VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Majava

VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja Majava »

Olipa kerran kaverukset ja Majava-Ladat, ja on edelleen...

Alunperin meitä oli kolme kaverusta, Helsingin parhaan baarin, eli Kallion Majava-Baarin, vannoutuneita kanta-asiakkita. Elettiinköhän vuotta 2008 ja siinä tuopin ääressä tulimme porukalla siihen lopputulokseen, että jokainen tarvitsee autoa silloin tällöin. Palaset loksahti kohdalleen ku tajuttiin että, työkaverilla oli vanha jalkaproteesin värinen kanttilamppu viisyliysi 1200ässä, möisköhän se sen pois. Noh ensimmäinen hintapyynti oli 500€ kauppoja ei vielä syntynyt mutta kunnes hinta putosi puoleen, kaupat oli tosiasia. Paarin pihaan parkeerattuamme, ravitsemusliikkeen omistaja liimasi heti konepeltiin baarin majava-tarran. Kilpailevalla ravintolalla on Hummeri, Majava-Baarilla V***u Lada!
Kuva

Kanttiksella sitten huristeltiin viitisen vuotta, euroja paloi huoltoihin niin ettei perse kestäny. Varmaankin kaikki kulutusosat tuli vaihdettua. Sitten kun viiminen hajoava osa korjattiin, niin se ensimmäisenä vaihdettu palikka taas petti. Kuitenkin baarissa polleena paukuteltiin henkseleitä Ladan luotettavuudesta, sillä seurauksella että, piti lähteä bissen panoksella ajamaan Kalliosta Kilpisjärvelle.

Kuva
Reissu meni täysin ongelmitta, päästiin jopa kotiin ja kaljat saatiin.

Kanttis alkoi käymään lompakkolle liian raskaaksi ja kiinnostus alkoi hiipumaan. Kanttiksesta oli luovuttava tai purettava lihalaatikoihin. Mielessä kävi myös korin paalaaminen baariin Ladistien vakiopöydän pöydänjalaksi. Mutta on kuitenkin niin paljon hienoja muistoja, ettei tällaista kohtaloa Laukkaselle toivoisi...

Ladismi oli kuitenkin vienyt miesten sydämen ja aina haaveissa ollut, oma helmikuntoinen Nappisilmä kaiveli mieltä.

Vuoden verran nettiautoa kroonisesti selaillen, elokuussa 2014 se sitten löytyi!!

Kuva
Kuva
Beaver-Lada "undercover edition", minuutinyliysi 1200ällä!


Lauttasaarelainen mummukka oli ostanut Nappiksen vuonna -85, Konelasta uutena. Ajellut vain kesäisin. Joku tämän mummon naapuri joka harrasteli museoautoja iski silmänsä tähän yksilöön, ja osti tämän pois vuonna 2000. Neljä vuotta oli tällä harrastelijalla, mutta hänellä oli muitakin projekteja, niin ettei aikaa nappikselle juurikaan jäänyt ja hän möi espoolaiselle vanhemman liiton herrasmiehelle kesäautoksi, vuonna 2004. Tämä ajeli kesämökkireissuja seuraavat kymmenen vuotta, kunnes luopui siitä meille.
Ostohetkellä Nappiksella oli ajettu huimat 78tkm, Hyvin huollettu, teknisesti kaikki kunnossa, pelleissä ei ollut muuta sanomista, elämän tuomien pikku lommojen lisäksi, kuin tulitikkuaskin kokoinen pintaruoste varapyörän kotelossa. Tämäkin korjattiin pari viikkoa sitten kun helmat maalattiin koko auton ympäri uusiksi, ja teetetiin täydellinen ruostesuojaus, myllytettiin ja kovavahattiin.
Vaikka tämä niin kliseiseltä kuulostaakin niin tämä on todistettavissa, täydellisestä huoltohistoriasta. Huoltokirja on siis täydellinen, 10 vuoden ruostesuojausohjelma toteutunut täydellisesti, vino pino kuitteja, alkuperäiset työkalut, jopa alkuperäisen kauppiaan käyntikortti löytyy...
Ja näkeehän tuon jo sokeakin että kuinka mintissä kuosissa Lapanen on, jos ei muuten niin kuulee käyntiäänestä.
Ja ihan käyttöautoksi ajateltiin, ensi talvi taitaa olla Napille ensimmäinen. Mielestämme Ladalla PITÄÄ ajaa talvella, koska sitä varten se on valmistettu.

No mutta, tämä Lada on tullut jäädäkseen ja Ladismista tuli todellakin sairaus!

Tässä vielä kuva veljeksistä ennen kanttiksen myyntihetkeä. Lopulta Kanttiksen pelastajaksi löytyi nuorempi jantteri Oulunkylästä. Hän tuli hakemaan kanttiksen pois viidellä sadalla. Sanoi että aikoo pitää alkuperäisen Majava-Ladan imagoa yllä, ja pari kertaa on paarissa käynyt morjestamassakin. Eli hyvään kotiin meni.
Kuva

Seuraavaksi on suunnitelmissa nappikseen mustat kilvet (korjaus: museorekisteröiti) ja eeppinen Tour De Europe määränpäänä International Lada Meeting, Unkarissa.

Sen pituinen se.
Viimeksi muokannut Majava, 14.11.2014 8:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja jta »

Voi olla että tuohon ei mustia kilpiä heru. Noin 13 vuotta liian uusi.
Majava

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja Majava »

Hetkinen? Mitä nyt lyhyelläkin matikalla laskee niin vuodesta -85 tulee nappikselle ensi vuonna 30 vuotta täyteen. Vai onko multa menny pahasti jotakin ohi?
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja pressa »

1972 vuonna tuli käyttöön valkopohjainen rekisteri kilpi, eli 1972 vuosimallisiin ja vanhempiin saa mustapohjaiset rekiterikilvet. Tuo 30 vuotta on museoajoneuvon vähimmäisikä eikä museoajoineuvon tunnus ole mustapohjainen kilpi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja AI »

Kyllä uudempaankin, jopa 80-luvun autoon saa mustapohjaisen kilven kun sen museorekisteröi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Majava

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja Majava »

No näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Kunhan on m.rekisteröity niin mustat kilvet on mahdollista saada.
joo siis vm.-72 ja vanhemmissa mustat kilvet ei ole m.ajoneuvon tunnus.
En ole siis varma että vaihdetaanko m.rekisteröinnin jälkeen automaattisesti mustiin, tässä tapauksessa mustat olisi "museoajoneuvon tunnus"
Kai m.autossa voi valkoisetkin kilvet olla?
Majava

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja Majava »

Ahaa, sori kun alkuperäinen teksti saatoi aiheuttaa hämmennystä. Mustilla kilvillä tarkoitin museorekisteröintiä.
Avatar
jta
Viestit: 4452
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuopa onkin mulle uus tieto että museorekiteröityyn saa mustan kilven vaikka olisi tuota -72 uudempi. Ja onhan noita museoautoja valkoisilla kilvillä. Mahtanee olla suurin osa näistä uudemmista museoautoista mitä ite oon nähny.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei ne automaattisesti muutu mustiksi vaan niitä pitää erikseen hakea.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tässä on vm. 79 Lada "mustissa museokilvissä":
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/334 ... =19&page=1
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Joiltakin konttoreilta on joskus virheellisesti saanut (ja saa) noita mustia kilpiä uudempiinkin autoihin museorekisteröinnin yhteydessä. Silti kilpisäädöksissä sanotaan että 1972 tuli valkpohjainen kilpi käyttöön...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin valkopohjainen kilpi tuli kyllä silloin käyttöön, muttei ainakaan Trafin sivulla puhuta mitään siitä, ettei mustaa museokilpeä saisi 1972 uudempiin.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... sterikilpi

Tosta saa äkkiä sen kuvan, että antavat tuon mustan kilven konttorilta, jos ei itse vaadi, että pitää saada vaalea kilpi, koska vuosimalli on 1972 uudempi.. :)
tietysti jos on vaaleat kilvet jo valmiiksi kiinni, niin ne jää paikalleen.

asiasta on ollut foorumilla juttua jo v. 2005.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 30&start=0

PS. Mites muuten naapuri pystyy valvomaan museoauton käyttöä, jos ajellaan uudemmilla vaaleilla "normaali" kilvillä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Majava

Re: VAZ-2101 ja VAZ-2105 - 1985 - Majava-Ladat

Viesti Kirjoittaja Majava »

samarai kirjoitti: PS. Mites muuten naapuri pystyy valvomaan museoauton käyttöä, jos ajellaan uudemmilla vaaleilla "normaali" kilvillä?

Hyvä pointti :) ehkä en niitä mustia haluakkaan...
Vastaa Viestiin