JALTA (cccp)

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Onkohan kenelläkään kerholaisella kokemusta Jaltasta tuotiin Suomeen joskus 1960-1970 luvuilla muistaakseni,"takatuuppari" oli muistaakseni ja olisiko ollut ilmajähdytteinen kone?.Konelassa joskus kuuntelin kun jaltan omistajat valittelivat auton isoa bensan kulutusta kulutus oli kuulemma 13-15 l \100 km.Olisikohan kellään kerholaisella kokemusta kyseisestä autosta kuinka kauan sitä NL valmistettiin onko teknillistä tietoa mahdollisesti kuvia autosta?
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

http://wuokila.com/itarauta/ saattaa löytyä myös käyttäjätietoa.
http://www.autowiki.fi/index.php/ZAZ täältä lyhyt oppimäärä.

Auton markkinointinimi oli Suomessa Jalta. ZAZ on se nimi, jota kannattaa käyttää internetin hakukoneissa.

Kyllä se takatuuppari oli ja ilmajäähdytteinen v4. Toinen erikoisuus oli lämmityslaite. Jos oikein muistan, sille oli oma poltin, joka toimi tai ei. Auto oli sii joko kuuma tai kylmä.

Tarkoittanet tätä korimallia http://www.kymenautomobiilikerho.fi/auto_summanen.htm. Ei sitä montaa vuotta tuotu Suomeen. Ennen tuonnin loppumista malli muuttui aivan erilaiseksi. Tällä uudemmalla korilla tuotanto jatkui pienin muutoksin Neuvostoliiton malliin vuosikymmeniä. http://www.wuokila.com/itarautagalleria ... 0042&pos=0
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kun Jalta tuli Suomessa myyntiin, järjesti piirimyyjä maakunnan kirkonkylälle autoesittelyn komealla lehti-ilmoituksella. Siellä sitten Esson pihalla odottelimme sovittuna aikana innokkaina tämän uuden kansanauton saapumista. Autoa ei vain kuulunut ja hätäisimmät lähtivätkin jo pois. Siinä oltiin sitten parannettu maailmaa jo lähes tunti, kun Jalta viimein saapui kuorma-auton lavalla. Siitä oli hajonnut moottori vajaan 90 kilometrin matkalla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Meidän seudullakin oli jalta liikenteessä�se kuussatasen näköin�. Useimmiten se oli rikki, en tarkemmin muista mikä pe�i lopullisesti vehkeestä. Ka�ikas jalta on ainakin Karstulassa, muistaakseni rekisterissä, täy�n a�kunnossa. Sieltä Karstu�sta löytyy väh�tään r�ttäväs� tietoa�v�kkapa jaltasta, kokemusperäistä.��
warre 353w sedan,
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jalta - pois alta :lol:

Kyseessähän oli ehkä huonoin koskaan valmistettu auto.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja sakke »

Tervehdykset toivottelen.
Tossapa linkissä löytyy 60-luvun koeajoreportage.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Oli toki jo 50 luvun lopulta sekä Fiat 500 jo sitä ennen. Jaltan piti olla Neuvostoliiton vastina tuon kokoluokan kilpailuun. Markkinoilla oli myös NSU:n tehtailla lisenssillä tehty Fiat 600 eli Neckar Jagst 770. Sitten oli vielä itävaltalainen Steyer Puch. Steyer muistutti Fiat 500, koska se osti korit Fiatilta, mutta tekniikka oli omaa. Jalta lienee ollut hetken markkinoittemme halvin auto, mutta vikoja siinä lienee ollut runsaasti.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja samarai »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei voi kun ihmetellä kuka tuollaisen olisi halunnut. :lol:

Kai sillon oli jo myynnissä�usiais fiiut ym.? :D
Voi voi, ZAZ oli käytännössä ainoa uusi h-auto, jonka SNTL:ssä oli mahdollisuus tavallisen ihmisen hankkia ilman ostolupaa, ja sitä aikoinaan jonotettiin kovasti Eestin NSVL:ssäkin. Suomessa sen hankkimiseen tietysti yleensä liittyi vahva vasemmistolainen poliittinen vakaumus (kuten usein muihinkin itäautoihin). Itse muistan yhden kaverini äidin, joka osti uuden Jaltan ja hänkin oli SKDL:n kaupunginvaltuutettu.:)

Pari Jalta-juttua löytyy täältä:

http://personal.inet.fi/yhdistys/kaapio ... ilehti.pdf
sivut 18-19

http://personal.inet.fi/yhdistys/kaapio ... ilehti.pdf
sivut 8-11

Jalta-aiheisia historiakuvia:
http://www.zaz.ru/modules.php?name=copp ... s&album=74

ZAZ-mainos Virosta 80-luvulta.
http://www.timeless.ee/?op=body&id=21&cid=24&cgid=
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jalta eli ZAZ elikkä Zaporojets (tai miten kirjoitetaankaan) mallistoa:

M-444 (1956) Moskvitsh proto, tuleva ZAZ-965
ZAZ-965 (1962-1965)
ZAZ-965A (1965-1967) Suomeen tuotiin export versiota 965AE
ZAZ-966V (1967-1970) uusi kori vanha kone
ZAZ-966 (1967-1970) näitä ei kai montaa suomessa myyty, mutta tuotiin kuitenkin joitain
ZAZ-968 (1970-1979)
ZAZ-968A (1974-1979)
ZAZ-968M (1980-1994)

Joka mallista lukemattomia määriä erillaisia muunnoksia mm. erilaisilla invalidilaitteilla sekä eri tehoisilla moottoreilla. Lisäksi ZAZ tekniikkaan perustuvia ZAZ (LuAZ) 969 maastureita
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Neckar Jagst 770

Tollanen peli on Rahkosen Eskon laanilla. Sattui silmiin ku piipahdin siellä viime viikolla.
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja aon »

Mitenkas nuo ZAZin etuvetomallit (siis omat eikä Daewoot), menisivatko jotenkin tahan tapaan (vuosiluvut lahinna wikipediasta, tuskin pitavat paikkaansa):
ZAZ-1102 Tavria (Hatchback) (1987-), avolavamuunnos ZAZ-110267 (????-)
ZAZ-1105 Dana ("Kombi") (1992-1999)
ZAZ-11055 Tavria Pick-up (1996-)
ZAZ-1103 Slavuta (1995-)

Tavriasta oli Tekniikan Maailmassakin juttu vuonna 91.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

löysin jotain vanhoja muistiinpanojani tä�ä �heesta

ЗАЗ���апорожец �������9 л. 23 л. с.
ЗАЗ-965А Запорожец���962-�6���������ЗАЗ-965АE Запорожец �965-1�9�0.�л.�0 л.�.
�АЗ��В ����72) 0.9 л. 30 л. с.
ЗАЗ�66ВР (1���72) �validiversio
ЗАЗ�66Б (�67�972�ЗАЗ-966 ��1-1972) 1,197 см3 40 л.с.
ЗАЗ-�� (19�-1972) invali���io

ЗАЗ-968 Запорожец (��-1980�1�97�м3�АЗ-9�А Запорожец (1974-1980) 1,197 см��Autos���������irijarrut, etuistui��ma���AZ-2�1���АЗ��М Запорожец (1979-1994) 1�� см3
40 л. с. (moottori МеМЗ-968)
45 л. с. (moottori МеМЗ-9680)
���с. (�o���МеМЗ��Б)�ЗАЗ-968МБ (МБ2) Запорожец (198�19�)
moottori�еМЗ-�8 teho 40 л�с.�
käsihallin����illa
ЗАЗ-968МГ Запорожец
moo���� МеМЗ-966Г �� 28 л.�.,��all���������iideille joilla on molem����t ja yksi jal�
ЗАЗ-968МД Запорожец
moottorill�МеМЗ-968��o��л.������ntalaitteet inv����le j�lla on mo�mm� kädet ja yksi jalka
ЗАЗ-968МР Запорожец (1981-1994)
�ottorilla МеМЗ-968 ���0 л.�� ��������� invalideille ����n yksi terve �si�a yksi terve jalka
ЗАЗ-968М-005 Запорожец
moottori mall� МеМЗ-966Г teho 28 л.��
ЗАЗ��П�апорожец����994) pick-up


ЗАЗ-1102 Таврия ��7-1998)
ЗАЗ-1�21�ux versio
ЗАЗ-11024 farmari-malli

vientimallit:
ЗАЗ-110�6 (perustuen ЗАЗ-11022)��АЗ-110�6 (pe����ЗАЗ-���;

oikealta ohjatt����lit:�ЗАЗ-11023�(p�ust��АЗ-110�)��АЗ������ustuen ЗАЗ-11024).

inv���n vers���АЗ��27 - niille j���puuttuu yksi jalka�АЗ�1028 - niille joilta puuttuu molemmat���
ЗАЗ-11029 - niille���a on yksi ���käsi ja yksi terve ���
5-ovinen 1105 Dana tuli 1994 ja porras���en 1103 Slavuta ka���a Daewoo a���tuotantoon.��������������
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tosta äskeisestä ei kyllä saa mitään selvää :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: JALTA (cccp)

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pätkä elokuvasta "Kohtaaminen tuntemattoman kanssa" -kuvaa vuotta 1969.
Siitä voi päätellä kuinka kova tekijä on aikoinaan SNTL:ssä ollut Jaltan omistaja.

http://www.youtube.com/watch?v=HeR0CZtT6DM
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin