VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

veli samara kirjoitti: Konehuoneen sähköt pitäis siirtää johonkin parempaan paikkaan, nyt ne menee liian läheltä pakosarjaa ja turboa(ehkä 1-2cm väliä).

Pitänee hieman jatkaa johtoja, ja siinä samalla laittaa kaikki piuhat lämpökääreeseen. Johtojen jatkolla saan ne kulkemaan kauempana pakosarjasta/turbosta. Ja tilasin ebaysta jonkinlaista kuumuutta kestävää suojasukkaa, lasikuitu/silikooni sekoitusta sanoi olevansa. Kuumuuden kesto 155c, luulis edes vähän auttavan.
laittaa lämpöpelti turbon ja johtosarjan väliin ni sekin auttaa.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

tottakai senkin laitan, mutta varmuudeksi vedän piuhat niin kaukaa kuin helposti saa. Ahtoputkia rupesin suunnittelemaan, homma jäi osittain kesken kun klemmarit oli liian pieniä coolerin lähdöille. Pitää maanantaina ostaa kokoa isommat.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

HAHAA! Vanteet olis vihdoin ja viimein valmiit. Käyn hakee ne ensviikon tiistaina pois, ja sitten ens palkasta vois tilatakkin 4kpl 165/55R13 rinkuloita. Taakse halusin 175/50 mutta ne on niin kalliit. Kuitenkin ne kuluu kaikista eniten 8) . Ja onhan se aika rajun näköinen kun 9 leveellä vanteella 165 nakki :D
Tai sitten jos rupee kulumaan liian nopeesti, tai ei kestä rengas vanteella niin sitten joku 195 läski taakse....

Tuli hommattua toinen 4kpl sarja kromikapseleitakin, jos sattuu häviämään. Eikä noita voi olla koskaan liikaa :lol:
EDIT: ja sitten vielä jotkut alkuperäiset "ihmerinkulat" Kiitokset tramblerille...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

ei tarvikkaan virittää niin paljoa kun on tollaset sirkkelinterät pyörinä, jaksaa rivata
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Aivan. Ja pitää saada tuleva sata hevosta näyttämään parilta sadalta hevoselta :lol: . Tykkään vaan kunnon venyistä, matalista autoista ja vielä turbokoneisista 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

tulee vaan vähän nolon kapeat raidat
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

harmi kun ei löydy mistään jotain 195/45R13 renkaita, sellaset olis hyvät. Nyt on oikeastaan pakko tyytyä tuohon 175/50, kun tuo 165/55 ei varmaan hirmusesti tykkää olla 9" vanteen päällä jos sattuu vaikka perä menettämään pitonsa mutkassa hetkellisesti.... :lol:

Mutta mietiskelin tuota downpipe asiaa. Vakio koko on 2", mutta ajattelin kasvattaa sen 2,5". Onko siitä hyötyä enää jos se muuttuu ensimmäisen mutkan jälkeen vasta isommaksi? Eli siis lähtö 2" -> Mutka alaspäin -> muutos 2,5" kokoon. Vai pitäiskö sen olla heti sen muutoksen ennen mutkaa?
Kun tuskin sellastaan mutkaa löytyy jossa toinenpää 2" ja toinen 2,5"....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

ainahan se on parempi jos saa heti ahtimelta isolla putkella lähdettyä, mutta mielummin edes ensimmäisen mutkan jälkeen jos vertaa siihen että jäis 2tuumaseks kokonaan. onhan joissakin vakio autoissa se outletti tai downpaipin alku todella ahdas minkä jälkeen jatkuu jollain 60mm putkella.
siinäkin vaikuttaa että minkälaisilla ahdoilla ajaa, jos ahtoja nostaa nousee pakopaineet ja lämmöt myös jolloin se downpipe koko vaikuttaa jonkin verran että kuinka paljon ne nousee
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja pressa »

veli samara kirjoitti:harmi kun ei löydy mistään jotain 195/45R13 renkaita, sellaset olis hyvät. Nyt on oikeastaan pakko tyytyä tuohon 175/50, kun tuo 165/55 ei varmaan hirmusesti tykkää olla 9" vanteen päällä...
Miksi autoa pitää madaltaa laittamalla siihen liian pienet renkaat? Mittarivirhe kasvaa ja huippunopeus pienenee. Ota nyt ja laita vaikka 205/60-13 renkaat niin istuvat paremmin vantellekkin ja madalla vaikka jousia lyhentämällä.
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rs ... p=R-153599
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Eikös jokainen saa laittaa omaan autoonsa sellaiset renkaat kun haluaa??? :D

Mulla on 7" leveillä vanteilla 165/55 13" kumit ja kun mittarissa 100km/h niin nopeus siinä yhdeksänkympin luokkaa kun navilla katsoo eli ei niin järin kauhea heitto... Ainakaan omasta mielestä.
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllähän STRO antaa selvät säännöt minkä levyisiä renkaita millekin vanteelle saa asentaa, ja ei todellakaan lupaa 175 leveää 9" vanteelle. Toki voihan niitä siihen venyttää, mutta katsastuksessa voi aiheuttaa hylkäämisen...
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja Stuba »

pressa kirjoitti:Kyllähän STRO antaa selvät säännöt minkä levyisiä renkaita millekin vanteelle saa asentaa, ja ei todellakaan lupaa 175 leveää 9" vanteelle. Toki voihan niitä siihen venyttää, mutta katsastuksessa voi aiheuttaa hylkäämisen...
Tokihan pykälien mukaan jos mennään niin olet oikeassa, mutta se ei ollutkaan tässä pointtina...
Eikä levipeltien kanssa ole asiaa leimalle muutenkaan. Itse en ainakaan menisi.

Laitahan veli samara sitten heti kuvaa tulemaan kun saat levipellit alle... ;)
Minäkin lykkäsin noihin omiini ne orkkispillerit paikalleen ja ai stna kun näyttää hyvälle vaik ei oo ku kaposet 7" tuumaa :D
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

pressa kirjoitti:
veli samara kirjoitti:harmi kun ei löydy mistään jotain 195/45R13 renkaita, sellaset olis hyvät. Nyt on oikeastaan pakko tyytyä tuohon 175/50, kun tuo 165/55 ei varmaan hirmusesti tykkää olla 9" vanteen päällä...
Miksi autoa pitää madaltaa laittamalla siihen liian pienet renkaat? Mittarivirhe kasvaa ja huippunopeus pienenee. Ota nyt ja laita vaikka 205/60-13 renkaat niin istuvat paremmin vantellekkin ja madalla vaikka jousia lyhentämällä.
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rs ... p=R-153599
Autoa on madallettu jousilla takapäästä sen verran, että kohta kardaani hinkkaa runkoa. Edestä pitää poistaa pohjaanlyöntikumit jos haluaa sisäänjoustoa olevan yli 3cm, ja SILTI auto on liian korkea omaan makuun. Eli pienempää rengasta. Mulle ei mittarivirhe vaikuta mitään, ihan sama vaikka olis 30km heitto jos auto on OMAAN silmään hyvän näköinen. Ja itse EN tykkää siitä että leveät kumit kapeilla vanteilla(pullakumi). Rakennan autoa omaan silmään "sopivaksi". Huippunopeuskaan ei tuolla alustalla ole tärkein kriteeri, kunhan se edes vähän ripeämmin liikahtaa kuin vakio.

"maku asioista ei voi kiistellä" mutta hyvä että auto herättää keskustelua.
Stuba kirjoitti:
pressa kirjoitti:Kyllähän STRO antaa selvät säännöt minkä levyisiä renkaita millekin vanteelle saa asentaa, ja ei todellakaan lupaa 175 leveää 9" vanteelle. Toki voihan niitä siihen venyttää, mutta katsastuksessa voi aiheuttaa hylkäämisen...
Tokihan pykälien mukaan jos mennään niin olet oikeassa, mutta se ei ollutkaan tässä pointtina...
Eikä levipeltien kanssa ole asiaa leimalle muutenkaan. Itse en ainakaan menisi.

Laitahan veli samara sitten heti kuvaa tulemaan kun saat levipellit alle... ;)
Minäkin lykkäsin noihin omiini ne orkkispillerit paikalleen ja ai stna kun näyttää hyvälle vaik ei oo ku kaposet 7" tuumaa :D
Kuvaa tulee kun saan ne valmiiksi. 2 vanteesta hitsaussaumat tasoitettu suurimmalta osaa. Kun saumat on tasaiset, hiekkapuhallus ja reilu kerros epoksia. Epoksin päälle hiomaväriä -> hionta ja sen jälkeen pintäväri päälle 8)
Vanteet on kyllä melko jännät, huulta löytyy 10cm. Mutta sitä ei tajua ellei ota mittaa käteen, näyttää melkein orkkis vanteilta.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

kun kyseessä on harrasteauto, niin eiköhän tekijä itse saa tehdä sille mitä tykkää. laitonta tai ei, kun nyt pysytään yleisen turvallisuuden puitteissa, näkee sitä suurempiakin rikoksia tuolla tienpäällä kun jotkut pikkasen ylileveet vanteet renkaisiin nähden
oma kihveli on vähän ehkä raktori, mutta tarkotus onkin pysyä ihan ajettavassa korkeudessa. kunhan tekniikka on kunnossa niin alkaa alustan ja jarrujen päivitys vastaamaan käytössä olevaa voima reserviä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Jos olisin itselleni tekemässä sellaista kunnon voimakonetta, niin en kyllä alustaa madaltaisi kuin himpun verran. Ja renkaatkin tulisi olla leveitä.
Mutta tällä mennään, ehkä se voiman viehätys kasvaa ja sitten muutoksen alle joutuu kone ja alusta uudelleen :D Nääh, sitä varten ostetaan toinen lada :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin