Korjattu ilmamassa-anturien Bosch- ja varaosanumeroissa havaitut virheet 2.8.2010.
Boschin moottorinohjausjärjestelmällä varustetuissa Ladoissa on käytössä kolmea erilaista ilmamassa-anturia. Ne eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.
Vanhin tyyppi on
HFM5-4.7, Bosch-numero 0 280 218 004, Lada-numero 21083-1130010-01
vastaava MAPCO-anturi on 42080
Seuraava on
HFM5-4.7, Bosch-numero 0 280 218 037, Lada-numero 21083-1130010-10
vastaava MAPCO-anturi on 42081
Uusin on
HFM5-CL, Bosch-numero 0 280 218 116, Lada-numero 21083-1130003-20
Uusinta tyyppiä on asennettu lokakuusta 2004, sitä käytetään yhdessä moottorinohjaimen Bosch М7.9.7 kanssa.
Boschin numero on anturin rungossa alapuolella.
Jos epäillään, että ilmamassa-anturi ei toimi oikein, on melkoisen helppoa tehdä kaksi perustarkastusta:
Liittimelle tulevat jännitteet (vast)
Ilmamassa-anturin johtosarjan puoleisesta liittimestä (kun liitin irti)
- nasta 2:ssa oltava käytännössä akkujännite (kun sytytysvirta on päällä)
- nasta 3, resistanssi maahan alle yksi Ω
- nasta 4, jännite 5 volttia (kun sytytysvirta on päällä)
- nasta 5, resistanssi maahan 4...6 kΩ (kun sytytysvirta pois päältä)
Nasta 1 on ilmamassa-anturin NTC-vastuksen (imuilman lämpötilatieto) liitin. Sen ja nastan 3 välinen resistanssi (mitattuna tietysti anturin puolelta) on seuraava:
10°C 3,6 kΩ
15°C 3,05 kΩ
20°C 2,42 kΩ
25°C 2,00 kΩ
30°C 1,66 kΩ
-20 °C:ssa resistanssi on noin 14 kΩ ja +50 °C:ssa noin 840 Ω.
Sallittu toleranssi noin +/- 5 %.
Nollavirtauksen mittaus
Nollavirtauksen mittaus tehdään liitin kiinni ja sytytysvirta kytkettynä.
Kun moottori ei käy, on nastassa 5 oltava 1 (+/- 0,02) voltin jännite. (Jos jotain muuta, on mahdollista, että anturiin on päässyt likaa, kuten vettä, öljyä tai pölyä.) HUOM! Jännitemittarin on syytä olla riittävän tarkka.
Jos nollavirtauksen jännite ei ole 0,98...1,02 volttia, on todennäköisin syy anturin likaantuminen, mikä johtaa virheelliseen ilmamassatietoon kaikissa moottorin käyntitilanteissa.
Johtimien värit
1, lämpötila, sininen
2, +12 V, vaaleanpunainen-musta
3, maa, musta
4, + 5 V, harmaa-valkoinen
5, signaalijännite, keltainen
Vanhimmissa Bosch 1.5.4 -ohjausyksiköllä varustetuissa autoissa ei tietääkseni ole johdinta nastassa 1.
Tarkistus oskilloskoopilla
Kun ilmamassa-anturin läpi kulkee ilmaa, muuttuu signaalijännite. Jännite on sitä suurempi, mitä suurempi massavirta on. Moottorista ilmansuodattimeen päin kulkeva virtaus antaa signaalijännitteen, joka on alle 1 voltti. Maksimivirtauksella jännite kasvaa noin 4,5 volttiin.
Esimerkki jännitteestä ilmamassan funktiona on tässä:
Anturi on Bosch 0 280 212 037, pystyakselin yksikkö on voltti ja vaaka-akselin kg/h.
Kun tyhjäkäynnillä (800 r/min) käyvän moottorin kaasuläppä avataan äkillisesti, käyttäytyy signaalijännite seuraavien kuvien periaatteiden mukaisesti.
Uusi anturi:
Jännite nousee hyvin nopeasti selvästi yli neljään volttiin. Samoin jännite tasaantuu tyhjäkäyntijännitteeksi pian.
Heikentynyt anturi:
Heikentyneen anturin jännite nousee selvästi hitaammin. Jännitehuippu on alempi, tässä 4 V.
Toimintakelvoton anturi:
Toimintakelvottoman anturin jännite nousee hitaasti ja jännitehuippu on alhainen, tässä noin 3 V.
***
Ilmamassa-anturi venäjäksi датчик массового расхода воздуха (ДМРВ), saksaksi Luftmassenmesser, englanniksi air mass meter.
Antureista saa paljon tietoja hakukonein. Hyvä hakusana on esimerkiksi HFM5.
"Nykyautoille ei voi mitään itse tehdä" on harhaluulo -terveisin
SvS
Bosch-ilmamassa-anturit, korjattu 2.8.2010
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Bosch-ilmamassa-anturit, korjattu 2.8.2010
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!