Kävin tässä yhtenä päivänä katsastamassa Nivan. Katsastusmies alkoi katselemaan päästöjä ja totesi että auton tulisi vuosimallina 1992 olla vähäpäästöinen. Rekisteriotteessa tästä ei ole merkintää mutta sitä ei kuulemma tarvita kun vuonna -92 rekisteröidyt autot tulee olla vähäpäästöisiä. Yhdessä sitten todettiin että ei Nivassa ole katalysaattoria eikä koskaan ole ollutkaan joten hän antoi asian olla. Itseäni asia jäi hiukan ihmetyttämään.
Lada infoa katsellessani löysin seuraavan lauseen:
"1992 Niva 1600 myynnissä viimeistä vuotta, koska vähäpäästöinen US83 normi maastoautojen osalta tuli voimaan 1.1.1993 alkaen."
Meikäläisen Niva on siis rekisteröity 13.3.1992. Nyt pidän mahdollisena että se on silloin rekisteröity maastoautoksi. Niva on välillä ollut pois rekisteristä koska otteessa näkyy edellinen rekisteritunnus. Nyt se on kuitenkin ajoneuvoluokaltaan M1 henkilöauto.
Kuinka muilla Nivakuskeilla on ajoneuvoluokka otteessa? Maastoauto vai henkilöauto?
Niva henkilöauto vai maastoauto?
-
timmikoo
Re: Niva henkilöauto vai maastoauto?
Otinpa sitten otteen kouraan ja sieltähän löytyi merkinnät M1 henkilöauto ja ajoneuvoryhmä kohdasta "Maastohenkilöauto". Selittäiskohän se että on saatu rekisteröityä vuonna -92 vaikkei oo vähäpäästöinen?
Taisi olla katsastusmies liian innoissaan tekemään Nivasta citymaasturia päästöjen osalta.
Taisi olla katsastusmies liian innoissaan tekemään Nivasta citymaasturia päästöjen osalta.
Re: Niva henkilöauto vai maastoauto?
Eikö päästöt ole sen ajanmukaiset oli sitten henkilö- tai maastoauto? Lukeeko otteessa vähäpäästöinen tms.? Onko kaasarina axtec vai normaali käsiryypyllä oleva?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
-
timmikoo
Re: Niva henkilöauto vai maastoauto?
Normaali käsiryypyllä oleva kaasari jonka tosin korvasin Weberillä. Pakokaasulapun kävin hakemassa ennen katsastusta ja säädin CO arvon 1.5 ja HC asettui alle 200 joutokäynnillä.Eli mielestäni huippuarvot katittomalle kaasarikoneelle.
Sitä insinööriä hiersikin se kun henkilöauton vuosimallia 1992 tulee olla vähäpäästöinen. Hiersi sitä tosin muutenkin Lada. Ruostevaurion kaivoi esiin väkisin kun ei helposti löytynyt. Jarruja ei halunnut testata dynamometrillä vaikka ihan erikseen pyysin. Lopulta suostui kun selvitin sille vähän Nivan nelivedon toimintaa.
No, ensivuonna osaan opastaa katsastajaa taas paremmin. Siitä ne ei oikein tykkää
Sitä insinööriä hiersikin se kun henkilöauton vuosimallia 1992 tulee olla vähäpäästöinen. Hiersi sitä tosin muutenkin Lada. Ruostevaurion kaivoi esiin väkisin kun ei helposti löytynyt. Jarruja ei halunnut testata dynamometrillä vaikka ihan erikseen pyysin. Lopulta suostui kun selvitin sille vähän Nivan nelivedon toimintaa.
No, ensivuonna osaan opastaa katsastajaa taas paremmin. Siitä ne ei oikein tykkää