JALTA (cccp)
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 12.6.2004 14:30
- Paikkakunta: Hämeenperä
JALTA (cccp)
Onkohan kenelläkään kerholaisella kokemusta Jaltasta tuotiin Suomeen joskus 1960-1970 luvuilla muistaakseni,"takatuuppari" oli muistaakseni ja olisiko ollut ilmajähdytteinen kone?.Konelassa joskus kuuntelin kun jaltan omistajat valittelivat auton isoa bensan kulutusta kulutus oli kuulemma 13-15 l \100 km.Olisikohan kellään kerholaisella kokemusta kyseisestä autosta kuinka kauan sitä NL valmistettiin onko teknillistä tietoa mahdollisesti kuvia autosta?
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JALTA (cccp)
http://wuokila.com/itarauta/ saattaa löytyä myös käyttäjätietoa.
http://www.autowiki.fi/index.php/ZAZ täältä lyhyt oppimäärä.
Auton markkinointinimi oli Suomessa Jalta. ZAZ on se nimi, jota kannattaa käyttää internetin hakukoneissa.
Kyllä se takatuuppari oli ja ilmajäähdytteinen v4. Toinen erikoisuus oli lämmityslaite. Jos oikein muistan, sille oli oma poltin, joka toimi tai ei. Auto oli sii joko kuuma tai kylmä.
Tarkoittanet tätä korimallia http://www.kymenautomobiilikerho.fi/auto_summanen.htm. Ei sitä montaa vuotta tuotu Suomeen. Ennen tuonnin loppumista malli muuttui aivan erilaiseksi. Tällä uudemmalla korilla tuotanto jatkui pienin muutoksin Neuvostoliiton malliin vuosikymmeniä. http://www.wuokila.com/itarautagalleria ... 0042&pos=0
http://www.autowiki.fi/index.php/ZAZ täältä lyhyt oppimäärä.
Auton markkinointinimi oli Suomessa Jalta. ZAZ on se nimi, jota kannattaa käyttää internetin hakukoneissa.
Kyllä se takatuuppari oli ja ilmajäähdytteinen v4. Toinen erikoisuus oli lämmityslaite. Jos oikein muistan, sille oli oma poltin, joka toimi tai ei. Auto oli sii joko kuuma tai kylmä.
Tarkoittanet tätä korimallia http://www.kymenautomobiilikerho.fi/auto_summanen.htm. Ei sitä montaa vuotta tuotu Suomeen. Ennen tuonnin loppumista malli muuttui aivan erilaiseksi. Tällä uudemmalla korilla tuotanto jatkui pienin muutoksin Neuvostoliiton malliin vuosikymmeniä. http://www.wuokila.com/itarautagalleria ... 0042&pos=0
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: JALTA (cccp)
Kun Jalta tuli Suomessa myyntiin, järjesti piirimyyjä maakunnan kirkonkylälle autoesittelyn komealla lehti-ilmoituksella. Siellä sitten Esson pihalla odottelimme sovittuna aikana innokkaina tämän uuden kansanauton saapumista. Autoa ei vain kuulunut ja hätäisimmät lähtivätkin jo pois. Siinä oltiin sitten parannettu maailmaa jo lähes tunti, kun Jalta viimein saapui kuorma-auton lavalla. Siitä oli hajonnut moottori vajaan 90 kilometrin matkalla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: JALTA (cccp)
Meidän seudullakin oli jalta liikenteessä�se kuussatasen näköin�. Useimmiten se oli rikki, en tarkemmin muista mikä pe�i lopullisesti vehkeestä. Ka�ikas jalta on ainakin Karstulassa, muistaakseni rekisterissä, täy�n a�kunnossa. Sieltä Karstu�sta löytyy väh�tään r�ttäväs� tietoa�v�kkapa jaltasta, kokemusperäistä.��
warre 353w sedan,
Re: JALTA (cccp)
Jalta - pois alta
Kyseessähän oli ehkä huonoin koskaan valmistettu auto.

Kyseessähän oli ehkä huonoin koskaan valmistettu auto.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: JALTA (cccp)
Tervehdykset toivottelen.
Tossapa linkissä löytyy 60-luvun koeajoreportage.
Tossapa linkissä löytyy 60-luvun koeajoreportage.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JALTA (cccp)
Oli toki jo 50 luvun lopulta sekä Fiat 500 jo sitä ennen. Jaltan piti olla Neuvostoliiton vastina tuon kokoluokan kilpailuun. Markkinoilla oli myös NSU:n tehtailla lisenssillä tehty Fiat 600 eli Neckar Jagst 770. Sitten oli vielä itävaltalainen Steyer Puch. Steyer muistutti Fiat 500, koska se osti korit Fiatilta, mutta tekniikka oli omaa. Jalta lienee ollut hetken markkinoittemme halvin auto, mutta vikoja siinä lienee ollut runsaasti.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Re: JALTA (cccp)
Voi voi, ZAZ oli käytännössä ainoa uusi h-auto, jonka SNTL:ssä oli mahdollisuus tavallisen ihmisen hankkia ilman ostolupaa, ja sitä aikoinaan jonotettiin kovasti Eestin NSVL:ssäkin. Suomessa sen hankkimiseen tietysti yleensä liittyi vahva vasemmistolainen poliittinen vakaumus (kuten usein muihinkin itäautoihin). Itse muistan yhden kaverini äidin, joka osti uuden Jaltan ja hänkin oli SKDL:n kaupunginvaltuutettu.Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei voi kun ihmetellä kuka tuollaisen olisi halunnut.![]()
Kai sillon oli jo myynnissä�usiais fiiut ym.?

Pari Jalta-juttua löytyy täältä:
http://personal.inet.fi/yhdistys/kaapio ... ilehti.pdf
sivut 18-19
http://personal.inet.fi/yhdistys/kaapio ... ilehti.pdf
sivut 8-11
Jalta-aiheisia historiakuvia:
http://www.zaz.ru/modules.php?name=copp ... s&album=74
ZAZ-mainos Virosta 80-luvulta.
http://www.timeless.ee/?op=body&id=21&cid=24&cgid=
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: JALTA (cccp)
Jalta eli ZAZ elikkä Zaporojets (tai miten kirjoitetaankaan) mallistoa:
M-444 (1956) Moskvitsh proto, tuleva ZAZ-965
ZAZ-965 (1962-1965)
ZAZ-965A (1965-1967) Suomeen tuotiin export versiota 965AE
ZAZ-966V (1967-1970) uusi kori vanha kone
ZAZ-966 (1967-1970) näitä ei kai montaa suomessa myyty, mutta tuotiin kuitenkin joitain
ZAZ-968 (1970-1979)
ZAZ-968A (1974-1979)
ZAZ-968M (1980-1994)
Joka mallista lukemattomia määriä erillaisia muunnoksia mm. erilaisilla invalidilaitteilla sekä eri tehoisilla moottoreilla. Lisäksi ZAZ tekniikkaan perustuvia ZAZ (LuAZ) 969 maastureita
M-444 (1956) Moskvitsh proto, tuleva ZAZ-965
ZAZ-965 (1962-1965)
ZAZ-965A (1965-1967) Suomeen tuotiin export versiota 965AE
ZAZ-966V (1967-1970) uusi kori vanha kone
ZAZ-966 (1967-1970) näitä ei kai montaa suomessa myyty, mutta tuotiin kuitenkin joitain
ZAZ-968 (1970-1979)
ZAZ-968A (1974-1979)
ZAZ-968M (1980-1994)
Joka mallista lukemattomia määriä erillaisia muunnoksia mm. erilaisilla invalidilaitteilla sekä eri tehoisilla moottoreilla. Lisäksi ZAZ tekniikkaan perustuvia ZAZ (LuAZ) 969 maastureita

Re: JALTA (cccp)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: JALTA (cccp)
Neckar Jagst 770
Tollanen peli on Rahkosen Eskon laanilla. Sattui silmiin ku piipahdin siellä viime viikolla.
Tollanen peli on Rahkosen Eskon laanilla. Sattui silmiin ku piipahdin siellä viime viikolla.
Re: JALTA (cccp)
Mitenkas nuo ZAZin etuvetomallit (siis omat eikä Daewoot), menisivatko jotenkin tahan tapaan (vuosiluvut lahinna wikipediasta, tuskin pitavat paikkaansa):
ZAZ-1102 Tavria (Hatchback) (1987-), avolavamuunnos ZAZ-110267 (????-)
ZAZ-1105 Dana ("Kombi") (1992-1999)
ZAZ-11055 Tavria Pick-up (1996-)
ZAZ-1103 Slavuta (1995-)
Tavriasta oli Tekniikan Maailmassakin juttu vuonna 91.
ZAZ-1102 Tavria (Hatchback) (1987-), avolavamuunnos ZAZ-110267 (????-)
ZAZ-1105 Dana ("Kombi") (1992-1999)
ZAZ-11055 Tavria Pick-up (1996-)
ZAZ-1103 Slavuta (1995-)
Tavriasta oli Tekniikan Maailmassakin juttu vuonna 91.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: JALTA (cccp)
löysin jotain vanhoja muistiinpanojani tä�ä �heesta
ЗАЗ���апорожец �������9 л. 23 л. с.
ЗАЗ-965А Запорожец���962-�6���������ЗАЗ-965АE Запорожец �965-1�9�0.�л.�0 л.�.
�АЗ��В ����72) 0.9 л. 30 л. с.
ЗАЗ�66ВР (1���72) �validiversio
ЗАЗ�66Б (�67�972�ЗАЗ-966 ��1-1972) 1,197 см3 40 л.с.
ЗАЗ-�� (19�-1972) invali���io
ЗАЗ-968 Запорожец (��-1980�1�97�м3�АЗ-9�А Запорожец (1974-1980) 1,197 см��Autos���������irijarrut, etuistui��ma���AZ-2�1���АЗ��М Запорожец (1979-1994) 1�� см3
40 л. с. (moottori МеМЗ-968)
45 л. с. (moottori МеМЗ-9680)
���с. (�o���МеМЗ��Б)�ЗАЗ-968МБ (МБ2) Запорожец (198�19�)
moottori�еМЗ-�8 teho 40 л�с.�
käsihallin����illa
ЗАЗ-968МГ Запорожец
moo���� МеМЗ-966Г �� 28 л.�.,��all���������iideille joilla on molem����t ja yksi jal�
ЗАЗ-968МД Запорожец
moottorill�МеМЗ-968��o��л.������ntalaitteet inv����le j�lla on mo�mm� kädet ja yksi jalka
ЗАЗ-968МР Запорожец (1981-1994)
�ottorilla МеМЗ-968 ���0 л.�� ��������� invalideille ����n yksi terve �si�a yksi terve jalka
ЗАЗ-968М-005 Запорожец
moottori mall� МеМЗ-966Г teho 28 л.��
ЗАЗ��П�апорожец����994) pick-up
ЗАЗ-1102 Таврия ��7-1998)
ЗАЗ-1�21�ux versio
ЗАЗ-11024 farmari-malli
vientimallit:
ЗАЗ-110�6 (perustuen ЗАЗ-11022)��АЗ-110�6 (pe����ЗАЗ-���;
oikealta ohjatt����lit:�ЗАЗ-11023�(p�ust��АЗ-110�)��АЗ������ustuen ЗАЗ-11024).
inv���n vers���АЗ��27 - niille j���puuttuu yksi jalka�АЗ�1028 - niille joilta puuttuu molemmat���
ЗАЗ-11029 - niille���a on yksi ���käsi ja yksi terve ���
5-ovinen 1105 Dana tuli 1994 ja porras���en 1103 Slavuta ka���a Daewoo a���tuotantoon.��������������
ЗАЗ���апорожец �������9 л. 23 л. с.
ЗАЗ-965А Запорожец���962-�6���������ЗАЗ-965АE Запорожец �965-1�9�0.�л.�0 л.�.
�АЗ��В ����72) 0.9 л. 30 л. с.
ЗАЗ�66ВР (1���72) �validiversio
ЗАЗ�66Б (�67�972�ЗАЗ-966 ��1-1972) 1,197 см3 40 л.с.
ЗАЗ-�� (19�-1972) invali���io
ЗАЗ-968 Запорожец (��-1980�1�97�м3�АЗ-9�А Запорожец (1974-1980) 1,197 см��Autos���������irijarrut, etuistui��ma���AZ-2�1���АЗ��М Запорожец (1979-1994) 1�� см3
40 л. с. (moottori МеМЗ-968)
45 л. с. (moottori МеМЗ-9680)
���с. (�o���МеМЗ��Б)�ЗАЗ-968МБ (МБ2) Запорожец (198�19�)
moottori�еМЗ-�8 teho 40 л�с.�
käsihallin����illa
ЗАЗ-968МГ Запорожец
moo���� МеМЗ-966Г �� 28 л.�.,��all���������iideille joilla on molem����t ja yksi jal�
ЗАЗ-968МД Запорожец
moottorill�МеМЗ-968��o��л.������ntalaitteet inv����le j�lla on mo�mm� kädet ja yksi jalka
ЗАЗ-968МР Запорожец (1981-1994)
�ottorilla МеМЗ-968 ���0 л.�� ��������� invalideille ����n yksi terve �si�a yksi terve jalka
ЗАЗ-968М-005 Запорожец
moottori mall� МеМЗ-966Г teho 28 л.��
ЗАЗ��П�апорожец����994) pick-up
ЗАЗ-1102 Таврия ��7-1998)
ЗАЗ-1�21�ux versio
ЗАЗ-11024 farmari-malli
vientimallit:
ЗАЗ-110�6 (perustuen ЗАЗ-11022)��АЗ-110�6 (pe����ЗАЗ-���;
oikealta ohjatt����lit:�ЗАЗ-11023�(p�ust��АЗ-110�)��АЗ������ustuen ЗАЗ-11024).
inv���n vers���АЗ��27 - niille j���puuttuu yksi jalka�АЗ�1028 - niille joilta puuttuu molemmat���
ЗАЗ-11029 - niille���a on yksi ���käsi ja yksi terve ���
5-ovinen 1105 Dana tuli 1994 ja porras���en 1103 Slavuta ka���a Daewoo a���tuotantoon.��������������

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: JALTA (cccp)
tosta äskeisestä ei kyllä saa mitään selvää 


Re: JALTA (cccp)
Pätkä elokuvasta "Kohtaaminen tuntemattoman kanssa" -kuvaa vuotta 1969.
Siitä voi päätellä kuinka kova tekijä on aikoinaan SNTL:ssä ollut Jaltan omistaja.
http://www.youtube.com/watch?v=HeR0CZtT6DM
Siitä voi päätellä kuinka kova tekijä on aikoinaan SNTL:ssä ollut Jaltan omistaja.
http://www.youtube.com/watch?v=HeR0CZtT6DM
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»