vanhaa autoa (-84) kehtaa kovin kiusata... Muutaman päivän ja yön oli kerinnyt seisomaan ja vanha huono akkuhan oli siinä ajassa melkein tyhjentynyt. No lisää virtaa vain ja johan syttyi. Ei mitenkään reippaasti, mutta kuitenkin...
Vähän aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten tien päälle. Iskarit tuntuu olevan aika jäässä, alusta on pirun kova ja joustot lyhyet. Belaruksen keulapainot (4kpl) kolisee peräkontissa kuuluvasti.
Ohjaus on aivan mahottoman jäykkä. Eihän se normaalistikaan kevyt ole, mutta nyt saa raavaampikin mies kääntää hartiavoimin. Ja jarru...On se raskas, eikä tuntumaa ollenkaan. Menee lukkoon melkein heti. Paranee onneksi matkan jatkuessa.
Lämmintä on aivan kohtuudella, enempää ei voi vaatia. Mutta kun Ladasta astuu ulos niin kyllä tuntuu kylmältä...
Eli kyllä kylmä kangistaa, jos ei nyt Ladan moottoria ja kuskia, niin alustan, ohjauksen ja jarrut. Mutta ei voi moittia, asiat tuli hoidettua ja pääsin turvallisesti takaisin (mitä nyt vähän penkkaa pöllytin, raskaalla ohjauksella oli hankala hallita sivuluisuja, omaa tyhmyyttä kun pitää värkätä ).
Tuossa "lämpö"tilassa ei huvittaisi jäädä tien varteen...
-35°C käytin lohkolämppäriä tunnin ajan aivan säälistä, eihän sitä nyt vanhaa autoa (-84) kehtaa kovin kiusata... Muutaman päivän ja yön oli kerinnyt seisomaan ja vanha huono akkuhan oli siinä ajassa melkein tyhjentynyt. No lisää virtaa vain ja johan syttyi. Ei mitenkään reippaasti, mutta kuitenkin...
Vähän aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten tien päälle. Iskarit tuntuu olevan aika jäässä, alusta on pirun kova ja joustot lyhyet. Belaruksen keulapainot (4kpl) kolisee peräkontissa kuuluvasti.
Ohjaus on aivan mahottoman jäykkä. Eihän se normaalistikaan kevyt ole, mutta nyt saa raavaampikin mies kääntää hartiavoimin. Ja jarru...On se raskas, eikä tuntumaa ollenkaan. Menee lukkoon melkein heti. Paranee onneksi matkan jatkuessa.
Lämmintä on aivan kohtuudella, enempää ei voi vaatia. Mutta kun Ladasta astuu ulos niin kyllä tuntuu kylmältä...
Eli kyllä kylmä kangistaa, jos ei nyt Ladan moottoria ja kuskia, niin alustan, ohjauksen ja jarrut. Mutta ei voi moittia, asiat tuli hoidettua ja pääsin turvallisesti takaisin (mitä nyt vähän penkkaa pöllytin, raskaalla ohjauksella oli hankala hallita sivuluisuja, omaa tyhmyyttä kun pitää värkätä ).
Tuossa "lämpö"tilassa ei huvittaisi jäädä tien varteen...
Hö mun lada ei meinaa herätä edes -10 lämmöistä ei tosin ole ryyppyä ja kaasarin päältä lähtee putki turbolle joten ei voi antaa sitäkään kautta, joten jos ei ole muuta kulkuneuvoa niin pitää ottaa itte se ryyppy.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
kyllä Lada tosiaan lähtee, itse hehkuttelen aina tota armeija aikaa jolloin oli talvella kovia yli 20 asteen pakkasia. Joskus parikin viikkoa parkissa lumen tuiskeessa seisseenä lähti käyntiin ilman lämppäreitä tai nuotiota koneen alla. Alkuun pyöri kone parikierrosta hitaasti startin voimalla, mutta sitten jyrähti käyntiin eikä sammunut ennen kuin kotona kun kytki virran pois. Auton riittävällä huollolla oli varmaan oma osuutensa tähän, siihen aikaan kun tuli orjallisesti aina 10 tkm:n välein vaihdettua kaikki sytytys osat yms perushuolto.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
Kävimpä joulun kunniaksi rakkaan Lintuni (1500 SL -80) luona. Sielä se nökötti lumikasan alla. Oli nyt käymättä nököttänyt paikallaan jo muutamia viikkoja, varsinaisessa ajossa oli syyskuussa.
Lähti lumikasan alta käyntiin kuin palmun alta, tosin ei enää ollutkaan kuin 4 astetta pakkasta. Varmuuden varalta videoin tapahtuneen jos joku ei usko että Lintu käy?!
Lähti lumikasan alta käyntiin kuin palmun alta, tosin ei enää ollutkaan kuin 4 astetta pakkasta. Varmuuden varalta videoin tapahtuneen jos joku ei usko että Lintu käy?!
joo kyllä lada lähtee mutta kerran ei ladastani kelvannut lisävirta naapurille kun nissani ei lähtenyt käyntiin
selitti jotain että on huollossa kielletty lisävirta hommat
hetken päästä kuitenkin toisen naapurin saabin virta kelpasi
on se kauhiaa tämä ladan sähkö kun jo muita huollossakin siitä pelotellaan
selitti jotain että on huollossa kielletty lisävirta hommat
hetken päästä kuitenkin toisen naapurin saabin virta kelpasi
on se kauhiaa tämä ladan sähkö kun jo muita huollossakin siitä pelotellaan
Kyllä se aina käyntiin lähtee, mikäli vaan on kunnossa!
Oli viime talvena noita -30C°-pakkasia, eikä aina ollut pistorasiaa lähellä ja hyvin hörähti joka kerta käyntiin!
Ilmeisesti kuitenkin parempi käyttää talvella tuota lohkolämmitintä, mikäli vaan mahdollista. Kuulemani mukaan konekin tykkää, kun laittaa johtoon vaikka lämpömittari näyttäisi vaan +5C°.
Itse olen kuitenkin pukannut johtoon, jos menee paljon alle -10C°:n!
Ilmeisesti kuitenkin parempi käyttää talvella tuota lohkolämmitintä, mikäli vaan mahdollista. Kuulemani mukaan konekin tykkää, kun laittaa johtoon vaikka lämpömittari näyttäisi vaan +5C°.
Itse olen kuitenkin pukannut johtoon, jos menee paljon alle -10C°:n!
Joo ja toinen mieltä ylentävä asia oli naapurin jumiin jääminen vähän paremman Audi A6-mallin kanssa tuohon meidän pihan eteen ja itse menin Ladalla kuin kesäkelillä...
No toki autoin ja hiekoitin tietä, että sekin pääsi liikkumaan...
En ole vahingoniloinen, mutta tyytyväysyys Ladaan taas kasvoi. Oli vähän kuin luistinrata toi meidän tie.
No toki autoin ja hiekoitin tietä, että sekin pääsi liikkumaan...
En ole vahingoniloinen, mutta tyytyväysyys Ladaan taas kasvoi. Oli vähän kuin luistinrata toi meidän tie.
tomi kirjoitti:Niin...Onko hienompaa näkyä, kuin paksun lumikerroksen alta käyntiin lähtevä Lada...Jotenkin niin mieltä ylentävää... (varsinkin jos se vieressä oleva länsiauto ei inahdakkaan)
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Re: hmm
Uskon kyllä, mutta olisi tuo video hauska nähdä. Voisitko laittaa nettiin johonkin?Lada-Jussi kirjoitti:Kävimpä joulun kunniaksi rakkaan Lintuni (1500 SL -80) luona. Sielä se nökötti lumikasan alla. Oli nyt käymättä nököttänyt paikallaan jo muutamia viikkoja, varsinaisessa ajossa oli syyskuussa.
Lähti lumikasan alta käyntiin kuin palmun alta, tosin ei enää ollutkaan kuin 4 astetta pakkasta. Varmuuden varalta videoin tapahtuneen jos joku ei usko että Lintu käy?!
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
noh
laitoin sen tonne nettiin, on saatavilla rajoitetun ajan, se kun reilu 5 MB kokoisena vie meilkein kaiken kotisivutilan kerralla!!!
lataa video täältä
tiedosto wmv muodossa, kestää reilun 3 minuuttia.
lataa video täältä
tiedosto wmv muodossa, kestää reilun 3 minuuttia.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
joo toi veivaaminen olis vältetty jos olisi bensapumpun käsivivulla pumpannut bensaa kaasuttimelle, mutta sitten olisi joutunut ottamaan lumet päältä pois ensin. Lisäksi täytyy ottaa huomioon että autoa ei ole huollettu sääntöjen mukaisesti, mikä osaltaan heikäntää toiminta varmuutta.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Juu, kyllä se bensa haihtuu kylmälläkin sieltä kaasarista. Ihan hienosti pörähti ja kaikki pytyt kerralla mukaan. Sinänsä ihmettelin kauhean terävää käyntiääntä tuolta keulalta kuvatessa, vai johtuuko se kameran mikistä? Kyllä oman nivankin venttiilikoneisto tosin melkoinen peltipaja on. Enpäs tiedä muuten mistä johtuu, mutta omassa Nivassa ei löydy kylmänä sellaista ryypyn asentoa, missä se kävisi kunnolla tyhjäkäyntiä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
Joo ton kameran mikki vähän pahensi sitä meteliä ja olihan siinä jonkin verran jo kierrosta koneessa kun ryyppy oli osittain päällä.
Tossa autossa oli viime talvena samanlainen ongelma, ryyppy ei vaikuttanut koneen kierroksiin yhtään, mutta kuitenkin käynnistyi aina. Itseasiassa se piti silloin käynnistää ilman ryyppyä ja nykästä heti ryyppy täysille kun starttas.
Vian aiheuttajana taisi olla tukkoisen 1200 kaasuttimen lisäksi se että kaasuttimen tyhjäkäynnin alipainesysteemille ei tullut alipainetta, koska autossa ei edes ollut sitä varten aukko imusarjassa. kaasuttimen reikä oli vain tukittu, mikä aiheutti sen että sitä ei voinut edes säätää. Nykyään mulla on oikea 2107-1107010-20 kaasutin ilman alipainesysteemiä ja hyvin toimii.
Tossa autossa oli viime talvena samanlainen ongelma, ryyppy ei vaikuttanut koneen kierroksiin yhtään, mutta kuitenkin käynnistyi aina. Itseasiassa se piti silloin käynnistää ilman ryyppyä ja nykästä heti ryyppy täysille kun starttas.
Vian aiheuttajana taisi olla tukkoisen 1200 kaasuttimen lisäksi se että kaasuttimen tyhjäkäynnin alipainesysteemille ei tullut alipainetta, koska autossa ei edes ollut sitä varten aukko imusarjassa. kaasuttimen reikä oli vain tukittu, mikä aiheutti sen että sitä ei voinut edes säätää. Nykyään mulla on oikea 2107-1107010-20 kaasutin ilman alipainesysteemiä ja hyvin toimii.