Katsastuksen ihmeet

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

apua

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Tänään töissä virkosi keskustelua auton katsastuksessa ja tuli esiin toi iskunvaimentimien testaus. Alkoikos se nyt huhtikuun alusta?

Alkaa menemään turvallisuus liioitteluksi, kun sanotaan ettei uudet autotkaan tahdo kunnolla läpäistä iskaritestiä. Samoin kuin toi Euro-3 moottorin ohjausjärjestelmä, jonka takia kaikki uudet autot hylätään katsastuksessa.

Kannattaa siis ajella vanhalla Ladalla, hyvä esimerkki oli ton Samaran päästöjen korjaus 5 euron osalla. Työkaverit kertoi järkyttäviä tarinoita siitä kuinka 4 vuotta vanhassa hienossa autossakaan ei saanut ovia-auki ennenkuin avain oli koodattu uudelleen :shock:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

TV-Tampereen liikenneohjelmassa (Muista aina liikenteessä) käsiteltiin hiljattain autokatsastusta. Siinä katsastusmies sanoi, että iskarien vuoksi ei hylätä ketään vaan ainoastaan kehotetaan mahdollisiin vaihtotoimenpiteisiin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh köh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Aika ryöstöhinnoissa toi katsastus, taitaa nousta koko ajan noi hinnat, en ainakaan osannut varautua tuollaiseen ryöstöön, jos sillä kassalla olisi ollut ase voitaisiin puha törkeästä ryöstöstä :wink:

normaali vuosikatsastus (39 eur) pakokaasu mittauksineen (11 eur) maksoi 50 euroa (muistan lähihistoriasta ajan jolloin se oli 180 mk/30 euroa koko hoito?)

nyt mulla oli sitten merkkihuollon tosite päästöistä, joka oli maksanut 16 euroa, sen esittämisestä konttorilla piti vielä maksaa 5 euroa ja käsijarrun aiheuttaneesta uusinta tarkastuksesta otettiin 16 euroa. Uusinta maksoi siis 21 euroa.

Koko vuosikatsastus yhteensä 71 euroa, melkein auton hinta :shock:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Suomessa autoileva kansa kupataan kuiviin, kun herrat Helsingin säätää lakejansa. Ne kun ajaa takseilla ilmaiseksi meidän piikkiin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

veli alexei kirjoitti:Suomessa autoileva kansa kupataan kuiviin, kun herrat Helsingin säätää lakejansa. Ne kun ajaa takseilla ilmaiseksi meidän piikkiin.
Ei taida kuitenkaan laki määrittää noita taksoja? Ainakaan mitään alarajaa asettaa :lol:

Ja mitä siitä tulis jos autoja ei tarttis katsastaa...
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Nonnis kirjoitti:Ei taida kuitenkaan laki määrittää noita taksoja? Ainakaan mitään alarajaa asettaa :lol:

Ja mitä siitä tulis jos autoja ei tarttis katsastaa...
No niin no...tarkotin nyt yleisesti ottaen noita maksuja mitä siitä tulee auton mukana vaikka ei paljoa edes kilometrejä tuliskaan. Saati sitten bensakulut, jos ajoa on paljon.

Sitä tulisi ehkä enempi kolareita kun romut karsiutuisi pois.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1688
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Täälläpäin oli ainakin viime vuonna yksityisellä hieman halvempaa kuin valtion katsastusasemalla. Ja valtion asemalla on usein joutunut jonottamaan puolesta tunnista tuntiin, vaikka on ollut tilattu aika. Se nyppii kaikkein eniten.

Viime syksynä katsastin 2107:ni yksityisellä. Tiskillä ottaa iloinen asiakaspalvelija avaimet, rekisteriotteen ja rahat. Pyytää sitten istumaan ja juomaan kahvia. Korkeintaan kymmenen minuuttia ja Lada näkyy jo menevän halliin. Operaation jälkeen katsastusmies tulee ovelle ja sanoo: ¨punainen Lada¨. Mulla toisinaan iskee sellainen pelleilyfiilispäälle. Painan pääni kumaraan ja sanon hiljaisella äänellä: ¨tunnustan¨. Sitten katsastusmies kajauttaa kuuluvasti, että varmasti kaikille läsnäolijoille selviää: ¨Kyllä kannattaa tunnustaa, erittäin hieno ja hyväkuntoinen auto. Lisää kyllä sitten paljon hiljaisemmalla äänellä, että pakoputkea kannatta tarkkailla.¨

Kotona sitten muutaman päivän päästä tutkin tilanteen. Kyllä sieltä takapöntön putken saumasta, siitä mistä se yleensä aina ruostuu puhki, tuli pakokaasua aivan selvästi.

Näyttää katsastus ja pakokaasumittaus maksaneen yhteensä 40,- €.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Joo itse olen kanssa suosinut yksityisiä katsastusasemia. Laiska kun oon ja yksityisellä kun ei tartte tehdä muuta kun istua ja ryypätä kahveeta. Valtiolla pitää ajella, väännellä, käännellä ja keikkua nosturilla. Hinnoissakin taitaa olla just tota vikaa että yksityisellä on vähän halvempaa. Tai ainakin oli joskus. Läpimenosta sitten on vähän ristiriitaista tietoa. Että siis kummalla menee helpommin läpi. Taitaa olla kumminkin enempi inssi kohtaista.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mulla taas on paljon parempia kokemuksia valtion virmasta. Kuva
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: katsastus

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

ula9 kirjoitti:Katsastus HYLÄTTY syy peruutus valo ei palanut!
Uusi katkaisia 6€ ja eikun uusintaan että tälläistä Lahdessa.
Noissa tapauksissa ei kannata alkaa manaamaan maailman pahuutta, vaan vaihtaa suosiolla katsastusasemaa. Siinähän on onneksi asiakkaalla täysi vapaus. Jos riittävästi tulee vanhalle autolle (tai ladalle) simputusta konttorilla, niin aina löytyy jostakin konttori, jossa ei katsota kieroon halvempia autoja.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

riihimäellä noi asemat taitaakin olla juuri noita valtion asemia, tai mitä valtiota niissäkään nykyään on enää, eikös nekin ole yksityistetty? Missähän lähin aidosti yksityinen asema mahtaa olla tällä seudulla?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1688
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei mullakaan huonoja kokemuksia varsinaisesta katsastuksesta ole ollut valtionkaan katsastusasemilla varmaankaa vuosikymmeniin. Kyllä katsastusmiesten palvelu on ollut asiallista ja jopa neuvovaa. Mutta se jonotus, ja vähän hintakin. Ja ns yksityisellä ei tosiaankaan tarvitse itse tehdä muuta, kun maksaa ja juoda kahvia.

Kyllä nämä valtio katsastusasemat edelleenkin omistaa valtio, tai on ainakin suurin osakkeenomistaja. Se oli ennen virasto ja nykyään yhtiö ja sen työntekijät eivät ole enää virkamiehiä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
pelti kiinni
Viestit: 114
Liittynyt: 30.9.2003 23:55
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja pelti kiinni »

veli alexei kirjoitti:...kupataan kuiviin, kun herrat Helsingin säätää lakejansa.
,jotka herrat muutoin harvemmin ovat Helsingistä , tosin Helsingissä , kupatessaan. Jopa täkäläisen vaalipiirin läpimenneistä useat ovat juuriltaan aivan muualta.

Ja jo demokratiamme muoto on sellainen , että kyllä se on ihan suomalainen joka suomalaista kuppaa , ihan tasaisesti ympäri maan. Sorry vaan siitä , tämä tieto ei lisännyt tuskaa(/-si) , sillä ajattelemalla tämähän on meille aina ollut selvä. Osastolla "ei mitään uutta".

Tosiasiat ovat tosiasioita, kovinakin.

Nähdään , vaikka kalsarikierroksella, tai ehkä Linnatuulessa , tai jossain , t. pe ki
the better it behaves.
the more punishment it gets
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Veljen autonkatsatus

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Veljellä oli vuosia sitten Fiat Regata 100S.Sen kynnyskotelot olivat selvää kammaa.Niinpä hän päätti tehdä kynnyskoteloihin "kevytsaneerauksen",jotta saisi vielä yhden leiman.Hän pokkasi reikäkohtiin istuvat peltisuikaleet.Sitten hän hioi reiänympäryksen ja laittoi kotelopeltiin liimaksi jotain kittiä.Sen jälkeen hän otti lankunpätkät ja tunkkasi pellinpalaset ylös helmoihin.Kun se oli kuivunut kittasi han vielä peltien saumat. koko komeuden päälle reilusti pohjamassaa.Myös yksi pakoventiili oli palanut.Italialaisella täytelankamikillä hän hitsasi venttiililautasen reunan,hioi smirgelillä ja hiomapaperilla.Hän sai sellaiset puristukset,että kone kävi suht´koht tasaisesti ja pakokaasuarvot riittävän pieniksi.Autolla ajettiin vielä vuosi kunnes pellinpalat tipahti pois ja kone kävi vielä kolmella pytyllä.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Nuorempana ollessa (19 V) oli kaverillani OPEL Kadett LS (se viistoperäinen). No katsastus käsillä ja auto oli todella ruosteinen.

Lokasiipi tuli pulteilla kiinni etukoteloon mutta koko kotelo oli ruostunut veke (käytännöllisesti katsoen). Teimme uuden kotelon painekyllästetystä 2*4 lankusta (joutui höyläämään muotoon ja kiinnitys mottorin puolelta sivupeltiin naulaamalla) ja sitten se lokasiipi puu pulteilla kiinni. Etuvalon takakuuppa oli myös hävinnyt. Se tehtiin vanhasta lehmien juottokaukalosta (kävi juuri sopivasti paikoilleen).
Helmat ja pohjapalkit oli huonossa hapessa. Tehtiin uudet kalvanoidusta kattopellistä, pokattiin ja taivutettiin paikoilleen. Kiinnitys pop niiteillä. Sitten lujasti laastitasoitetta. Kuvumisen jälkeen laitettiin pohjamassaa.

Auto katsastettiin sen jälkeen vielä kahdesti.
Lada rules
Vastaa Viestiin