Näyttäisi siltä, että 80-luvun lopun Nivassa on kaasuttimena yleensä 2107-1107010-30 DAAZ Ozon.
Yritin ostatella tällaisia Sortavalasta ja kauppias pyöritteli silmiään tutkittuaan tietokonettaan jonkin aikaa. Eli ei ollut saatavana. Tässä en väitä etteikö näitä jossain olisi.
Tarjolla oli 2107-xxx-10, xxx-20 ja etenkin Nivaan tyrkyttivät 21073-1107010 -kaasutinta. Viimeinen noista on muunnelma Samaran Solex -kaasuttimesta yhdellä solenoidilla, Samaran koholla ja neulaventtiilillä.
Nuo 2107-xxx-10 ja 2107-xxx20 kaasuttimet ovat perus DAAZ -kaasuttimia ilman mikrokytkinsaasteenalennushässäkkää. Mutta niissä on solenoidisuutin/magneettiventtiilityyppinen yksikkö kiihdytyspumpun vieressä vasemmalla.
Lesnaja Sobakan 2104 1500cc masiinassa on Samaran 21083 -kaasutin yhdellä solenoidisuuttimella. Siitä on poistettu normaali Ozon -saasteenalennusjärjestelmä eikä siinä siis ole Ozon -alipaineventtiliä eikä mitään siihen liittyvää. Tässä muunnoksessa on solenoidi/magneettiventtiilille johdettu harmaajohdin, jossa on punainen raita. Oletukseni on, että tämä johdin on jompi kumpi mikrokytkinjohdin tai sitten se Ozon -venttiiliin tuleva johdin.
VARSINAISET KYSYMYKSET:
1. Onko kukaan Teistä asentanut tuollaista 2107-xxx-20 solenoidisuutinkaasutinta Nivaan tai TakaPotkuun Ozon kaasuttimen tilalle? Jos niin mikä johdin laitetaan käyttämään tuota solenoia?
2. Mitkä ovat Ozon -mikrokytkimen johtimien värit ja mikä on sen alipainetta jakavan venttiilin johtiemen väri?
3. Miten Ozon -mikrokytkin/alipaine -saasteenalennusjärjestelmä poistettiin käytöstä? Itselläni on niin tehty, mutta malli ei ole nyt pihassa. Johtimethan voitiin irrottaa ilman muita muutoksia, mutta miten alipaineletkut laitettiin kulkemaan tämän toimenpiteen jälkeen, kun siis halutaan kiertää Ozon alipaineventtiili? Kaasuttimen jalasta imusarjalleko?
Tiedän että etäneuvonta on tällaisessa tapauksessa erittäin hankalaa, mutta en oikein ole löytänyt tai osannut etsiä vastausta NettiViidakosta.
Toivottavasti joku viitsii jelppiä. Olisi melko mukava Joululahja tällainen tieto Meikälle.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)