VAZ-2105 - 1981 - Museoprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
HNK-707

VAZ-2105 - 1981 - Museoprojekti

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Terve. Ostin tuossa jokinaika sitten tuollaisen neliskulmalamppuisen Ladan.
Autohan on ensirekisteröity viidentenä päivänä toukokuuta 1981. Auton. Historiakin on tiedossa, uutena tämän yksilön on Tampereen Konelasta ostanut iäkkäämpi herrasmies,noin kolmevuotta vanhana ja 60 000km ajettuna se on vaihtunut uuteen Lada 2107 ja tämä vanha on päätynyt Oy Autorex Ab:n vaihtoautorivistöön. Sieltä auton ostanut tamperelainen mies ajeli autolla muutaman vuoden kunnes myi sen 16-vuotiaalle pojalleen. Poika ajeli autolla sivuteillä ja vielä kortin saatuaankin vuoden verran,kunnes se jäi seisomaan kesämökin suuliin ja poistettiin rekisteristä kuudentena päivänä heinäkuuta 1990. Kilpiä ei kuitenkaan koskaan palautettu,vaan ne annettiin olla autossa paikallaan.k

Auto on suhteellisen siistissä kunnossa etulokasuojaa lukuun ottamatta,siitä huolimatta että on nuorella pojalla ollut. Kilometrejäkään ei matkamittariin ole kertynyt kuin 119 622. Ja huoltokirja ja takuutodistukset tottakai löytyy,ja mainittakoon vielä takaluukussa oleva paikkamaalipurkkikin.

Sen verran olen autoa jo kunnostanut,että olen jakohihnan ja kiristimen vaihtanut sekä öljyt,suodattimen ja jäähdytysnesteet. Ruostetta autossa on pääasiallisesti helmoissa ja varapyöräkotelossa. Jotain pieniä osapuutteitakin on,kuten ehjät lattiamatot,etupuskurin lampunpesutruutat ja ehjä oikea etulokasuoja.

olisi kiinnostava tietää paljonko tällaisia alkuperäisiä ykkössarjan kanttiksia vielä on jäljellä?
Viimeksi muokannut HNK-707, 23.11.2014 20:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lada 2105,81

Viesti Kirjoittaja degen »

Äärimmäisen harvinainen malli, kunnosta ja pidä kunnossa. Lada-Jussillahan on Lada 1500S vm. 1983, joka siis kuuluu noihin ensimmäisen sarjan nollavitosiin sekin. Noista 1300- ja 1500-malleista taidettiin roudata valtaosa aikanaan Suomesta pois. Joku asiasta paremmin tietävä saa valaista. Itse en tiedä olemassa oleviksi kuin kaksi autoa, sinun ja Lada-Jussin yksilöt.
Onko tuossa kromiset takavalojen lasien kehykset?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2052
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 2105,81

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ehdottomasti kannattaa pitää ennallaan. Lisäboonusta vielä siitä, että historia on selvillä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87, Ural 375D 6x6 kuorma-auto
FSO Polonez -88
HNK-707

Re: Lada 2105,81

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Terve,joo kyllä tässä ne kromireunatakavalot on,taisivat muuttua vasta vuonna-83 mustareunaisiksi. Itsellä 83-1200s jossa jo uudenmalliset takavalot ja varmasti alkuperäiset.
HNK-707

Re: Lada 2105,81

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Morjesta taas. Tänään olis tarkotus jarruja laitella,tuntuu vaan noi rummut oleva niin pirkuleen piukassa. Ostin uudet sylinterit,ja eteen männän tiivisteet,levyt ja palat saa jäädä. Ruostepaikatkin etein,elikkä hitssamista olis kuskinpenkin alla sormenpään kokoinen reikä,varapyöräkotelossa kuralätkän kohta ja molemmat helman takapäät ruostuneet.

Mitä tällasen Ladan ylimaalaaminen mahtaa maksaa,ajattelin ens kesänä jos sais ton toisen etulokarin vaihdettua,niin ylimaalauttais kok. Auton samalla.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2052
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 2105,81

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tiukkaan juuttuneet jarrurummut lähtee helpoiten kun nostaa auton perän ilmaan ja poistaa pyörän ja rummusta ne pikkutapit, sitten auto käyntiin ja käsijarrulla tai käyttöjarrulla tempoo ne irti.

Vinkkinä, että lokasuojia saa uusiakin tosi halvalla että mistään purkuautosta ei ruosteista kannata vaihtaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87, Ural 375D 6x6 kuorma-auto
FSO Polonez -88
HNK-707

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Joo olen kanssa kuullut joskus jonkun sanoneen että jarruttelemalla ja lukitusmutterit poistamalla ne sais hyvin pois,tässä. Tässä vaan se ongelma että käyttöjarru jumissa ja käsijarrukaan ei ota kiinni kun toiselta puolen. Pitänee keksiä jotain.
kuinkahan priimakuntoisen auton ne mahtaa museorekisteröinnissä vaatia? Maalaamaanhan tuon nyt ainakin joutuu ja sen lokarin vaihtamaan,mutta kun olen tavannut sellaisia mopoja jotka eivät edes hyvällä tahdollakaan sanoen muistuta alkuperäistä ja silti ovat katsastuksen läpäisseet. Itsellä ainakin penkit melko haalistuneet siitä huolimattaa,että päällä on istuinsuojat. Eikä tuollaisia hyväkuntoisia penkkejäkään taida mistään löytää.
Toinen iso miinus on lattiaa peittävä matto,joka siis tässä vuosimallissa on sininen niinkuin penkit ja ovipahvitkin. Taitaa olla liikaa tekemistä museoon,mutta jos nyt käuttökunnostettais siistiksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jotkut on rumpuja irroitelleet ottamalla tapit irti ja löysillä pyörän pulteilla vähän ajellelleet rinkiä ja mutkia.
HNK-707

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Terve. Joo sitäkin vois koittaa. Uskaltaakohan noita rumpuja lämmittää? Etujarrusatulan tapit olen ainakin aina ottanut noin pois. Äsken irrottelin myös kuskinpuolen etujarrusatulan ja totesin,että taitaa mennä vaihtoon myös noi levyt ja palat. Sen verta halpoja kuiteski motonetissä.

Onko muuten mitenkä iso homma toi kardaanin kannatinlaakerin vaihto? Tuntuu jyristävän melko miehekkäästi
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Uskaltaa niitä rumpuja lämmittää. Muistaa vaan sen että kyseessä on kuitenkin alumiininen osa eli lämmittää saa muttei liikaa. Tosin aina ei sekään auta. Joskus joutunut poraamalla ottaan rummut pois kun oli keskireiästä tarttunut niin lujaan kiinni. Kyseessä kun oli vielä irto akseli niin ei voinu noita edellä mainittuja kikkojakaan käyttää. Uudet kun laittaa paikoilleen niin huolellinen puhdistus navalle ja kupari tai alumiinitahnaa väliin niin ei tartu uudelleen kiinni.

Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ehdottomasti museoimisen arvoinen peli. Noita 1981 käyttöönotettuja 2105 malleja oli jonkun verran rekisterissä, mutta tilastoissa näkyy kaikki raadotkin mitä ei ole lopullisesti poistettu rekisteristä, hyvistä yksilöistä ei paljoa ole havaintoja.

Museoinnin kannalta olen kuullut, että tarkastus on tarkempi jos auto on entisöity, silloin jos on säilynyt yksilö, niin jotain käytön jälkiä hyväksytään.

1300 versiota näkee vähemmän, suurin osa 2105 koria on 1200S mallia, minulla on -82 vuoden -83 käyttöön otettu 1200S museorekisteröity, tässä on vielä se vanhempi varustelu (kromiset takavalon reunukset, suipot mittarin lasit, ei sisältä säädettäviä peilejä, helmalistat....), 1300 mallin erikoisuus on ne länsimaiset Lada 2105 merkit takaluukussa ja takasivussa, sekä Lada 1,3 merkit etulokasuojissa, näitä voi olla vaikea löytää jos autosta puuttuu. 1500 versiota myytiin vaan 1983-1984, niitä on kesällä ollut 3 liikennekäytössä + itsellä yksi joka ei tilastohetkellä ollut liikenteessä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Ei sitä mahdollista museorekisteröintiä kannata vieroksua, kunnosta se vaan sitä silmälläpitäen mahdollisuuksien mukaan niin alkuperäiseks kuin mahdollista? Penkkien haalistuminen ei haittaa jos vain ovat ehjät? Eikä sitä koko autoa tarvitse pakosta maalata kunhan ei aivan rupinen ole, haalistunut tai muuten kauhtunut maali on vain eduksi, uusia mustia lattiamattoja saa eikä montaa 10:piä maksa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

HNK-707

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja HNK-707 »

Morjesta taas. Ja kiitoksia vastauksista. Lähemmän tarkastelun seurauksena huomasin,että autoa on joskus jo maalattu ovenkahvoihin asti. Jokseennin kuitenkin siististi. Täytyypä ottaa autosta loppuviikolla muutama kuva ja liittää ne tänne,niin saatte sanoa oman mielipiteenne maalipinnasta ja auton kunnosta muutenkin.

Ainiin ja niistä merkeistä sen verta että,tässä yksilössä ne luojan kiitos on kaikki tallella.
Onko sinulla Jussi vielä siinä 1200s,taustapeilin suojakupu muovia vai sellasta vinyyliä,kun kattoverhoilukin
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Maalipinnanhan voi yleensä elvyttää myllyttämälläkin jos on muuten ehjä pinta. Toki poikkeuksiakin tämän suhteen on.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: VAZ-2105 - 1981 museoprojekti

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

HNK-707 kirjoitti:
Onko sinulla Jussi vielä siinä 1200s,taustapeilin suojakupu muovia vai sellasta vinyyliä,kun kattoverhoilukin
enpä nyt muista tuota, mutta olen jossain sellaisen vinyylisen nähnyt, että saattaa hyvin olla että se oli juuri tuossa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin