Wartburg
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Miksikö eri öljyprosentteja?Koneen rakenne sen määrää.Seagull-perämoottoreissa on kampiakselilla vain pronssihelat, joten se tarvii 10% seoksen.Männäntapin pronssihelan korvaaminen neulalaakerilla tiputti monessa koneessa öljyprosenttia pykälällä.Kuulalaakeri tarvii öljyä enemmän kuin rullalaakeri ja neulalaakeri kaikista vähiten.Muistaakseni Yamahan ja Marinerin moottorit erosivat aikoinaan kampiakselinlaakeroinnin suhteen ja Yamaha vaati prosentin öljyä ja Mariner 2-prosenttia.
Mitä tulee tuohon seos-suhteeseen, niin ei saa sekoittaa öljy ja bensan suhdetta ja ilman ja polttoaineen suhdetta.Liian laiha öljyprosentti leikkauttaa koneen voitelupuutteen takia.Liian laiha polttoaineen ja ilman suhde nostaa lämpöä ja sulattaa männän tai ylikuumentaa konetta, jolloin käyntivälykset häviää ja/tai voitelukalvo pettää ja seurauksena konevaurio.
Mitä tulee tuohon seos-suhteeseen, niin ei saa sekoittaa öljy ja bensan suhdetta ja ilman ja polttoaineen suhdetta.Liian laiha öljyprosentti leikkauttaa koneen voitelupuutteen takia.Liian laiha polttoaineen ja ilman suhde nostaa lämpöä ja sulattaa männän tai ylikuumentaa konetta, jolloin käyntivälykset häviää ja/tai voitelukalvo pettää ja seurauksena konevaurio.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Eiköhän noi 2t- bensamoottorit ainakin suurelta osin nykyisin pyöri 2-3% seoksella. Ainakin kaikki noi omat 2T-moottorit pyörii sillä.
Aikoinaan silloin kun huoltareilla oli vielä niitä 2T-käsipumppuja, niin yleisin seos oli muistaakseni 4% - mitä mopoihin tankattiin - sisäänajossa 5%. Warressa taisi kuitenkin riittää 3%
2T - Japsiprätkiin alkoi 70-luvun vaihteissa tulla erillinen tuoreöljyvoitelu, jolloin ei enää tarvinnut tota seosbensaa tankata.
Aikoinaan silloin kun huoltareilla oli vielä niitä 2T-käsipumppuja, niin yleisin seos oli muistaakseni 4% - mitä mopoihin tankattiin - sisäänajossa 5%. Warressa taisi kuitenkin riittää 3%

2T - Japsiprätkiin alkoi 70-luvun vaihteissa tulla erillinen tuoreöljyvoitelu, jolloin ei enää tarvinnut tota seosbensaa tankata.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
hmm.. menee ihan proffessori luokan/insinööriasioiksi, en mä näistä tiedä, vaan sen tiedän että ku raivaussahaan on tullu kaadettua "silmämäärällä" öljyä, savutus ainakin nousee huimasti...
entisen 2T skoden entisenä omistajana, jossa oli tuorevoitelu, ja jolla tuli kuitenki ajettua joskus sekoitetulla, oli seurauksena huomattavasti kovempi savutus, sekä pientä heittoa suorituskyvyssä alaspäin.
----> maalaisjärjellä ajateltu yhtälön lopputulos: öljyä sen verran kuin sitä käsketään laittaa, liiasta ei ainakaan mitn hyvää seuraa, ainakaan missään mitä mä oon käyttäny.
---->bensan ja ilman seos niin että kone toimii hyvin. ks. ylempänä mainitussa vehkeessä kyllä oli suht helppo määrittää mikä on sopiva. kokeilemalla.
---->öljyn määrä määräytyy koneen rakenteen, yms mukaan...
mikähän prkl pätemis into taas iski
entisen 2T skoden entisenä omistajana, jossa oli tuorevoitelu, ja jolla tuli kuitenki ajettua joskus sekoitetulla, oli seurauksena huomattavasti kovempi savutus, sekä pientä heittoa suorituskyvyssä alaspäin.
----> maalaisjärjellä ajateltu yhtälön lopputulos: öljyä sen verran kuin sitä käsketään laittaa, liiasta ei ainakaan mitn hyvää seuraa, ainakaan missään mitä mä oon käyttäny.
---->bensan ja ilman seos niin että kone toimii hyvin. ks. ylempänä mainitussa vehkeessä kyllä oli suht helppo määrittää mikä on sopiva. kokeilemalla.
---->öljyn määrä määräytyy koneen rakenteen, yms mukaan...
mikähän prkl pätemis into taas iski

Varmaan näin onkin, jotain voitelua pitää tietysti olla - tietysti 2T-öljyjäkin on eri laatuisia.Idän Ihme 1 kirjoitti: Voiko tuosta päätellä, että mitä vähemmän 2-T kone vaatii öljyä, sitä laadukkaammista osista se on tehty?
Vähän sama juttu, kun mulla on tollanen Ariel 600VB, johon ei saa missään tapauksessa laittaa muuta moottoriöljyä kuin yksiasteista SAE 50-öljyä. Tämä siitä syystä, että siinä todella tehoton ns. "kynänjousiöljypumppu", joka pyörittää erillistä voitelujärjestelmää ja koneessa on kerrallaan vain noin ruokalusikallinen öljyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vanhan letkunjatkeen (vuodesta-61) historiaa 2T-bensasta:
Kuten ylempänä mainittiin, oli käsipumpuissa 4% sekoitus, joka kelpasi melkein kaikille. Joitakin mp-, mopo- ja peräprutkumiehiä oli, jotka eivät huolineet tuota kaksitahtiöljystä tehtyä sekoitusta, vaan heille piti sekoittaa kannussa SAE 30 moottoriöljystä oma sekoitus. Saabbimiehillä olii omat öljypullot, josta he kaatoivat tankkiin 3% öljyä ja loput bensaa. Toisille Saabisteille kelpasi valmis neliprosenttinen, jota sitten laimennettiin tavallisella 87-oktaanisella. (Superi oli ysikakkosta) Saabbimiehet tiesivät itse suhteen, joten huoltispoikien ei tarvinnut esitellä matematiikkataitojaan. Itsepalvelustahan ei oltu vielä kuultukaan.
Mercury-perämoottoreilla oli oma öljy, josta tehtiin siihen aikaan harvinainen 2% bensa. Sitten tulivatkin nuo itsestäänsekoittavat bensamittarit.
Tuosta Arielista tuli vielä mieleen, että aika monissa brittipyörissä käytettiin ns. ylävoiteluöljyä, eli polttoaineen sekaan laitettua, vaikka moottorit olivat normaaleita nelitahteja.
Sittenhän alkoi olla vehkeitä, joissa bensa ja öljy pantiin eri säiliöihin ja moottori huolehti itse sekoituksesta. Tätä kutsuttiin tuoreöljyvoiteluksi ja ensimmäinen minun kohdalleni sattunut sellainen oli Puch-moottoripyörä.
Kuten ylempänä mainittiin, oli käsipumpuissa 4% sekoitus, joka kelpasi melkein kaikille. Joitakin mp-, mopo- ja peräprutkumiehiä oli, jotka eivät huolineet tuota kaksitahtiöljystä tehtyä sekoitusta, vaan heille piti sekoittaa kannussa SAE 30 moottoriöljystä oma sekoitus. Saabbimiehillä olii omat öljypullot, josta he kaatoivat tankkiin 3% öljyä ja loput bensaa. Toisille Saabisteille kelpasi valmis neliprosenttinen, jota sitten laimennettiin tavallisella 87-oktaanisella. (Superi oli ysikakkosta) Saabbimiehet tiesivät itse suhteen, joten huoltispoikien ei tarvinnut esitellä matematiikkataitojaan. Itsepalvelustahan ei oltu vielä kuultukaan.
Mercury-perämoottoreilla oli oma öljy, josta tehtiin siihen aikaan harvinainen 2% bensa. Sitten tulivatkin nuo itsestäänsekoittavat bensamittarit.
Tuosta Arielista tuli vielä mieleen, että aika monissa brittipyörissä käytettiin ns. ylävoiteluöljyä, eli polttoaineen sekaan laitettua, vaikka moottorit olivat normaaleita nelitahteja.
Sittenhän alkoi olla vehkeitä, joissa bensa ja öljy pantiin eri säiliöihin ja moottori huolehti itse sekoituksesta. Tätä kutsuttiin tuoreöljyvoiteluksi ja ensimmäinen minun kohdalleni sattunut sellainen oli Puch-moottoripyörä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Jonakin päivänä mäkin olen vielä iloinen Warpusen omistaja ,
se on jo päätetty...
Täällä päin liikkuu sellanen oranssi 353 tourist,jonka omistaja on vissiin uutena ostanut...
Ja on muuten hienossa kunnossa...
se on jo päätetty...
Täällä päin liikkuu sellanen oranssi 353 tourist,jonka omistaja on vissiin uutena ostanut...
Ja on muuten hienossa kunnossa...

Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Toveri Sladimir kirjoitti:lada-mies kirjoitti:Jonakin päivänä mäkin olen vielä iloinen Warpusen omistaja ,
se on jo päätetty...
Oikein!Kun kuulin pikkupoikana Jyväskylän Suurajoissa Warren äänen, niin siitä se rakkaus alkoi!

Jotenkin warre on vaan niin sympaattinen vehje,
että sellanen on joskus pakko saada...
Vaikka se ei olisikaan niin kauhian taloudellinen vehje niin SILTI!!


Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
[quote="lada-mies"]
Jotenkin warre on vaan niin sympaattinen vehje,
että sellanen on joskus pakko saada...
Vaikka se ei olisikaan niin kauhian taloudellinen vehje niin SILTI!!
Warre on taloudellinen.Mitä huonompi auto on ajaa, sitä vähemmän sillä tulee ajettua!
Jotenkin warre on vaan niin sympaattinen vehje,
että sellanen on joskus pakko saada...
Vaikka se ei olisikaan niin kauhian taloudellinen vehje niin SILTI!!
Warre on taloudellinen.Mitä huonompi auto on ajaa, sitä vähemmän sillä tulee ajettua!
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä