Samara 1500i, ostajan opas?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Samara 1500i, ostajan opas?

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Terve

Asiantunija apua tarvitsisin. Eli olen hankkimassa itselleni talvivarmaa alle 10v vanhaa ajoneuvoa. Käytettävissäni oleva rahamäärä johtaa automaattisesti vaz(vai mikä se nykyään on) konsernin tuotteisiin.
-Mitä kannattaa tsekata tommosesta alle 100tkm ajetusta vm.-95 tai uudemmasta Samarasta?
-Vetarit, kytkin ja jakohihna ilmeisesti saattavat olla vaihdon tarpeessa?
-Katalysaattorin kuntoa ei kai kotikonstein voi tarkistaa, muuta ku ettei oo lommoja tai ruostunut puhki.
-Mistäs nämä alkaa ensimmäisenä ruostua?

,_,/ukka
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Samara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Yleisiä havaintoja. Ruostuu helposti kynnyskoteloista. Samara ruostuu helposti yleensä kaikista saumakohdista. Erityisesti ovien reunat ja alaosat, takaluukun alaosa (alakulmat), konepellin etuosasta konehuoneen puolelta. Ikkunan tiivisteiden vanhetessa myös tiivisteiden alta.

Toimiiko käsijarru molempiin takapyöriin, käsijarruvaijerit jumiutuvat helposti jos ei käytä niitä paljon. Yleensä jarrujen toimivuus. Kuuluuko jalkatilasta pihinää kun ajat autoa? Pihinä voi kuulua jarrutusten jälkeen. Syynä on hajoamassa oleva jarrutehostin.

Palaako "Check engine" varoitusvalo missään tilanteessa autoa käytettäessä? Kytke hetkeksi pitkät valot päälle ja mahdollisimman paljon muitakin sähkölaitteita. Jos "CE" valo nyt syttyy, saattaa se kertoa elinkaarensa päässä olevasta laturista.

Tsekkaa mahdolliset vuodot konehuoneesta, luistaako kytkin?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Heh, kävin tuossa autoliikkeen pihassa katsomassa yhtä vm.95:sta. Oli ruostunut just kuvailemallasi tavalla. Ei ollut I malli niin jäi sitten tarkempi tutkiminen tekemättä.
Tuo oli kans hyvä vinkki tuo laturin tarkistaminen, näyttää olevan yks kalleimmista osista koko autossa, 140Euroa, motonetissä. Onko noin heikko, että voisi olla rikkoontumassa jo 100tkm:n paikkeilla?

,_,/ukka
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

- Tutki ruosteet ja hyväksy pintasellaiset
- Tutki ja kuuntele moottori ja hyväksy se, että ventiilikopan tiiviste vuotaa aina vähän öljyä; on niin sanottu ominaisuus
- Jos ei ole kiire. älä osta ensimmäistä yksilöä, näitä jonkinverran myytiinkin myös
- Mittauta saasteet jossain huoltoasemalla. Jos haet autoa kesäksi on tärkeintä katsastuksen voimassaoloaika
- Nokkahihna vaihdettava 60 000 km välein tai neljä vuotta
- Jos budjetti antaa myöden eurosamara on myös hyvä vaihtoehto
- Ladan osia saa euroalueelta varsin edullisesti myös Suomenlahden eteläpuolelta uudesta EU-maasta
- Vaihteiston ominaisuus on lievä ääntely; varsinkin viitonen vähän "ujeltaa"
- Ajotyylistä riippuen kytkin voi olla loppu jo 60 000 ajon jälkeen
- Vaihda polttoainesuodatin. On auton alla polttoainesäiliön vieressä

.. tässähän opusta näin aluksi :D
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kyllä tässä ihan pidempi aikaista käyttö autoa olen hakemassa. Sinäänsä ois kyllä muuten hyvä tuo kesälle ajoittuva katsastus, ois mukavempi tehdä remonttia. Tarkoitus olis myös tehdä kunnollinen ruoste suojaus tänä kesänä, siis sitte kun saan sen auton hankittua. Onkohan näissä samaroissa käytetty missään mallissa sinkittystä korissa? edes pohjassa?

,_,/ukka
vazili 2107
Viestit: 150
Liittynyt: 3.10.2003 23:31
Paikkakunta: tampere

Sinkkiä..

Viesti Kirjoittaja vazili 2107 »

Jops! Ei oo Sammyyn sinkkiä käytetty ei edes 110:iin. Tosin siitä ei taida
kauheaa iloa ollakaan jos laatu esim samaa tasoa kuin Transporter vm.00
Siinä olen nähnyt yksilöitä joissa on jo alkava ruoste jonkun "100:n mik-
ronin" sinkkikerroksen päällä. Sitten esim Suzuki Lianassa on keltapassi-
voitu pohja josta ei Etelä-Suomen suolakylvyissä ole paljon iloa :? Kun-
non tervaus tekee tässäkin tapauksessa hyvää jos haluaa autonsa kestä-
vän. :)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

1700i

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Vähän menee jo offtopic, mutta huomasin tuossa että viimeiset 1700i malliset takavedotkin menis mun valintakriteerien sisään. Ja saattus olemaan tuossa yksi yksilö myytävänäkin. Onko siis luotettavuuden/kestävyyden kannalta mitä eroja Samaraan? Yhtä hyvä ruostumaan? Kumpi menee helpommin saastemittauksista läpi?
Ois vaan ihan oikean ladan näköinen tuommonen takapotku :)

,_,/ukka
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mun mielestä ruiskusamarat on yleensä ollut ruosteisempia kuin 1700i:t, ja onhan noissa tietysti mukava tehoero Samara 71 hv ja 1700i 84 hv, itse vertaisin yksilöiden laatua ja hintaa verrattuna siihen. pitäisin kumpaakin hyvänä vaihtoehtona.

huomioitavaa on että Samaroissa on kaksi eri kojelauta vaihtoehtoa (+ eurosamara) Sedaneissa on ollut modernimpi korkea jo vuodesta 1996 valinnaisvarusteena, jostain vuodesta 1998 on kaikissa ollut korkeakojelauta ja ajonestolaite. 2001 vuonna tuli tehokkaaammat Bosch ruiskuiset euro-3 moottorit, tehoa 76 hv. Samaraa ei sedanina saa 1999 mallia uudempaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Samara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Samara saattaa olla herkemmin ruostuva kuin muut Lada mallit. Toisaalta jos autosta on edes yritetty pitää hyvää huolta käyttöhistoriansa aikana ruosteettomiakin yksilöitä löytynee. Nykyään esim. keltaisessa pörssissä näkee joskus vähän ajettuja ja uudehkoja Samaroita myytävän edullisesti. Euro Samara lienee parempi vaihtoehto sisustuksen, maalipinnan ja laadun osalta.

Kyllä se laturikin voi pettää alle 100 tkm:n. Itsellä kävi juuri niin.
Jone
Viestit: 108
Liittynyt: 3.2.2004 9:36

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla oli Samara sedan 1500I/96. Siinä meni laturi jo 60000km paikkeilla.
Ja se menikin kunnolla. Paloi kerralla paskaksi. Hyvä ettei palanu koko ajokki samalla. 96-malliin sai myös Euro-Samara oviverhoilut ja penkit lisähintaan. Pidin niistä. Samoin otin lisähintaa korkeamman kojelaudan ja se osottautui oikeaksi hiirenpesäksi. Jatkuvaa kitinää ja nitinää jokapuolelta.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

No niin, ensimmäinen yksilö koeajettu. vm.-95 1500i 3ovinen. 140tkm. Vanhalla koelaudalla, eli onko niin että tuossa ei ole varsinaista Change Engine valoa, vaan on semmoinen STOP-lamppu? Noh merkkilamput sammuivat ku auton sai käyntiin ja kässärin pois päältä. Ruostetta oli ihan sopivasti, ettei herännyt epäluuloja myyntimaalauksesta :-) Ainoat asiat jotka pistivät silmään: Molemmissa etujalkotiloissa vettä, ilemisesti sade sellaista. Ja vaihdelaatikko volisee moottorijarrutuksessa. Onko kumpikaan normaalia? Tällä vasta katsastetulla yksilöllä olisi hintaa 1200E, käteisellä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jes

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuli siis todistettua että 96 sai lisävarusteena ne eurosamaran verhoilut, kiva, kiitos...

Samaran sisustukset natisee ja nitisee aina enempi kuin takavetoisten, en tiedä sitten euromallista olisiko siinä äänettömämpi

samaroissa on kaikissa sellainen stop yleisvalo, joka palaa aina jos joku punainen varoitusvalo palaa. matalassa kojelaudassa taitaa olla aina check engine valo siinä keskikkonsolin nappuloiden seassa, eli ajovalokytkimestä vähän sivulle päin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

2-vaihteen jurina moottorijarrutuksessa on mielestäni Samaran ominaisuus, josta ei kannata välittää. Itsellä se ulissut ainakin n. 80tkm samalla "taajuudella".
Itse pidän muuten parempana GM:n ruiskua kuin Boschia. Tulokseen olen tullut omasta kokemuksesta (ei siis pienintäkään vikaa) ja lukemalla täältä palstalta "jatkuvista" Boschi- miesten murheista. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Change engine :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1688
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nonniksella on välillä lyhyitä mutta pirun hyviä kommentteja.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin