Kun laitetaan 1700i wanhaan

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Krisse

Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ruuvausmotivaatio on ollu tässä viimeaikoina vähän kateissa niin on toi 2.0D projekti jäänyt vähän vaiheeseen, mutta viikonlopun fiilistelyjen (oltiin tallilla kaatamassa ja muijat halus viettää puol tuntia Nivan takapenkillä :-)) jälkeen tuli kuitenkin hinku päästä taas vähän maasturoimaan joten jotain tarttis tehrä.

2.0D saa nyt viettää vähä aikaa tuolla tallin työpöydän alla ja meen Lauantaina hakemaan 1700i:n (kokonaisen auton) ja ajattelin siitä viskata pellin alle uutta rautaa, sehän kuitenkin käsittääkseni menee heittämällä niin 'käy nopeesti'.

Kaasariautoja olen ennenkin muuttanut ruiskukoneellisiksi joten sähkö- ja bensapuolen muutokset pääpiirteittäin on tuttuja, mutta onko odotettavissa jotain mitä ei-ladisti ei ehkä arvaa etukäteen?

5v lootahan ilmeisesti käy kun ottaa tarvittavia palikoita nykyisestä? Moottorinohjaussähköthän tollasessa lienee aika kompakti systeemi? Eli ei mee sen seittemää sorttia johtoja ympäri autoa? Luovuttaja-auto on '96 joten siinä lienee se järkky käynnistyksenestosysteemi jolle pitää aina näyttää sitä avaimenperää? Siinä on varmaankin joku anturi kojelaudassa tms? Ja tuota ei kai voi ohittakaa kotikonstein tosta vaan?

Luin foorumilta ~kaikki taka- ja nelivetoisten tekniset kysymykset ja modifioinnit mutten löytänyt oikeestaan mitään 1700i svappijuttuja vaikka kai näitä on tehty enemmänkin. Vai onks se vaan niin peruskauraa ettei kellään oo ollu mitään kysyttävää :-D
Avatar
pressa
Viestit: 10571
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Krisse kirjoitti:Kaasariautoja olen ennenkin muuttanut ruiskukoneellisiksi joten sähkö- ja bensapuolen muutokset pääpiirteittäin on tuttuja, mutta onko odotettavissa jotain mitä ei-ladisti ei ehkä arvaa etukäteen?
Luovuttaja-auto on '96 joten siinä lienee se järkky käynnistyksenestosysteemi jolle pitää aina näyttää sitä avaimenperää? Vai onks se vaan niin peruskauraa ettei kellään oo ollu mitään kysyttävää
Kun otat luovuttajasta kaikki "lisä" sähkösarjat niin ei ongelmaa
96 ei ole mitään ajonestoa (tullut pakolliseksi 98 ja eurosamaratkin poikkeusluvalla ilman)
Suurin osa tekee kaasarilla mutta ei mitään ongelmaa ruiskunkaan siirrosssa kunhan luovuttajasta otetaan kaikki lisäjohtosarjat ja polttoainelinjat/tankki.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kannattaa nyt kaksi kertaa miettä haluaako maastoautoon ne katukäytössäkin helposti särkyvät suorasyttypuolat ja sytkänohjausyksikön jotka ei kestä vettä ja alkeellisen ruiskun jonka mahtavilla 4x4 bensakartoilla ei alle 2000 rpm tapahdu mitään muuta kuin jurinaa.
Tuo ladan 1.7 yksipisteruisku on minusta niin surkean väännötön ja nihkeä kulkemaan jopa katuajossa että en sitä maastoautoon voisi kuvitellakkaan.
Vääntö on minusta maastoautossa se nro.1 ja sitä tuo järjestelmä ei vakiona tarjoa vaikka itse peruskoneen konstruktio toisella bensansyötöllä mahdollistaa ihan passelin alaväännön.

Tässä tapauksessa tekniikan näennäinen päivittäminen ei ole aiheuttanut muuta kuin huonoja ominaisuuksia.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Krisse

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Krisse »

pressa kirjoitti:Kun otat luovuttajasta kaikki "lisä" sähkösarjat niin ei ongelmaa
Joo, näinhän se taitaa yleensäkin mennä näissä muutoksissa. Tutkin noita infosivuilta löytyviä kytkentäkaavioita (GM TBI:hän se systeemi ilmeisestikin on?) niin kyllä sieltä jokunen palikka löytyi mitä ilmankin varmaan pärjään, kuten 'aktiivihiilisäiliön huuhteluventtiili' ja 'absorberin huuhteluventtiili'? Vikakoodejahan noiden pois jättäminen varmasti aiheuttaa mutta ei haitanne menoa muuten?
pressa kirjoitti:Suurin osa tekee kaasarilla mutta ei mitään ongelmaa ruiskunkaan siirrosssa kunhan luovuttajasta otetaan kaikki lisäjohtosarjat ja polttoainelinjat/tankki.
No koitetaan nyt eka tolla, kun se sitten ei toimi (tai on huono) niin onhan siinä sitten vaihehtoehtoja jäljellä. Tankkia en ala vaihtamaan tähänkään projektiin vaan meinasin tehä sillä siirtopumppu+väliösäiliö systeemillä.
Jokari kirjoitti:Kannattaa nyt kaksi kertaa miettä haluaako maastoautoon ne katukäytössäkin helposti särkyvät suorasyttypuolat ja sytkänohjausyksikön jotka ei kestä vettä
Mietin 1..
Mietin 2..
Haluun!
Jokari kirjoitti:ja alkeellisen ruiskun jonka mahtavilla 4x4 bensakartoilla ei alle 2000 rpm tapahdu mitään muuta kuin jurinaa ...... vaikka itse peruskoneen konstruktio toisella bensansyötöllä mahdollistaa ihan passelin alaväännön
Kaitpa tuonkin ruiskun toiminta on parannettavissa hierotuilla 8x8 tai 16x16 kartoilla jos sellaseen haluaa ruveta?
Jokari kirjoitti:Tässä tapauksessa tekniikan näennäinen päivittäminen ei ole aiheuttanut muuta kuin huonoja ominaisuuksia.
Tätä foorumia kun seuraa ni tulee väistämättä mielee et Ladoihin ei oo olemassakaan kun huonoja, heikkoja ja epäluotettavia ratkasuja. Niin että sama se nyt taitaa olla mitä sinne pellin alle lapioi.
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja sasu »

Krisse kirjoitti:...mitä ilmankin varmaan pärjään, kuten 'aktiivihiilisäiliön huuhteluventtiili' ja 'absorberin huuhteluventtiili'? Vikakoodejahan noiden pois jättäminen varmasti aiheuttaa mutta ei haitanne menoa muuten?
Ei aiheuta mitään vikakoodeja.

Ja itse toteuttaisin ton siten, että ostaisin jostain ~90-95 astrasta gm:n nelipisteruiskupulikat + johtosarjat ja laittaisin ne siihen 1,7 -kattilaan uuden nivan nelipisteruiskun imusarjan kera.
Krisse

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No jos nelipisteeseen ruvetaan niin kyllä mä sitten teen ihan mekaruitsnspruitsilla, ku ite tekee ni saa sentää sellasen ku sattuu tulemaan! Tosta 1pisteruiskusta nyt on varoteltu sitte muuallakin kun tässä ketjussa joten menköön nyt aluksi kaasarilla ja jakajalla, patentoidaan sitten jotain hienoa vaikka talvella.

Mutta vähän vielä asiasta toiseen. Auton alle kurkistamallahan asia jo vähän valkenee, mutta haluisko joku kertoa Nivan koneen vaihdosta ettei tarttis opiskella kaikkea kantapään kautta. Lähinnä se kiinnostaisi tietää etukäteen että tarviiko voimansiirtoa purkaa minkä verran? Kone ja loota tulee/menee varmasti yhtenä pakettina niinkuin takavedossakin?

Kiskottiin tänään vehkeet irti takavetosesta, ei käyny ihan yhtä suoraviivasesti kun siinä merkissä ja mallissa josta oon konetta jumpannu eestaas toistakymmentä kertaa :-)
Krisse

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Öljypohja on ilmeisesti otettava Nivan koneesta?
Krisse

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No nyt on vaihdettu, jakajalla (kärjellisellä, kärjetönkin on jo hommattu) ja Weeperillä. Suorityskyky (!!) nousi kyllä ihan uskomattoman paljon vrt wanha ja wäsynyt. En oo oikeestaan ees uskonu että kone voi väsyessään mennä noin heikoksi kuin mitä toi vanha oli.
Krisse kirjoitti:haluisko joku kertoa Nivan koneen vaihdosta ettei tarttis opiskella kaikkea kantapään kautta. Lähinnä se kiinnostaisi tietää etukäteen että tarviiko voimansiirtoa purkaa minkä verran? Kone ja loota tulee/menee varmasti yhtenä pakettina niinkuin takavedossakin
Vastauksiahan ei tullu kuten ylhäältä voi lukea, ja vaikka intternetissäni kirjottelinkin asioista niin kerrompa nyt tännekin havaintoni jos jotakuta joskus kiinnostaa.

Kone+loota ei ainakaan meijän asennuslokiikalla mahdu mitenkään tulemaan/menemään yhtenä pakettina jos etuperä on paikallaan. Nivassa - toisin kuin takavedossa - on kuitenkin ihan hyvät tilat työstää kone ja loota kiinni/erilleen joten ei oo kyllä mitään mieltä ruveta tohon etuperäjumppaan kun homma onnistuu ihan kätevästi erikseen hoidettunakin. Etukardaani me otettiin irti jakolaatikosta, en muista oliko se varmuuden vuoksi vai pitikö se ottaa. Muuten ei voimansiirrosta tarvinnu kantaa murhetta.

Öljypohja on otettava Nivasta, tai sitten työstettävä takavetopohjaa kun se etuperähän on heti siinä koneen alla. Kun otetaan öljypohja Nivasta, on myös mittatikun putki oltava Nivasta. Takavedon putkea pystyisi todennäkösesti työstämään sen verran että sekin kävisi Nivan pohjan kanssa. Nivan putkikin näyttää ihan vaan siltä kun sitä ois vaan taivutettu tarpeellisesta kohdasta. Mittatikun putken vaihdon yhteydessä pääsee myös eroon siitä ylimääräisestä huohotinletkusta (Niva '78 vs 1700i '96) joka noissa uudemmissa koneissa on. Takavedon öljyn imuputki todennäköisesti käy Nivan öljypohjan kanssakin, mutta Nivan imuputki ottaa pari senttiä syvemmältä joten varmina on ottaa se imuputkikin maasturimallista.

Jos aikoo käyttää konetta virranjakajasytytyksellä, on suotavaa vaihtaa kampiakselin hihnapyörä ja jakoketjun (?) koppa kun niissä on sitten sytytyksen ajotukseen tarvittavat merkinnät. Jos taas laittaa ruiskusysteemit sellasenaan niin sitten pitää tietty olla noi 1700i vehkeet. 1700i vehkeissäkin on pienen pähkäilyn jälkeen mahdollista ite työstää ennakon säätöä varten merkinnät, tätä menetelmää käytin ite siltä varalta et jos joskus tulee se/joku ruiskutekniikka laitettua niin ei tarvii sitten vaihtaa. Nivan mekaaninen flekti ottaa ihan hitusen kiinni tohon 1700i hihnapyörään mutta koska flekti on muovia ja konflikti on luokkaa alle puoli milliä niin en tehny asialle mitään.

Venttiilikopissa on eroa ilmansuodattimen ja/tai kaasuvivuston/vaijerin kiinnityksen suhteen joten vaihtoon sekin.

Muuta ei nyt sitten kai tarvinnu tehdä. Vaikka nääkin nyt on niin 'samoi koneit ne on käy ihan heittämäl' ni kyllä jonkun tovin saa varata noihin palikoiden vekslailuihin :-)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Krisse kirjoitti: Nivassa - toisin kuin takavedossa - on kuitenkin ihan hyvät tilat työstää kone ja loota kiinni/erilleen joten ei oo kyllä mitään mieltä ruveta tohon etuperäjumppaan kun homma onnistuu ihan kätevästi erikseen hoidettunakin.
Takavedon kone on naurettavan helppo erottaa laatikosta paikoillaan josseivät ne kytkinkopan yläpulttien alla olevat ääliömäiset nostokorvat ole paikoillaan. Ja vaikka olisivat niin piiitkä jatko + nivel hoitaa homman auton alta.
Kyllähän sen saa laatikoineenkin päivineen mutta minusta vaiva ei ole sen arvoista. Helpompi ottaa erikseen. Purkuromuista voi toki leikata keulasta palan jolloin koko paketti tulee helposti kerralla.

Omasta mielestä takavedon kone on huvittavankin helppo irroittaa täysin amätöörinä, saati pari kertaa sen tehneenä aikaa voi mennä jopa 1h 30 min :lol:

Kun otetaan verrokiksi vaikka vanhat volvot, bemarit tms. takavetoiset niin kyllä niitä takavetoladan kytkinkopan pultteja on suorastaan riemullisen helppoa availla verratuna edellämainittuihin.

Ja samoja koneitahan nuo ladojen koneet on, vain pieniä oheislaite-eroavaisuuksia ja nivassa erikoisuutena tuo öljypohja. Ei mitään maata mullistavaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Krisse

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Joo, no mä olenkin vähä tälläin kokovartalopeukalo keskellä kämmentä ja mulla vähä kestää yksinkertasemmatkin hommat kun en oikein osaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kun laitetaan 1700i wanhaan

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos jotain Foordeja rassaa muuten niin ei nämä laitteet VOI olla edes haastavia, oikeasti :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin