Kokemuksia ranskalaisista autoista
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
tekis mieli mennä ostaa kokeeksi joku vanha laguna, kun niitä nyt alkaa saada Lada hintaan noin 500 euroa, olisin hyvin yllättyny jos pääsisin sillä aina perille sinne minne on tarkoituskin, yhtälailla kuin samanhintaisella Ladalla. Tossa just yhellä jobbarilla katselin jotain Laguna ja Megane autoja noin 97 vuodelta. hintaa 2000 eurosta 3500 euroon ja auton oli jo kuluneen näköisiä, yli 200 tkm ajettuja, mitään varusteita joita ei Samarassa olisi ei juurikaan löytynyt, ainakaan mitään merkittäviä kuten ilmastointia tms. Noin suurella hinnan erolla auton täytyisi olla täysin toimiva, siis ei YHTÄÄN vikaa, kyllä kuitenkin joku luu tai jousi katkeaa, tai vähintään tuulilasi (kallis liimalasi) menee vaihtoon kun on jo niin paljon kilometrejä.

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
No löytyyhän niistä ainakin ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta. Niitä pitäisin melko merkittävänäLada-Jussi kirjoitti:.. kuluneen näköisiä, yli 200 tkm ajettuja, mitään varusteita joita ei Samarassa olisi ei juurikaan löytynyt, ainakaan mitään merkittäviä kuten ilmastointia tms.

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Yksi pyhäpäivä hulluteltiin poikaporukalla Rättisitikalla. Jos rättikatto on rullattuna ja takapenkkiläiset hytkyttävät seisaallaan, saa Rättärin takapyörät pomppimaan ilmaan tasaisella tiellä ajettaessa. Tuotakin juttua muisteltiin 40 vuoden jälkeen kun porukka kokoontui. Muistatko kun...
Myöhemmin pääsin melkein ostamaan Rättärin, mutta onnistuin töppäämään sen kaupan.
Myöhemmin pääsin melkein ostamaan Rättärin, mutta onnistuin töppäämään sen kaupan.
Viimeksi muokannut Pavlovits, 15.4.2010 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Ei ole sitten katsimies ollut ihan perillä asioista. Veikkaisin, että jokaiseen tuon ikäiseen Meganeen on vaihdettu ainakin kerran se tukitanko. Eihän semmoinen "huonekaluputken" pätkä kestä suojaamattomana kuin muutaman vuoden suolakylpyjä.Lada Scandinavia kirjoitti:Eilen olin juuri katsastamassa yhden tutun Renu -98 Lagunaa (Diesel)
Tällä Lagunalla ajettu 399tkm, ja edessä oik, koiranluussa välystä.
Myöskin takapyörän laakerissa hiukan kulumaa, ei muuta. Kysyin katsastusmieheltä yleensäkin näistä Renu Lagunoista ja Meganeista, että mitä vikoja yleensä ilmenee. Katsastusmies kertoi, että pyörän laakereita, kierrejousien katkeilua ja pallonivelissä.
Mitään ruostevaurioita ei ole ja eikä takapäässä ole oikeastaan koskaan mitään vikaa.
Se on niin, että kun on jostakin kuullut negatiivistä, niin toisille se jää umpiluuhun ja sitä virheellistä käsitystä ei sieltä saa pois millään.
Helmojen ruostevauriot Meganessa eivät myöskään kovin harvinaisia ole. On myös katsimieheltä kuultu, että helmojen takanurkat on hyvä koputella läpi.
Maahantuojahan suojasi jälkikäteen Meganeja. Sekin kertoo, että ruosteongelmia on ollut, kun ei kuutta vuotta olisi kori kestänyt ilman lisäsuojausta.
Umpiluusta en tiedä, mutta omat käsitykseni Meganesta eivät rajoitu kuulopuheisiin, vaan ihan on omin silmin tehtyjä havaintoja, sekä on myös edellä mainittuja paikkoja tullut korjattua.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Minulla oli Renault 12,siinä vaihdettiin katkennut takajousi katsastukseen.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Tarkeneminen on yksilöllistä toisissa jää ei sula matolta parin sadan km. ajon aikana toiset lämpenee alle parilla kympillä niin, että lämpöä saa pienentää. Laakerit tuntu olevan kulutus tavaraa eli tee se itse miehellä laakerit kontissa ja vaihto tarvittaessa
Siinäpä ne mitä sukulaisten renuissa on ollu on varmaan toki muutakin ei nyt vaan muistu mieleen ei hirveästi kehu, mutta hurjahan se omiaan kehus...

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Onni yksillä, kesä kaikilla.
Tuurilla ne isotkin laivat seilaavat.
Tai niin kuin tapaan sanoa.. tuurissaan se on, jolle iso kulli kasvaa.
Mulla oli 32v. kulkumiehen aikana putkeen neljä Peugeotia, yksi bensiini käyttöinen ja kolme dieseliä. Tosin ajoin kullakin vain n. 200 000 km. Kai mulla oli hyvää tuuria, kun nuo kestivät. Ainoat takuuseen korjatut viat olivat istuinlämmityselementit kahteen ja sadetunnistin ( ei ollut rikki, mutta toimi hölmösti). Ajettavuus oli ihan hyvä, mutta istuimet eivät oikein miellyttäneet..eivät toki kovin huonot, mutta jo tuolloin selkävaivaiselle eivät ihan optimaaliset.
Varsinkin tuo eka, bensiini, lämpeni tosi nopeasti, kaksi dieseliä, pyörrekammiokoneita, lämpenivät myös aika nopeasti, mutta viimeisi HDI-koneinen oli holotna kampe. Nokan peittäminen auttoi jonkin verran lämpeämisnopeuteen, muttei kabiinin lämpötila ollut talvella edellisten väärti. No sittemmin noihinkin ovat tulleet kai lisälämmittimet.
Olisi kai seuraavakin ollut Peugeot, ellei kauppias olisi ollut "varma" mun hirveästä halusta jatkaa ranskalaisella. Mutta kun volkkarin sai pienemmällä välirahalla.
Mutta kuten sanottu tuuriissaan se on.. n. 800 000 km Peugeoteilla.
Tuurilla ne isotkin laivat seilaavat.
Tai niin kuin tapaan sanoa.. tuurissaan se on, jolle iso kulli kasvaa.
Mulla oli 32v. kulkumiehen aikana putkeen neljä Peugeotia, yksi bensiini käyttöinen ja kolme dieseliä. Tosin ajoin kullakin vain n. 200 000 km. Kai mulla oli hyvää tuuria, kun nuo kestivät. Ainoat takuuseen korjatut viat olivat istuinlämmityselementit kahteen ja sadetunnistin ( ei ollut rikki, mutta toimi hölmösti). Ajettavuus oli ihan hyvä, mutta istuimet eivät oikein miellyttäneet..eivät toki kovin huonot, mutta jo tuolloin selkävaivaiselle eivät ihan optimaaliset.
Varsinkin tuo eka, bensiini, lämpeni tosi nopeasti, kaksi dieseliä, pyörrekammiokoneita, lämpenivät myös aika nopeasti, mutta viimeisi HDI-koneinen oli holotna kampe. Nokan peittäminen auttoi jonkin verran lämpeämisnopeuteen, muttei kabiinin lämpötila ollut talvella edellisten väärti. No sittemmin noihinkin ovat tulleet kai lisälämmittimet.
Olisi kai seuraavakin ollut Peugeot, ellei kauppias olisi ollut "varma" mun hirveästä halusta jatkaa ranskalaisella. Mutta kun volkkarin sai pienemmällä välirahalla.
Mutta kuten sanottu tuuriissaan se on.. n. 800 000 km Peugeoteilla.
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Opiskelusikoina tuli ajelluksi aika paljon vuokraamon autoilla. Pxxluralliksi kai sitä nykysin kutsuttaisiin. Silloin oli kuitenkin tärkeintä, että pääsi ajelemaan illan kaupungilla.Pikkuautoilla vuokra oli 15 penniä/km. Tämän hintaisia autoja olivat Fiat 850. Kuplavolkkari, Anglia ja Simca 1000. Tuo Simca oli aika yleinen valinta. Se oli mukavan kevyt kaupunkipyörittelyssä ja noista edellä mainituista ärhäkin. Vaikka yleisin herja siitä oli :"Simca tonni korjaamoiden onni" ja peltien ohuuteen ja ruostumiseen siinä usein viitattiin ,niin ei se tuollaisessa käytössä haitannut.
Lisäksi siinä oli yksi hyvä ominaisuus. Mikäli maksetut kilometrit alkoivat täyttyä, pakittamalla se vähensi mittarinlukemaa. Tätä eivät kaikki muut tehneet.
Lisäksi siinä oli yksi hyvä ominaisuus. Mikäli maksetut kilometrit alkoivat täyttyä, pakittamalla se vähensi mittarinlukemaa. Tätä eivät kaikki muut tehneet.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
no ei niissä kovin merkittäviä eroja ominaisuuksissa ole Samaraan verrattunaAnaconda kirjoitti:No löytyyhän niistä ainakin ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta. Niitä pitäisin melko merkittävänäLada-Jussi kirjoitti:.. kuluneen näköisiä, yli 200 tkm ajettuja, mitään varusteita joita ei Samarassa olisi ei juurikaan löytynyt, ainakaan mitään merkittäviä kuten ilmastointia tms.

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Mainitse jotain eroja mitkä on samarassa yhtä hyviä kuin samanikäisessä länsiautossa.Lada-Jussi kirjoitti:no ei niissä kovin merkittäviä eroja ominaisuuksissa ole Samaraan verrattunaAnaconda kirjoitti:No löytyyhän niistä ainakin ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta. Niitä pitäisin melko merkittävänäLada-Jussi kirjoitti:.. kuluneen näköisiä, yli 200 tkm ajettuja, mitään varusteita joita ei Samarassa olisi ei juurikaan löytynyt, ainakaan mitään merkittäviä kuten ilmastointia tms.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Samara on parempi ajaa kuin saman ikäinen japsi. Eikä ne saman koko-/ikäluokan ranskiksetkaan kovin kummoisia ole ajaa.Jokari kirjoitti:
Mainitse jotain eroja mitkä on samarassa yhtä hyviä kuin samanikäisessä länsiautossa.
Joku 205:n Pösökin pirun kankea ja auto ei ole koirankoppia isompi. Oikeastaan ei tule montaakaan saman koko- ja ikäluokan autoa, joka olisi parempi ajettava. -Ei Golffikaan oikeastaan sen ihmeellisempi ole ajella.

Ja ruostetta vastaanhan Samara taistelee paremmin mitä moni länsiauto. Pitää olla tosi ladisti, että saa Samaran mädätettyä.
Ja minusta Samara on mukava korjata, kun se on tehty "saksalaisella muotilla". -Ei ole mitään ranskalaisia järjettömyyksiä rakenteissa.

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
On siis järkevin ostaa saksalainen auto, joka on fiksu teko muutenkin. Kiitos tästä tiedosta.audiq kirjoitti: Ja minusta Samara on mukava korjata, kun se on tehty "saksalaisella muotilla". -Ei ole mitään ranskalaisia järjettömyyksiä rakenteissa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Tere!
Millaisia ovat ranskalaiset järjettömyydet rakenteissa?
Tulin suorastaan uteliaaksi..audiq kirjoitti:Ei ole mitään ranskalaisia järjettömyyksiä rakenteissa.
Millaisia ovat ranskalaiset järjettömyydet rakenteissa?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
jos vertaan -87 Civiciä saman ikäiseen Samaraan (ajanut molemmilla) niin kyllä Samaran ajo-ominaisuudet on ihan toista luokkaa, Samarassa ei jousitus iske pohjaan kun ajaa 80 km/h hiekkatiellä jossa on epätasaisuuksia, muutenkin ajokäytös on Samarassa rauhallisempaa. Lisäksi yhden Samaran osiin purkaneena ja samoin tuollaisen Civicin purkaneena pidän Samaran rakennetta paljon korjaaja ystävällisempänä. Civistä löytyy jokaisen muoviosan alta kasa ruostetta ja jokainen pultti menee poikki kun niitä avaa. Kai se Laguna pitäis ostaa ja kokeilla, niin pääsis oikein ranskistakin arvostelee ihan tosissaaan.

- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista
Tipparellu oli hyvä auto. Yksi on sellainen ollut yli 15 vuotta sitten. Pitkiä reissuja ajoimme sillä. Terästä sai ampua pohjaan lujasti ja sytytyspuolta piti availla melkein joka viikko, mutta kone ja voimansiirto olivat kestävää tekoa. Sähköissäkään ei oikeastaan ollut juuri mitään hajotettavaa. Puhaltimeen kävi Ladan moottori. Ja sateenvarjovaihdekepin veivaus sai aina jotenkin hyvälle tuulelle...
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...