VAZ-21051- 1982 - CA18DET - Projekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
aleksiyy

VAZ-21051- 1982 - CA18DET - Projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Mistäs tämän kaiken nyt alkaisi... Alusta?

Ostin auton itselleni 2012 Helmikuussa melkoisen hyvänä aihiona lähteä rakentamaan. Mieleen heräsi tekniikka päivitys, joka sittemmin valikoitui 1700i tekniikkaan 5-lovisella askilla. Tällä kesän 2013 huristeltuani ja BTCF puolelta nimimerkin väizki tallilla useasti lorvineena alkoi nälkä kasvamaan. Näinpä tuli silloiselta inttikaveriltani vuodenvaihteessa ostettua kolaroitu 9-3 saab vuosimallia 2001 2.0t moottorilla. Suunnitelma oli alunperin väizkin tapaan yhdistää Saabin moottori ja opel omegan laatikko, mutta tämä suunnitelma jäi toteuttamatta motivaation puutteesta ja on myynnissäkin tällä hetkellä. osia tuli haalittua sieltä sun täältä jazin tankin, rosterisen kerräjäsäiliön ja muiden nippeleiden muodossa.

Hetken aikaa sitten ja ystäväni painostuksesta kuitenkin mieleeni juolahti josko sinne upottaisi fyysiseltä kooltaan huomattavasti pienemmän Nissanin CA18DET tekniikan. Muutama viikko takaperin alkoi siispä tekniikan etsintä. Kokonaisia autoja olisi saanut kohtuu hintaan, muttei täydellistä purettua tekniikkaa. Loppuviimein löytyi S13 drifteristä purettuna kokonainen tekniikka, laakerivikaisena tietysti. Laakeriviat alakerrassahan ovat näissä moottoreissä tyypillisiä alkuperäisiä laakereita kiusattaessa suuremmilla tehoilla lukuisien ajokilometrien saattelemana. Tämäkin on selkeästi osavalmistajilla huomiotu, sillä ACL merkkisiä kiertokankien ja kampiakselin laakereita löytyy likimain jokaisesta autojen virittämiseen vihkiytyneestä liikkeestä tietysti useassa eri koossa. Saapahan nähdä paljonko joutuu kauloja oikomaan vai tuleeko vanhasta kampurasta enää kalua. Tekniikka on jo ennalta piristetty z32 maffilla ja tämän kanssa toimimaan ohjelmoidulla lastulla. Huomenna olisi tarkoitus lähteä siispä tekniikkaa noutamaan.

Bensapuolelle on tehty jo valmisteluja. Alkuun ainakin tätä puolta tulee täyttämään Jazin n. 40l turvatankki, jonkin V10 koneisen A6 audin bensansuodatin, biltemassa tarjolla ollut kaasutin autoihin tarkoitettu pumppu siirtopumpun roolia ajamaan (n. 130l/h), n. 2l vetoinen kerääjäsäiliö jonka perässä bilteman 044 kopiopumppu (lupaillaan 270l/h 3bar ja 200l/h 5bar paineella). Tästä matka jatkuu kohti konehuonetta 10mm kupari putkessa. Kaikki muutkin letkut ovat siis 10mm sisähalkaisijalla, pitäs riittää :D . Kontin pohjaan olenkin jo tehnyt syvennyksen jazia varten ja viikonloppuna olisikin tuo bensapuoli tarkoitus niputtaa konehuoneeseen odottamaan paineensäädintä ja tietty moottoria.

Autossa itsessään on sisustaltaan täysin riisuttu, sisältää nukatun kojelaudan, mokkaratin ja 2 kuppipenkkiä. Kuskille löytyy Sprcon evo ja hanttarille jonkin sortin Bride kipillä. Alustassa Plaza sportin iskarit ja -50mm jouset melkoisesti laikattuna. Pyörinä pyörii Rialin GS sarjan vanteet edessä 16"x7.5" ja takana 16"x9". todennäköisesti pyörät tulevat vielä vaihtumaan 14" pyöriin, mutta tehdään tuo tekniikka ensin toimimaan.

Yritän päivitellä juttua kuvien kera kunhan työltä ja Ladalta kerkeän. Mielipiteitä ja kysymyksiä saa vapaasti esittää aiheesta ja sen ulkopuolelta.
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Nyt ollaan jännän äärellä... :) Tsemppiä projektiin ja mielenkiinnolla odotellaan edistymistä. :)
Lada kardan...??? Njet... Volga
saquzi

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Odotan kuvia. Kuulostaa melki yhdeltä omalta unelmalta tämä projekti...
Avatar
O_Onappis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: 6.2.2012 16:26
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja O_Onappis »

No nyt !!! Käynyt monta kertaa mielessä lähes samanlainen projekti vaikka onkin edellinenkin kesken mutta innolla odotan tämän ptojektikertomuksen jatkumista.
ex 2105
ex 2101 käyttis renkutin
2101 tc tubro rojekti
aleksiyy

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Noniin! Nyt on kone purettu ja 3. pytyn kiertokangen laakerit olivat todella kuluneet ja lähteneet pyörimään mukana. Huomenna olisi tarkoitus viedä koneistamolle kampura ja loppu mosa kun kehuivat, ettei kannata vielä ottaa kantta auki vaan voivat mitata tuon kangen alasilmän paikallaan. Syykin löytyi öljynpaineen katoamiseen, öljypumpun kannessa hiushalkeema. Tämäkin vietävä huomenna hitsattavaksi. Koneessa olikin enemmän viriviri osaa kuin osasin odottaakkaan xspowerin rosteripakosatsin, t28 ahtimen ja rosterisen outletin muodossa. Vaihteistossakin oli apexin short shifteri ja kytkinlevy sekä asetelma olivat uudet exedyn tekeleet. Näkee kylläkin, että kutkinpommia on tuolle annettu :D Eilen kevenneltiin kaverini kanssa vauhtipyörä ja jätettiin kuitenkin todella turvallisille vesille kevennyksen ollessa 2kg luokkaa. Ei tullut punnittua ennen kevennystä, mutta tällä hetkellä painaa 10,16kg.

Ulkoista puolta tuli sen verran suunniteltua ja palikkaa haettua, että valoiksi eteen valikoitui e21 BMW:n etuvalonkiinnikkeet 7" H4 umpioilla. Tämä siksi ettei vakio maskin paikalle olisi saanut fiksusti mitään välijäähdytintä orkkis valoilla. Välijäähdytinkin tuli hommattua koossa 140/550/65. Eiköhän tuolla imuilma viilene kerta se on täysin esteettömästi tuulen ja ajoviiman armoilla, jollei viilene niin rakennellaan siihen vesiruiskut viilentämään.

Itselläni ei tosiaan ole tietokonetta ja töissä kirjoittelen joten kuvien lisäilyyn voi mennä tovi :?
aleksiyy

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Koneistamolla eilen käydessä totesivan kangen alasilmän olevan vidurallaan, joten kävin tänään hakemassa käytetyn stanu kiertokangen ja öljypumpun. Alkavat kuulemma loppuviikosta/ensiviikolla työstää kampuraa joka painotetaan vauhtipyörän, jakohihnan hammaspyörän ja apulaite hihnapyörän kanssa. Nyt vaan sopii odotella tietoja koneistamolta, niin osaa tilata oikeanmoiset laakerit. Kansipaffina oli tosiaan Cometicin tekele ja kävin tähänkin hakemassa tänään Kupari tiiviste sprayta. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa tämäkin homma etene... 8)

Konehan on siis "väärä kätinen" pakosarjan ollessa kuskin puolella moottoria joten tuolle downpipelle tarttis joku tunneli rakennella. Tarkoitus olisi poistaa jarrutehostin, siirtää pääsylinteriä ylöspäin ja rakentaa pitkä jarrupoljin jolla saisi edes osan tuosta tehostimesta kompensoitua vipuvoimalla, saas nähdä mimmonen tulee. Näillä muutoksilla saisi downpipen kulkemaan simpukan ja pääsylinterin välistä tekemällä sinne tilaa.
saquzi

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Muokkaa jarrusysteemiä niin että saat tehostajan ja sylinterin kabiinin puolelle?
aleksiyy

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Kyllä tuohon pedalboxi on tulossa aikanaan, muttei budjetti jousta niin paljoa että sen tälle kesälle saisin. Niin ja jos tuon koko paketin siirtää kaniinin puolelle niin kai ymmärrät, että se ei mahdu kojelaudan alle piiloon, jarrupolkimen saa siirtää 30cm taaksepäin ja koko hökötyksestä tulis semmonen viritys että katsuri kuristais mut. :D
saquzi

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Meinasin että kääntää koko sylinterin ja tehostajan ja muokkaa jarrupolkimen 1 vipusesta 2 vipuiseksi... :roll:
aleksiyy

Re: VAZ-21051- 1982 CA18DET projekti

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Kuten Lord of War elokuvasta tuttu diktaattorikin Nicholas Cagelle vastasi: "I prefer my way". ;) Koneistamolta tosiaan soitettiin, että kampura on käyrä. Samointein internetti ja puskaradiot pauhaamaan hullun tavalla ja vihdoin tärppäsi. 88-89 vuotisissa b12 korisissa GTI sunnyissa on moottoria malliltaan CA16DE, tässä moottorissa on kireämpi imunokka, samat kanget ja sama kampura kun ahdetussa isoveljessään. Tämmöinen moottori tarttis perjantaina hakea ja ottaa imunokka ja kampura hyötykäyttöön. Lisämittarritakin tuli tilailtua Kiinan pojilta eBay:n välityksellä mallia öljynpaine, vedenlämpö, voltti ja ahtopaine. Jenkakello, pakopaine ja öljynlämpö tarttee vielä tilailla. Myös tuli varailtua bee*r kierros/lähtörajoitin joka tarkoitus hakea viikon kuluttua.

Rakentelun sarallakin on edistytty, maltillisesti kylläkin. Etuvalojen ja välijäähdyttimen kiinnikkeet tuli tehtyä. Kojelaudankin nyppäsin irti samaten kun rattiputken ja tarttis alotella tuota jarrupoljin modia sunnuntaina värkkäilemään. Eiköhän tämä tästä, vähän tunnelmaa latisti tuo uuden moottorin osto pakko myytävänä olevien kampiakselien olemattomuudesta johtuen.
Vastaa Viestiin