No nyt on vaihdettu, jakajalla (kärjellisellä, kärjetönkin on jo hommattu) ja Weeperillä. Suorityskyky (!!) nousi kyllä ihan uskomattoman paljon vrt wanha ja wäsynyt. En oo oikeestaan ees uskonu että kone voi väsyessään mennä noin heikoksi kuin mitä toi vanha oli.
Krisse kirjoitti:haluisko joku kertoa Nivan koneen vaihdosta ettei tarttis opiskella kaikkea kantapään kautta. Lähinnä se kiinnostaisi tietää etukäteen että tarviiko voimansiirtoa purkaa minkä verran? Kone ja loota tulee/menee varmasti yhtenä pakettina niinkuin takavedossakin
Vastauksiahan ei tullu kuten ylhäältä voi lukea, ja vaikka
intternetissäni kirjottelinkin asioista niin kerrompa nyt tännekin havaintoni jos jotakuta joskus kiinnostaa.
Kone+loota ei ainakaan meijän asennuslokiikalla mahdu mitenkään tulemaan/menemään yhtenä pakettina jos etuperä on paikallaan. Nivassa - toisin kuin takavedossa - on kuitenkin ihan hyvät tilat työstää kone ja loota kiinni/erilleen joten ei oo kyllä mitään mieltä ruveta tohon etuperäjumppaan kun homma onnistuu ihan kätevästi erikseen hoidettunakin. Etukardaani me otettiin irti jakolaatikosta, en muista oliko se varmuuden vuoksi vai pitikö se ottaa. Muuten ei voimansiirrosta tarvinnu kantaa murhetta.
Öljypohja on otettava Nivasta, tai sitten työstettävä takavetopohjaa kun se etuperähän on heti siinä koneen alla. Kun otetaan öljypohja Nivasta, on myös mittatikun putki oltava Nivasta. Takavedon putkea pystyisi todennäkösesti työstämään sen verran että sekin kävisi Nivan pohjan kanssa. Nivan putkikin näyttää ihan vaan siltä kun sitä ois vaan taivutettu tarpeellisesta kohdasta. Mittatikun putken vaihdon yhteydessä pääsee myös eroon siitä ylimääräisestä huohotinletkusta (Niva '78 vs 1700i '96) joka noissa uudemmissa koneissa on. Takavedon öljyn imuputki todennäköisesti käy Nivan öljypohjan kanssakin, mutta Nivan imuputki ottaa pari senttiä syvemmältä joten varmina on ottaa se imuputkikin maasturimallista.
Jos aikoo käyttää konetta virranjakajasytytyksellä, on suotavaa vaihtaa kampiakselin hihnapyörä ja jakoketjun (?) koppa kun niissä on sitten sytytyksen ajotukseen tarvittavat merkinnät. Jos taas laittaa ruiskusysteemit sellasenaan niin sitten pitää tietty olla noi 1700i vehkeet. 1700i vehkeissäkin on pienen pähkäilyn jälkeen mahdollista ite työstää ennakon säätöä varten merkinnät, tätä menetelmää käytin ite siltä varalta et jos joskus tulee se/joku ruiskutekniikka laitettua niin ei tarvii sitten vaihtaa. Nivan mekaaninen flekti ottaa ihan hitusen kiinni tohon 1700i hihnapyörään mutta koska flekti on muovia ja konflikti on luokkaa alle puoli milliä niin en tehny asialle mitään.
Venttiilikopissa on eroa ilmansuodattimen ja/tai kaasuvivuston/vaijerin kiinnityksen suhteen joten vaihtoon sekin.
Muuta ei nyt sitten kai tarvinnu tehdä. Vaikka nääkin nyt on niin 'samoi koneit ne on käy ihan heittämäl' ni kyllä jonkun tovin saa varata noihin palikoiden vekslailuihin
