axtec kaasutin ongelmat
axtec kaasutin ongelmat
Tätä kaasutinta käytetään katalysaattori Ladoissa, joissa ei ole ruiskua.
Viat lähinnä huonoa käyntiä ja päästöongelmia aiheuttavia
Joitakin poimintoja mahdollisista ongelma/vika paikoista:
cassu:
Lähtisin tästä liikkeelle:
- Lambda-anturin toimivuuden tarkistus.
- Alipaineletkujen kunnon tarkistus.
- Tarkista kaasarin kiinnitys imusarjaan, tuppaa löystymään.
- Tarkista solenoidisuuttimien johdot, kunto ja toimivuus.
- Uimurikammion neulaventtiili ja kaasuttimen kannen tiiviste vaihtoon.
- Tarvittaessa solenoidisuuttimet vaihtoon. (Jos jostain vaan saa vielä uusia).
Käkisalmen Kuatro:
-CO-arvot saatiin kohilleen kun vaihettiin kaasariin koho, vanha kun oli täynnä pentsiittiä.
RTJN65:
Noihin ASTEEKKI jumalan rankaisuun on yleensä pari syytä:
1. Kaasarin kohokammion neulaventtiili jumii
2. Koho tavallaan saa bensaa sisälleen eikä kellu kunnolla.
3. Käyttövivustot jumittavat.
Päästöjen kannalta on myös tärkeää, että pakoputki on ehyt
ja venttiilivälykset on oikeat sekä ketju kiristetty. Sekä sytytyksen on oltava kohdillaan.
Kaasarin kannen kiinnitys alaosaansa, aiheuttaa käyntihäiriöö kun haukkaa ilmaa välistä, lähde:Nonnis
Viat lähinnä huonoa käyntiä ja päästöongelmia aiheuttavia
Joitakin poimintoja mahdollisista ongelma/vika paikoista:
cassu:
Lähtisin tästä liikkeelle:
- Lambda-anturin toimivuuden tarkistus.
- Alipaineletkujen kunnon tarkistus.
- Tarkista kaasarin kiinnitys imusarjaan, tuppaa löystymään.
- Tarkista solenoidisuuttimien johdot, kunto ja toimivuus.
- Uimurikammion neulaventtiili ja kaasuttimen kannen tiiviste vaihtoon.
- Tarvittaessa solenoidisuuttimet vaihtoon. (Jos jostain vaan saa vielä uusia).
Käkisalmen Kuatro:
-CO-arvot saatiin kohilleen kun vaihettiin kaasariin koho, vanha kun oli täynnä pentsiittiä.
RTJN65:
Noihin ASTEEKKI jumalan rankaisuun on yleensä pari syytä:
1. Kaasarin kohokammion neulaventtiili jumii
2. Koho tavallaan saa bensaa sisälleen eikä kellu kunnolla.
3. Käyttövivustot jumittavat.
Päästöjen kannalta on myös tärkeää, että pakoputki on ehyt
ja venttiilivälykset on oikeat sekä ketju kiristetty. Sekä sytytyksen on oltava kohdillaan.
Kaasarin kannen kiinnitys alaosaansa, aiheuttaa käyntihäiriöö kun haukkaa ilmaa välistä, lähde:Nonnis
Tässäpä muutama kommentti asteekin saloihin.
Yleensä ongelmana on että astek järjestelmä selviää yhdestä viasta mutta kun toinen vika samaan järjestelmään tulee niin astek järjestelmä ei enään pysty virhettä korjaamaan => lopputuloksena huono tai täysin toimimaton Lada.
Kokemuksella minulla eteen tulleita vikakohtia ovat:
1. Kohokammion bensaventtiili jumii: Välillä käy kovaa tyhjäkäyntiä ja välillä lähes sammuu. Myös päästöt seilaavat samalla tavalla. Jos irroitat ilmanpuhdistimen kannen, näet että jossain vaiheessa bensaa suorastaan valuu 2 kurkkuun (tällöin kone yrittää sammua). Samalla myös kurkkujen vieressä olevista reijistä näkyy (käytä taskulamppua) se että kohojen yläpinta on nesteen peitossa.
Kun sitten lopulta tuo kohokammion venttiili sulkeutuu, kohojen yläpinta kuivaa, ja lopulta kone käy yhä kovemmilla kierroksilla (seos menee laihaksi).
Korjaus: Vaihda kohokammion bensaventtiili ja samalla kaasuttimen kannnen ja rungon välinen tiiviste.
HUOM: Jos et ole itse tekniikka ihminen, jätä kaasuttimen huolto kokeeneelle ihmiselle.
HUOM2: Kaasuttimen kannen ja rungon välissä on myös pieni O-rengas. Tätä rengasta ei ole syytä hävittää.
2. Kohojen sisällä bensaa: Käy kokoajan huonosti ja 2 kurkkuun valuu koko ajan bensaa. Päästöt kokoajan pielessä. Korjattu siten että tyhjäkäynti on ruuvattu MAX asentoon (ja silti käynti huono). Samalla näkyy kaasuttin päältä (ilmanpuhdistin avattuna) että kohojen päällä on nestettä (katso kohta 1).
Korjaus: Kohojen vaihto uusiin. Katso kohta 1 korjaus.
3. Kaasuttimen kansi löysällä kaasuttimen rungosta. Lada käy miten sattuu ja välillä sammahtelee. Yleensä tällöin on myös tyhjäkäynti ruuvi punottu MAX asentoon. Kun otat ilmanpuhdistimen kotelosta kiinni se tuntuu olevan hiukan irti.
Korjaus: Kiristä 5 kpl kaasuttimen kannen ja rungon välisiä ruuveja. Käytä kierrelukitetta jos on saatavissa. Joskus kannattaa uusia kannen ja rungon välinen tiiviste mutta katso kohta 1 korjaus.
4. Happea liikaa järjestelmässä: Tähän voi olla monta syytä
4.1. Jokin astek järjestelmän letku on irti ja saa sitä kautta liikaa happea. yleensä tyhjäkäynti on lähes ok.
Korjaus: Tarkasta että kaikki letkut ovat niille kuuluvilla paikoillaan ja että letkuissa ei ole vuotoja. Letkut kannattaa uusia 10 vuoden välein.
4.2. Kaasuttimen rungon ja imusarjan välissä on vuoto.
Korjaus: hanki uusi tiiviste ja vaihda se.
4.3. EGR venttiilin putki on katkennut imusarjan takaa. Putki tulee pakosarjasta ja menee imusarjaan. Joskus putki katkeaa tärinästä.
Korjaus: Hanki jostain uusi putki tai tuki lähtö pakosarjasta ja tulokohta imusarjasta. Katsastusmies ei muutosta huomaa (hankala paikka tutkia) ja tehot voivat lisääntyä kun pakokaasuja ei kierrätetä imusarjaan.
4.4. Pakoputki on rikki: Tarkasta ennen katsastusta ettei vuotokohtia ole. Käytä pakoputki kittiä liitoksissa kun asennat uutta pakoputkea.
4.5. Kaasuttimen 2 kurkku on väljä. Joskus kuluneisuus on sitä luokkaa että on hankittava uusi kaasutin tai jostain uudet kaasuttimen läpät joilla kuluneisuutta voi korjata hiukan.
5. Solenoidi venttiilit väljät ja vuotavat bensiiniä: Päästöt taas pielessä (vaikka ylläminitut kohteet jo korjattu) ja bensa haisee konetilassa.
Korjaus: Hanki uudet solenoidi venttiilit tai tiivisteet. Helppo vaihtaa itsekin. Muista johtojen värit ja merkintä: Harmaa ylös (merkintä johdossa IDLE) ja sininen alas (merkintä johdossa MAIN).
6. Ryyppy ei toimi. Joko ryyppy ei mene kylmänä päälle tai se ei mene pois päältä koneen lämmettyä. Vika: käyttövivut jumittavat.
Korjaus: Käyttövipuja on herkistettävä (liikuteltava käsin)ja CRC voitelu auttaa. Joskus koko vivusto on purettava ja koottava uudelleen.
HUOM: Jätä tämä homma vain sen työn osaaville.
7. Ei kulje yli 130km/h ja on puhditon. Ei kiihdy kunnolla.
7.1. Täysteho tunnistimen letku on irti tai tukossa tai vuotaa. Korajus: Tarksta letkun kunto.
7.2. kaasuttimen 2 kurkku ei avaudu. Vivusto jumissa. Korjaus katso kohta 6.
Elis siis: Paljon huolen pitoa mutta erittäin palkitseva järjestelmä joka huollettuna ja oikein toimiessaan on vähäpäästöinen .
Ja kaikki tämä vain omasta kokemuksesta.
Yleensä ongelmana on että astek järjestelmä selviää yhdestä viasta mutta kun toinen vika samaan järjestelmään tulee niin astek järjestelmä ei enään pysty virhettä korjaamaan => lopputuloksena huono tai täysin toimimaton Lada.
Kokemuksella minulla eteen tulleita vikakohtia ovat:
1. Kohokammion bensaventtiili jumii: Välillä käy kovaa tyhjäkäyntiä ja välillä lähes sammuu. Myös päästöt seilaavat samalla tavalla. Jos irroitat ilmanpuhdistimen kannen, näet että jossain vaiheessa bensaa suorastaan valuu 2 kurkkuun (tällöin kone yrittää sammua). Samalla myös kurkkujen vieressä olevista reijistä näkyy (käytä taskulamppua) se että kohojen yläpinta on nesteen peitossa.
Kun sitten lopulta tuo kohokammion venttiili sulkeutuu, kohojen yläpinta kuivaa, ja lopulta kone käy yhä kovemmilla kierroksilla (seos menee laihaksi).
Korjaus: Vaihda kohokammion bensaventtiili ja samalla kaasuttimen kannnen ja rungon välinen tiiviste.
HUOM: Jos et ole itse tekniikka ihminen, jätä kaasuttimen huolto kokeeneelle ihmiselle.
HUOM2: Kaasuttimen kannen ja rungon välissä on myös pieni O-rengas. Tätä rengasta ei ole syytä hävittää.
2. Kohojen sisällä bensaa: Käy kokoajan huonosti ja 2 kurkkuun valuu koko ajan bensaa. Päästöt kokoajan pielessä. Korjattu siten että tyhjäkäynti on ruuvattu MAX asentoon (ja silti käynti huono). Samalla näkyy kaasuttin päältä (ilmanpuhdistin avattuna) että kohojen päällä on nestettä (katso kohta 1).
Korjaus: Kohojen vaihto uusiin. Katso kohta 1 korjaus.
3. Kaasuttimen kansi löysällä kaasuttimen rungosta. Lada käy miten sattuu ja välillä sammahtelee. Yleensä tällöin on myös tyhjäkäynti ruuvi punottu MAX asentoon. Kun otat ilmanpuhdistimen kotelosta kiinni se tuntuu olevan hiukan irti.
Korjaus: Kiristä 5 kpl kaasuttimen kannen ja rungon välisiä ruuveja. Käytä kierrelukitetta jos on saatavissa. Joskus kannattaa uusia kannen ja rungon välinen tiiviste mutta katso kohta 1 korjaus.
4. Happea liikaa järjestelmässä: Tähän voi olla monta syytä
4.1. Jokin astek järjestelmän letku on irti ja saa sitä kautta liikaa happea. yleensä tyhjäkäynti on lähes ok.
Korjaus: Tarkasta että kaikki letkut ovat niille kuuluvilla paikoillaan ja että letkuissa ei ole vuotoja. Letkut kannattaa uusia 10 vuoden välein.
4.2. Kaasuttimen rungon ja imusarjan välissä on vuoto.
Korjaus: hanki uusi tiiviste ja vaihda se.
4.3. EGR venttiilin putki on katkennut imusarjan takaa. Putki tulee pakosarjasta ja menee imusarjaan. Joskus putki katkeaa tärinästä.
Korjaus: Hanki jostain uusi putki tai tuki lähtö pakosarjasta ja tulokohta imusarjasta. Katsastusmies ei muutosta huomaa (hankala paikka tutkia) ja tehot voivat lisääntyä kun pakokaasuja ei kierrätetä imusarjaan.
4.4. Pakoputki on rikki: Tarkasta ennen katsastusta ettei vuotokohtia ole. Käytä pakoputki kittiä liitoksissa kun asennat uutta pakoputkea.
4.5. Kaasuttimen 2 kurkku on väljä. Joskus kuluneisuus on sitä luokkaa että on hankittava uusi kaasutin tai jostain uudet kaasuttimen läpät joilla kuluneisuutta voi korjata hiukan.
5. Solenoidi venttiilit väljät ja vuotavat bensiiniä: Päästöt taas pielessä (vaikka ylläminitut kohteet jo korjattu) ja bensa haisee konetilassa.
Korjaus: Hanki uudet solenoidi venttiilit tai tiivisteet. Helppo vaihtaa itsekin. Muista johtojen värit ja merkintä: Harmaa ylös (merkintä johdossa IDLE) ja sininen alas (merkintä johdossa MAIN).
6. Ryyppy ei toimi. Joko ryyppy ei mene kylmänä päälle tai se ei mene pois päältä koneen lämmettyä. Vika: käyttövivut jumittavat.
Korjaus: Käyttövipuja on herkistettävä (liikuteltava käsin)ja CRC voitelu auttaa. Joskus koko vivusto on purettava ja koottava uudelleen.
HUOM: Jätä tämä homma vain sen työn osaaville.
7. Ei kulje yli 130km/h ja on puhditon. Ei kiihdy kunnolla.
7.1. Täysteho tunnistimen letku on irti tai tukossa tai vuotaa. Korajus: Tarksta letkun kunto.
7.2. kaasuttimen 2 kurkku ei avaudu. Vivusto jumissa. Korjaus katso kohta 6.
Elis siis: Paljon huolen pitoa mutta erittäin palkitseva järjestelmä joka huollettuna ja oikein toimiessaan on vähäpäästöinen .
Ja kaikki tämä vain omasta kokemuksesta.
Lada rules
Tyhjäkäynnin säätö (kylmä kone).
Oire: Kone käy erittäin kovilla kierroksilla tyhjäkäynnillä
Korjaus: Kaasuttimen etupuolella on ruuvi joka on lukittu pienellä kiristimellä. Tämä ruuvi on vaaka-asennossa ja osoittaa koneen venttiilikoppaan päin (siis lähes samalla paikalla kun normaali tyhjäkäynnin säätönuppi mutta vain toisella puolella kaasaria). Lyhyellä ruuvimeisselillä ruuvi voi kääntää ja täten säätää tyhjäkäynnin nopeutta.
Oire: Kone käy erittäin kovilla kierroksilla tyhjäkäynnillä
Korjaus: Kaasuttimen etupuolella on ruuvi joka on lukittu pienellä kiristimellä. Tämä ruuvi on vaaka-asennossa ja osoittaa koneen venttiilikoppaan päin (siis lähes samalla paikalla kun normaali tyhjäkäynnin säätönuppi mutta vain toisella puolella kaasaria). Lyhyellä ruuvimeisselillä ruuvi voi kääntää ja täten säätää tyhjäkäynnin nopeutta.
Lada rules
Re: axtec kaasutin ongelmat
Tyhjäkäynnin säätö (lämmin kone ja kaasuttien säädöt on toimivat)
Kun moottori on käynti lämpöinen ja ryyppyjärjestelmä on 100% pois päältä (pitäisi lähtemän kun polkaiset kaasupolkimen nopeasti pohjaan ja vapautat sen) voi tyhjäkäynti väärin säädettynä käymään liian korkeita kierroksia (yli 800 mutta alle 2000).
Myös tyhjäkäynnin on oltava tasaista (ei aaltoilevaa välillä piristyen ja välillä lähes sammuen).
Kaasuttimen pelkääjän puoleisella sivulla on kaksi mustaa nuppia. Näistä alempi ja pienempi on tuo tyhjäkäynnin korkeuden säätö.
Joskus on voinut aiempi omistaja säätää myös seosta. Tätä voidaan osittain säätää seosruuvista (tyhjäkäynti seos määräytyy osittain mekaanisesti ja osittain sähköisestä tyhjäkäynti venttiilistä).
Tämä seosruuvi löytyy kaasuttimen juuresta juuri tuon tyhjäkäynnin korkeudensäätö ruuvi alapuolelta mutta nyt kaasuttimen etupuolelta (jäähdyttimestä päin katsottuna) ja siellä olevasta porauksesta.
Tämän ruuvin säätöön tarvitset pienen ohuen ruuvi meisselin. HUOM alä kurista ruuvia täysin kiinni tai yleensäkkään liian kovaa (se voi katketa).
Jos ruuvin joutuu kiertämän kiinni asti ja tyhjäkäynti seos ei juuri muutu -> kaasuttimessa on paljon muutakin vikaa.
Kun moottori on käynti lämpöinen ja ryyppyjärjestelmä on 100% pois päältä (pitäisi lähtemän kun polkaiset kaasupolkimen nopeasti pohjaan ja vapautat sen) voi tyhjäkäynti väärin säädettynä käymään liian korkeita kierroksia (yli 800 mutta alle 2000).
Myös tyhjäkäynnin on oltava tasaista (ei aaltoilevaa välillä piristyen ja välillä lähes sammuen).
Kaasuttimen pelkääjän puoleisella sivulla on kaksi mustaa nuppia. Näistä alempi ja pienempi on tuo tyhjäkäynnin korkeuden säätö.
Joskus on voinut aiempi omistaja säätää myös seosta. Tätä voidaan osittain säätää seosruuvista (tyhjäkäynti seos määräytyy osittain mekaanisesti ja osittain sähköisestä tyhjäkäynti venttiilistä).
Tämä seosruuvi löytyy kaasuttimen juuresta juuri tuon tyhjäkäynnin korkeudensäätö ruuvi alapuolelta mutta nyt kaasuttimen etupuolelta (jäähdyttimestä päin katsottuna) ja siellä olevasta porauksesta.
Tämän ruuvin säätöön tarvitset pienen ohuen ruuvi meisselin. HUOM alä kurista ruuvia täysin kiinni tai yleensäkkään liian kovaa (se voi katketa).
Jos ruuvin joutuu kiertämän kiinni asti ja tyhjäkäynti seos ei juuri muutu -> kaasuttimessa on paljon muutakin vikaa.
Lada rules
Re: axtec kaasutin ongelmat
Tämän kuvan löysin foorumilta nimimerkiltä MUSH.
http://automn.ru/vaz-2107/images/117.jpg
Tuossa näkyy erinomaisesti tuo tyhjäkäynnin korkeuden säätö nuppi ja seoksen säätö ruuvi sekä sen kolo.
http://automn.ru/vaz-2107/images/117.jpg
Tuossa näkyy erinomaisesti tuo tyhjäkäynnin korkeuden säätö nuppi ja seoksen säätö ruuvi sekä sen kolo.
Lada rules
Re: axtec kaasutin ongelmat
Tässäpä DEGEN nimimerkin kokemuksia:
Minun mielestäni tuonne usein kysyttyjen kysymysten kohtaan "axtec kaasutin ongelmat" voisi lisätä seuraavaa, joka pohjautuu omiin kokemuksiini:
Ei tyhjäkäyntiä:
- tyhjäkäyntipiirin solenoidisuutin rikki
- AFR-yksikkö viallinen, tyhjäkäyntipiirin suuttimelle ei tule ohjausta
Noissa tapauksissa myös check engine -merkkivalo palaa. Ainakin minulla paloi.
- kaasutin tulvii rajusti
Ja vielä huomautus: Kummankaan solenoidisuuttimen virtajohdin ei saa päästä koskemaan maadoitukseen, kun AFR ohjaa suuttimia, seurauksena AFR-yksikön vioittuminen. Minulla pääsi näin käymään.
HUOM: Tärkeitä nämäkin!! eritoten tuo johdon maadoittuminen sähköt päällä huoltotyötä tehtäessä.
Minun mielestäni tuonne usein kysyttyjen kysymysten kohtaan "axtec kaasutin ongelmat" voisi lisätä seuraavaa, joka pohjautuu omiin kokemuksiini:
Ei tyhjäkäyntiä:
- tyhjäkäyntipiirin solenoidisuutin rikki
- AFR-yksikkö viallinen, tyhjäkäyntipiirin suuttimelle ei tule ohjausta
Noissa tapauksissa myös check engine -merkkivalo palaa. Ainakin minulla paloi.
- kaasutin tulvii rajusti
Ja vielä huomautus: Kummankaan solenoidisuuttimen virtajohdin ei saa päästä koskemaan maadoitukseen, kun AFR ohjaa suuttimia, seurauksena AFR-yksikön vioittuminen. Minulla pääsi näin käymään.
HUOM: Tärkeitä nämäkin!! eritoten tuo johdon maadoittuminen sähköt päällä huoltotyötä tehtäessä.
Lada rules
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: axtec kaasutin ongelmat
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: axtec kaasutin ongelmat
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: axtec kaasutin ongelmat
Terve!
Näin syntyy AxTec-solenoidisuuttimeen tiiviste:
http://www.youtube.com/watch?v=tIOCuVeLvLs
Noin 3 min 25 s kohdalla.
SvS
Lisäys 28.6.11 klo 12.40:
Sain tätä asiaa koskevan yksityisviestin, jonka lähettäjä ei ollut onnistunut hommassa. Laitan viestin tekstin tähän tiedoksi tiivisteen tekijöille.
"Ei toimi, on kokeiltu. Kumiletkusta pitää tehdä niin ohutseinämäistä, ettei kestä. Saattaa tosin johtua etanolistakin, mutta pitkäikäistä tiivistettä ei saa itse kumiletkusta vuolemalla."
Lisäys 11.7.2011 klo 12.50:
Näin syntyy AxTec-solenoidisuuttimeen tiiviste:
http://www.youtube.com/watch?v=tIOCuVeLvLs
Noin 3 min 25 s kohdalla.
SvS
Lisäys 28.6.11 klo 12.40:
Sain tätä asiaa koskevan yksityisviestin, jonka lähettäjä ei ollut onnistunut hommassa. Laitan viestin tekstin tähän tiedoksi tiivisteen tekijöille.
"Ei toimi, on kokeiltu. Kumiletkusta pitää tehdä niin ohutseinämäistä, ettei kestä. Saattaa tosin johtua etanolistakin, mutta pitkäikäistä tiivistettä ei saa itse kumiletkusta vuolemalla."
Lisäys 11.7.2011 klo 12.50:
Tämä varoituksen sana on lainattu E.P:n kirjoituksesta http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &start=135. Kun tiivisteen tekee letkusta, riippuu tiivisteen paksuus tietysti aihioletkun tyypistä. E.P. on väärässä arvelussaan siitä, etten olisi letkusta tiivistettä tehnyt.E.P. kirjoitti:"Usein kysytyissä kysymyksissä" on linkitettynä video, jossa tiiviste korvataan kumiletkusta itse tehdyllä tiivisteellä. Linkittäjä ei ole kuitenkaan tiivisteen tekoa itse kokeillut, joten on kyseenalaista että video siellä on. Itse kun kokeilin tiivistettä bensaletkusta tehdä, niin seinämäpaksuudesta tulee niin ohut, että tiiviste ei kestä kovin pitkään. Tai sitten sekin bensaletku oli sellaista, joka ei kestä etanolia.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: axtec kaasutin ongelmat
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!