Kylmäkäynnistys ??

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kylmäkäynnistys ??

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Olisiko sellainen mahdollisuus olemassa, että jossakin vaiheessa olisivat vaihtaneet paikkaansa tuleva virtajohdin ja kärille menevä johdin. Näin jos on käynyt niin alkavat tulpat kulua alta aikayksikön ja samoten kärjet palaa nopeasti. Sillä kipinä kulkee tulppien kärkivälissä ns. väärinpäin. Ovatko kondensaattorit sopivia sille puolalle. Onko kärkilevyn maajohto paikoillaan ja kiinni kunnolla molemmista päistään. Tässä taas muutamia arvailuja entisten lisäksi.
Virran kulkusuunnilla tulpissa ei pitäisi olla merkitystä.Lada 110:ssä virta kulkee 2+2...eli kaksi pyttyä sytytttää kerralla.Näin joka toisessa tulpassa virta kulkee "väärinpäin"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kylmäkäynnistys ??

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä nämä nykyiset autot ovat aika Ufoja. Silloin kun autossa oli vielä virranjakaja, niin se pyörijä tyrkkäsi virtaa vain yhteen tulpanjohtoon kerrallaan-
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kylmäkäynnistys ??

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Entivanhaan, silloin Tuohivirsujen aikaan viisaat kertoivat, että tulpassa keskielektroidi on kovempi ja sivukärki on pehmeäpi ja kuluu nopeammin jos kipinä kulkee sivukärestä keskelle ja elektronit vievät herkemmin metalli atomeita siitä pehmeämmästä aineesta. Tämän ilmiön vähentämiseksi virta kulkeen keskielektroidista lähtöisin. Tämmönen peruste, mutta jos sivukärki on yhtä kovaa kuin keskimäinen on asia aivan sama kummasta se kipuna lähtee. Mutta, yksi suuri mutta, sytytyspuolien rakenne on näissä järjestelmissä erilainen. Ja tämä tekee sen oikeinpäin kytkennän vaatimuksen. Ensiö- ja toisiokäämien päät ovat maadoitetut samaan kohtaan tavallisessa puolassa, mutta siinä kahdella tulpalla sytyttävän puolan toisiokäämin päät maadoittuvat tulpan läpi, tässä se periaatteellinen ero.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys ??

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Käytin puolan johdotusta molemmin päin. Ei mitään eroa kärjissä. molemmilla kytkennöillä kipunoi ja eka kipunasta lähtee oikein savupölläys. Puolassa ei muuten ollut muuta merkintää kuin +merkki kyrilisen B:n kanssa Toisessa navassa ei ollut mitään merkintää.
Ei ollut sanottavaa vaikutusta myöskään tuplakondensaatoreilla. Sitten hioin hiomapaperilla kärjet sileiksi ja kokeilin samalla kiristää kärkipöydän maajohtoa. Se pyörähti vajaat 1/4 kierrosta. Tämän jälkeen kipunointi heikkeni huomattavasti. Toivottavasti vika oli tuossa maajohdossa, muuten kärjet palaa taas parissa viikossa.
ladoholisti
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kylmäkäynnistys ??

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Siihen napaan jossa on + B tulee virta ja merkittömään tulee kärjille menevä johto. Luultavasti se vika oli siinä maajohdon löysyydessä, toivotaan niin. Kirjoittele palstalle korjautuiko vai ei.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys ??

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Nyt tuntuu toimivan. Se taisi olla se maajohto ongelmanaiheuttajana.
ladoholisti
Vastaa Viestiin