Wartburg
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Tuolloin huoltisurani alussa 1961 maksoi sekä maito, että 87-oktaaninen vensa 52 penniä, tai markkojahan ne silloin olivat, Tämä hintakehitys jatkui mielestäni pitkälle -80-luvulle. Sittemmin ei MTK ole osannut hoitaa hommiaan yhtä hyvin kuin OPEC.ff8728 kirjoitti:Oktaaniluvut ei ole jäänyt mieleen tarkemmin. 1960 luvulla bensan ja maidon litrahinta oli melkein sama, alle markan, nyt maito jotain 4.50 mk bensa yli 7 markkaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vaikka kaksitahtiautoja ei juuri enää ole, ei vajaatahtisuus ole vielä kuollut. Perämoottoreissa ja moottoripyörissä homma toimii hienosti. Ratamoottoripyörissä on saavutettu kunnioitettavia litratehoja. Sarjavalmisteieissa autoissa ei liene useampi- kuin kolmesylinterisiä, mutta jostakin on jäänyt takaraivoon juttu, jossa joku autotehdas olisi kokeillut kaksitahtikuutosta. Nähtävästi homma ei toiminut, koska siitä ei ole kuulunut mitään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tiukkenevat ympäristömääräykset taitaa hissukseen tappaa kakstahtiset moottorit kaikissa kulkuneuvoissa, perämoottorit, moottorikelkat, moottoripyörät... Ainakin MP-kisoissa pyritään ajamaan nelitahtisuuttaa sääntömuutoksilla, joissa nelitahtimoottorin valitsija saa suurentaa iskutilavuutta jopa tuplaksi.
Käsityökaluissa (moottorishat, raivaussahat...) toki tuo keveys tulee olemaan vielä niin suuri etu, että siellä tuskin ihan heti nelitahtisiin siirrytään.
,_,/ukka
Käsityökaluissa (moottorishat, raivaussahat...) toki tuo keveys tulee olemaan vielä niin suuri etu, että siellä tuskin ihan heti nelitahtisiin siirrytään.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Voiskohan nykytietämyksellä, tekniikalla tehdä kilpailukykyisen moottorin pikkuautoon, siis kaksitahtisen
Taitaa nuo saastalait estää kehittelynkin
Nämä uudet raivurit, moottorisahat ovat oikein säädettynä tosi tehokkaita, kierroskoneita, siis ammattikäyttöön rakennetut. Olisipa mukava olla näkemä moottorisaha joskus vuonna 2030, käytetäänköhän rakenteisiin hiilikuitua nykyformuloiden tapaan





warre 353w sedan,
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
ja mikä kamalinta, kaksitahtimopot hävinnevät vielä meidän elinaikanamme olemattomiin, mikä onkaan parempi tuoksu kuin 2T pakokaasu kyllästetty koulureppu 20km koulumatkan jälkeen...
oi niitä aikoja...
oi niitä aikoja...

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Mielestäni 2T ei toimi ollenkaan hienosti vesillä.Pavlovits kirjoitti: Perämoottoreissa homma toimii hienosti.



Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
4T- perämoottorin ainoa huono puoli on se, että se on kallis.
Painolla ei tossa perämoottorissa ole juurikaan mielestäni paljoakaan tekemistä - taas esim. moottorisahassa teholla/painolla on kuitenkin aivan ratkaiseva merkitys, koska joudut itse sitä käsissäsi kantamaan ja kilokin on silloin liikaa..ja kuulosuojaimethan on myös keksitty.

Painolla ei tossa perämoottorissa ole juurikaan mielestäni paljoakaan tekemistä - taas esim. moottorisahassa teholla/painolla on kuitenkin aivan ratkaiseva merkitys, koska joudut itse sitä käsissäsi kantamaan ja kilokin on silloin liikaa..ja kuulosuojaimethan on myös keksitty.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vertailin hieman 5hp 4T Hondaa - paino 27kg ja 5hp 2T Yamahaa - paino 21kg (Jammulla ei 5hp nelitahtia) - eroa siis tossa kokoluokassa 6kg.
Hinnat Honda 1300 - Yamaha 1090
Hondallaon muuten yllättävän halpa 4T- tarjonta verrattuna Yamahan
4T -perämoottoreihin.
Tuoreöljyvoitelu on vakiona kaikissa >20hp Yamahoissa (kaasareilla) - 2Truiskumoottoreita tuoreöljyvoitelulla löytyy ainakin isoista 2T-rutkuista esim. Tohatsulla > 40hp - Jammulla, Mercuryllä ja Evinrudella on kyllä myös isoja 2T- koneita - joissa on myös varmaan tota ruiskutekniikkaa
Mielenkiintoinen artikkeli 2- ja 4 tahti perämoottoreiden ominaisuuksista.
Hinnat Honda 1300 - Yamaha 1090
Hondallaon muuten yllättävän halpa 4T- tarjonta verrattuna Yamahan
4T -perämoottoreihin.

Tuoreöljyvoitelu on vakiona kaikissa >20hp Yamahoissa (kaasareilla) - 2Truiskumoottoreita tuoreöljyvoitelulla löytyy ainakin isoista 2T-rutkuista esim. Tohatsulla > 40hp - Jammulla, Mercuryllä ja Evinrudella on kyllä myös isoja 2T- koneita - joissa on myös varmaan tota ruiskutekniikkaa

Mielenkiintoinen artikkeli 2- ja 4 tahti perämoottoreiden ominaisuuksista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»