Ostin auton itselleni 2012 Helmikuussa melkoisen hyvänä aihiona lähteä rakentamaan. Mieleen heräsi tekniikka päivitys, joka sittemmin valikoitui 1700i tekniikkaan 5-lovisella askilla. Tällä kesän 2013 huristeltuani ja BTCF puolelta nimimerkin väizki tallilla useasti lorvineena alkoi nälkä kasvamaan. Näinpä tuli silloiselta inttikaveriltani vuodenvaihteessa ostettua kolaroitu 9-3 saab vuosimallia 2001 2.0t moottorilla. Suunnitelma oli alunperin väizkin tapaan yhdistää Saabin moottori ja opel omegan laatikko, mutta tämä suunnitelma jäi toteuttamatta motivaation puutteesta ja on myynnissäkin tällä hetkellä. osia tuli haalittua sieltä sun täältä jazin tankin, rosterisen kerräjäsäiliön ja muiden nippeleiden muodossa.
Hetken aikaa sitten ja ystäväni painostuksesta kuitenkin mieleeni juolahti josko sinne upottaisi fyysiseltä kooltaan huomattavasti pienemmän Nissanin CA18DET tekniikan. Muutama viikko takaperin alkoi siispä tekniikan etsintä. Kokonaisia autoja olisi saanut kohtuu hintaan, muttei täydellistä purettua tekniikkaa. Loppuviimein löytyi S13 drifteristä purettuna kokonainen tekniikka, laakerivikaisena tietysti. Laakeriviat alakerrassahan ovat näissä moottoreissä tyypillisiä alkuperäisiä laakereita kiusattaessa suuremmilla tehoilla lukuisien ajokilometrien saattelemana. Tämäkin on selkeästi osavalmistajilla huomiotu, sillä ACL merkkisiä kiertokankien ja kampiakselin laakereita löytyy likimain jokaisesta autojen virittämiseen vihkiytyneestä liikkeestä tietysti useassa eri koossa. Saapahan nähdä paljonko joutuu kauloja oikomaan vai tuleeko vanhasta kampurasta enää kalua. Tekniikka on jo ennalta piristetty z32 maffilla ja tämän kanssa toimimaan ohjelmoidulla lastulla. Huomenna olisi tarkoitus lähteä siispä tekniikkaa noutamaan.
Bensapuolelle on tehty jo valmisteluja. Alkuun ainakin tätä puolta tulee täyttämään Jazin n. 40l turvatankki, jonkin V10 koneisen A6 audin bensansuodatin, biltemassa tarjolla ollut kaasutin autoihin tarkoitettu pumppu siirtopumpun roolia ajamaan (n. 130l/h), n. 2l vetoinen kerääjäsäiliö jonka perässä bilteman 044 kopiopumppu (lupaillaan 270l/h 3bar ja 200l/h 5bar paineella). Tästä matka jatkuu kohti konehuonetta 10mm kupari putkessa. Kaikki muutkin letkut ovat siis 10mm sisähalkaisijalla, pitäs riittää
Autossa itsessään on sisustaltaan täysin riisuttu, sisältää nukatun kojelaudan, mokkaratin ja 2 kuppipenkkiä. Kuskille löytyy Sprcon evo ja hanttarille jonkin sortin Bride kipillä. Alustassa Plaza sportin iskarit ja -50mm jouset melkoisesti laikattuna. Pyörinä pyörii Rialin GS sarjan vanteet edessä 16"x7.5" ja takana 16"x9". todennäköisesti pyörät tulevat vielä vaihtumaan 14" pyöriin, mutta tehdään tuo tekniikka ensin toimimaan.
Yritän päivitellä juttua kuvien kera kunhan työltä ja Ladalta kerkeän. Mielipiteitä ja kysymyksiä saa vapaasti esittää aiheesta ja sen ulkopuolelta.