Lada ja -35°C

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
tomi

Lada ja -35°C

Viesti Kirjoittaja tomi »

Tulipa sitten testattua ensimmäistä kertaa Ladaa kunnon talviolosuhteissa. -22°C toimi todella hienosti, en aamulla kerinny lohkolämmitintä käyttämään, mutta välittömästi syttyi kun avaimesta käänsi. Muutenkin toimi oikein hyvin.

-35°C käytin lohkolämppäriä tunnin ajan aivan säälistä, eihän sitä nyt vanhaa autoa (-84) kehtaa kovin kiusata... :wink: Muutaman päivän ja yön oli kerinnyt seisomaan ja vanha huono akkuhan oli siinä ajassa melkein tyhjentynyt. No lisää virtaa vain ja johan syttyi. Ei mitenkään reippaasti, mutta kuitenkin...
Vähän aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten tien päälle. Iskarit tuntuu olevan aika jäässä, alusta on pirun kova ja joustot lyhyet. Belaruksen keulapainot (4kpl) kolisee peräkontissa kuuluvasti.
Ohjaus on aivan mahottoman jäykkä. Eihän se normaalistikaan kevyt ole, mutta nyt saa raavaampikin mies kääntää hartiavoimin. Ja jarru...On se raskas, eikä tuntumaa ollenkaan. Menee lukkoon melkein heti. Paranee onneksi matkan jatkuessa.
Lämmintä on aivan kohtuudella, enempää ei voi vaatia. Mutta kun Ladasta astuu ulos niin kyllä tuntuu kylmältä...

Eli kyllä kylmä kangistaa, jos ei nyt Ladan moottoria ja kuskia, niin alustan, ohjauksen ja jarrut. Mutta ei voi moittia, asiat tuli hoidettua ja pääsin turvallisesti takaisin (mitä nyt vähän penkkaa pöllytin, raskaalla ohjauksella oli hankala hallita sivuluisuja, omaa tyhmyyttä kun pitää värkätä :lol: ).
Tuossa "lämpö"tilassa ei huvittaisi jäädä tien varteen...
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Hö mun lada ei meinaa herätä edes -10 lämmöistä ei tosin ole ryyppyä ja kaasarin päältä lähtee putki turbolle joten ei voi antaa sitäkään kautta, joten jos ei ole muuta kulkuneuvoa niin pitää ottaa itte se ryyppy. :wink:
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyllä Lada tosiaan lähtee, itse hehkuttelen aina tota armeija aikaa jolloin oli talvella kovia yli 20 asteen pakkasia. Joskus parikin viikkoa parkissa lumen tuiskeessa seisseenä lähti käyntiin ilman lämppäreitä tai nuotiota koneen alla. Alkuun pyöri kone parikierrosta hitaasti startin voimalla, mutta sitten jyrähti käyntiin eikä sammunut ennen kuin kotona kun kytki virran pois. Auton riittävällä huollolla oli varmaan oma osuutensa tähän, siihen aikaan kun tuli orjallisesti aina 10 tkm:n välein vaihdettua kaikki sytytys osat yms perushuolto.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kävimpä joulun kunniaksi rakkaan Lintuni (1500 SL -80) luona. Sielä se nökötti lumikasan alla. Oli nyt käymättä nököttänyt paikallaan jo muutamia viikkoja, varsinaisessa ajossa oli syyskuussa.

Lähti lumikasan alta käyntiin kuin palmun alta, tosin ei enää ollutkaan kuin 4 astetta pakkasta. Varmuuden varalta videoin tapahtuneen jos joku ei usko että Lintu käy?!
tomi

Viesti Kirjoittaja tomi »

Niin...Onko hienompaa näkyä, kuin paksun lumikerroksen alta käyntiin lähtevä Lada...Jotenkin niin mieltä ylentävää... :D (varsinkin jos se vieressä oleva länsiauto ei inahdakkaan) :wink:
Avatar
pressa
Viestit: 10336
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

joo kyllä lada lähtee mutta kerran ei ladastani kelvannut lisävirta naapurille kun nissani ei lähtenyt käyntiin
selitti jotain että on huollossa kielletty lisävirta hommat
hetken päästä kuitenkin toisen naapurin saabin virta kelpasi

on se kauhiaa tämä ladan sähkö kun jo muita huollossakin siitä pelotellaan
Kapteeni Nepo

Kyllä se aina käyntiin lähtee, mikäli vaan on kunnossa!

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Nepo »

Oli viime talvena noita -30C°-pakkasia, eikä aina ollut pistorasiaa lähellä ja hyvin hörähti joka kerta käyntiin!

Ilmeisesti kuitenkin parempi käyttää talvella tuota lohkolämmitintä, mikäli vaan mahdollista. Kuulemani mukaan konekin tykkää, kun laittaa johtoon vaikka lämpömittari näyttäisi vaan +5C°.

Itse olen kuitenkin pukannut johtoon, jos menee paljon alle -10C°:n!
Avatar
Ladaperhe
Viestit: 145
Liittynyt: 26.9.2003 10:37
Paikkakunta: Turku, Åbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ladaperhe »

Joo ja toinen mieltä ylentävä asia oli naapurin jumiin jääminen vähän paremman Audi A6-mallin kanssa tuohon meidän pihan eteen ja itse menin Ladalla kuin kesäkelillä... :lol:
No toki autoin ja hiekoitin tietä, että sekin pääsi liikkumaan...
En ole vahingoniloinen, mutta tyytyväysyys Ladaan taas kasvoi. Oli vähän kuin luistinrata toi meidän tie.

tomi kirjoitti:Niin...Onko hienompaa näkyä, kuin paksun lumikerroksen alta käyntiin lähtevä Lada...Jotenkin niin mieltä ylentävää... :D (varsinkin jos se vieressä oleva länsiauto ei inahdakkaan) :wink:
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lada-Jussi kirjoitti:Kävimpä joulun kunniaksi rakkaan Lintuni (1500 SL -80) luona. Sielä se nökötti lumikasan alla. Oli nyt käymättä nököttänyt paikallaan jo muutamia viikkoja, varsinaisessa ajossa oli syyskuussa.

Lähti lumikasan alta käyntiin kuin palmun alta, tosin ei enää ollutkaan kuin 4 astetta pakkasta. Varmuuden varalta videoin tapahtuneen jos joku ei usko että Lintu käy?!
Uskon kyllä, mutta olisi tuo video hauska nähdä. Voisitko laittaa nettiin johonkin? :)
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

noh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

laitoin sen tonne nettiin, on saatavilla rajoitetun ajan, se kun reilu 5 MB kokoisena vie meilkein kaiken kotisivutilan kerralla!!!

lataa video täältä

tiedosto wmv muodossa, kestää reilun 3 minuuttia.
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

:? :shock:
Oli pieni pettymys. Kertaakaan ei ole tänä talvena ole axteccia tarvinut noin kauan veivata käyntiin. No, eipä se ole koskaan seisonutkaan yli kolmea vuorokautta, eli pistetään seisonnan piikkiin.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo toi veivaaminen olis vältetty jos olisi bensapumpun käsivivulla pumpannut bensaa kaasuttimelle, mutta sitten olisi joutunut ottamaan lumet päältä pois ensin. Lisäksi täytyy ottaa huomioon että autoa ei ole huollettu sääntöjen mukaisesti, mikä osaltaan heikäntää toiminta varmuutta.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Juu, kyllä se bensa haihtuu kylmälläkin sieltä kaasarista. Ihan hienosti pörähti ja kaikki pytyt kerralla mukaan. Sinänsä ihmettelin kauhean terävää käyntiääntä tuolta keulalta kuvatessa, vai johtuuko se kameran mikistä? Kyllä oman nivankin venttiilikoneisto tosin melkoinen peltipaja on. Enpäs tiedä muuten mistä johtuu, mutta omassa Nivassa ei löydy kylmänä sellaista ryypyn asentoa, missä se kävisi kunnolla tyhjäkäyntiä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Joo ton kameran mikki vähän pahensi sitä meteliä ja olihan siinä jonkin verran jo kierrosta koneessa kun ryyppy oli osittain päällä.

Tossa autossa oli viime talvena samanlainen ongelma, ryyppy ei vaikuttanut koneen kierroksiin yhtään, mutta kuitenkin käynnistyi aina. Itseasiassa se piti silloin käynnistää ilman ryyppyä ja nykästä heti ryyppy täysille kun starttas.

Vian aiheuttajana taisi olla tukkoisen 1200 kaasuttimen lisäksi se että kaasuttimen tyhjäkäynnin alipainesysteemille ei tullut alipainetta, koska autossa ei edes ollut sitä varten aukko imusarjassa. kaasuttimen reikä oli vain tukittu, mikä aiheutti sen että sitä ei voinut edes säätää. Nykyään mulla on oikea 2107-1107010-20 kaasutin ilman alipainesysteemiä ja hyvin toimii.
Vastaa Viestiin