Nyt kaivattas vinkkejä jotta Niva 1600 -89 saatais siedettävälle kulutuksen tasolle.
Edellinen niva samanlainen meni paljon vähemmällä mehulla ja renkaat oli samat niin ihmettelen tämän kulutusta, edellisessä oli vielä venäläinen oma kaasutin paikalla ja ei kärjetön sytkä.
Tässä on nyt se weberin kopio 32/36 ja suuttimet foorumin ohjeiden mukaan ja pääsuuttimet 150/150.
Kohokammion polttoaine pinta säädetty mauserilla ohjeen mukaan.
Tilasin polttoaine paineen säätimen varalta kun weberin ohjeissa sanotaan paineen pitäisi olla 0,2bar niin se on vielä laittamatta paikalleen että vaikuttaako kulutukseen.
Kulutus oli nyt 16L maltillisella ajolla ja minusta se on paljon, auto toimii kyllä hyvin ei nyki ja kiihtyy ja käy tasaisesti, ex nivan sain samanlaisella ajolla menemään sinne 11L.
Sen huomasin että se kaasuttimen ja imusarjan välinen bakeliitti tiiviste uupuu tästä ja on nyt laitettu manseen tilaukseen, voisiko se aiheuttaa bensan kulutusta jos kaasutin käy liian kuumana? ja niitä kumiletkuja mietin mitä konehuoneessa on mitkä niistä vois olla kulutukseen vaikuttavia?
Ottaisin mielellään vinkkejä vastaan mitä voisi testailla
Nivan kulutuksen pienentämiseen vinkkejä
Re: Nivan kulutuksen pienentämiseen vinkkejä
Kuten täältä foorumilta voi lukea on alkuperäinen kaasutin ja kärjellinen sytytys woihan wanha wihtahousu. Varsinkin kaakonkulmilla vannotaan kärjettömän ja weberin nimiin. Kuitenkaan nämä eivät ole mitään autuaaksi tekeviä asioita. Itse olen henkilökohtaisesti testannut miten muuttui auton käytös alkuperäisen säädetyn ja säädetyn weber kaasuttimen välillä. Tehon en huomannut lisääntyvän enkä myöskään huomannut mitään muutakaan parannusta vanhaan (ainoastaan rahaa kului tuohon weberiin ja voin sanoa että weberi on). Satoja kilometrejä testattu suljetulla alueella.
Lähdetään perus asioista liikkeelle. Onko jakoketju kuinka venynyt elikkä laahaako nokka jäljessä kampiakseliin nähden? Jarrut ja voimansiirto pyörii vapaasti? Sytytyksen ajoitus varmasti kohdallaan ettei tule kipinä myöhässä puristukseen nähden? Moottorissa on vielä puristukset tallella? Venttiilit säädetty että aukeaa kunnolla mutta mikään ei kanna? Yksi toki mikä tulee mieleen on rikastimen (ryypyn) vaijeri, meneehän kokonaan pois päältä?
Lähdetään perus asioista liikkeelle. Onko jakoketju kuinka venynyt elikkä laahaako nokka jäljessä kampiakseliin nähden? Jarrut ja voimansiirto pyörii vapaasti? Sytytyksen ajoitus varmasti kohdallaan ettei tule kipinä myöhässä puristukseen nähden? Moottorissa on vielä puristukset tallella? Venttiilit säädetty että aukeaa kunnolla mutta mikään ei kanna? Yksi toki mikä tulee mieleen on rikastimen (ryypyn) vaijeri, meneehän kokonaan pois päältä?
Re: Nivan kulutuksen pienentämiseen vinkkejä
No niin sytytys tarkastettu, ajoitus siinä keskiviivan hivenen yläpuolella eli noin 6-7 astetta.
Kaasuttimeen lisätty paineensäädin jotta ei puske liian kovalla paineeta tavaraa, pääsuuttimet ensiö 145 toisio 150
Sähköimu säädetty, ei ainakaan jää päälle sitä en tiedä onko vielä liian kauan päällä mutta toimii hyvin joten oletus on että säätö kutakuinkin oikein.
Nyt mitattu kulutus melko lyhyttä seka ajoa 14.2/100km, pidän tuota ihan normina jo, mitä muut on mieltä? tuskin tuota tiiliskiveä talvella kymppiin saa mitenkään.
Kaasuttimeen lisätty paineensäädin jotta ei puske liian kovalla paineeta tavaraa, pääsuuttimet ensiö 145 toisio 150
Sähköimu säädetty, ei ainakaan jää päälle sitä en tiedä onko vielä liian kauan päällä mutta toimii hyvin joten oletus on että säätö kutakuinkin oikein.
Nyt mitattu kulutus melko lyhyttä seka ajoa 14.2/100km, pidän tuota ihan normina jo, mitä muut on mieltä? tuskin tuota tiiliskiveä talvella kymppiin saa mitenkään.