Wartburg
- Warre-Team
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21.4.2010 0:25
Re: Wartburg
Sanokaa vanhemmat ja viisaammat, että onko alla oleva laturi sellainen jossa on sisällä jännitteentasaaja (voltage regulator)? Laturi on mallia 1979 = vaihtovirtalaturi. Mistä sen näkee päällepäin?
Re: Wartburg
Nytr ilmeisestiyritetään kokeilla tiedetäänkö täällä sähköstä mitään?? Kuvassa oleva laturi on tasavirtalaturi eikä siinä ole mitään säätimiä sisään rakennettuna. Vuosimalli ei koskaan kerro laturi tyyppiä, esim 2007 vuosimallisesta mopoautosta tasavirtalaturin vielä löysin...
Re: Wartburg
Tuohon Warren tuontiin liittyen...
Puolasta saisi vielä kohtalaisen edukkaasti, eivät ole kummoisessa suosiossa siellä, mutta kielimuuri voi vähän hankaloittaa kaupankäyntiä. Paljon näyttää vain olevan nelitahtivehkeitä kaupan, mutta kyllä siellä 2-tahtisiakin on joukossa.
http://otomoto.pl/wartburg-353-dwusow-C14688494.html
http://allegro.pl/wartburg-stan-dobry-p ... 21179.html
http://allegro.pl/wartburg-353-naldniej ... 05938.html (tuossa ei ole hintavarausta vielä saavutettu)
http://allegro.pl/wartburg-353-poj-993- ... 09577.html
Noin muutamia linkkejä, lisääkin löytyy kun hakee.
Puolasta saisi vielä kohtalaisen edukkaasti, eivät ole kummoisessa suosiossa siellä, mutta kielimuuri voi vähän hankaloittaa kaupankäyntiä. Paljon näyttää vain olevan nelitahtivehkeitä kaupan, mutta kyllä siellä 2-tahtisiakin on joukossa.
http://otomoto.pl/wartburg-353-dwusow-C14688494.html
http://allegro.pl/wartburg-stan-dobry-p ... 21179.html
http://allegro.pl/wartburg-353-naldniej ... 05938.html (tuossa ei ole hintavarausta vielä saavutettu)
http://allegro.pl/wartburg-353-poj-993- ... 09577.html
Noin muutamia linkkejä, lisääkin löytyy kun hakee.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Warre-Team
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21.4.2010 0:25
Re: Wartburg
Alkuperäistä laturia (kunnostettuna) saa kahtena versiona: inclusive regulator ja without regulator, rotary current AC 12V. Molemmat kuvissa identtiset. Eli kumpaa nyt sitten pitää hankkia varastoon? Onko jännitteentasaaja missä, jos sellainen löytyy...pressa kirjoitti:Nytr ilmeisestiyritetään kokeilla tiedetäänkö täällä sähköstä mitään?? Kuvassa oleva laturi on tasavirtalaturi eikä siinä ole mitään säätimiä sisään rakennettuna. Vuosimalli ei koskaan kerro laturi tyyppiä, esim 2007 vuosimallisesta mopoautosta tasavirtalaturin vielä löysin...
Re: Wartburg
Warre-Team kirjoitti:Alkuperäistä laturia (kunnostettuna) saa kahtena versiona: inclusive regulator ja without regulator, rotary current AC 12V. Molemmat kuvissa identtiset. Eli kumpaa nyt sitten pitää hankkia varastoon? Onko jännitteentasaaja missä, jos sellainen löytyy...pressa kirjoitti:Nytr ilmeisestiyritetään kokeilla tiedetäänkö täällä sähköstä mitään?? Kuvassa oleva laturi on tasavirtalaturi eikä siinä ole mitään säätimiä sisään rakennettuna. Vuosimalli ei koskaan kerro laturi tyyppiä, esim 2007 vuosimallisesta mopoautosta tasavirtalaturin vielä löysin...
Tuonmallisessa laturissa jännitteentasaaja on irrallinen (mekaaninen,kärkiparilla varustettu) ja sijaitsee vasemmassa sisälokasuojassa.Uudemmissa latureissa tasaaja on tuossa missä on kaksi rinnakaista liitintä.Kiinteitä,elektronisia tasaajiakin on useampaa mallia ja lisäksi käytössä on ollut Iskran latureita.Voihan tuon vanhan korvata uudemmallakin laturilla.
Ohessa linkki josta on toivottavasti apua http://www.wartburgpeter.de/te_lima1.htm
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Toveri Sladimir
- Viestit: 852
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Wartburg
Kuvassa oleva laturi on vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä. Säädin sijaitsee konehuoneessa sisälokasuojassa. Säädin siirtyy 80-luvulle tultaessa kuvassa olevien tasäpääruuvien alle, ja kytkeytyy ruuvien välissä näkyvien liitinten päälle. Silloin sitä voi kutsua laturin "sisäiseksi" säätimeksi, vaikka se siinä "pinnalla" onkin.Warre-Team kirjoitti:Sanokaa vanhemmat ja viisaammat, että onko alla oleva laturi sellainen jossa on sisällä jännitteentasaaja (voltage regulator)? Laturi on mallia 1979 = vaihtovirtalaturi. Mistä sen näkee päällepäin?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Warre-Team
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21.4.2010 0:25
Re: Wartburg
OK, kiitos valaistuksesta! Wartburgpeterin linkissä olevasta kuvasta tunnistin möhkäleen ja sieltähän konehuoneesta se omasta Helmestäkin löytyy.
Jos tasaaja on kaput niin eroaako oireet mitenkään siitä kun itse laturi pykii?
Jos tasaaja on kaput niin eroaako oireet mitenkään siitä kun itse laturi pykii?
- Warre-Team
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21.4.2010 0:25
Re: Wartburg
Noi viimeisimmät 4-tahtiset mallit ei kovin innosta. En usko että niiden kohdalla arvonnousu on niin suurta kuin vanhemmissa meilleissa. Saksasta voi tuoda auton välittäjän kautta ja hoitaa hommat pelkällä sähköpostilla, siitäkin on kokemusta. Puolasta ei kyllä tekisi niin.mush kirjoitti:Tuohon Warren tuontiin liittyen...
Puolasta saisi vielä kohtalaisen edukkaasti, eivät ole kummoisessa suosiossa siellä, mutta kielimuuri voi vähän hankaloittaa kaupankäyntiä. Paljon näyttää vain olevan nelitahtivehkeitä kaupan, mutta kyllä siellä 2-tahtisiakin on joukossa.
Noin muutamia linkkejä, lisääkin löytyy kun hakee.
Tossa on mobile.de:sta yksi helmi joka kiinnosti, hinta on vaan aika suolanen... LINKKI
Re: Wartburg
Jännitteen säätimen tehtävänähän on tasata jännitettä noin 14V tietämille ja säädin on rikki jos laturi lataa liikaa.Toki jos laturi ei lataa,voi vika siitä huolimatta olla säätimessä.Warre-Team kirjoitti:OK, kiitos valaistuksesta! Wartburgpeterin linkissä olevasta kuvasta tunnistin möhkäleen ja sieltähän konehuoneesta se omasta Helmestäkin löytyy.
Jos tasaaja on kaput niin eroaako oireet mitenkään siitä kun itse laturi pykii?
Vaihda ensin vaikka säädin ja lataa akku täyteen,mittaa sitten yleismittarilla akun navoista jännite,auton käydessä.Säädin on kuitenkin aikapaljon halvempi,kuin uusi laturi.Tosin tuon ikäinen laturi voi olla vaihtokunnossa anyway.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Wartburg
Muistaakseni myös Wartburgissa herätevirta menee laturille laturin merkkivalon kautta,syttyykö merkkivalo mittaristossa kun kääntää virrat päälle ennen käynnistystä?
- Warre-Team
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21.4.2010 0:25
Re: Wartburg
Syttyy palamaan.Jaska HKI kirjoitti:Muistaakseni myös Wartburgissa herätevirta menee laturille laturin merkkivalon kautta,syttyykö merkkivalo mittaristossa kun kääntää virrat päälle ennen käynnistystä?
Ongelma on ratkaistu = hommasin käytetyn Warren orggislaturin ja taas pelittää ihan helmenä!
Pitää ottaa kommentit takasin 4-tahti Warresta. Kohta sivuillemme tulee myyntiin katsastettu vm89 sedan, 1.3:n koneella, tehtaan orggis kattoluukulla, sumareilla, plyyshi ovilla ja all that varusteilla!
Re: Wartburg
Jäin pohdiskelemaan, että mikä mahtaa olla suomalainen hintakehitys Warrelle tulevaisuudessa. Kotimaassaanhan Wartburg oli kai hieno, arvostettu auto. Auto jolla ajeli poliisi, tai ns. parempi sakki. Duunari saattoi saada Trabantin, jos sitäkään (Siksi kai Trabi on tällä hetkellä niin arvostettu kuin on). Itä-Saksalainen oli/on varmasti ylpeä Warresta senkin vuoksi, että se oli hänelle kotimainen. Olisko meille suomalaisille vastaava auto aikoinaan ollut vaikkapa Saab? Warre oli ehkä suomalaiselle auto, joka ostettiin halvan hinnan vuoksi. Siis ainakin sen jälkeen kun länsiautojakin alkoi olla saatavana. Toki hinnat nousevat autolla kuin autolla, kunhan niitä on tarpeeksi vähän. Warre ei ehkä aikoinaan ollut kuitenkaan niitä autoja, jotka käänsivät päät, ainakaan hyvässä mielessä. Siksikin on jännä nähä, mihin hintoihin 353w mahtaa aikanaan nousta. Toivottavasti sitä ennen löydän sopivan Warren säilytettäväksi. Tällä hetkellä härmän tarjonta on hiukan heikkoa.Warre-Team kirjoitti:Warre-Team katseli pitkään 353:a sekä Suomesta että Saksasta. Vaikka auto on ollut halpa ostaa uutena niin Wartburgin hintakehitys on ollut Saksassa todella huimassa nousussa, johtuen Itä-Saksaa kohtaan olevasta ostalgiasta. (Saksalaiset rupesi ymmärtämään ostalgian päälle viisi vuotta myöhemmin kun WT )
Ostimme ensimmäinen Helmen v 1998, 2000mk:lla ja auto oli leimattu ja huollettu. Nykypäivänä hyväkuntoisten 353:n hinnat ovat Saksassa n 5000€ ja täysin entisöityjen lähentelee 10000€ + tähän pitää lisätä sitten vielä hakukustannut Suomeen. Eli mielestäni härmän hinnat ovat vielä todella halpoja. Wartburg on varmasti erittäin hyvä sijoitus tulevaisuutta ajatellen, samalla tavalla kuten 50/60-luvun Cadillacit, joiden hinnat on tuplaantuneet Suomessa 10 vuodessa...ja niiden hinnat jatkavat nousua joka vuosi.
Oliko muuten Suomen maahantuojalla mitään omia malleja, joita myytiin vain Suomeen? Siis jotain maahantuojan varustamia erikoiseriä? Nehän saattaisivat kiinnostaa saksalaistakin tulevaisuudessa.
Viimeksi muokannut E.P., 14.10.2010 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Wartburg
Semmoistakin piti vielä kysellä, että minkälaisia kilometrimääriä noilla Warreilla on ajeltu? Naapurille kun kerroin etsiväni Warrea, niin kertoi itse ajelleensa aikoinaan omallaan 130tkm. Siinä vaiheessa oli kuulema kone jo aika väljä. Muttei kuitenkaan muistanut, että esim. penkin verhoilu olisi mennyt puhki. Muisteli kaihoisasti kuinka halpaa warrella ajelu olikaan. Matka-ajossa oli kuulema päässyt 8 litralla sata kilometriä, kun oli vappureissullaan mittaillut. Oli kuulema juuri tullut voimaan yleinen 80km/h rajoitus. Sanoi tulevansa takapenkille muistelemaan menneitä, istuskelemaan sikari suussa, jos warren ostan. Ikämies kuitenkin.
Käsittääkseni ensimmäisellä sadalla tuhannella olevan auton pitäisi olla sisustaltaan kuin pakasta repäisty, vaikka olisi warrekin, vai mitä arvelette? Toki ikäkin kuluttaa autoa, mutta nyt auttaisi, jos olisi jokin kohta josta voisi päätellä paljonko warrella on oikeasti ajettu.
Käsittääkseni ensimmäisellä sadalla tuhannella olevan auton pitäisi olla sisustaltaan kuin pakasta repäisty, vaikka olisi warrekin, vai mitä arvelette? Toki ikäkin kuluttaa autoa, mutta nyt auttaisi, jos olisi jokin kohta josta voisi päätellä paljonko warrella on oikeasti ajettu.
Re: Wartburg
Tälläkin hetkellä nettiautossa on useita Warreja myytävänä ja onhan tuolla Warre-Teaminkin sivuilla yksi.Kun auton valmistuksen loppumisestakin on jo kulunut parikymmentä vuotta,ei pakasta repäistyjä Warreja hirveästi ole tarjolla.Eiköhän Warren kuin muidenkin vanhojen autojen ostamisessa päde ihan ne samat lainalaisuudet.
Warressa heikoin kohta on usein kori,jossa on useita ruosteelle alttiita paikkoja.Tekniikan osia on hyvin saatavilla,ainakin Saksasta ja monesti sisusta on hyvässä kunnossa.Matkamittarihan on ns.miljoonamittari eli se ei kerro todellisia kilometrejä.
Maahantuoja varusteli vanhentunutta mallia lähinnä muovilistoilla ja pölykapseleilla yms myynninedistämis jipoilla,eli mitään keräilyharvinaisuuksia ei maahantuojan mallistosta löytynyt.Jos jostain löydät 353 mallin 60-luvun puolelta,se on harvinainen muttei silläkään suurta rahallista arvoa ole.Wartburg auton harrastaminen on kuitenkin melko marginaalista Suomessa.Tunne arvo ja sen sellaiset sitten ovat toinen juttu.
Warressa heikoin kohta on usein kori,jossa on useita ruosteelle alttiita paikkoja.Tekniikan osia on hyvin saatavilla,ainakin Saksasta ja monesti sisusta on hyvässä kunnossa.Matkamittarihan on ns.miljoonamittari eli se ei kerro todellisia kilometrejä.
Maahantuoja varusteli vanhentunutta mallia lähinnä muovilistoilla ja pölykapseleilla yms myynninedistämis jipoilla,eli mitään keräilyharvinaisuuksia ei maahantuojan mallistosta löytynyt.Jos jostain löydät 353 mallin 60-luvun puolelta,se on harvinainen muttei silläkään suurta rahallista arvoa ole.Wartburg auton harrastaminen on kuitenkin melko marginaalista Suomessa.Tunne arvo ja sen sellaiset sitten ovat toinen juttu.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98