Niva 2107-xxx-30 kaasarin tilalle 2107-xxx-20 tai 21073-xxx

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Niva 2107-xxx-30 kaasarin tilalle 2107-xxx-20 tai 21073-xxx

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taisi tästä jo olla jossain muinaisissa viestiketjuissa puhetta, mutta laitetaas uudelleen kyselyä.

Näyttäisi siltä, että 80-luvun lopun Nivassa on kaasuttimena yleensä 2107-1107010-30 DAAZ Ozon.

Yritin ostatella tällaisia Sortavalasta ja kauppias pyöritteli silmiään tutkittuaan tietokonettaan jonkin aikaa. Eli ei ollut saatavana. Tässä en väitä etteikö näitä jossain olisi.

Tarjolla oli 2107-xxx-10, xxx-20 ja etenkin Nivaan tyrkyttivät 21073-1107010 -kaasutinta. Viimeinen noista on muunnelma Samaran Solex -kaasuttimesta yhdellä solenoidilla, Samaran koholla ja neulaventtiilillä.

Nuo 2107-xxx-10 ja 2107-xxx20 kaasuttimet ovat perus DAAZ -kaasuttimia ilman mikrokytkinsaasteenalennushässäkkää. Mutta niissä on solenoidisuutin/magneettiventtiilityyppinen yksikkö kiihdytyspumpun vieressä vasemmalla.

Lesnaja Sobakan 2104 1500cc masiinassa on Samaran 21083 -kaasutin yhdellä solenoidisuuttimella. Siitä on poistettu normaali Ozon -saasteenalennusjärjestelmä eikä siinä siis ole Ozon -alipaineventtiliä eikä mitään siihen liittyvää. Tässä muunnoksessa on solenoidi/magneettiventtiilille johdettu harmaajohdin, jossa on punainen raita. Oletukseni on, että tämä johdin on jompi kumpi mikrokytkinjohdin tai sitten se Ozon -venttiiliin tuleva johdin.

VARSINAISET KYSYMYKSET:

1. Onko kukaan Teistä asentanut tuollaista 2107-xxx-20 solenoidisuutinkaasutinta Nivaan tai TakaPotkuun Ozon kaasuttimen tilalle? Jos niin mikä johdin laitetaan käyttämään tuota solenoia?

2. Mitkä ovat Ozon -mikrokytkimen johtimien värit ja mikä on sen alipainetta jakavan venttiilin johtiemen väri?

3. Miten Ozon -mikrokytkin/alipaine -saasteenalennusjärjestelmä poistettiin käytöstä? Itselläni on niin tehty, mutta malli ei ole nyt pihassa. Johtimethan voitiin irrottaa ilman muita muutoksia, mutta miten alipaineletkut laitettiin kulkemaan tämän toimenpiteen jälkeen, kun siis halutaan kiertää Ozon alipaineventtiili? Kaasuttimen jalasta imusarjalleko?

Tiedän että etäneuvonta on tällaisessa tapauksessa erittäin hankalaa, mutta en oikein ole löytänyt tai osannut etsiä vastausta NettiViidakosta.

Toivottavasti joku viitsii jelppiä. Olisi melko mukava Joululahja tällainen tieto Meikälle. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: Niva 2107-xxx-30 kaasarin tilalle 2107-xxx-20 tai 21073-

Viesti Kirjoittaja punanenä »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Taisi tästä jo olla jossain muinaisissa viestiketjuissa puhetta, mutta laitetaas uudelleen kyselyä.

Näyttäisi siltä, että 80-luvun lopun Nivassa on kaasuttimena yleensä 2107-1107010-30 DAAZ Ozon.

Yritin ostatella tällaisia Sortavalasta ja kauppias pyöritteli silmiään tutkittuaan tietokonettaan jonkin aikaa. Eli ei ollut saatavana. Tässä en väitä etteikö näitä jossain olisi.

Tarjolla oli 2107-xxx-10, xxx-20 ja etenkin Nivaan tyrkyttivät 21073-1107010 -kaasutinta. Viimeinen noista on muunnelma Samaran Solex -kaasuttimesta yhdellä solenoidilla, Samaran koholla ja neulaventtiilillä.

Nuo 2107-xxx-10 ja 2107-xxx20 kaasuttimet ovat perus DAAZ -kaasuttimia ilman mikrokytkinsaasteenalennushässäkkää. Mutta niissä on solenoidisuutin/magneettiventtiilityyppinen yksikkö kiihdytyspumpun vieressä vasemmalla.

Lesnaja Sobakan 2104 1500cc masiinassa on Samaran 21083 -kaasutin yhdellä solenoidisuuttimella. Siitä on poistettu normaali Ozon -saasteenalennusjärjestelmä eikä siinä siis ole Ozon -alipaineventtiliä eikä mitään siihen liittyvää. Tässä muunnoksessa on solenoidi/magneettiventtiilille johdettu harmaajohdin, jossa on punainen raita. Oletukseni on, että tämä johdin on jompi kumpi mikrokytkinjohdin tai sitten se Ozon -venttiiliin tuleva johdin.

VARSINAISET KYSYMYKSET:

1. Onko kukaan Teistä asentanut tuollaista 2107-xxx-20 solenoidisuutinkaasutinta Nivaan tai TakaPotkuun Ozon kaasuttimen tilalle? Jos niin mikä johdin laitetaan käyttämään tuota solenoia?

2. Mitkä ovat Ozon -mikrokytkimen johtimien värit ja mikä on sen alipainetta jakavan venttiilin johtiemen väri?

3. Miten Ozon -mikrokytkin/alipaine -saasteenalennusjärjestelmä poistettiin käytöstä? Itselläni on niin tehty, mutta malli ei ole nyt pihassa. Johtimethan voitiin irrottaa ilman muita muutoksia, mutta miten alipaineletkut laitettiin kulkemaan tämän toimenpiteen jälkeen, kun siis halutaan kiertää Ozon alipaineventtiili? Kaasuttimen jalasta imusarjalleko?

Tiedän että etäneuvonta on tällaisessa tapauksessa erittäin hankalaa, mutta en oikein ole löytänyt tai osannut etsiä vastausta NettiViidakosta.

Toivottavasti joku viitsii jelppiä. Olisi melko mukava Joululahja tällainen tieto Meikälle. :wink:
Esitän vastakysymyksen, MIKSI IHMEESSÄ OZON ,DAAZ tai SOLEX kopiota???

Weber dvga tai sama ilman geetä on parempi, Polttoaineen kulutus laskee, alavääntö paranee HUOMATTAVASTI, Kylmäkäynnistyminen paranee entisestään, päästömittaus helpottuu..

Huomaan ettei tätä kysytty mutta oli pakko laittaa :)
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Niva 2107-xxx-30 kaasarin tilalle 2107-xxx-20 tai 21073-

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Edelleen vastausta vailla. Olisiko jollain NivaOmistajalla viitseliäisyyttä katsoa ne Ozon Mikrokytkinjohdot?

Vaikka ongelma taitaa kyllä olla pikapuolin ratkaisuvaiheessa jo muutenkin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10253
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Niva 2107-xxx-30 kaasarin tilalle 2107-xxx-20 tai 21073-

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

alipaineletku vaan imusarjalta kaasuttimelle, magneettiventtiilille sytytysvirta, sillä pääsee jo pitkälle, kaikki muut voi unohtaa

-10 tais olla se versio, jossa ei ole lähtöä jakajan alipainesäätimelle, sitä ei varmaan kannata laittaa, paitsi jos tuunaa koko alipainesäädön pois

kukaan ei varmaan vielä koskaan ole kertonut, mikä ero on tuolla -00 ja -30 mallilla, molemmat tuntuu olevan ihan samanlaisia

21073-1107010 on tosiaan sit ihan erijuttu, käytetty uudemmissa kaasutin nivoissa (1700), tässä solexi mallissa suljetaan tyhjäkäyntipiiri ilman alipaineohjauksia käyttäen magneettiventtiiliä, eli tarkoitus sama kuin 2107-1107010-00 kaasuttimessa, mutta toteutus eri.

-10 ja -20 versioissa magneettiventtiilin on kai tarkoitus estää vain jälkikäyntiä, ei ohjaudu kierrosten tai kaasuläpän mukaan, vaan sytytysvirran

saiko tästä nopeesta selostuksesta mitään selkoa?

weberit kannattaa unohtaa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Niva 2107-xxx-30 kaasarin tilalle 2107-xxx-20 tai 21073-

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitokset JUSSI! Kyllä tuolla jo eteenpäin päästään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin